Eerlijkheidstest
donderdag 23 september 2010 om 11:15
Dit filmpje zag ik gisteren op Youtube, ik vind dit zo ongelofelijk genant, ik zat hier gewoon met kromme tenen naar te kijken. Is het echt zo triest gesteld met de eerlijkheid van de gemiddelde Nederlander?
http://www.youtube.com/watch?v=j350Mcc7kww
http://www.youtube.com/watch?v=j350Mcc7kww
donderdag 23 september 2010 om 12:00
Als ik te laat ben, vertel ik eerlijk de reden. Komt dat omdat ik te laat ben vertrokken dan zeg ik dat.
Op de vraag hoe gaat het met je, krijgt men een eerlijk antwoord.
Ik zeg eerlijk dat ik gewoon de telefoon niet wilde opnemen.
Ik zeg eerlijk wat ik van iemands kleding of haar of dergelijke vind als ik die vraag krijg.
Op de vraag hoe gaat het met je, krijgt men een eerlijk antwoord.
Ik zeg eerlijk dat ik gewoon de telefoon niet wilde opnemen.
Ik zeg eerlijk wat ik van iemands kleding of haar of dergelijke vind als ik die vraag krijg.
donderdag 23 september 2010 om 12:08
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 23 september 2010 @ 11:50:
[...]
Ik geef altijd eerlijk antwoord op die vraag.
Ik ga er vanuit dat iemand die die vraag steld ook een echt antwoord wilt horen. Want ik ben van mening dat je anders die vraag achter wegen kan laten.
Je begrijpt de zin van beleefdheidsfrasen niet? Bij zulke vragen is het niet gebruikelijk of beleefd om uitgebreid antwoord te geven, het gaat om omgangsvormen en niet om daadwerkelijke belangstelling.
Ik kan me voorstellen dat er regelmatig mensen kwaad op je zijn als je altijd zegt wat je denkt (wat trouwens niet hetzelfde is als "de waarheid" zeggen: het is jouw waarheid). Ik zou daar zelf ook slecht tegen kunnen. Een beetje tact en gevoeligheid vind ik wel een vereiste.
[...]
Ik geef altijd eerlijk antwoord op die vraag.
Ik ga er vanuit dat iemand die die vraag steld ook een echt antwoord wilt horen. Want ik ben van mening dat je anders die vraag achter wegen kan laten.
Je begrijpt de zin van beleefdheidsfrasen niet? Bij zulke vragen is het niet gebruikelijk of beleefd om uitgebreid antwoord te geven, het gaat om omgangsvormen en niet om daadwerkelijke belangstelling.
Ik kan me voorstellen dat er regelmatig mensen kwaad op je zijn als je altijd zegt wat je denkt (wat trouwens niet hetzelfde is als "de waarheid" zeggen: het is jouw waarheid). Ik zou daar zelf ook slecht tegen kunnen. Een beetje tact en gevoeligheid vind ik wel een vereiste.
Ga in therapie!
donderdag 23 september 2010 om 12:09
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 23 september 2010 @ 12:00:
Als ik te laat ben, vertel ik eerlijk de reden. Komt dat omdat ik te laat ben vertrokken dan zeg ik dat.
Op de vraag hoe gaat het met je, krijgt men een eerlijk antwoord.
Ik zeg eerlijk dat ik gewoon de telefoon niet wilde opnemen.
Ik zeg eerlijk wat ik van iemands kleding of haar of dergelijke vind als ik die vraag krijg.Ik kan me dan niet voorstellen dat jij een grote vriendenkring hebt?
Als ik te laat ben, vertel ik eerlijk de reden. Komt dat omdat ik te laat ben vertrokken dan zeg ik dat.
Op de vraag hoe gaat het met je, krijgt men een eerlijk antwoord.
Ik zeg eerlijk dat ik gewoon de telefoon niet wilde opnemen.
Ik zeg eerlijk wat ik van iemands kleding of haar of dergelijke vind als ik die vraag krijg.Ik kan me dan niet voorstellen dat jij een grote vriendenkring hebt?
donderdag 23 september 2010 om 12:15
Daarom zeg ik dat ik merk dat eerlijkheid niet handig is.
Ik ben te eerlijk.
Ik kan gewoon niet of nauwelijks liegen, ik begrijp de reden er niet zo van.
Ik wil het wel graag leren, want dat zou mijn leven een stuk makkelijker maken.
Ik heb inderdaad geen grote vriendenkring. Maar dat zou ook aan de reden kunnen liggen dat ik doorgaans vriendschappen af houd omdat ik weet dat men toch niet altijd eerlijk is. En ik dan niet weet wat ik er mee moet.
Ik ben te eerlijk.
Ik kan gewoon niet of nauwelijks liegen, ik begrijp de reden er niet zo van.
Ik wil het wel graag leren, want dat zou mijn leven een stuk makkelijker maken.
Ik heb inderdaad geen grote vriendenkring. Maar dat zou ook aan de reden kunnen liggen dat ik doorgaans vriendschappen af houd omdat ik weet dat men toch niet altijd eerlijk is. En ik dan niet weet wat ik er mee moet.
donderdag 23 september 2010 om 12:17
quote:dubiootje schreef op 23 september 2010 @ 12:13:
Waarom vind je het zo belangrijk om altijd "eerlijk" te zijn als je daarmee iemand anders kwetst? Sta je daar wel bij stil of ben je verbaasd als iemand kwaad wordt?
Ik kijk daarbij naar mezelf.
Naar het geen men zegt, behandel andere zoals je zelf graag behandeld wilt worden.
Ik voel me juist erg gekwetst als iemand mij niet de waarheid verteld iemand niet eerlijk is.
Waarom vind je het zo belangrijk om altijd "eerlijk" te zijn als je daarmee iemand anders kwetst? Sta je daar wel bij stil of ben je verbaasd als iemand kwaad wordt?
Ik kijk daarbij naar mezelf.
Naar het geen men zegt, behandel andere zoals je zelf graag behandeld wilt worden.
Ik voel me juist erg gekwetst als iemand mij niet de waarheid verteld iemand niet eerlijk is.
donderdag 23 september 2010 om 12:17
donderdag 23 september 2010 om 12:20
quote:dubiootje schreef op 23 september 2010 @ 12:08:
[...]
Je begrijpt de zin van beleefdheidsfrasen niet? Bij zulke vragen is het niet gebruikelijk of beleefd om uitgebreid antwoord te geven, het gaat om omgangsvormen en niet om daadwerkelijke belangstelling.
Ik kan me voorstellen dat er regelmatig mensen kwaad op je zijn als je altijd zegt wat je denkt (wat trouwens niet hetzelfde is als "de waarheid" zeggen: het is jouw waarheid). Ik zou daar zelf ook slecht tegen kunnen. Een beetje tact en gevoeligheid vind ik wel een vereiste.
Als iemand mijn mening vraagt krijg hij of zij mijn mening. Of deze nou leuk of niet is. Ik vraag tegenwoordig wel vaker wil je een eerlijk antwoord of niet.
Als ze nee zeggen, dat geef ik dus gewoon de reactie die ik weet dat ze willen horen.
Zelf stel ik het ook op prijs als mensen hun echte mening aan mij geven en niet een ingepakte en mooigemaakte versie.
Maar ik heb wel al door dat ik daarin het fout heb.
Maarja, het zit zo in mij ingeprogrammeerd zeg maar. Best lastig om dat te veranderen. Want het voelt zo raar als ik dat probeer.
[...]
Je begrijpt de zin van beleefdheidsfrasen niet? Bij zulke vragen is het niet gebruikelijk of beleefd om uitgebreid antwoord te geven, het gaat om omgangsvormen en niet om daadwerkelijke belangstelling.
Ik kan me voorstellen dat er regelmatig mensen kwaad op je zijn als je altijd zegt wat je denkt (wat trouwens niet hetzelfde is als "de waarheid" zeggen: het is jouw waarheid). Ik zou daar zelf ook slecht tegen kunnen. Een beetje tact en gevoeligheid vind ik wel een vereiste.
Als iemand mijn mening vraagt krijg hij of zij mijn mening. Of deze nou leuk of niet is. Ik vraag tegenwoordig wel vaker wil je een eerlijk antwoord of niet.
Als ze nee zeggen, dat geef ik dus gewoon de reactie die ik weet dat ze willen horen.
Zelf stel ik het ook op prijs als mensen hun echte mening aan mij geven en niet een ingepakte en mooigemaakte versie.
Maar ik heb wel al door dat ik daarin het fout heb.
Maarja, het zit zo in mij ingeprogrammeerd zeg maar. Best lastig om dat te veranderen. Want het voelt zo raar als ik dat probeer.
donderdag 23 september 2010 om 12:21
Als ik te laat ben heeft de trein vaak vertraging, ook al rijdt hij op tijd. Op de vraag hoe gaat het met je en ik voel me shit ligt het aan de persoon en situatie of ik zeg "goed joh, en met jou? "of ik zeg hoe het echt gaat. Als ik geen zin heb om de telefoon op te nemen, ligt hij heel vaak "boven" en hoorde ik hem niet. Als iemand me vraagt of ik zo thuis ben en ik heb geen zin in visite dan moet ik juist weg. Als iemand voor me heeft gekookt en ik vind het niet lekker dan was het vaak heerlijk, echt lekker. Ik lieg dagelijks, zonder wroeging, inderdaad om pijnlijke situaties te voorkomen of mijn eigen tekortkoming te verhullen. Maar stelen ( behalve als klein kind) heb ik nog nooit gedaan en zou ik ook echt nooit doen.
donderdag 23 september 2010 om 12:21
quote:Zima schreef op 23 september 2010 @ 12:19:
WOMB, dan wil jij toch dat mensen daar rekening mee houden en eerlijk tegen je zijn?
Net zoals andere mensen het misschien prettiger vinden dat de waarheid in het midden ligt en dat jij daar rekening mee houdt?Ik kan dat erg moeilijk, omdat ik het niet goed begrijp.
WOMB, dan wil jij toch dat mensen daar rekening mee houden en eerlijk tegen je zijn?
Net zoals andere mensen het misschien prettiger vinden dat de waarheid in het midden ligt en dat jij daar rekening mee houdt?Ik kan dat erg moeilijk, omdat ik het niet goed begrijp.
donderdag 23 september 2010 om 12:22
donderdag 23 september 2010 om 12:24
donderdag 23 september 2010 om 12:25
donderdag 23 september 2010 om 12:28
Ook nog een gebrek aan inlevingsvermogen? Als je niet kan begrijpen dat mensen het niet prettig vinden als je zegt dat je hun inrichting niet mooi vindt/het nieuwe kapsel niet vindt staan/het niet de moeite vond op tijd van huis te gaan voor een afspraak met ze/hun lelijke spruit nooit baby van de maand zal worden.
Wat jij liegen noemt, noem ik rekening houden met de gevoelens van anderen.
Wat jij liegen noemt, noem ik rekening houden met de gevoelens van anderen.
Ga in therapie!
donderdag 23 september 2010 om 12:28
Laat ik het dan anders zeggen WOMB. Je begrijpt niet dat andere mensen niet altijd de waarheid spreken. Dus verwacht je dat andere mensen tegen jou altijd de waarheid spreken, omdat je je anders gekwetst voelt. Kun je je dan niet voorstellen dat jij op jouw beurt andere mensen kunt kwetsen door altijd de waarheid te spreken? Ik ben het met je eens dat je over grote dingen niet moet liegen, maar als ik mijn haar heb geknipt en je bent mijn vriendin heb ik liever dat je niets zegt dan dat je roept dat het me niet staat.
donderdag 23 september 2010 om 12:30
donderdag 23 september 2010 om 12:33
quote:dubiootje schreef op 23 september 2010 @ 12:28:
Ook nog een gebrek aan inlevingsvermogen? Als je niet kan begrijpen dat mensen het niet prettig vinden als je zegt dat je hun inrichting niet mooi vindt/het nieuwe kapsel niet vindt staan/het niet de moeite vond op tijd van huis te gaan voor een afspraak met ze/hun lelijke spruit nooit baby van de maand zal worden.
Wat jij liegen noemt, noem ik rekening houden met de gevoelens van anderen.
Wat ik niet begrijp is dat mensen mijn mening vragen maar deze liever niet willen horen.
Ik begrijp heus wel dat ze het liefst willen dat ik het allemaal mooi vind. En dat komt ook vaak genoeg voor dat ik het wel echt gewoon mooi vind, en dat met enthousiasme breng.
Ook nog een gebrek aan inlevingsvermogen? Als je niet kan begrijpen dat mensen het niet prettig vinden als je zegt dat je hun inrichting niet mooi vindt/het nieuwe kapsel niet vindt staan/het niet de moeite vond op tijd van huis te gaan voor een afspraak met ze/hun lelijke spruit nooit baby van de maand zal worden.
Wat jij liegen noemt, noem ik rekening houden met de gevoelens van anderen.
Wat ik niet begrijp is dat mensen mijn mening vragen maar deze liever niet willen horen.
Ik begrijp heus wel dat ze het liefst willen dat ik het allemaal mooi vind. En dat komt ook vaak genoeg voor dat ik het wel echt gewoon mooi vind, en dat met enthousiasme breng.
donderdag 23 september 2010 om 12:35
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 23 september 2010 @ 12:33:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat mensen mijn mening vragen maar deze liever niet willen horen.
Ik begrijp heus wel dat ze het liefst willen dat ik het allemaal mooi vind. En dat komt ook vaak genoeg voor dat ik het wel echt gewoon mooi vind, en dat met enthousiasme breng.Jij begrijpt het sociale verkeer geloof ik niet helemaal he?
[...]
Wat ik niet begrijp is dat mensen mijn mening vragen maar deze liever niet willen horen.
Ik begrijp heus wel dat ze het liefst willen dat ik het allemaal mooi vind. En dat komt ook vaak genoeg voor dat ik het wel echt gewoon mooi vind, en dat met enthousiasme breng.Jij begrijpt het sociale verkeer geloof ik niet helemaal he?
donderdag 23 september 2010 om 12:35
quote:Ouwe schreef op 23 september 2010 @ 12:30:
Mijn dochter vertelde me van de week over een film die ze had gezien dat ging over een plaats waar mensen niet in staat waren om te liegen en altijd de waarheid spraken en wat voor bizarre situaties dat veroorzaakte. Als ze vanavond thuiskomt zal ik haar vragen hoe die film heet.
Ik heb de film "The invention of Lying gezien"
Die gaat dus over de uitvinding van de leugen, was wel een grappige film. In het begin is iedereen eerlijk, tot het moment iemand ontdekt dat hij ook iets kan zeggen dat niet de waarheid is.
Zou het om de zelfde film kunnen gaan?
Mijn dochter vertelde me van de week over een film die ze had gezien dat ging over een plaats waar mensen niet in staat waren om te liegen en altijd de waarheid spraken en wat voor bizarre situaties dat veroorzaakte. Als ze vanavond thuiskomt zal ik haar vragen hoe die film heet.
Ik heb de film "The invention of Lying gezien"
Die gaat dus over de uitvinding van de leugen, was wel een grappige film. In het begin is iedereen eerlijk, tot het moment iemand ontdekt dat hij ook iets kan zeggen dat niet de waarheid is.
Zou het om de zelfde film kunnen gaan?