Snel en goedkoop tuin opknappen

25-07-2010 22:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net verhuisd en heb een redelijk grote tuin erbij. Daar gaan we volgend jaar heel wat moois van maken, eerst nog bezig met het huis.

De tuin is nu gewoon super lelijk, sterker nog ik word er bijna depressief van. Ik vind het helemaal niet fijn om nu buiten te zitten, terwijl ik dat in mijn oude huis heerlijke vond. (de tuin heeft grijze tegels...van die oprit tegels) en 2 grote vlakken met bruine houtsnippers. Er is 1 klein hoekje met planten. BLEGH.

Ik wil nu dus even snel de tuin opknappen (tot we hem volgend jaar echt onderhanden nemen). Ik heb geen geld voor dure planten/schuttingen/tegels of iets dergelijks, het moet echt low budget. Heeft iemand tips?
quote:summer73 schreef op 27 juli 2010 @ 13:51:

Wat een heel dankbare plant is die vanaf de lente tot de eerste nachtvorst bloeit is een Lavatera ("barnsley" is een goede varieteit). Het is ook nogeens een redelijk goedkope plant.

[afbeelding]

[afbeelding]

wat ik je ook kan aanraden is meer van hetzelfde, dus niet 1 lavatera maar gewoon lekker 3 of 5 naast elkaar. Vooral in een tuin van redelijk formaat, is dat erg mooi.

Dat vind ik ook een super goede tip, ik heb dus echt geen flauw benul van wanneer welke bloemen bloeien en hoe lang. Zul je net zien dat ik 1 week per jaar een hele mooie tuin heb en de rest van het jaar is er niks te zien

Maar die lavatera vind ik erg mooi!
Ik ben sinds 5 jaar in het bezit van een redelijk grote tuin. Ik wist wel iets van planten, maar heb nog een heleboel geleerd sindsdien.

Ik heb de tuin aardig vol staan met planten, maar zo nu en dan denk ik: Hmm beetje kleurloos (ik heb wel alle bloeiende planten in het blauw/paars en wit). Dan ga ik naar het tuincentrum en haal vaste planten die op dat moment bloeien. Volgend jaar heb ik dan iig op dat moment weer iets in bloei staan.

Aan deze tip heb je nu niets, maar mss wel handig wanneer je volgend jaar echt aan de slag wilt. En op bijna alle planten staan ook kaartjes met de bloeitijd en hoogte van de plant.

Wat je ook kunt doen (volgend jaar): ga naar een goed tuincentrum, vertel wat je sfeer ong is, en laat hun een plantenlijst maken (dat past in jouw budget). Heb je allemaal mooie planten, die door het hele jaar bloeien.
Oh en voor nu: idd kringloop, diverse potten (bv terracotta en die schilderen in vrolijke kleurtjes-> caraïbisch) en eenjarige planten kopen.
Caribisch = tropisch, exotisch, > vrolijke lichte kleuren.

En dan denk ik aan wit met blauwe en lichtgele accenten. Iets waar je rekening mee kunt houden met je schutting.

Wat wil je met die schutting zoal doen?

- zithoek erbij/terras?

- leuke plantenbakken?

- leuk bijzettafeltje met carabische ornamenenten?

- begroeien met plantsoen of klimplanten?

- of zitje ter versiering/bankje?

- of gewoon wat planten ervoor zetten, evt. boompje erbij?
quote:iones schreef op 28 juli 2010 @ 10:58:

Caribisch = tropisch, exotisch, > vrolijke lichte kleuren.

En dan denk ik aan wit met blauwe en lichtgele accenten. Iets waar je rekening mee kunt houden met je schutting.

Wat wil je met die schutting zoal doen?

- zithoek erbij/terras?

- leuke plantenbakken?

- leuk bijzettafeltje met carabische ornamenenten?

- begroeien met plantsoen of klimplanten?

- of zitje ter versiering/bankje?

- of gewoon wat planten ervoor zetten, evt. boompje erbij?

Ja qua kleuren kan ik me wel wat bij het caribische sfeertje voorstellen. Maar ik zou toch graag wat voorbeeldtuinen zien, ook om voor bijv. geschikte planten (die wel fatsoenlijk de winter door kunnen komen)

Neem bijv. de beschrijving van deze tuin:

http://www.buiteninspirat ... -amstelveense-achtertuin/

Ik wil eigenlijk wel heel graag weten hoe die eruit ziet. Voor de rest zijn er weinig voorbeelden (die ik kan vinden in ieder geval).

Qua schutting denk ik dat ik aan 1 kant er planten tegen laat groeien (weet nog niet welke) om ook de inkijk tegen te gaan en aan de andere kant misschien alleen schilderen en wat planten ervoor zetten.
kleurige klimplanten:

passiebloem: ook in wit met paars

clematis: diverse kleuren

kamperfoelie:ook in wit

Clematis heb ik ook, die paarse o.a. hierboven. MAar ze bloeien altijd maar even en dat is jammer.

Daarom geef ik voorkeur aan rozen. Maar die zijn volgens mij weer niet zo caribisch.

De beschrijving van de tuin in de bovengenoemde link, vlonders die naar terassen lopen... klinkt mij heel goed!

Perzikkleur zag ik voorbij komen, ja, zachte kleuren met frisblauwe accenten.
Je hebt clematissen met verschillende bloeitijden, dus zou je goed naar moeten kijken. Die van mij bloeien nu al vanaf begin juni, hebben een 2e bloei gekregen
quote:friezinnetje schreef op 28 juli 2010 @ 20:35:

Je hebt clematissen met verschillende bloeitijden, dus zou je goed naar moeten kijken. Die van mij bloeien nu al vanaf begin juni, hebben een 2e bloei gekregen Dan heb ik dus de verkeerde gekocht! Wat voor kleur hebben die van jou?
Ik heb een paarse, bloemen zijn nu wel iets kleiner als de eerste bloei, maar wel heel veel bloemen.

clematis als je op deze link klikt, zie je alle clematissen, met daarbij de bloeitijd ed
Ik woon vlak aan zee, aan de duinen eigenlijk. Nou kijk ik vanuit de keuken (via onze tuin) de tuin van de buren in, wat ik eigen storend vind. Wat kan ik nou planten, want snel groeit in de duinen? via een site zag ik overzicht van goedkope hagen, maar heb dus geen idee welke ik moet nemen. Ik heb een linkje toegevoegd: kijk hier.
Hier hetzelfde probleem, huis gekocht, eerst binnen mooi maken. Achtertuin is 9 x 20 m. Was van 2 broers op leeftijd die er groenten verbouwden. Is echt alleen een paadje in het midden dat tot achterin de tuin loopt. Toen we 2 aug de sleutel kregen was het kale grond, nu staat het onkruid inmiddels rum een meter hoog.

We gaan het nu kort maaien, graszaad erbij zodat er een grasveld komt netzoals vd gemeente (langs de weg ed) Dan zien wel volgend jaar weer verder. We gaan over een paar weken een heg plaatsen (erg nieuwsgierige buurman, niet onaardig, maar toch.

Volgend jaar mss schutting aan de andere kant vervangen en dan id in gedeelten de tuin aanleggen, ik denk te beginnen met een terras. Iemand verder nog tips????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven