piekeren..kun je dat ook uitzetten?
maandag 27 september 2010 om 12:57
hai dames, hier een nieuwkomer op t forum!
ben benieuwd of er mensen zijn die dit met me delen: ik ben een ontzettend goeie piekeraar. 't liefst de hele dag door en uiteraard zo negatief mogelijk. denken wat er allemaal fout is gegaan en wat er nog fout zal gaan. Mezelf afvragen of ik wel gelukkig ben, stiekem best wetende dat dat zo is, maar zolang gaan piekeren en negatief denken dat t ongelukkige gevoel de overhand krijgt. bang zijn voor weet-ik-veel wat voor ziektes, bij elke bobbel die ik voel schiet ik tegen het plafond en maak ik mezelf wijs dat ik vanalles heb.bang dat ik ga denken dat ik ga denken (ja je leest het goed)dat ik helemaal niet wil leven wat de grootste kul is! zucht. anders ga je even denken dat je misschien wel iets gaat denken. onbewust komt telkens die vraag omhoog..'he heb ik daar al last van gehad vandaag, heb ik daar al over gepiekerd"? en ja, dan kun je dr donder op zeggen dat je weer gaat zitten piekeren. Ben al een tijdje bij een haptonoom, wat me erg goed bevalt, erg positieve benadering en kijk op alles. zegt me ook dat ik dit moet zien als een leerproces, ik heb het mezelf aangeleerd en kan het mezelf dus ook afleren. klinkt logisch he? Maar het heeft tijd nodig. en ik haat tijd! voor mn gevoel duurt t al zo lang en moet het nu gewoon goed gaan. weer een reden om in die negatieve spiraal te gaan hangen! kent iemand dit? en weet iemand t plekje in je hoofd te vinden waar die schakelaar zit die je aan moet doen zodat die botte hersens inzien dat je(ja ik dus,haha) in het hier en nu leeft en dat t geen zin heeft om de hele dag te "wat-als-en", dat zie je dan wel weer! lees mn verhaal net nog even na en ja, t is best warrig, maar iemand die t herkend zal t wel begrijpen..hoop ik!
ben benieuwd of er mensen zijn die dit met me delen: ik ben een ontzettend goeie piekeraar. 't liefst de hele dag door en uiteraard zo negatief mogelijk. denken wat er allemaal fout is gegaan en wat er nog fout zal gaan. Mezelf afvragen of ik wel gelukkig ben, stiekem best wetende dat dat zo is, maar zolang gaan piekeren en negatief denken dat t ongelukkige gevoel de overhand krijgt. bang zijn voor weet-ik-veel wat voor ziektes, bij elke bobbel die ik voel schiet ik tegen het plafond en maak ik mezelf wijs dat ik vanalles heb.bang dat ik ga denken dat ik ga denken (ja je leest het goed)dat ik helemaal niet wil leven wat de grootste kul is! zucht. anders ga je even denken dat je misschien wel iets gaat denken. onbewust komt telkens die vraag omhoog..'he heb ik daar al last van gehad vandaag, heb ik daar al over gepiekerd"? en ja, dan kun je dr donder op zeggen dat je weer gaat zitten piekeren. Ben al een tijdje bij een haptonoom, wat me erg goed bevalt, erg positieve benadering en kijk op alles. zegt me ook dat ik dit moet zien als een leerproces, ik heb het mezelf aangeleerd en kan het mezelf dus ook afleren. klinkt logisch he? Maar het heeft tijd nodig. en ik haat tijd! voor mn gevoel duurt t al zo lang en moet het nu gewoon goed gaan. weer een reden om in die negatieve spiraal te gaan hangen! kent iemand dit? en weet iemand t plekje in je hoofd te vinden waar die schakelaar zit die je aan moet doen zodat die botte hersens inzien dat je(ja ik dus,haha) in het hier en nu leeft en dat t geen zin heeft om de hele dag te "wat-als-en", dat zie je dan wel weer! lees mn verhaal net nog even na en ja, t is best warrig, maar iemand die t herkend zal t wel begrijpen..hoop ik!
maandag 27 september 2010 om 13:10
Probeer je gepieker op papier te zetten.
De onbelangrijke en belangrijke dingen van elkaar te scheiden.
Daar in tegen denk ik dat 3 topic's openen over je gepieker niet echt helpt om minder te piekeren. Op 3 verschillende plaatsen ook nog eens bezig zijn met piekeren maakt het alleen maar erger volgens mij.
Vraag de engelen even of ze er 1 topic van willen maken, dat scheelt al weer 2x piekeren.
De onbelangrijke en belangrijke dingen van elkaar te scheiden.
Daar in tegen denk ik dat 3 topic's openen over je gepieker niet echt helpt om minder te piekeren. Op 3 verschillende plaatsen ook nog eens bezig zijn met piekeren maakt het alleen maar erger volgens mij.
Vraag de engelen even of ze er 1 topic van willen maken, dat scheelt al weer 2x piekeren.
maandag 27 september 2010 om 13:36
Ja zeker herkenbaar, alleen niet in de mate waarin jij het beschrijft! Als je je ogen dicht doet, met je linkerhand achter je linker schouderblad voelt en tegelijk met je rechtervoet een rondje maakt kan je de knop vinden! Sorry, grapje. Ik heb laatst in de boekhandel een klein boekje gekocht, het heet "omdenken" van Berthold Gunster. het gaat er over dat je op verschillende manier tegen situaties aan kan kijken. Het is erg humoristisch geschreven, waardoor je dingen weer wat beter kan relativeren. Succes met je gepieker!

maandag 27 september 2010 om 13:42
maandag 27 september 2010 om 13:42
hahaha,mag toch aannemen dat je begrijpt dak em er nie bewust 3x opzet! wat ik al zei, ben al een tijd bij een haptonoom dus die therapie is er al, komt heel erg overeen met mindfulness en is fijn! vind t alleen erg moeilijk om mezelf die schop onder mn hol te geven die ik nodig heb en niet telkens het gepieker te laten overheersen!
maandag 27 september 2010 om 13:43
Ja, ik herken het wel. En die schakelaar in mijn hoofd werkt ook niet altijd. Die schakelaar is bij mij het woordje STOP. Telkens als je merkt dat je piekert je afvragen of het zin heeft dat je hierover piekert, wat je ermee bereikt. Meestal niks dus, want piekeren is zinloos, negatief vooruitgedachte ellende opzoeken. En dan zeg je in je hoofd: stop! Echt streng zijn voor jezelf en steeds 'stop' zeggen. En je op iets anders richten. Daarnaast werkt het voor mij wel goed om vervolgens te denken: dat zien we dan wel weer. Klinkt heel simpel maar bij mij gaat het sindsdien beter!
maandag 27 september 2010 om 13:45
Door meditatie kun je leren om te stoppen met piekeren. Afstand nemen van het geratel in je hoofd. Een simpele oefening is om te concentreren op welke volgende gedachte er langs zal komen en die dan meteen los te laten (Goh dat was een gedachte in mijn hoofd)
Klinkt misschien zweverig maar het werkt. Yoga kan je ook helpen om te leren mediteren.
Klinkt misschien zweverig maar het werkt. Yoga kan je ook helpen om te leren mediteren.
maandag 27 september 2010 om 13:56
Pffffff.... Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik word er al hyper van als ik het lees... Kan me dus voorstellen dat je er zelf ook wel eens moe van wordt. Ik herken het overigens wel, ben ook een extreme piekeraar. Maar wel alleen als ik een 'reden' heb om te piekeren, dus bijv. bij een nieuwe baan, organiseren van iets, of als mensen in mijn omgeving iets mankeren. Was ooit wel anders, dan piekerde ik inderdaad echt over alles, en de hele dag door. Wat bij mij goed helpt is erover praten, proberen onder woorden te brengen wat je aanzet tot piekeren. Opschrijven helpt ook wel.
Daarnaast schijnt het bij sommige mensen (bij mij niet overigens) te werken om jezelf een 'piekerkwartiertje' toe te staan. Dus van te voren een kwartiertje inplannen waarin je dan van jezelf over alles mag piekeren. Maar buiten dat kwartier niet meer dus. Dat kwartiertje piekeren lukte me wel, maar afschakelen...
Daarnaast schijnt het bij sommige mensen (bij mij niet overigens) te werken om jezelf een 'piekerkwartiertje' toe te staan. Dus van te voren een kwartiertje inplannen waarin je dan van jezelf over alles mag piekeren. Maar buiten dat kwartier niet meer dus. Dat kwartiertje piekeren lukte me wel, maar afschakelen...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
maandag 27 september 2010 om 13:58
het kan me allemaal niet snel genoeg gaan, dat is denk ik ook vooral mn struikelblok.het MOET over gaan en 't liefst gisteren al! ben sinds kort begonnen met yoga en was na de 3e les enorm trots op mezelf dat ik 1,5 alleen heel bewust bezig was met de yoga, zonder verder na te denken! ben bekend met de RET-methode, ook dat helpt me. Als ik dit zo schrijf bedenk ik me dat ik best al wel goed bezig ben en ik weet ook dat het een fase is waar ik weer even doorheen moet! en weet je wat zo stom is, ik weet dat als ik afleiding zoek het een stuk beter gaat..maar dat ene stapje om in zo'n piekermoment juist wat anders te gaan doen kost me dan zoveel moeite!
maandag 27 september 2010 om 14:13
Hmm... Naast de therapie die je krijgt kan je ook medicatie daarvoor krijgen via de huisarts of psycholoog.. Ik heb het in het verleden gehad en oooh me hoofd leek wel helemaal leeg! Heerlijk was dat!
Jammer dat ik er nu alleen de naam even niet meer weet. Maar dat kan je evt ook ff opzoeken op t internet.
Jammer dat ik er nu alleen de naam even niet meer weet. Maar dat kan je evt ook ff opzoeken op t internet.
maandag 27 september 2010 om 14:27
heb na de scheiding van mn ouders een tijd lang paroxetine gebruikt en ja, dat was fijn op dat moment. maar merkte ook dat ik niet 100% mezelf was door die troep. ben dus heel blij dat ik daar op een gegeven moment mee gestopt ben en alles weer voel wat ik hoor te voelen! ook dit. want ik weet dat ik het zelf kan, al is t een pittige leer! voor sommigen ben ik blij dat die medicijnen er zijn, maar voor mezelf voelt het als de weg van de minste weerstand, al heb ik op een radeloos moment heus wel s tegen mn vriend gezegd dat ik misschien maar weer aan de pillen moet. Maar ben er van overtuigd dat als je daar niet achter staat het ook niet goed voor je is.
maandag 27 september 2010 om 14:36
Ja klopt... Medicatie is ook niet alles,het is beter dat je het op eigen kracht kan. ik had geen paroxetine maar wat anders. Haloperidol dacht ik zo. Ik had er geen bijwerkingen van zoals vermoeidheid en dergelijk,wat die medicatie vaak hebben. Maar ja ik ben er idd ook mee gestopt omdat ik er niet afhankelijk wilde zijn. Ik heb cognitieve gedragstherapie gead en dat heeft mij wel veel geholpen.
maandag 27 september 2010 om 14:42
quote:mar76 schreef op 27 september 2010 @ 13:36:
Ja zeker herkenbaar, alleen niet in de mate waarin jij het beschrijft! Als je je ogen dicht doet, met je linkerhand achter je linker schouderblad voelt en tegelijk met je rechtervoet een rondje maakt kan je de knop vinden! Sorry, grapje. Ik weet niet of dat helpt , maar wat wel kan helpen is het volgende. Als je piekert frons je vaak onbewust, of je spant andere spiertjes in je gezicht aan. Als je je voorhoofd masseert en heel bewust al die spiertjes in je gezicht ontspant, wordt je hoofd ook leger. Bij mij werkt dat vooral 's avonds in bed als ik niet kan slapen door het piekeren. Met deze oefening ontspan ik vanzelf.
Ja zeker herkenbaar, alleen niet in de mate waarin jij het beschrijft! Als je je ogen dicht doet, met je linkerhand achter je linker schouderblad voelt en tegelijk met je rechtervoet een rondje maakt kan je de knop vinden! Sorry, grapje. Ik weet niet of dat helpt , maar wat wel kan helpen is het volgende. Als je piekert frons je vaak onbewust, of je spant andere spiertjes in je gezicht aan. Als je je voorhoofd masseert en heel bewust al die spiertjes in je gezicht ontspant, wordt je hoofd ook leger. Bij mij werkt dat vooral 's avonds in bed als ik niet kan slapen door het piekeren. Met deze oefening ontspan ik vanzelf.
maandag 27 september 2010 om 15:05
grappig,dat je dat alleen in je gezicht merkt, leer bij haptonoom bewust te worden van hele lichaam en das bijzonder! Let er maar eens op als je gestresst bent hoe vaak je je bilspieren gewoon knetterhard heb aangespannen! en let bijv en de stad eens op hoeveel mensen er met een vuist ipv een ontspannen hand lopen! heb boekje besteld van berthold gunster, niet 'omdenken' maar 'ja maar wat als alles lukt?' sprak me aan, bedankt voor tip!
Iemand nog afleidings-tips? creatieve hobby is best een goeie optie!
Iemand nog afleidings-tips? creatieve hobby is best een goeie optie!
maandag 27 september 2010 om 17:33
maandag 27 september 2010 om 18:18
beetje jammer dat je een hele tekst op je mobiel schrijft verkeerde knop indrukt en alles weer weg is,haha! Overnieuw dan maar! @madamemicmac, lees alleen maar herkenning bij je, en begrijp goed wat je bedoelt met controle willen hebben op alles. Ik ben zo'n muts die érg bang is de controle over mezelf kwijt te raken, terwijl ik wel beter weet! Ik functioneer normaal, heb leuke baan,leuke vriend leuk huis leuke vrienden eigenlijk is alles leuk! Dus hoe reëel is het om zo te denken? Totaal niet reëel! Grappig dat je bent gaan haken,zat ik ook aan te denken! Ga de site maar eens ontdekken,ben nog beetje vreemd hier en wie weet wat voor leuke dingen ik tegen kom! Voel je je goed bij haptonomie?
dinsdag 28 september 2010 om 11:38
beetje zweverig is 't af en toe wel ja,maar vind 't vooral érg duidelijk. Alles wordt heel letterlijk uitgelegd, grenzen aangeven dmv een doek op de grond als 'jouw plek', tot hier en niet verder,handje drukken om te laten zien dat je geen gevecht hoeft aan te gaan als je niet hoeft te winnen en ik moet veel bijzondere teksten lezen! En dan uiteraard nog de ontspanningsoefeningen, hoe lichaam en geest met elkaar in verbinding staan en wat spanning in je hoofd doet in je lichaam. 'T kwam bij mij niet helemaal onverwachts hoor, 't is er weer ingeslopen en ben er teveel in meegegaan waardoor ik 't op een gegeven moment ff nie meer trok. Wat die haptonoom me trouwens érg duidelijk wil maken is dat je niet naar jezelf moet kijken alsof je een probleem hebt,want dat heb je niet. Je bent aan het leren, héél lang leren,haha!