Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel geld heb ik nodig?

28-09-2010 10:38 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, even om een soort begroting voor mijzelf te maken en daarbij kan ik jullie hulp vast wel gebruiken.

Ik zou over anderhalf tot twee jaar op mijzelf willen gaan wonen. Ik probeer hiervoor zo veel mogelijk te sparen per maand, ongeveer 1000, maar nooit minder. Dat zou betekenen dat ik tegen die tijd aardig wat geld bij elkaar heb. Nu vraag ik mij af wat het ongeveer kost om je huisje in te richten wanneer je op jezelf gaat. Ik wil nieuwe spullen kopen en niets tweedehands. Ik heb nu toch de kans te sparen dus dan heb ik daar ook het geld voor. Niet dat ik geen genoegen neem met oude dingen, ik wil het gewoon allemaal van mezelf.

Kunnen jullie een indicatie geven? Waar moet ik aan denken als ik op mezelf ga wonen op het gebied van inrichting/verf/vloer e.d. ?

Ik heb nu nog geen huisje natuurlijk, maar ik zou graag in een flat of goedkoop huurhuis willen wonen met 2 slaapkamers. dus niet al te groot.

Waar haalden jullie je meubels vandaan? (behalve bij de kringloop, ouders e.d.)
@laNeerlandaise, studenten gaan vaak op kamers. Ik ben geen student meer en ik wil een huisje en geen kamer. Om dat een beetje gezellig te krijgen moet je wel wat meer te besteden hebben.
quote:LaNeerlandaise schreef op 28 september 2010 @ 10:58:

HIEP HIEP HOERA KRINGLOOPWINKEL.Psies!
Tja, je kan het zo duur maken als jezelf wilt. Je hebt een nieuwe koelkast van een huismerk voor rond de 100 euro, en een Amerikaanse koelkast ligt rond de 900 euro. Je hebt huismerk wasmachines voor rond de 400 euro en dat kan oplopen tot 900 euro voor het nieuwste model van Whirlpool. Zelfde geld voor meubels, dit gaat van kringloop winkel, Ikea, Leenbakker tot design...
Cacaopoeder, heb je zelf al rondgekeken naar wat je allemaal wilt? Meubilair dat je mooi vind, keukenspullen, apparaten, wat voor vloer je zou willen, wil je verf of behang, etc.. Tel daar eens de prijzen van bij elkaar op en zorg dat je 1000-2000 euro extra kunt overhouden. Zo sla je de plank bijna niet mis.

Bedenk ook hoe lang je ongeveer in je eerste huisje wilt wonen. Daar kun je de vloerbedekking op aanpassen. Stel dat je niet langer dan 5 jaar in je eerste huis zou willen wonen, is het zonde om op zoek te gaan naar een (vaak duurder) laminaat omdat het zo'n lange garantie heeft. Of de gordijnen en elk willekeurig iets dat je niet zomaar mee kunt nemen naar het volgende huis.

Stem wat je koopt ook af op jouw gebruik. Een Miele wasmachine (mocht je die willen) kost je zo +1000 euro, terwijl je met jouw waarschijnlijke gebruik het ook goed af kunt met een wasmachine van zeg 400 euro. Wil je een droger, vaatwasmachine en andere luxe, moet je daar ook rekening mee houden.

Ga eens online zoeken naar wat je wilt en hoeveel het kost. Dan kom je wel op een ongeveer bedrag uit.
quote:Cacaopoeder schreef op 28 september 2010 @ 11:19:

[...]

Nu ben ik in die positie, maar als ik direct op mijzelf ging wonen dan niet meer. Ik wil een goed begin hebben nu ik de kans heb. Als ik nu direct op mijzelf ga wonen dan duurt het veel langer voordat ik heb wat ik nu graag wil bereiken.

Volgens mij hebben jij en elninjoo een heel ander doel met op je zelf wonen. Ik vind op een kamer wonen in een andere stad en je zelf zien te redden een heel goed begin en een (koop)huis met mooie nieuwe spullen is ook niet een van mijn doelen op dit moment. Nou het zal ook wel verschillen als je niet op kamers gaat/moet voor je studie.

Maar goed pak de catalogus van de ikea eens erbij, rekenmachine er naast, folder van de bcc voor de elektronische rommel, 500 euro erbij voor verf en behang en 500 voor dingen waarvan je niet wist dat je ze nodig had) en je komt al een heel eind met je berekening denk ik zo.
Voor mij is een bankstel met verwisselbare hoezen ideaal!

Ik ben best wel snel uitgekeken op banken en nu gooi ik er gewoon een nieuwe hoes omheen als ik de kleur van de ander zat ben.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Kijk eens rond in het huis van je ouders, en maak een inventarislijst per kamer. Wat hebben je ouders er allemaal voor spullen in staan? Wat denk je zelf nodig te hebben? Als je dat gedaan hebt, heb je ruwweg wat je aan spullen zult willen hebben. Bedenk vervolgens wat voor types en smaakjes je van al die spullen wil, zoek op wat dat kost, et voila, uw begroting is klaar.

En verder zal ik geen opmerkingen maken over luxe-postities enzo. Ik neem aan dat ook jij best weet dat 24.000 euro een enorm bedrag is
Je moet er dan natuurlijk wel nog die auto van afrekenen, en eventuele borg die je moet betalen voor het appartement.

Pas je flat aan naar hoe jij bent. Bijvoorbeeld, ik ben een kneusje die nogal eens rode wijn/tomatensaus/tapenade over mijn bank keilt. Dan kan je dus beter een leren bank hebben, i.p.v een stoffen creme bank. Keukenuitrusting hangt af van hoe vaak je daar te vinden bent. Als je alleen *piep* lasagna uit de magnetron eet, dan kan je die keukenmachine nog wel even in de winkel laten staan.

Zelfde advies trouwens voor die auto. Hoeveel rij je erin, alleen in de stad of veel erbuiten? Ga je ermee kamperen?
Wij kochten onze eerste inventaris vooral bij Leen Bakker en Ikea voor in totaal ca 6000 gulden destijds. Ook kregen we heel veel cadeaus in de aanloopperiode tot we er gingen wonen. Ik hou ook niet zo van tweedehands hoor, rommelmarkten en kringloop zijn aan mij niet zo besteed.

Het duurste was het bed, voor 1300 gulden bij Beter Bed. En de bank was van Seats and Sofa's, waardeloze kwaliteit, zou ik nooit meer doen.

Apparatuur zoals wasmachine en droger kun je soms heel goed met aanbiedingen kopen of even kijken op www.kieskeurig.nl voor de beste prijzen en kwaliteit.

Ongeveer 6 jaar later hebben we bijna alles vervangen, omdat we een beetje uitgekeken waren op de kleuren (veel geel en blauw en beukenhout, was 11 jaar geleden erg in).

Nu hebben we veel meubels van De Winckelaer in Strijen. Daar verkopen ze heel veel verschillende stijlen, van strak, zoals wat wij mooi vinden tot koloniaal en witewash enzo. De bank en stoelen waren samen 2500 euro, de eethoek 1800 euro, dressoir 700 euro. Ons bed moest vervangen, want paste niet in de slaapkamer van ons nieuwe huis. Die was heel goedkoop, we vonden bij Ikea een leuk bed voor welgeteld 99 euro, alleen de matrassen waren wel duur, in totaal iets van 450 euro of zo, want we wilden echt goede matrassen ipv weer zo'n stom springverenmatras.

Laminaat hebben we al diverse keren bij Ikea gekocht, de laatste keer voor de bovenverdieping, ca 35 m2 voor nog geen 250 euro. En het is best goed spul, bovenverdieping wordt toch niet zo intensief belopen. Bij Kwantum kun je bijv. ook redelijk goedkoop goed vinyl kopen, als je dat lekkerder vindt.
..
Ah joh, dat red je makkelijk! Toen ik ging samenwonen, was ik in totaal met 5500 euro klaar. En toen heb ik het best luxe gedaan!

- Bank, 800 euro

- Tafel met vier stoelen, 950 euro

- Klerenkast, 400 euro

- Twee kasten, 500 euro

- Televisie, 350 euro

- Bed, 1700 euro

- Lampen (5 stuks), 210 euro

- Bijzettafel (2 stuks), 30 euro

Aan verven, vloer leggen, gordijnen en dergelijke waren wij nog 600 euro kwijt. De rest (pannen, waterkoker, dekbed, prulletjes) hadden wij allebei nog van toen we op kamers gingen.
Wij hadden 10.000 gespaard. Was genoeg voor wat wij wilden. Maar wat mij opvalt is dat je pas 1 1/2 jaar staat ingeschreven.

Bij ons was de wachttijd voor een beetje een redelijk flatje ruim 5 jaar!
Ik merk dat ik ook heel erg de neiging heb om te roepen, zoveel geld voor een nieuwe inrichting? Lang leve de kringloopwinkel, het krijgen en de IKEA. Maar, je hebt groot gelijk als je het wilt en je het kunt moet je het lekker doen (al ben ik waarschijnlijk zeker net zo gelukkig in mijn bij elkaar gescharrelde inrichting die ik langzamerhand steeds meer naar eigen hand zet).

Ik zou gewoon eens goed rond kijken welke spullen er in een huis staan. Moet je helemaal vanaf 0 beginnen dan zijn er denk ik heel veel relatief kleine kosten posten. Pannen, handdoeken, bestek, een kussen hier, een plant daar, alles bij elkaar opgeteld is het een flinke som met geld. Met 18.000 euro moet je het zeker allemaal redden. Overigens zou ik ook gelijk investeren in een goed bed, daar heb je jaren plezier van.
quote:Abigail_Virginia schreef op 28 september 2010 @ 12:39:

Wij hadden 10.000 gespaard. Was genoeg voor wat wij wilden. Maar wat mij opvalt is dat je pas 1 1/2 jaar staat ingeschreven.

Bij ons was de wachttijd voor een beetje een redelijk flatje ruim 5 jaar!Waar ik woon is de wachttijd vaak 2-3 jaar. Tenzij je in de nieuwe kindvriendelijk wijk wilt wonen. Daar kom je niet zo snel in een huurhuis. Maarja ik heb geen kinderen en die komen er ook niet zo snel. Ook hebben mensen tot 22 jaar urgentie en voorrang. Daar zit ik dan ook nog bij.
quote:Cacaopoeder schreef op 28 september 2010 @ 13:04:

[...]

Waar ik woon is de wachttijd vaak 2-3 jaar. Tenzij je in de nieuwe kindvriendelijk wijk wilt wonen. Daar kom je niet zo snel in een huurhuis. Maarja ik heb geen kinderen en die komen er ook niet zo snel. Ook hebben mensen tot 22 jaar urgentie en voorrang. Daar zit ik dan ook nog bij.

Mag ik vragen in welk deel van het land je woont?

Ik woon in een dorp in een streek waar verder weinig te beleven is, maar op het simpelste huisje wacht je vaak al 5 jaar...
quote:Immaculata schreef op 28 september 2010 @ 13:14:

[...]

Mag ik vragen in welk deel van het land je woont?

Ik woon in een dorp in een streek waar verder weinig te beleven is, maar op het simpelste huisje wacht je vaak al 5 jaar...

In een middelgrote stad in zuid-holland. De huurhuizen die verhuurd zijn op de website van mijn woningbouw, daar staat de wachttijd bij van de huurder. Die zijn vaak niet hoger dan 3 jaar. Mijn stad is toch best bekend.

Je kan je bij ons pas inschrijven wanneer je 18 bent, dat zou anders betekenen dat een 18 tot 20 jarige nog geen woning kan huren. Nu is het anders.
Huh? Waarom urgentie als je 22 jaar of jonger bent!? Dat is zeer bijzonder.......
quote:Zwup schreef op 28 september 2010 @ 14:02:

Huh? Waarom urgentie als je 22 jaar of jonger bent!? Dat is zeer bijzonder.......

Nouja urgentie, daarmee bedoel ik niet de urgentie die je krijgt als je in een moeilijke situatie zit en direct nieuwe woonruimte nodig hebt. Wel krijgen jongeren tot 22 jaar voorrang op mensen ouder dan die leeftijd. De echte urgente gaan alsnog voor volgens mij.

Vraag me niet waarom, dat weet ik niet.
Vreemd Cacao.... Kijk, ik snap dat er bijvoorbeeld jongerenwoningen zijn. Maar dit vind ik wel erg ver gaan eerlijk gezegd.
Je kan je overal pas inschrijven als je 18 bent hoor. En urgentie krijgen is absoluut niet leeftijdsgebonden. Misschien bedoel je een woning die bedoeld is voor jongeren? Net zoals dat je seniorenwoningen hebt?

Hier moet je ook minimaal 6/7 jaar ingeschreven staan... helaas.

En nog even terugkomen op je bedrag. 18.000 euro! En je dan nog afvragen of dat genoeg is? Ik moest het met 5000 euro doen en dat ging makkelijk! Je gaat huren.. niet kopen hoor.
bij ons(NOP) is het ook onder de 23 voorrang. waarom? geen idee ook.

volgend jaar willen wij bijv richting Gelderland, maar daar staan veeeel langere wachttijden e.d.
Is slim hoor om eerst thuis te wonen en te sparen en het rijbewijs te halen want dat is echt duur.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik vind dat ook wel slim. zolang het goed gaat thuis... (had ik ook liever gehad, nu 2dehands spullen(niet erg) maar ook erg krap inkomen, waar weinig ruimte is voor leuke dingen. (ook nog naar school, schulden)

Maar je hebt iig meer dan genoeg geld dan om mooie nieuw spullen te kopen. Vooral meteen helemaal inrichten zoals jij het leuk en mooi vind!

(en succes met leuke woning vinden!)
Dank jullie wel. Ik ga binnenkort als ik tijd heb eens kijken naar wat voor spulletjes ik nu leuk zou vinden. Vind ik wel leuk om te doen.

Al zal mijn smaak dan misschien wel weer anders zijn.

Wat voor sfeer hebben jullie in huis? Ik hou wel van een mengsel tussen ouderwets en modern.
Toen ik voor het eerst op mezelf ging wonen kocht ik voor ¤50,- wat keukenspullen en kreeg verder wat ouwe spullen van mijn ouders mee ;) Acht jaar geleden kreeg ik mijn eerste appartement en dat heb ik voor ongeveer ¤5000,- ingericht. Ik heb een combinatie van jaren 50-60 en modern.

Ik zou wel oppassen met alles tegelijk te kopen, beter eerst een bank en een tafel en dan kijken wat je nog meer wilt hebben en kwijt kan. En koop vooral niet alles uit een serie dan wordt het heel saai en opgeprikt.
Ik woon nu ongeveer 3 jaar op kamers en heb in de tussentijd het nodige bij elkaar gespaard qua uitzet. Als ik nu een huisje zou betrekken zou ik eigenlijk alleen een wasmachine, fornuis en koelkast hoeven te kopen om te kunnen beginnen.

Ik ben nu op zoek naar een huisje, hoop die in de loop van de winter te kunnen vinden. Denk dat ik qua laminaat en verf zon 250 euro kwijt zal zijn (30 m2) en moet dan dus die noodzakelijke spullen kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven