Canada (aug/sept)

06-09-2010 15:10 179 berichten
Ben mij al weer voorzichtig aan 't orienteren op m'n mogelijk volgende reisbestemming en hoop wat tips te krijgen.

Mijn voorlopig idee is om volgend jaar in augustus of september naar Canada te gaan. Augustus zou voor m'n werk beter uitkomen, maar is wel 'n stuk duurder wegens hoogseizoen. Maar als het klimaat in september 'n stuk kouder/regenachtiger is dan augustus, kies ik toch voor augustus.

Route van Vancouver naar Calgary met 'n huurauto (SUV) of omgekeerd met daarbij vele natuurparken. In totaal 4 weken.

Indien het augustus wordt, hoe zit 't dan met de beschikbaarheid van motels/hotels? Kun je daar makkelijk 'n kamer vinden, of beter toch van te voren boeken?

Heb dit voorjaar 'n reis gemaakt door het zuidwesten van de USA en van te voren alles geboekt. Op zich beviel me dat prima, maar lijkt me ook leuk om flexibel te zijn, ook ivm het weer.

In de USA hadden we kamers vanaf ca. 70 dollar tot ca. 150 dollar p/n. Hoe liggen de prijzen gemiddeld in Canada? En in het hoogseizoen?

Welke plaatsen, natuurparken en motels/hotels kunnen jullie uit eigen ervaring aanraden?

Een verblijf op 'n ranch om paard te gaan rijden wil ik er zeker in hebben. Verder uiteraard excursies om beren te gaan spotten en walvissen (Vancouver island?)

Ben benieuwd naar leuke tips!
Alle reacties Link kopieren
verkeerd topic, sorry!
anoniem_110899 wijzigde dit bericht op 21-09-2010 04:22
Reden: foutje
% gewijzigd
Optimist tot in de kist!
Wij zijn in mei 2008 in West Canada geweest, het bekende rondje gedaan met een SUV.

De fijnste overnachting was in Banff:

http://www.banffboutiqueinn.com/index.shtml

Heerlijke kingsize bedden waarin je elkaar gewoon kwijt raakte zo groot, zo heerlijk om daarin te slapen na een dag 'buiten spelen'.

Wat ons erg leuk leek in Jasper, maar nog niet open was tijdens onze reis:

http://www.tekarralodge.com/

Onderweg hebben we ook in gewone hotels geslapen, tip:

neem je visitekaartjes mee en vraag naar de corporate rate van een hotelkamer. Scheelt altijd een paar dollar, toch mooi meegenomen.
Oh en in Vancouver sliepen we in dit hotel:

Comfort Inn Downtown

Midden in het centrum, op loopafstand van alle winkels. Mooie kamer, weer met kingsize bed en jacuzzi
Hoi Elninjoo,

Wij zijn net 2 weekjes terug uit Canada! We zijn er 3 weken geweest (18 aug vertrokken, 10 sept terug) en over het algemeen was het weer erg lekker. Niet te warm, wel zonnig. We hebben wel iets van 3 dagen regen gehad, maar achteraf wel op de dagen dat het minder erg was. In Ucluelet / Tofino regent het volgens mij wel vaak hoor.. Wij zijn trouwens begonnen in Calgary (alleen overnacht), toen door de Rocky's naar clearwater - Whistler en vanuit daar een weekje naar Vancouver Island. We hebben een (dure) grizzlietour gedaan, maar in de rocky's ook vanuit de auto een paar beren gezien! Echt super, die beren!!
Vancouver is trouwens ook een supermooie stad!
Oh ja, ik ben twee jaar geleden ook in Amerika geweest (zuidwesten) en voor mijn gevoel was dit wel ietsje goedkoper/minder duur dan Canada.
quote:missy76 schreef op 22 september 2010 @ 20:33:

Wij zijn in mei 2008 in West Canada geweest, het bekende rondje gedaan met een SUV.

De fijnste overnachting was in Banff:

http://www.banffboutiqueinn.com/index.shtml

Heerlijke kingsize bedden waarin je elkaar gewoon kwijt raakte zo groot, zo heerlijk om daarin te slapen na een dag 'buiten spelen'.

Wat ons erg leuk leek in Jasper, maar nog niet open was tijdens onze reis:

http://www.tekarralodge.com/

Onderweg hebben we ook in gewone hotels geslapen, tip:

neem je visitekaartjes mee en vraag naar de corporate rate van een hotelkamer. Scheelt altijd een paar dollar, toch mooi meegenomen.

Geldt die korting nog bovenop je AAA of is 't of/of? Of kun je die korting loskrijgen in B&B's waar men niet aan AAA doet?

Voor Banff heb ik zelf al 'n volgens mij heerlijk hotel gevonden: hidden ridge resort (heeft grote hotwater pools met mooi berguitzicht, wat me heerlijk lijkt 's avonds na thuiskomst van 'n mooie dag)
quote:trevvel schreef op 23 september 2010 @ 15:58:

Hoi Elninjoo,

Wij zijn net 2 weekjes terug uit Canada! We zijn er 3 weken geweest (18 aug vertrokken, 10 sept terug) en over het algemeen was het weer erg lekker. Niet te warm, wel zonnig. We hebben wel iets van 3 dagen regen gehad, maar achteraf wel op de dagen dat het minder erg was. In Ucluelet / Tofino regent het volgens mij wel vaak hoor.. Wij zijn trouwens begonnen in Calgary (alleen overnacht), toen door de Rocky's naar clearwater - Whistler en vanuit daar een weekje naar Vancouver Island. We hebben een (dure) grizzlietour gedaan, maar in de rocky's ook vanuit de auto een paar beren gezien! Echt super, die beren!!

Die berentocht heb ik ook gevonden maar die is wel erg duur: 1500 dollar en daar nog 'ns 300 doller eenpersoonstoeslag bovenop en dat voor 4 dagen/3 nachten. Mocht ik voor ik vertrek de staatsloterij nog winnen dan ga ik 'm doen, maar anders toch maar ff niet

Ja, zuidwest USA is goedkoper! Daar was ik afgelopen april/mei en daar waren hotels toch 'n stuk minder prijzig dan wat ik tot nu toe in Canada tegen kom.
Als je vanuit Vancouver omhoog rijdt (voorbij Whistler), neem dan niet de 100 miles route maar de 70 miles route. Dit is een scenic route die langs green lake gaat.

Los van Moraine lake en lake Lousia vond ik Maligne Lake ook erg mooi.

Bij Blue River kan je een mooie riviersafari maken. Het is bijna gegarandeerd dat je dan beren ziet. En bold eagles.

Vancouver heeft een relaxte vibe. Qua sfeer deed het me een beetje aan San Francisco denken.

En de ice glacier route moet je echt doen. Ongelofelijk mooie vergezichten.

En neem je tijd op Vancouver Island. Is erg mooi ook.

En als je van plan bent via Kelowna te gaan, boek daar dan ook een wijntour. Is ook gaaf om te doen. Plus dat het een mooie route is met allemaal meren.

Ook al rij je in een SUV en niet in een camper, vergis je niet in de afstanden.
Waar ligt Kelowna?

Overigens wil ik voor/vanuit Banff ook naar Yoho gaan naar Emerald Lake.
Kelowna ligt in the Okanagan. Is in de zomer vrij warm en droog en in de winter kun je er vlakbij skieen. Heel veel fruit komt uit deze regio, en ook wordt er veel wijn gemaakt. Ze noemen het ook wel eens de Canadese Toscane.

Tussen Vancouver en the Okanagan is het bergachtiger en dus kouder/natter. Voorbij the Okanagan naar Calgary hetzelfde. Daar kan het in september wel anders zijn.

The Osoyoos is ook leuk om te zien; is woestijn. :-)

(ik heb hier nu twee zomers meegemaakt en vind het hier warmer en zonniger dan Nederland)
quote:elninjoo schreef op 23 september 2010 @ 18:15:

[...]

Geldt die korting nog bovenop je AAA of is 't of/of? Of kun je die korting loskrijgen in B&B's waar men niet aan AAA doet?

Ik denk niet dat die korting geldt bovenop je AAA, want een corporate rate moet je zien als een zakelijke korting, bedoeld voor zakenmensen. AAA is toch voor toeristen?
Ik wist niet eens dat er beren-excursies waren, we hebben er zelf zat gezien zonder gids in de Rockies! Ook jonge beren, zo lief!
AAA is voor iedereen met 'n ANWB pasje (of Autoclub)

Wat voor stekkers heeft men eigenlijk in Canada? Zelfde als in de USA?
Ja, stekkers hetzelfde als in de VS. En 110 volt stroom.

Wij kregen met ANWB-pas zelfs vaak korting bij motels/hotels waar het niet geadverteerd werd.

Yoho NP is zeker een aanrader. Emerald Lake, Takkakaw Falls.
Mooi, dan kan ik mijn telefoontje meenemen wat ik van 't voorjaar in de USA heb gekocht. Scheelt toch weer met opladen dat die gewoon zonder wereldstekker in 't stopcontact kan.

Wat is de goedkoopste prepaid optie in Canada (met het beste bereik in BC en Alberta)? Ik wil daar ook weer gewoon 'n lokaal kaartje kopen voor in die telefoon. Altijd handig als ik ergens iets wil reserveren of teruggebeld moet worden door iets.
Geen idee, was 13 jaar geleden voor het laatst in Canada. Toen waren mobiele telefoons nog niet zo wijdverspreid als nu.

Ik gebruik in de VS geen GSM. Ik koop een telefoonkaart waarmee je vanuit iedere telefooncel en in iedere hotelkamer heel goedkoop kunt bellen. Met een kaart van 10 dollar doe ik drie weken en heb dan zelfs nog tegoed over.
Vind dat onhandig, ik zal rondreizen (en dus max 3 dagen achtereen in 't zelfde hotel slapen) en als het nodig is wil ik onderweg 'n hotel of excursie kunnen bellen of teruggebeld kunnen worden.
Daar zit wat in !
Ik zit momenteel in Canada. We zijn ong. een maand geleden begonnen met een rondje (van een week) op Vancouver island. Een tip: mocht je in het weekend willen gaan; dan kun je het beste de Ferry reserveren. Hou er rekening mee dat in het weekend heel veel Canadezen, een paar dagen, er even tussen uit gaan, met het gevolg dat hotels/campings/motels vol kunnen zitten (vooral in het hoogseizoen).

Wij zijn dus begonnen in Vancouver, na aankomst met de Skytrain naar ons hotel (Ramada) gegaan, dat overigens geen aanrader is. Een dayticket skytrain kost 9 dollar, maar dit ticket is ook geldig voor de bus (handig als je naar Stanley Park wilt).Stanley Park is echt de moeite waard, super mooi park met grote bomen. Nadat we de volgende dag onze huurauto hadden opgehaald, gelijk doorgereden naar Tsawassen. Op het eiland aangekomen gelijk weer doorgereden naar ons hotel in Parksville, waar we de eerste nacht op het eiland verbleven. De volgende dag vroeg vertrokken naar Telegraph Cove, waar we de volgende dag een Grizzly tour hebben gedaan (2 volwassen grizzlyberen en 2 jonkies, 1 zwarte beer, 3 rivierotters, zeehonden en heel veel Bald eagles gezien) en de dag erna een Orca tour hebben gedaan (resultaat: 22 orca's en 1 bultrug, 2 Steller Sea lions).

De dag erna naar Tofino gereden, en op de weg daarheen nog even een tussenstop bij Cathedral Grove genomen.

In Tofino verbleven we 3 dagen op de camping van het Nationale Park Pacific Rim, waar we de meeste trails hebben gelopen (de meeste zijn korte boardwalks van max. een half uurtje, maar je hebt ook langere trails).
Heb je die Grizzly's ook echt zalm zien vissen en kom je daar echt dichtbij? Als je fotografeert, is 200 mm voldoende om de beren close in beeld te kunnen krijgen?

Veel plezier trouwens nog! Hoe lang reis je in totaal door Canada? En alleen Canada of combineer je ook met andere landen?
Na VI zijn we een paar dagen bij Canadese vrienden van ons in Vancouver gebleven, die ons hebben mee genomen naar o.a. Harrison lake en Lynn Valley. Daarna zijn we via Whistler (via the Sea to Sky Highway) naar de Rockies vertrokken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de rockies wel erg toeristisch vond (ondanks dat wij er niet eens in het hoogseizoen waren) en Bannf vind ik persoonlijk wat overgewaardeerd.

Well's Gray, Yoho, Glacier en Mount Revelstroke, Kootenay zijn parken die de meeste toeristen overslaan, maar ze zijn zeker wel de moeite waard om te bezoeken.

Qua weer: toen we aankwamen in Vancouver was het 26 graden, maar we hebben ook veel regen gehad en zelfs sneeuw (brrr, het was -6 's nachts) in de Rocky Mountains. Nu zit ik in Osoyoos waar het weer erg warm is (woestijn). Dus qua kleding kun je het best van alles wat mee nemen.
Wells Gray en Yoho wil ik in elk geval gaan bezoeken.

Wat vond je meer de moeite: Tofino of Telegraph Cove?

Heb tenslotte nog geen vaste planning en Telegraph Cove helemaal niet in overweging genomen, maar als dat beter is voor beren/whales, dan is dat misschien de moeite.

Hoe close kom je bij de dieren?
Canada heeft momenteel een groot zalmprobleem. Het is afgelopen zomer schijnbaar zo droog geweest dat veel rivierbeddingen droog staan, dus de zalm kan niet ver landinwaarts trekken. Ik had ook gedacht dat de zalmen me om de oren zouden vliegen, maar schijnbaar heb ik iets teveel naar National Geographic gekeken, haha.

De grizzly's die wij zagen waren trouwens aan het grazen of bessen van de struik aan het plukken...

Volgens mij is men wettelijk verplicht om min. 75 tot 100 meter afstand te houden van beren, dus echt dichtbij kun je niet komen, maar met een mooie lens kun je ze wel scherp krijgen

Maar mocht je echt heel graag beren in het wild willen zien, dan raad ik je aan om (ondanks het hoogseizoen) in augustus te gaan, want dan verzamelen beren de bessen langs de straatkanten in de dalen. Halverwege/eind september zitten ze alweer hoger in de bergen.

En laat a.u.b. die berenbellen thuis...ik had af en toe meer het idee dat ik in de Zwitserse Alpen zat, dan in Canada, haha. Pepperspray (berenspray) hadden we wel aangeschaft, maar gelukkig niet nodig gehad. Hardop praten is voldoende.

Oh ja, we hebben ook nog anderhalf uur gewandeld met wolven (onder begeleiding weliswaar) die je dan kan fotograferen van dichtbij. Zie Hier voor meer info.Vond ik persoonlijk een van de hoogtepunten van onze reis.

Ik vertek morgen alweer richting Vancouver, overmogen vliegen we (helaas) al weer terug.
Telegraph Cove absoluut, omdat het best ver rijden is, is het veel minder toeristisch. We hebben daar trouwens ook de meeste dieren gezien. De meeste toeristen gaan naar Victoria (hebben wij geskipt) en naar Tofino. Maar Tofino heeft ook zeker mooie afwisselende landschappen (van moeras tot aan regenwoud met een rotskust). En als je 's ochtends heel vroeg op pad gaat, kom je bijna geen toerist tegen (die toeristenstroom begint vanaf een uurtje of half 11 (uitchecktijd)tot aan 17:00 (etenstijd)...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven