Eerlijkheidstest

23-09-2010 11:15 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit filmpje zag ik gisteren op Youtube, ik vind dit zo ongelofelijk genant, ik zat hier gewoon met kromme tenen naar te kijken. Is het echt zo triest gesteld met de eerlijkheid van de gemiddelde Nederlander?

http://www.youtube.com/watch?v=j350Mcc7kww
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 23 september 2010 @ 15:08:

Het is niet zo dat ik zo'n opmerkingen heel makkelijk langs me heen laat gaan.

Want je vaak onbegrepen voelen is niet fijn.

Het kan een depressie tot gevolg hebben.

Als ik me onbegrepen voel wil ik me vaak graag gaan verduidelijken. Ik wil graag dat andere weten wat ik bedoel en ook graag dat ik begrijp wat andere bedoelen.

Vaak word dat dan weer als verdedigend gedrag gezien of aanvallend gedrag. Terwijl men intenties daarin dus heel anders zijn.Dat lijkt me heel naar en eenzaam.
Ik vind het niet raar hoor dat je je wilt verduidelijken als je je onbegrepen voelt, en ik weet dat mensen dat meestal niet goed opvatten omdat je er dan te lang op doorgaat, en ik kan me absoluut voorstellen hoe frustrerend dat kan zijn.

Wat me persoonlijk intrigeert is deze zin:

"(Want je vaak onbegrepen voelen is niet fijn.) Het kan een depressie tot gevolg hebben."

Hoewel het feitelijk juist is ben ik benieuwd waarom je dat zegt..
Haha geweldig filmpje... er staat er ook eentje over Kerkrade in het lijstje, die is echt nog véél erger! Ongelofelijk zeg.. ik zou dat nooit kunnen. Ten eerste zou ik heel erg om me heen gaan kijken of iemand iets zoekt, en als ze me dan zouden aanspreken over eerlijkheid zou ik meteen iets zeggen van 'ja ik vind het heel vervelend maar ik heb 50 euro gevonden en ik weet niet van wie het is' oid.

Womb, zou het al kunnen schelen als je het niet als 'liegen' zou zien als je zegt dat het goed gaat? Zoals gezegd doen andere mensen dat vaak omdat ze mensen niet willen lastigvallen met hun sores. Met mij gaat het momenteel niet zo goed, maar de enige mensen die dat weten zijn mijn ouders en enkele vrienden. Tegen de rest zeg ik 'goed' omdat ik ten eerste niet wil dat ze zich zorgen gaan maken en ten tweede omdat ik vind dat niet iedereen het hoeft te weten. Dat is toch niet zo erg?
Er werd gezegt dat ik zo'n opmerkingen makkelijk langs me heen laat glijden.

Ik neem het anders op, dat klopt.

Maar het gevolg me onbegrepen voelen, daar blijf ik mee zitten.

Ik wilde door aan te geven wat dat weer als gevolg kan hebben, aangeven dat het niet iets is waar luchtig over gedaan kan worden.

Daarnaast voel ik me daardoor soms ook erg depressief.
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 23 september 2010 @ 15:41:

Er werd gezegt dat ik zo'n opmerkingen makkelijk langs me heen laat glijden.

Ik neem het anders op, dat klopt.

Maar het gevolg me onbegrepen voelen, daar blijf ik mee zitten.

Ik wilde door aan te geven wat dat weer als gevolg kan hebben, aangeven dat het niet iets is waar luchtig over gedaan kan worden.

Daarnaast voel ik me daardoor soms ook erg depressief.Dat snap ik helemaal hoor.
Dat heb ik wel eens geprobeerd om dat niet als liegen te zien, maar het voelt toch wel echt zo.

Als ik iemand niet wil vertellen hoe het met me gaat zeg ik dat gewoon. Men kiest er verder zelf voor om zich wel of geen zorgen om je te maken. Vind niet dat je daarom geen eerlijk antwoord kan geven op die vraag. En anders zou je toch gewoon kunnen voldoen om daarna, maak je geen zorgen om me erbij te zeggen.
Zie het als een sociaal spel WOMB en niet als liegen, want vanaf 3 jaar oud weten de meeste kinderen al hoe het werkt in de wereld en door je hier tegen te verzetten doe je uiteindelijk alleen jezelf pijn.
Ik snap het wel een beetje hoor womb.. Ik vind het soms ook best moeilijk om te zeggen 'goh, wat een leuke jas!' als ik zie dat iemand die nieuw heeft en ik vind hem afschuwelijk.

Soms kies ik er dan voor om er niks van te zeggen en soms zet ik me er overheen en zeg ik 'goh, heb je een nieuwe jas? Leuk..'

Ik ben erg slecht in niet-eerlijk zijn. Maar dat is meer echt over dingen die ik écht liegen vind, zoals bijvoorbeeld in dat filmpje. Maar ik heb wel geleerd dat het echt noodzakelijk is om soms een leugentje om bestwil te vertellen als je het leuk vindt om verschillende contacten te hebben.

Als ik jou was zou ik inderdaad toch hulp gaan zoeken. Is er iets in de buurt waar je heen kunt?
Ik ben ook slecht in liegen. Op de vraag, "wat vind je van mij nieuwe jas" weet ik geen antwoord als ik hem niet mooi vind. Ik weet wat er wordt verwacht, maar krijg het tegen bekenden mijn strot niet uit. Bij "vluchtige" contacten heb ik er minder last van. Ik heb de laatste jaren wel geleerd om de waarheid "mooi" te verpakken, misschien is dat ook wat jij kunt leren womb. De sociaal wenselijke leugentjes die hierboven al eens beschreven zijn gebruik ik sowieso niet to vrienden. Dan vertel ik gewoon dat ik geen zin heb in bellen of hun kapsel niet mooi vind.

Werkgerelateerd ben ik iets makkelijker: van de week had ik me verslapen én ik stond in de file. Zonder file was ik ook te laat geweest, maar ik heb alleen de file de schuld gegeven.
Noez, moet je zeggen dat je hem apart vindt, dan weet iedereen wel wat je bedoelt ;)
quote:Primabella schreef op 23 september 2010 @ 17:11:

Noez, moet je zeggen dat je hem apart vindt, dan weet iedereen wel wat je bedoelt ;)Dat is 1 van de ergste "verpakkingen"!
Ik zou hulp zoeken om het simpele feit dat je je depressief voelt soms, omdat je je onbegrepen voelt.

Ik heb zelf een broer die altijd te eerlijk is. En oh oh oh wat maakte hij het zichzelf altijd moeilijk vroeger. En oh wat kreeg hij veel vaker op zijn kop. En ja, ook hij ging altijd overal veel te lang op door, zodat mensen geirriteerd en boos werden, hoewel hij gewoon zijn gedrag/standpunt wilde uitleggen.

Of hij op 'hoe gaat het?' 'goed' zegt tegen onbekenden, dat dan weer wel, maar verder is je verhaal dus wel herkenbaar. Ook hij zou niet zo snel over iets liegen, of hij gaat echt hele rare gezichten trekken, zodat je meteen weet dat het niet waar is. Ook over simpele dingen.

Wat hij ook had is dat hij op de middelbare school antwoorden op proefwerken fout had, omdat hij de vraag te ver doordacht. Dan wist hij wel wat het antwoord was, maar dan dacht hij: ja, maar omdat dit er staat of zo is geformuleerd, zal het wel een ander antwoord moeten zijn. Had jij dat ook wel eens?

Maar behalve dat hij het zichzelf soms moeilijk maakt, gaat het verder hartstikke goed met hem; hij heeft ook geen hulp nodig. Of hij autistisch is, weet ik niet; zover wij weten niet. Maar misschien weten wij het niet, omdat het nooit is uitgezocht.

Maar bottom-line als jij je hierdoor slecht voelt, zou ik hulp zoeken, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
quote:Noez schreef op 23 september 2010 @ 17:13:

[...]

Dat is 1 van de ergste "verpakkingen"!

Klopt.. is ook zo. Was ook een grapje

Wel duidelijk
quote:Primabella schreef op 23 september 2010 @ 17:22:

Ik zou hulp zoeken om het simpele feit dat je je depressief voelt soms, omdat je je onbegrepen voelt.

Ik heb zelf een broer die altijd te eerlijk is. En oh oh oh wat maakte hij het zichzelf altijd moeilijk vroeger. En oh wat kreeg hij veel vaker op zijn kop. En ja, ook hij ging altijd overal veel te lang op door, zodat mensen geirriteerd en boos werden, hoewel hij gewoon zijn gedrag/standpunt wilde uitleggen.

Of hij op 'hoe gaat het?' 'goed' zegt tegen onbekenden, dat dan weer wel, maar verder is je verhaal dus wel herkenbaar. Ook hij zou niet zo snel over iets liegen, of hij gaat echt hele rare gezichten trekken, zodat je meteen weet dat het niet waar is. Ook over simpele dingen.

Wat hij ook had is dat hij op de middelbare school antwoorden op proefwerken fout had, omdat hij de vraag te ver doordacht. Dan wist hij wel wat het antwoord was, maar dan dacht hij: ja, maar omdat dit er staat of zo is geformuleerd, zal het wel een ander antwoord moeten zijn. Had jij dat ook wel eens?

Maar behalve dat hij het zichzelf soms moeilijk maakt, gaat het verder hartstikke goed met hem; hij heeft ook geen hulp nodig. Of hij autistisch is, weet ik niet; zover wij weten niet. Maar misschien weten wij het niet, omdat het nooit is uitgezocht.

Maar bottom-line als jij je hierdoor slecht voelt, zou ik hulp zoeken, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.Dat klinkt bekend inderdaad.
quote:Noez schreef op 23 september 2010 @ 17:05:

Ik ben ook slecht in liegen. Op de vraag, "wat vind je van mij nieuwe jas" weet ik geen antwoord als ik hem niet mooi vind. Ik weet wat er wordt verwacht, maar krijg het tegen bekenden mijn strot niet uit. Bij "vluchtige" contacten heb ik er minder last van. Ik heb de laatste jaren wel geleerd om de waarheid "mooi" te verpakken, misschien is dat ook wat jij kunt leren womb. De sociaal wenselijke leugentjes die hierboven al eens beschreven zijn gebruik ik sowieso niet to vrienden. Dan vertel ik gewoon dat ik geen zin heb in bellen of hun kapsel niet mooi vind.

Werkgerelateerd ben ik iets makkelijker: van de week had ik me verslapen én ik stond in de file. Zonder file was ik ook te laat geweest, maar ik heb alleen de file de schuld gegeven.

Dat vind ik ook erg moeilijk om te doen.

Als andere dat tegen mij doen, zie ik de waarheid er simpel door heen en het irriteerd me dat ze niet gewoon zeggen wat ze bedoelen. Omdat dat bij mijn zo'n effect heeft, vind ik het lastig om dat zelf te doen.

Ik kan het wel, maar het kost me ongelooflijk veel energie. En daardoor duurt mijn reactie dan ook langer. Dus ik wacht te lang met reageren omdat ik dan eerst moet nadenken over hoe het in te pakken.
Sorry dat je topic gekaapt is trouwens Ouwe, hoop dat je het niet erg vindt.
quote:Primabella schreef op 23 september 2010 @ 17:47:

Sorry dat je topic gekaapt is trouwens Ouwe, hoop dat je het niet erg vindt.Oeps, inderdaad sorry.
Er zit een verschil tussen liegen en iets een beetje anders verpakken. Bijvoorbeeld om een ander niet te kwetsen of om een hoop gezeur te voorkomen of overdrijven en iets mooier maken dan het is. Ik vind dat niet direkt liegen. Wat je op het filmpje zag is natuurlijk wel glashard liegen.

Grappige film over liegen is Liar Liar . Maar dan moet je wel Jim Carrey kunnen pruimen.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 24 september 2010 @ 10:09:

Er zit een verschil tussen liegen en iets een beetje anders verpakken. Bijvoorbeeld om een ander niet te kwetsen of om een hoop gezeur te voorkomen of overdrijven en iets mooier maken dan het is. Ik vind dat niet direkt liegen. Wat je op het filmpje zag is natuurlijk wel glashard liegen.

Grappige film over liegen is Liar Liar . Maar dan moet je wel Jim Carrey kunnen pruimen.

Liegen is liegen.

Ook iets net iets mooier laten voorkomen dan het is.

Allemaal liegen.

Dat je het niet zo omschrijft en je zelf gewoon graag voor de gek wilt houden, blijkbaar. Betekend het nog niet dat het niet liegen is.

De waarheid vertellen en eerlijk zijn is het in ieder geval niet. En daarom is het voor mij zeer zeker liegen.
WOMB, ik vind het zelf ook vervelend om glashard te liegen als ik iets bv. niet mooi vind. Hangt dan wel van de persoon af. Als het een goede vriendin is, zeg ik soms wel dat het niet mijn stijl is maar het heel goed bij haar vind passen. Dat is dan niet lullig bedoeld maar oprecht: we hebben nu eenmaal allemaal een verschillende stijl en tegen een goede vriendin kan ik dat wel zeggen.

Wat ik ook wel doe, is iets positiefs vinden aan wat ik zie, en meestal lukt dat wel. Dan hoef je niet te liegen (wat vaak inderdaad erg doorzichtig is) maar kun je toch enthousiast reageren. Bv. "leuk, zo'n vrolijke kleur voor in de winter", of "er zitten lekker veel vakken in die tas, dat vind ik zelf ook altijd fijn" of "lekker makkelijk, kort haar, ben je zo klaar 's morgens". Ik zoek dus iets waar ik mezelf wél in herken en waar ik positief over kan zijn.

Voor jou lijkt het me belangrijk dat je als je wat nauwer contact krijgt met iemand, duidelijk bent over jouw manier van communiceren. Je kan uitleggen dat je veel moeite hebt om te liegen en dingen mooier te maken dan ze zijn. Eigenlijk gewoon zoals je het hier uitlegt, dat klinkt heel duidelijk. Dan weten mensen waar ze rekening mee moeten houden. En misschien zeggen ze dan ook gewoon: ik weet dat je jezelf nu helemaal wil gaan uitleggen tot ik het snap, maar dat hoeft niet, stop maar Dat helpt misverstanden voorkomen.
Ga in therapie!
Jouw mening is jouw waarheid. Dat hoeft niet DE waarheid te zijn. DE waarheid bestaat niet. Misschien helpt dat?
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 24 september 2010 @ 11:06:

Jouw mening is jouw waarheid. Dat hoeft niet DE waarheid te zijn. DE waarheid bestaat niet. Misschien helpt dat?

Ik denk dat je er niet veel van begrijpt wat ik zeg.

Ik zeg namelijk nergens dat mijn mening de waarheid is.

Maar als ik iemand zeg dat zijn trui mooi is maar ik vind deze lelijk, dan lieg ik.

Dat heeft er niet mee te maken dat die trui per definitie lelijk is. Nee Ik vind deze lelijk, een ander vind deze mooi.

Maar als er naar Mijn mening word gevraagd, dan krijg diegene mijn mening daarover.

Het is dan wel de waarheid dat dat mijn mening is.
Precies STC.

Stel jij vindt de jas van je vriendin afschuwelijk van kleur en haar maakt die jas in jouw ogen ook nog eens dik. Dan moet je bedemken dat JIJ dat vindt en dat dat dus niet de absolute waarheid is, want misschien vind ik die jas wel fantastisch en je vriendin prachtig in die jas.

Als je dan gelijk jouw mening zegt kwets je je vriendin onnodig én is het niet eens de ABSOLUTE waarheid maar JOUW waarheid.

Liegen over het geld zoals in de OP is gewoon liegen en dat is totaal iets anders.
Hetzelfde met te laat komen.

Als de reden is verslapen hebben of gewoon te laat vertrokken.

Dan is dat de waarheid.

Als als reden dan genoemd word er was een file en daarom ben ik te laat. Is dat niet de waarheid, maar een smoesje.
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 24 september 2010 @ 11:13:

[...]

Ik denk dat je er niet veel van begrijpt wat ik zeg.

Ik zeg namelijk nergens dat mijn mening de waarheid is.

Maar als ik iemand zeg dat zijn trui mooi is maar ik vind deze lelijk, dan lieg ik.

Dat heeft er niet mee te maken dat die trui per definitie lelijk is. Nee Ik vind deze lelijk, een ander vind deze mooi.

Maar als er naar Mijn mening word gevraagd, dan krijg diegene mijn mening daarover.

Het is dan wel de waarheid dat dat mijn mening is.

Maar wat heeft jouw vriendin hier dan aan? Wordt ze hier beter van en zit ze hier op te wachten?

Als je samen gaat winkelen en ze vraagt je advies dan kun je het zeggen, nu is het ongevraagd en ongewenst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven