Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik heb het boek. Ik lees er niets nieuws in. Ze promoot het biologische eten. En weinig koolhydraten. Veel groenten en fruit.

Ik vindt het tegenvallen.
Oh god, niet weer zo'n dieet..

Succes TO!
pepsicoooooooooola!
Wat dat bewerkt eten heeft ze natuurlijk wel gelijk.

Ik was van de week opzoek naar gezeefde tomaten in een pakje (verse tomaten passen niet bij een studentenbudget...) en bijna overal zat suiker in, niet te geloven! Uiteindelijk wel de suikervrije variant meegenomen .
quote:momodoe schreef op 25 september 2010 @ 17:50:

En weinig koolhydraten. Dat hoor ik steeds vaker, dat mensen heel erg minderen met koolhydraten en dan behoorlijk afvallen. Ik ben een echte broodeter helaas.
quote:Ewelina schreef op 25 september 2010 @ 17:53:

Oh god, niet weer zo'n dieet..

Succes TO!

Hihi dank je, ik ga het niet proberen hoor.

Ik zoek alleen nog steeds de manier van eten die bij me past, niet teveel uitsluit (zoals brood) en toch goed voor me is.

Ik probeer er dus hoogstens wat tips of nieuwe inzichten uit te halen.

Het leek me wel redelijk, niet echt met de focus op dieet, maar meer met gezond eten.

Het valt me alleen zo tegen dat volgens de meeste deskundigen, dat als we echt echt echt gezond willen eten we bijna niets meer mogen. (zoals dus brood en dingen in pakjes en zakjes )

En , ooit weleens geprobeerd een dag op groenten en fruit te leven?

Ik viel bijna flauw van de honger. Waarom brood zo onderschat wordt weet ik niet. Als ik het weglaat en later weer eens eet, kom ik gelijk aan.

Daarnaast heb ik gewoon geen tijd om alles zelf te bereiden.

Zou amber een huismoeder zijn zonder baan en kinderen?

En de hele dag bij de groenteboer rondhangen?
quote:sanna1 schreef op 25 september 2010 @ 18:12:

Zou amber een huismoeder zijn zonder baan en kinderen?

En de hele dag bij de groenteboer rondhangen?

Een moeder zonder kinderen?

Op de site die je zelf linkt staat:

quote: Over Amber

Amber Albarda is voedingscoach en toegewijd chocoladeliefhebber. Ze schrijft een wekelijkse column over voeding en gezond leven in de online versie van de Telegraaf (pagina Vrouw) en was jarenlang adjunct hoofdredacteur van het glossy tijdschrift Miljonair. Binnenkort wordt ze tevens de vaste voedingscoach van het medisch journaal in het maandblad Santé.

.

Achtergrond

Al bij dit tijdschrift en de daarop volgende periode in de organisatie van de Miljonair Fair viel de universele zoektocht naar geluk, schoonheid en een maatje minder haar op. Amber: “Afvallen en slank zijn is iets wat veel mensen -mijzelf inclusief- in de ban had. Toch weten de meeste mensen niet hoe ze dit op een simpele en gezonde manier moeten bereiken. We hebben op school allemaal leren rekenen en schrijven, maar leren eten stond -bij mij in ieder geval niet- op het curriculum. Doodzonde, want het menselijk lichaam heeft wel degelijk spelregels en een ritme waarop het functioneert. Houd je aan de spelregels en je lichaam werkt mee, ga er tegenin en je krijgt er (uiteindelijk) last van.”

En dat is precies wat er gebeurde. Na veel te lang te hebben geleefd op suiker, stress en slecht (lees, verkeerd) eten -en inmiddels gebukt onder een chronisch energietekort- werd Amber ziek. Tijdens een sabbatical nota bene. Een behandeling van een paar geweldige doktoren in Argentinië zorgde voor een hele nieuwe kijk op eten en een permanente interesse en scholing in voeding, energie en vitaliteit.

Blakend van energie, vol goede moed en eindelijk blijvend een maatje minder besloot Amber een paar maanden later haar baan op te zeggen en zich full time in deze materie te verdiepen.

Amber: “Dit moeten meer mensen weten!” dacht ik al vrij snel bij mezelf. De ervaring van leven volgens het ritme van je lichaam kan toch niet een geheim zijn dat maar een selecte groep mensen kent? Met een beetje kennis kun je zoveel ellende voorkomen. Ik wil dat meer mensen de spelregels van hun lichaam kennen en weten hoe ze met een paar aanpassingen beter voor zichzelf kunnen zorgen.

Nadat ik zelf aan den lijve heb ondervonden hoe vervelend het is als je niet op alle cilinders draait, doe ik in ‘Eet jezelf Mooi, Slank en Gelukkig’ stap voor stap uit de doeken wat ik heb geleerd. Van zowel de Argentijnse wonderdokters, als van alles wat ik in de jaren erna heb opgestoken door studie en praktijkervaring.”

Inmiddels woont de energieke voedingscoach afwisselend in Den Haag en Londen waar ze het Food-IQ van haar cliënten met succes verbetert.

Misschien heeft ze en inkoper die voor haar bij de groenteboer hangt.

Wat ik op de site lees vind ik ook allemaal niet heel nieuw (niet dat ik zo leef, maar ken wel mensen die zo eten, en die hebben er inderdaad bijna een dagtaak aan. Verantwoord brood bakken, van biowinkel naar biowinkel rennen enz.).
anoniem_68995 wijzigde dit bericht op 25-09-2010 18:36
Reden: typo
% gewijzigd
Toen ik de naam van dit topic zag dacht ik dat er weer een meisje vermist was, genaamd Albarda en dat daar dan een amber (alert) voor verstuurd was..
Dames, niet meteen met de Louboutins in het zand. Amber hier. Ik heb niets tegen brood, alleen wel tegen fabrieksbrood met drie verschillende soorten suiker erin. Probeer eens eens sneetje (spelt)zuurdesembrood, dat valt gelijk beter. En ik propageer ook geen levensstijl waarin je alleen maar biologische rauwe knollen uit de tuin mag eten. Ik probeer juist uit te leggen hoe je in deze maatschappij (waarin het ons qua eten nu eenmaal niet makkelijk wordt gemaakt) kunt eten op een manier waarop je 's avonds niet met een broek op de vreethaak uitgeteld op de bank neerploft. Eten moet leuk en lekker zijn en dat betekent echt niet een platinum abonnement bij de groenteboer. Sommige zaken worden veel te veel uit z'n verband gerukt. Koolhydraten bijvoorbeeld zijn prima. Je hebt ze zelfs hard nodig om serotonine, het gelukshormoon te blijven aanmaken. Ik geef in mijn boek aan hoe je een goede basis kunt neerleggen waarop je lichaam prima draait, waardoor je daarnaast prima kunt genieten van allerlei lekkere zaken zonder dat je daar meteen flink voor moet boeten. Het gaat om een paar kleine aanpassingen die groot resultaat opleveren. Het leven moet tenslotte wel leuk blijven nietwaar?
Wat grappig dat je zelf reageert, Amber. Heb toevallig net je boek gekregen en ben er enthousiast over. Heb jaren geleden eenzelfde leefstijl gevolgd en het was goed om mijn kennis weer wat bij te spijkeren op dat gebied. Ga er zeker aan beginnen!
Wat leuk dat je zelf reageert.
quote:roos1987 schreef op 25 september 2010 @ 19:09:

Toen ik de naam van dit topic zag dacht ik dat er weer een meisje vermist was, genaamd Albarda en dat daar dan een amber (alert) voor verstuurd was.. ik ook!!
Ik ben wel benieuwd of ik het ga merken/of het werkt. Op zich wel leuk om dit topic te blijven uppen maar heb niet het idee dat er veel mensen dit doen. Vind het vooral lastig of ik alles wel kan vinden, zoals graansoorten ed (quinoa) en of ik het qua budget kan bolwerken.
"Broek op de vreethaak"
Oeioeioei! Staat een heel lekker koekjesrecept op haar site!
This is not kosher!
Ben nu twee dagen bezig en voel me erg goed! Buik lijkt nu al platter (of ik ben aan het hallucineren) en geen honger gehad. Heb niet compleet strikt het regime gevolgd, ik drink bijv. nog wel af en toe een bak koffie of een glas melk (geitenmelk) maar heb wel verder erg weinig suiker gehad, zuurdesembrood gegeten en roggebrood met ei, zilvervliesrijst met kalkoen uit de wok en wortelsap met een handje amandelen. En het is nog lekker ook, behalve die wortelsap dan, ha ha
Ze zegt op zich wel goede dingen. Maar geeft af en toe ook wel achterhaalde info, bijv. dat je nog altijd veel water moet drinken e.d..

Voor de rest eet ik zelf al jaren zo. Absoluut niet nieuws onder de zon.

En wat is er toch zo moeilijk aan elke dag verse groenten eten? Je kunt toch gewoon voor een paar dagen tegelijk inkopen?
@Melpomene Ja klopt, het is ook niet zozeer nieuws maar vond het toch een inspirerend boek. Jaren geleden at ik ook moeiteloos zo maar de slechte gewoonten zijn erin geslopen. Groente en fruit eten is bij mij niet het probleem, stoppen met zoetigheid en koffie en roken weer wel.
Hey Amber,

Wat leuk dat je zelf reageert!

Ik heb net je boek in huis, en ben nu twee dagen bezig met mn Food-Iq...

Mischien niet zo handig om vlak voor kerst te beginnen , of juist wel natuurlijk, bespaar ik me al die kerstkransjes en corpulente diners...
anoniem_110857 wijzigde dit bericht op 24-12-2010 16:07
Reden: Spellingsvout
% gewijzigd
quote:Lotusbloem1980 schreef op 24 december 2010 @ 16:01:

Hey Amber,

Wat leuk dat je zelf reageert!

Ik heb net je boek in huis, en ben nu twee dagen bezig met mn Food-Iq...

Mischien niet zo handig om vlak voor kerst te beginnen , of juist wel natuurlijk, bespaar ik me al die kerstkransjes en corpulente diners...

Ben ook net vorige week begonnen! Met kerst ook wel wat lekkers gehad maar toch heel netjes gedaan. Voel me echt al een stuk fitter! Ik ga trouwens wel gelijk fase 2 starten, kan echt niet zonder een plakjes (zuurdesem) brood of een glaasje (geiten) melk. Toch heb ik het idee al iets afgevallen te zijn en ik heb totaal geen honger. Mag zoveel eten, ook mee naar het werk. Heb bijvoorbeeld nu een speltkoek gehad, 2 roggebroodjes met hüttekäse en komkommer, een handje amandelen en een zakje worteltjes. Tot nu toe zilvervliesrijst en gierst gegeten en peulvruchten. Ik kan alleen geen quinoa bij de natuurvoedingswinkel vinden en ook geen stevia want dat wordt alleen nog via internet verkocht.

Hoe bevalt het jou?
Heb even op de site gekeken. Wat daar aan recepten te vinden is spreekt mij wel aan. Ben wel benieuwd naar meer recepten. Staan er in het boek veel vegetarische gerechten?
Wie draagt er hier Louboutins?
quote:eefje1980 schreef op 28 december 2010 @ 14:00:

[...]

Ben ook net vorige week begonnen! Met kerst ook wel wat lekkers gehad maar toch heel netjes gedaan. Voel me echt al een stuk fitter! Ik ga trouwens wel gelijk fase 2 starten, kan echt niet zonder een plakjes (zuurdesem) brood of een glaasje (geiten) melk. Toch heb ik het idee al iets afgevallen te zijn en ik heb totaal geen honger. Mag zoveel eten, ook mee naar het werk. Heb bijvoorbeeld nu een speltkoek gehad, 2 roggebroodjes met hüttekäse en komkommer, een handje amandelen en een zakje worteltjes. Tot nu toe zilvervliesrijst en gierst gegeten en peulvruchten. Ik kan alleen geen quinoa bij de natuurvoedingswinkel vinden en ook geen stevia want dat wordt alleen nog via internet verkocht.

Hoe bevalt het jou?

Voel me ook energieker!

Het heeft sowieso het gevolg dat ik gestopt ben met cola light, ik dronk bijna 1,5 liter per dag Heb ik vervangen door spa blauw en thee, hopelijk is het vol te houden haha..

Stevia gebruik ik al jaren, haal ik bij de natuurwinkel, wel van av@nz trouwens, die is het lekkerst.

Ik zit nu aan mn ontbijt van natuuryoghurt met biologische muesli, gojibessen en lijnzaad...

Op mn fruitschaal ligt vers fruit, noten, avocado..

Moet het me echt eigen maken, ik at veels te veel en slecht...dus dat moet uit mn systeem, want ik voelde me echt moe, te zwaar en depri laatste tijd..

Over twee weken ga ik twee dagen detoxen met mn vriend, al lees ik wel dubbele verhalen hierover op het forum...Dat het helemaal niet zo goed is voor je systeem..

Oh ps nog een tip; gekookt eitje met herb@mare, heerlijk als tussendoortje!

Wat eet jij zoal op een dag??
@Lotusbloem1980

Dus het is wel gewoon bij de natuurvoedingswinkel te koop? (stevia) Moet ik dus even vragen daar.

Oh dat klinkt goed, je ontbijt en wat je in huis hebt!

Ik ben helemaal aan het roggebrood/zuurdesembrood.

Zoals gister had ik twee roggebroodjes met echte boter en een eitje, een glas water met citroensap en een kop oploskoffie als ontbijt.

Tussendoor en als lunch twee boterhammen met amandelpasta, een peer, wat worteltjes, een speltkoek en een klein handje ongezouten noten.

's Avonds heb ik chili con carne met veel groente, ananas en augurk en een heel klein beetje gehakt gemaakt met zilvervlies pandanrijst erbij.

Al met al een heel fijn eetpatroon!

@Vicodin Ja er staan wel een aantal vegetarische recepten in, in het boek staan niet heel veel recepten maar wel heel duidelijke lijstjes voedingsmiddelen en tips om te combineren dus over het algemeen kom ik er goed uit!

Ik vind de Jumbo nu ook helemaal super trouwens, je kan er wel tien soorten droge peulvruchten kopen en cornsirup (als suikervervanger) en mais en sojameel en heel veel natuurlijke producten.
Ook gewoon leuk vind ik het, nieuwe dingen uitproberen!

Jij bent ook goed bezig zo te lezen!

Ik begin de dag ook met bronwater+citroen, daarna spirulina tabletjes en yoghurt zoals beschreven..

Tussendoor groene thee, eitje met herbam@re, of roggebrood met sesampasta , daarna als lunch rijstwafels met amandelpasta, komkommer met hummusdip of reepjes paprika.

Tussendoor fruit en roggebrood met tahin of hazelnoten.

Als avondeten had ik gisteravond linzensoep met tomaat, thijm, aardappel en peen.

Vanavond tofu met peen, paprika, rode ui, kokosmelk en zilvervliesrijst.

Lekker gezond bezig

Ik at opzich al veel biologisch en vegetarisch maar daarnaast dus veel chips, cola light en snoep

Hoe was jouw eetpatroon hiervoor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven