Verschil man en vrouw?

23-09-2010 14:30 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede relatie met een leuke man om wie ik ontzettend veel geef. We vullen elkaar op de juiste manier aan en hebben altijd veel plezier aan ons samenzijn. Toch lopen we steeds weer tegen hetzelfde punt aan: het communiceren van affectie. Voor mijn vriend is alles een theorie: het feit dat hij een relatie met mij heeft, toont volgens hem automatisch ook aan dat hij me dus leuk (genoeg) vindt. Hij ziet vanuit zichzelf niet het nut dit dan ook te blijven melden. Maar ik, als vrouw, blijf de behoefte aan bevestiging houden. Hoe kunnen wij dit samen oplossen? (ps: qua andere vormen van affectie is er trouwens niet veel mis: hij is altijd lekker knuffelig, in bed is alles prima en hij loopt bijvoorbeeld ook graag hand in hand. Het gaat echt om de verbale vorm van waardering.)

Voor mij is het vanzelfsprekend om alles wat ik vind en alles wat me aan hem opvalt te melden. Zo zeg ik bijvoorbeeld: “Wat zit je haar leuk!”, “Wat heb je toch mooie blauwe ogen!” en “ik heb je gemist!”. Hij vindt dat altijd leuk, maar kent die behoefte andersom niet. Hij noemt vanuit zichzelf vaak alleen de dingen die ‘anders zijn dan anders’: “Er zit iets tussen je tanden.”, “Er zit een gaatje in je T-shirt”. Als ik er goed uitzie, dan is alles in orde dus dan is er geen reden om dat te melden, zo lijkt het. Dus hebben zijn constateringen meestal een negatieve ondertoon. Tuurlijk, ik ben blij dat hij me wijst op dat dingetje tussen mijn tanden zodat ik het kan weghalen, maar door alleen maar dit soort dingen te horen, voel ik me inmiddels een onhandige, onaantrekkelijke kluns. Ik zeg steeds: “voor elk minpuntje dat je noemt, zijn er tien complimentjes nodig om me weer goed te laten voelen.” Maar die complimentjes over mijn innerlijk en mijn uiterlijk, tja, die blijven gemiddeld erg achter.

Volgens mijn vriend is dit niet alleen zíjn probleem: dat ik af en toe bevestiging nodig heb, zegt iets over mijn eigen onzekerheid. Als ik me niet knap of interessant voel, zal ik daar zelf aan moeten werken, vindt hij. Ik ben ook meestal wel tevreden over mezelf, maar een vrouw wordt nu eenmaal graag aanbeden door haar vriend!

Hij probeert het soms wel, als ik het zoveelste gesprek over dit onderwerp voer, maar het staat hem gewoon een beetje tegen om het als opdracht te moeten doen. Zonder spontaniteit is het niet gemeend, vindt hij. Maar dat maakt mij niet uit: al zet hij elke twee weken een herinnering in zijn telefoon om iets liefs tegen me te zeggen! Dan ziet hij vanzelf hoe ik daarvan opleef en dan zal dat tonen van affectie vanzelf gemakkelijker voor hem zijn.

Ik heb hem ook wel eens gevraagd of hij anders niet in een brief kan zetten waarom hij me speciaal vindt. Ik weet vaak niet waarom hij eigenlijk met mij samen is: oké, we kunnen het goed vinden en samen lachen, maar wat maakt mij voor hem specialer dan andere vrouwen waar hij het goed mee kan vinden/mee kan lachen? Ik heb geen idee. Maar ik wacht nog steeds op die opsomming. “Ik ben nu eenmaal geen schrijver zoals jij”, zegt hij dan. Ik kan er gewoon niet met mijn hoofd bij dat hij dat niet voor me overheeft, ‘ook al ben je geen schrijver’. Alleen al het feit dat hij het zou proberen, zou mij aantonen dat ik belangrijk voor hem ben.

Het is vanwege deze issue zelfs bijna uit geweest. Op een gegeven moment was het zo sterk dat het voor mij voelde dat ik meer van hem hield dan hij van mij. Ik ben altijd voor een evenwichtige relatie dus ik besloot ermee te stoppen. Toen ik dit tegen hem zei, raakte hij van slag en moest hij erg huilen. Het verbaasde me nogal, ik had niet gedacht dat het hem zo zou raken. Dus blijkbaar bén ik wel belangrijk voor hem. Hij laat het alleen niet altijd merken… Soms vraag ik wel: “Vind je me nog wel leuk?”. Dan is het antwoord altijd ‘ja’, maar wil het zover komen dat ik dit vraag, dan is de wanhoop me nabij en het effect van het antwoord is natuurlijk tien maal kleiner dan wanneer hij het uit zichzelf zou zeggen.

Soms kan ik er ook wel om lachen. Eén keer zei ik: “Ik voel me dik vandaag.” Een vrouw zou medelevend zijn en proberen je op te vrolijken door te zeggen: “Dat ben je niet! Het viel me juist op dat je zulke mooie benen hebt!”. Een man is probleemoplossend ingesteld, dus mijn vriend zegt: “Dan gaan we morgen toch samen hardlopen?”. Niet echt een antwoord waar je op zit te wachten, hoe goed bedoeld ook. Volgens hem komt het doordat hij erg beta (technisch) is. Maar ik ken genoeg beta-mannen die wel galant zijn. Laatst zei hij opeens ‘ik hou van je’. Daar fleur ik enorm van op, maar ik mag daar vervolgens twee maanden op teren tot aan het volgende teken van affectie.

Inmiddels heb ik het er niet meer over met mijn vriend. Er voortdurend over klagen zal zeker niet zorgen dat hij me meer adoreert. Bovendien heb ik het nu al zo vaak aangekaart dat hij bij zo’n gesprek alleen maar luistert en daarna zwijgt. De laatste keer vroeg ik na mijn uitleg: “Heb je nog een reactie? Wat vind je van wat ik zeg?”. Hij antwoordde: “Ik heb het gevoel dat ik elke reactie al een keer gegeven heb, ik wil niet in herhaling vallen.” Dan kan ik wel schreeuwen: “Verander dan iets aan het probleem als het blijkbaar nog steeds speelt!!!”. Ik weet niet meer wat ik moet doen, behalve zo leuk mogelijk zijn en er niet meer om zeuren. Maar als ik iets liefs voor hem doe of een uur bezig ben om me mooi te maken in die prachtige jurk (of nog beter: als verrassing naakt door het huis loop) en het valt hem niet eens op, breekt mijn hart elke keer opnieuw.

Wat vinden jullie?
Je wil het echt uit hem trekken he? Vrouwen..!

Het is voor ons mannen soms inderdaad best wel simpel. Koop een bosje bloemen en zij is blij. Het feit dat je met je poten van alle andere mooie dames afblijft, of juist niet, het maakt niet uit. Bosje bloemen=blije vriendin. Zo simpel, het kan haast niet waar zijn, maar toch werkt het. Het is me een raadsel. Het slaat nergens op. Het zal wel.

Evenzo zie ik na 9 jaar nog steeds niet dat mijn vriendin naar de kapper is geweest. Niet dat er echt verschil te zien valt, die halve centimeter die eraf gaat, tenzij je als een bezetene elke dag opzoek gaat naar dode puntjes.

Geef het op TO!
*zucht*

Waarom wil je iemand veranderen die niet zo in elkaar zit?

Doe niet zo moeilijk zou ik zeggen.
Quote: "Een man is probleemoplossend ingesteld, dus mijn vriend zegt: “Dan gaan we morgen toch samen hardlopen?”. Niet echt een antwoord waar je op zit te wachten, hoe goed bedoeld ook"

Het lijkt mijn man wel

Als hij niet zo'n prater is, is hij gewoon niet zo. Je kunt hem niet gaan veranderen! De een praat makkelijker dan de ander. Dat ligt volgens mij niet aan het man-zijn, dat zit gewoon in hem.

Je kunt niet anders dan het accepteren dat hij gewoon minder zijn gevoel al pratend uit. Je kunt het moelijk afdwingen toch? Misschien als je het zelf vaker zegt, zegt hij het ook vaker (terug)?
anoniem_102345 wijzigde dit bericht op 23-09-2010 14:40
Reden: typfoutje
% gewijzigd
Dus hij knuffelt, loopt graag hand in hand, is verder lief, aardig enz. .maar zegt niet vaak dat jij speciaal voor hem bent en daarom had je bijna een eind aan jullie relatie gemaakt
Later is nu
hmmm ik bedenk me net dat mijn tip ook averechts kan werken... (hij kan d'r ook beroerd van worden van het geslijm)
ohja nog even terugkomend op je topic-titel. Wat dit betreft vind ik dat er geen verschil is tussen man en vrouw, maar tussen types personen.
Waarom zou hij iets aan het probleem moeten veranderen? Jij bent degene die een probleem hiermee heeft, hij niet.

En heel simpel, je kunt hem niet veranderen.
Ik begrijp je. Ik weet ook niet wat ik ermee moet. Ik denk dat hij op zijn manier ook genoeg doet, alleen niet op de manier hoe jij/ik dat doe(t). Beetje vrouwen probleem is dit geloof ik. Misschien moeten wij ons allebei niet zo aanstellen ;). Blijkbaar valt dat naakte lijf niet op omdat hij je altijd al zo aantrekkelijk vindt.
aan allen: ik wil hem ook niet veranderen, dat hoeft hij toch ook niet als hij me eenmalig een brief schrijft? Is hij er vanaf. Ik pak die brief er wel bij als ik weer eens wil weten waarom hij bij me is
Waarom willen vrouwen toch altijd hun partner veranderen?
Hoe meer je om bevestiging zeurt, hoe minder je het gaat krijgen. Als hij al galant wil zijn, verkrampt hij waarschijnlijk al bij voorbaat door de lading die het ondertussen heeft.

En misschien is hij niet zo, kan toch? Hij loopt hand in hand, is knuffelig, in bed gaat het goed, wat wil je nog meer? De perfecte partner?
"Volgens mijn vriend is dit niet alleen zíjn probleem: dat ik af en toe bevestiging nodig heb, zegt iets over mijn eigen onzekerheid. Als ik me niet knap of interessant voel, zal ik daar zelf aan moeten werken, vindt hij. Ik ben ook meestal wel tevreden over mezelf, maar een vrouw wordt nu eenmaal graag aanbeden door haar vriend!"

Speak for yourself

En voor de rest vind ik dat je vriend ook gelijk heeft. De onzekerheid straalt er van af.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:AnkeD82 schreef op 23 september 2010 @ 14:45:

aan allen: ik wil hem ook niet veranderen, dat hoeft hij toch ook niet als hij me eenmalig een brief schrijft? Is hij er vanaf. Ik pak die brief er wel bij als ik weer eens wil weten waarom hij bij me is Hij geeft zelf toch aan dat hij geen schrijver is? Een man die niet verbaal complimenten geeft (maar wel knuffelt etc) dwingen om een brief te schrijven met alles wat er zo geweldig is aan jou, vind ik wel degelijk een poging om hem te veranderen... Sowieso kan ik me voorstellen dat iemand geen zin heeft om op commando een brief te schrijven met alle redenen waarom hij je leuk vindt.
OT: hé Metis! tot straks!

Dit is net zo iets als die vraag die je nooit moet stellen: Wat vind je eigenlijk zo leuk/mooi/bijzonder aan mij?

Het antwoord is nooit wat je precies wilt horen want hij is geen gedachtenlezer. Probeer eens wat meer te letten op hoe hij het je duidelijk maakt; een knuffel, een lach als hij je ziet, een bewonderende blik als je er sexy uit ziet. Zoiets? Niet te druk om maken, vrouwen zijn nou eenmaal verbaler en ook onderling meer expliciet in het maken van complimentjes.
Ik ben bang dat dit eerder jouw probleem is dan het zijne. Wat ik bij mijn kinderen wel eens doe als ik een antwoord verwacht en niet krijg is voorzeggen: 'en dan zeg je, djeez, wat een lekker wijf ben je toch' (nou ja, dit soort quotes komen natuurlijk niet voor in een moeder/kind relatie). Gewoon op een wat grappige manier laten weten dat je behoefte hebt aan een complimentje en dan kan je partner vervolgens beslissen of hij aan die behoefte wil voldoen of niet. Een andere grappige manier om dit te melden: 'het is 18.00, wat wordt mijn complimentje voor vandaag'. Misschien kun je er zelf ook nog wel wat bedenken.

Maar hou er terdege rekening mee dat sommige mannen (of vrouwen) inderdaad niet erg van het complimenteren zijn, en aan een beta vragen om iets op te schrijven lijkt me volstrekte waanzin.

Succes, en geniet vooral van wat 'ie wel is en wel kan. Het zou kunnen dat je goud in je handen hebt en je hebt geen idee van wat je verwaarloost. Er even vanuitgaande dat hij je niet alleen aanhaalt als hij sex wil of zo.
Ik begrijp wat je bedoelt!

Ik date nu sinds kort met zo'n man. (is natuurlijk wel wat anders dan in een relatie zitten..) Eerst dacht ik, nou hij vind me niks, ik merk echt totaal niet dat hij me leuk vindt, maar toch doet hij vriendelijk tegen me en hij wil me echt graag steeds weer zien, smst slaap lekker enzo.. dus ik kijk wel hoe het verder loopt met die dates.

Maar wat jij schrijft "Ik ben ook meestal wel tevreden over mezelf, maar een vrouw wordt nu eenmaal graag aanbeden door haar vriend!"

Dat heb ik ook. Ik weet heus wel dat ik leuk ben. Maar hij moet het ook wel tegen me zeggen, dat heb ik gewoon nodig, ook al heb ik zelfvertrouwen. Dus niet zo gek dat je "klaagt" en verstandig om het hier te doen.. want zo te lezen heb je er alles al aan gedaan om het thuis te proberen...

Heb verder ook geen tips voor je.... gewoon maar accepteren?? Of een gedicht/brief voor je verjaardag vragen, dan moet die wel ;)
Ik snap het ook wel, maar je kunt je partner helaas niet veranderen (been there, done that ), maar ik vind het wel flauw dat hij het gelijk op jouw onzekerheid gooit en dus zelf geen enkele verantwoordelijkheid neemt terwijl hij weet dat jij het belangrijk vindt.
Of een gedicht/brief voor je verjaardag vragen, dan moet die wel ;)

Dat heb ik afgelopen verjaardag gedaan! En ik kreeg in plaats daarvan een heel mooie oude tafel

Maar ik ben het misschien ook wel met vele hier eens hoor: misschien moet ik gewoon niet zeuren (en voor de spiegel zeggen: "Je bent een mooie vrouw. Je bent een mooie vrouw. JE BENT..." :-)
tsja, hij is nu eenmaal niet zo. deal with it.

NEXT!
Dat vind ik te makkelijk Frankz, want een man hoeft niet te veranderen, maar hij kan zich wel aanpassen om haar tegemoet te komen. In een relatie geef en neem je en nu doet TO al het geven in deze kwestie.
@iris,

was mijn reactie wat te kort door de bocht, maar meer bedoeld als wake up call, dat als ze erover door blijft gaan op deze manier het hem af kan gaan stoten.

Ik ben het met je eens, een smsje met de tekst ' je bent leuk, lief mooi en lekker' is zo geschreven, doe dat zelf ook regelmatig. t is idd geven en nemen. maar uit de OP blijkt mi dat de manier die TO geprobeerd heeft duidelijk niet werkt. vandaar de wake up call..
Helemaal eens met Iris.

En "aanbeden" vind ik wat zwaar klinken, maar ik heb het in mijn relatie ook nodig om af en toe te horen dat ik er leuk uitzie, dat hij nog van me houd, dat soort opmerkingen.. Draagt voor mij absoluut bij aan een leuke/goede relatie!

Terzijde: als je je er nou ZO erg aan stoort, dat het er bijna door uit is geweest, ben ik wel bang dat het terug blijft komen. Met andere woorden: ben je verder echt blij met hem? Is het geen onderliggend verlangen naar iets wat beter past bij jou? (ik weet niet of je al veel relaties hebt gehad bijv?)
@Naomi87,

Vriendjes genoeg gehad, maar dit is de eerste met wie ik ook oud wil worden. Misschien dat ik daardoor die bevestiging extra nodig heb: hij moet natuurlijk ook wel met mij oud willen worden!
Ik denk dat je zaken los van elkaar moet zien.

Haal de bevestiging idd uit wat hij WEL geeft

En vraag hem of hij af en toe complimenteus zou willen zijn omdat het fijn is voor jou.

Ik denk dat hij daar beter mee kan leven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven