Geld & Recht alle pijlers

Hoe lang duurt de "weg" naar een Kort Geding

20-09-2010 15:00 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Manlief heeft rechtbijstandverzekering (hierna rbv) ingeschakeld met betrekking tot zijn baas.

Zijn baas heeft niet gereageerd op de brief en telefoontjes van de rbv. Nu wordt een Kort Geding gestart door de rbv.

Wat is jullie ervaring met de verdere procedure of duur van dit geheel? Hoe lang na aanvragen van dit alles wordt de zaak behandelt?

Rbv gaf aan dat dit tussen een week en 6 weken kan liggen, en dit is natuurlijk al een antwoord voor ons, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Hoe gaat het verder in zijn werk? Krijg je een oproep van het desbetreffende arrondissement? Hoe gaat zo'n "zitting"?
Het is voor ons niet te zeggen hoe lang dat gaat duren, het ligt er namelijk ook maar net aan hoe urgent de zaak is.
Info Kort Geding
Wie bepaalt of het urgent is? Bepaalt de rechtbank dat?
quote:Achybreaky schreef op 20 september 2010 @ 15:06:

Wie bepaalt of het urgent is? Bepaalt de rechtbank dat?Ja, de rechter bepaalt of er sprake is van spoedeisend belang.
Ja. Dat bepaalt de rechtbank.
Oke, ik ben benieuwd!

Aubrey, bedankt voor je link, erg duidelijke uitleg!

Ik ga nog even moeilijk doen ...

Als je in de daagvaarding aan de rechter aangeeft dat het belangrijk is dat dit binnen bijv. 2 weken van belang is dat er een zitting plaatsvind, heeft dit dan invloed? Afhankelijk natuurlijk van hoe druk het is...
De rechtbank bepaalt obv de argumenten die jouw advocaat aanvoert in hoeverre een spoedige behandeling vereist is. Als jij een boek tegen wilt houden dat overmorgen uit komt, dan zal meer spoed vereist bijv.
quote:Achybreaky schreef op 20 september 2010 @ 15:12:

Oke, ik ben benieuwd!

Aubrey, bedankt voor je link, erg duidelijke uitleg!

Ik ga nog even moeilijk doen ...

Als je in de daagvaarding aan de rechter aangeeft dat het belangrijk is dat dit binnen bijv. 2 weken van belang is dat er een zitting plaatsvind, heeft dit dan invloed? Afhankelijk natuurlijk van hoe druk het is...De rechtbank bepaalt zelf of er sprake is van een spoedeisend belang.
quote:nummerzoveel schreef op 20 september 2010 @ 15:14:

De rechtbank bepaalt obv de argumenten die jouw advocaat aanvoert in hoeverre een spoedige behandeling vereist is. Als jij een boek tegen wilt houden dat overmorgen uit komt, dan zal meer spoed vereist bijv.Dit dus.
Je kunt zelf niets aangeven in een dagvaarding. Een dagvaarding is de brief van de rechtbank aan de aangeklaagde met daarin datum en zitting en korte omschrijving van de zaak.
Gewijzigd wegens te veel details
Is m.i. geen spoedeisend belang.
@Aubrey, waarom denk jij dat?

Wat mij betreft wel (hahaha, lijkt me duidelijk), omdat manlief anders volgend jaar september pas weer kan starten met de opleiding.
Onbegrijpelijk dat je man zijn werkgever voor zoiets voor een rechter gaat zetten. Stel, je man wint, is ie dan blij? Gaat ie dan voortaan met plezier naar zijn werk? Mi gaat gelijk krijgen op een dergelijke manier je niet per definitie gelukkig maken...
Kort door de bocht gezegd: jullie leven hangt er niet vanaf of hij dit jaar of volgend jaar die opleiding zou starten.

Het zou wat anders zijn als de werkgever bijvoorbeeld al drie maanden achterloopt met de uitbetaling van het salaris waardoor jullie in financiële problemen zouden komen omdat jullie de rekeningen niet kunnen betalen.

Mag ik vragen, wat is er zo dringend voor jouw man om per sé die opleiding te kunnen doen?
Overigens zou het mij niet verbazen als je man binnenkort alle tijd heeft voor zijn studie. Het is wel duidelijk dat de werkgever weinig waarde hecht aan hem als werknemer. En als ik dan als werkgever een rechtzaak aan mijn broek kreeg zou hij bij de eerste de beste gelegenheid exit zijn... Misschien niet eerlijk, enz. maar zo werkt de praktijk wel...
quote:Robin1973 schreef op 20 september 2010 @ 15:30:

Onbegrijpelijk dat je man zijn werkgever voor zoiets voor een rechter gaat zetten. Stel, je man wint, is ie dan blij? Gaat ie dan voortaan met plezier naar zijn werk? Mi gaat gelijk krijgen op een dergelijke manier je niet per definitie gelukkig maken...

Ja, hij is dan zeker blij. Omdat hij gewoon recht heeft om een dag minder te werken en dus deze opleiding te volgen.

Het is nl. nogal vervelend als je je jaren inzet voor een bedrijf dat je dan wanneer je hen nodig hebt, niet thuis geven, op geen enkel vlak.

En ja, de werkrelatie gaat er zeker niet op voor uit, maar die is sowieso al verstoord door dit hele gebeuren, denk je niet?

Daarom stuurt de rechtbijstand ook aan op of 1 dag vrij in de week, of beeindiging van de arbeidsrelatie wegens onoverkomelijke verschillen (of iets in die trant, weet de juiste benaming even niet).
quote:Aubrey schreef op 20 september 2010 @ 15:31:

Kort door de bocht gezegd: jullie leven hangt er niet vanaf of hij dit jaar of volgend jaar die opleiding zou starten.

Het zou wat anders zijn als de werkgever bijvoorbeeld al drie maanden achterloopt met de uitbetaling van het salaris waardoor jullie in financiële problemen zouden komen omdat jullie de rekeningen niet kunnen betalen.

Mag ik vragen, wat is er zo dringend voor jouw man om per sé die opleiding te kunnen doen?

Daar heb je gelijk in, dus wat dat betreft hebben andere zaken zeker voorrang.

Hij doet dit werk al jaren, maar wil op een totaal ander gebied aan het werk en wil zich dus laten omscholen, omdat dit werk niet tot je 65e vol te houden is en hij van zijn passie zijn beroep wil maken. En we vinden een jaar wachten erg lang, zeker ook op het oog op de toekomst, eventuele kinderwens etc.
quote:Robin1973 schreef op 20 september 2010 @ 15:33:

Overigens zou het mij niet verbazen als je man binnenkort alle tijd heeft voor zijn studie. Het is wel duidelijk dat de werkgever weinig waarde hecht aan hem als werknemer. En als ik dan als werkgever een rechtzaak aan mijn broek kreeg zou hij bij de eerste de beste gelegenheid exit zijn... Misschien niet eerlijk, enz. maar zo werkt de praktijk wel...

Ik denk ook dat het hier op uit gaat draaien, maar goed, so be it.

Het gaat man er vooral om dat er op geen enkele wijze medewerking wordt verleent. Wat als hij een vrouw was geweest, een kantoorfunctie had gehad binnen dit bedrijf en zwanger zou zijn en dus na verloop van tijd 4 dagen zou werken?
En een avondstudie is niet mogelijk? Of een on-line opleiding in eigen tijd?
quote:Aubrey schreef op 20 september 2010 @ 15:39:

En een avondstudie is niet mogelijk? Of een on-line opleiding in eigen tijd?

Het is een deels middag/avondstudie, 1 dag per week (hij heeft zelfs aangeboden de ochtend nog te werken).

Het is een opleiding met veel praktijk, dus online via bijv. (LOI) is niet mogelijk.
Hm, ik weet niet of een werkgever verplicht kan worden om toe te staan dat een werknemer minder gaat werken als de functie dat niet toe staat. Immers, jouw man heeft destijds een arbeidsovereenkomst getekend, waarbij dit wellicht al beschreven is.
quote:Achybreaky schreef op 20 september 2010 @ 15:40:

[...]

Het is een deels middag/avondstudie, 1 dag per week (hij heeft zelfs aangeboden de ochtend nog te werken).

Het is een opleiding met veel praktijk, dus online via bijv. (LOI) is niet mogelijk.Ok, duidelijk. Misschien dat jij jouw uitgebreide post beter kunt verwijderen ivm privacy?
quote:Aubrey schreef op 20 september 2010 @ 15:41:

Hm, ik weet niet of een werkgever verplicht kan worden om toe te staan dat een werknemer minder gaat werken als de functie dat niet toe staat. Immers, jouw man heeft destijds een arbeidsovereenkomst getekend, waarbij dit wellicht al beschreven is.Volgens RBV is kan een werkgever dit niet weigeren tenzij er zwaarwegende belangen zijn omdat het bedrijf niet meer kan functioneren zonder jou als werknemer. Er is dus ook gevraagd naar een aanpassing van het contract wat betreft de uren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven