Hoeveel geld heb ik nodig?
dinsdag 28 september 2010 om 10:38
Hallo allemaal, even om een soort begroting voor mijzelf te maken en daarbij kan ik jullie hulp vast wel gebruiken.
Ik zou over anderhalf tot twee jaar op mijzelf willen gaan wonen. Ik probeer hiervoor zo veel mogelijk te sparen per maand, ongeveer 1000, maar nooit minder. Dat zou betekenen dat ik tegen die tijd aardig wat geld bij elkaar heb. Nu vraag ik mij af wat het ongeveer kost om je huisje in te richten wanneer je op jezelf gaat. Ik wil nieuwe spullen kopen en niets tweedehands. Ik heb nu toch de kans te sparen dus dan heb ik daar ook het geld voor. Niet dat ik geen genoegen neem met oude dingen, ik wil het gewoon allemaal van mezelf.
Kunnen jullie een indicatie geven? Waar moet ik aan denken als ik op mezelf ga wonen op het gebied van inrichting/verf/vloer e.d. ?
Ik heb nu nog geen huisje natuurlijk, maar ik zou graag in een flat of goedkoop huurhuis willen wonen met 2 slaapkamers. dus niet al te groot.
Waar haalden jullie je meubels vandaan? (behalve bij de kringloop, ouders e.d.)
Ik zou over anderhalf tot twee jaar op mijzelf willen gaan wonen. Ik probeer hiervoor zo veel mogelijk te sparen per maand, ongeveer 1000, maar nooit minder. Dat zou betekenen dat ik tegen die tijd aardig wat geld bij elkaar heb. Nu vraag ik mij af wat het ongeveer kost om je huisje in te richten wanneer je op jezelf gaat. Ik wil nieuwe spullen kopen en niets tweedehands. Ik heb nu toch de kans te sparen dus dan heb ik daar ook het geld voor. Niet dat ik geen genoegen neem met oude dingen, ik wil het gewoon allemaal van mezelf.
Kunnen jullie een indicatie geven? Waar moet ik aan denken als ik op mezelf ga wonen op het gebied van inrichting/verf/vloer e.d. ?
Ik heb nu nog geen huisje natuurlijk, maar ik zou graag in een flat of goedkoop huurhuis willen wonen met 2 slaapkamers. dus niet al te groot.
Waar haalden jullie je meubels vandaan? (behalve bij de kringloop, ouders e.d.)
dinsdag 28 september 2010 om 10:42
18 (maanden) x 1000 = 18.000 euro, das meer dan genoeg!
Het valt gewoon niet zo te zeggen. Kies je voor goedkope (ook goede) verf of wil je alles met de duurste verf van de wereld schilderen. Leg je laminaat op de vloer of wil je een echte houten vloer... dat soort dingen maken natuurlijk wel uit.
En hetzelfde geldt voor meubels... Ook nieuwe meubels varieren nogal in prijs.
Het hangt dus af van hoeveel je te besteden hebt, maar met minimaal 18000 euro kom je een heel eind hoor!
Het valt gewoon niet zo te zeggen. Kies je voor goedkope (ook goede) verf of wil je alles met de duurste verf van de wereld schilderen. Leg je laminaat op de vloer of wil je een echte houten vloer... dat soort dingen maken natuurlijk wel uit.
En hetzelfde geldt voor meubels... Ook nieuwe meubels varieren nogal in prijs.
Het hangt dus af van hoeveel je te besteden hebt, maar met minimaal 18000 euro kom je een heel eind hoor!
dinsdag 28 september 2010 om 10:45
quote:Iekx schreef op 28 september 2010 @ 10:42:
Een badkamer en keuken kosten al meer dan dat.
En dan nog de meubels voor slaapkamer, woonkamer en andere vertrekken.
En de apparatuur niet te vergeten: tv(s), dvd-speler/recorder, wasmachine, droger, diepvries etc. etc.
En verf, vloer (houten?), gordijnen etc. is ook niet bepaald gratis.
Een badkamer en keuken kosten al meer dan dat.
En dan nog de meubels voor slaapkamer, woonkamer en andere vertrekken.
En de apparatuur niet te vergeten: tv(s), dvd-speler/recorder, wasmachine, droger, diepvries etc. etc.
En verf, vloer (houten?), gordijnen etc. is ook niet bepaald gratis.
dinsdag 28 september 2010 om 10:46
Ik vind Ikea meubels ook prima. Liever dat je af en toe kunt wisselen van meubels, dan dat je die dure tafel zo zonde vind om weg te doen.
Alleen wil ik wel goed geld uitgeven aan een bed en bank. Voor de rest vind ik die echt houten eettafels ook mooi!
@zwup, ja ik sta nu anderhalf jaar ingeschreven.
@elninjoo, een keuken en een badkamer mag je niet zelf verbouwen in een huurhuis. die neem ik zoals opgeleverd wordt. Ik zal immers niet voor eeuwig in mijn eerste huisje wonen.
Alleen wil ik wel goed geld uitgeven aan een bed en bank. Voor de rest vind ik die echt houten eettafels ook mooi!
@zwup, ja ik sta nu anderhalf jaar ingeschreven.
@elninjoo, een keuken en een badkamer mag je niet zelf verbouwen in een huurhuis. die neem ik zoals opgeleverd wordt. Ik zal immers niet voor eeuwig in mijn eerste huisje wonen.
dinsdag 28 september 2010 om 10:48
Ik denk dat je je budget als uitgangspunt moet nemen voor je begroting. Als je veel te besteden hebt, ga je in andere winkels kijken dan als je minder te besteden hebt.
Ik zou je adviseren voor je eerste inboedel geen hele dure items aan te schaffen. Je kan nu bedenken wat je wilt, maar het is toch moeilijk in te schatten wat je na een jaar of 2, 3 wilt. En als het niet te duur is, kan je het zonder hartpijn vervangen te zijner tijd.
Voor een vloer moet je rekening houden met een huurflat: niet te harde vloer ivm geluid, geen vaste vloer moet verwijderd kunnen worden etc. Bij ons in de koopflat gelden ook geluidsnormen, maar daar kan een parket ook aan voldoen mits er een ondervloer is aangebracht etc.
Maak een budgetering voor jezelf, beoordeel wat je allemaal moet aanschaffen, en bekijk wat je er voor over hebt.
Ik denk dat je een goed begin hebt als je start met een kapitaal van 18.000 euro. Veel plezier met de voorbereidingen!
Ik zou je adviseren voor je eerste inboedel geen hele dure items aan te schaffen. Je kan nu bedenken wat je wilt, maar het is toch moeilijk in te schatten wat je na een jaar of 2, 3 wilt. En als het niet te duur is, kan je het zonder hartpijn vervangen te zijner tijd.
Voor een vloer moet je rekening houden met een huurflat: niet te harde vloer ivm geluid, geen vaste vloer moet verwijderd kunnen worden etc. Bij ons in de koopflat gelden ook geluidsnormen, maar daar kan een parket ook aan voldoen mits er een ondervloer is aangebracht etc.
Maak een budgetering voor jezelf, beoordeel wat je allemaal moet aanschaffen, en bekijk wat je er voor over hebt.
Ik denk dat je een goed begin hebt als je start met een kapitaal van 18.000 euro. Veel plezier met de voorbereidingen!
Volg je hart. Dat klopt.
dinsdag 28 september 2010 om 10:51
quote:Cacaopoeder schreef op 28 september 2010 @ 10:46:
@elninjoo, een keuken en een badkamer mag je niet zelf verbouwen in een huurhuis. die neem ik zoals opgeleverd wordt. Ik zal immers niet voor eeuwig in mijn eerste huisje wonen.Ah, okee, had ik overheen gelezen dat je wil gaan huren. Maar als de keuken erg basic is zul je daar toch ook 'n vaatwasser en combi-oven voor aan willen schaffen neem ik aan?
@elninjoo, een keuken en een badkamer mag je niet zelf verbouwen in een huurhuis. die neem ik zoals opgeleverd wordt. Ik zal immers niet voor eeuwig in mijn eerste huisje wonen.Ah, okee, had ik overheen gelezen dat je wil gaan huren. Maar als de keuken erg basic is zul je daar toch ook 'n vaatwasser en combi-oven voor aan willen schaffen neem ik aan?
dinsdag 28 september 2010 om 10:52
Dit is een vrij goedkope berekening, een vriendin gaat ook volgend jaar, maar zij is dan pas 18, en kan nog niet echt sparen. die van jou zal dan ook wel wat hoger uitvallen. maar dan heb je een idee.
Bed± 600,-.. 2 persoons
Bureau± 100,-
Kleding kast± 150,- 2 deurs
Spiegel± 50,-
Bureau stoel ± 50,-
Lamp± 30,- plafond
Lamp bureau 10,- a 20,-
Bed lamp ± 10,-
2 kussens ± 20,- a 40,-
Dekbed over trek 2 pers ± 25,- 1 per ± 15,- totaal 50,- a 60,-
4 seizoens dekbed basis plus 60,-
Borden ± ongeveer 3,- perstuk x 10 ongeveer 30,-
Bestek ± 10,- voor 24-delig vork, mes, lepel, thee lepel, 6 van elk. x2
totaal: 20,-
Vaatdoekjes ± 1,- pers x 5 totaal 5,-
Handdoeken keuken+ thee doeken ± 8,- per 2 van elk. x2 totaal 16,-
Bad handdoeken ± 6,- per stuk. X 7 totaal 42,-
Glazen ± vanaf 5,- per 6 x2 totaal 10,-
Kopjes ± 2,50 per stuk x 5 totaal 12,50
Schaaltjes ± 1,- a 1,50 per stuk x 5 totaal 7,50
Afwas borstel ± totaal 2,00
Pannen lap 1,50 x 4 totaal 6,-
Koeken pan ± 10,- x2 totaal 20,-
Kook pannen ± 20,- x 2 totaal 40,-
Bank vanaf± 100,- a 150,- 200,- ?
Wasmand ± 20,-
Wekker 12,-
gordijn vanaf 17,50
Washandje 0,90 x 7 totaal 6,30
Hoeslaken vanaf 11,- x 4 totaal 44,-
Ongeveer : 1370,30
dit moet je nog bekijken:
Waterkoker, 20,- frituur, 30,- ? vriezer, koelkast, eettafel, salontafel
Bed± 600,-.. 2 persoons
Bureau± 100,-
Kleding kast± 150,- 2 deurs
Spiegel± 50,-
Bureau stoel ± 50,-
Lamp± 30,- plafond
Lamp bureau 10,- a 20,-
Bed lamp ± 10,-
2 kussens ± 20,- a 40,-
Dekbed over trek 2 pers ± 25,- 1 per ± 15,- totaal 50,- a 60,-
4 seizoens dekbed basis plus 60,-
Borden ± ongeveer 3,- perstuk x 10 ongeveer 30,-
Bestek ± 10,- voor 24-delig vork, mes, lepel, thee lepel, 6 van elk. x2
totaal: 20,-
Vaatdoekjes ± 1,- pers x 5 totaal 5,-
Handdoeken keuken+ thee doeken ± 8,- per 2 van elk. x2 totaal 16,-
Bad handdoeken ± 6,- per stuk. X 7 totaal 42,-
Glazen ± vanaf 5,- per 6 x2 totaal 10,-
Kopjes ± 2,50 per stuk x 5 totaal 12,50
Schaaltjes ± 1,- a 1,50 per stuk x 5 totaal 7,50
Afwas borstel ± totaal 2,00
Pannen lap 1,50 x 4 totaal 6,-
Koeken pan ± 10,- x2 totaal 20,-
Kook pannen ± 20,- x 2 totaal 40,-
Bank vanaf± 100,- a 150,- 200,- ?
Wasmand ± 20,-
Wekker 12,-
gordijn vanaf 17,50
Washandje 0,90 x 7 totaal 6,30
Hoeslaken vanaf 11,- x 4 totaal 44,-
Ongeveer : 1370,30
dit moet je nog bekijken:
Waterkoker, 20,- frituur, 30,- ? vriezer, koelkast, eettafel, salontafel
dinsdag 28 september 2010 om 10:54
TV: 550 euro
Multi media unit: 500 euro
Wasmachine: 380 euro
Koelkast/vriezer: 400 euro
3-zitbank Ikea: 700 euro
2 losse fauteuils Ikea: 300 euro
Salontafel Ikea: 60 euro
TV-kast Ikea: 120 euro
3 Billys van Ikea: 240 euro
Tafel met 4 stoelen Ikea: 400 euro
Twee persoons bed met matras van Beter Bed: 550 euro
Grote 4-deurs kledingkast van meubelzaak: 400 euro
Goede laminaatvloer van 65 m2: 1200 euro
Verf voor alle muren (Praxis eigen merk) en rollers ed: 500 euro
Gordijnen (op maat gemaakt) van Hema: 500 euro
In totaal 6800,- euro. Zo heb ik het 8 jaar geleden gedaan (wel prijscorrectie op prijzen toegepast hoor).
Veel plezier!
Multi media unit: 500 euro
Wasmachine: 380 euro
Koelkast/vriezer: 400 euro
3-zitbank Ikea: 700 euro
2 losse fauteuils Ikea: 300 euro
Salontafel Ikea: 60 euro
TV-kast Ikea: 120 euro
3 Billys van Ikea: 240 euro
Tafel met 4 stoelen Ikea: 400 euro
Twee persoons bed met matras van Beter Bed: 550 euro
Grote 4-deurs kledingkast van meubelzaak: 400 euro
Goede laminaatvloer van 65 m2: 1200 euro
Verf voor alle muren (Praxis eigen merk) en rollers ed: 500 euro
Gordijnen (op maat gemaakt) van Hema: 500 euro
In totaal 6800,- euro. Zo heb ik het 8 jaar geleden gedaan (wel prijscorrectie op prijzen toegepast hoor).
Veel plezier!
WTF?
dinsdag 28 september 2010 om 11:05
Oh jee, ik woon nog steeds op kamers en wil eerder dan TO doorschuiven naar een flatje met een studieschuld en bij lange na geen 18.000 op de bank. Ik heb er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, maar hoop voor 3000-4000 toch wel klaar te zijn, met als grootste kostenpost, de wasmc, koelkast en een laminaatvloer. ( en dan kan ik mijn kamer spullen zoals een prima kringlooptv en oude stoelen van mijn ouders natuurlijk meenemen)
dinsdag 28 september 2010 om 11:07
quote:isabon schreef op 28 september 2010 @ 10:54:
18.000 tot 24.000 euro???
Wow....
Ik ging op mezelf met een ouwe bank van mijn ouders, een stellingkastje van 15 euro van de bouwmarkt en mijn tienerbed.
Meen je dit serieus???ja ik ben serieus, ik ben nu bijna 20 en ik verdien genoeg om die 1000 per maand te sparen. Ik weet zelf wel dat als ik tegen die tijd op mezelf wil dat ik dan meer dan genoeg geld heb voor mijn wensen. Maar ik wil ook nog een auto hebben tegen die tijd en wat geld overhouden om mee verder te sparen lijkt me ook wel handig.
18.000 tot 24.000 euro???
Wow....
Ik ging op mezelf met een ouwe bank van mijn ouders, een stellingkastje van 15 euro van de bouwmarkt en mijn tienerbed.
Meen je dit serieus???ja ik ben serieus, ik ben nu bijna 20 en ik verdien genoeg om die 1000 per maand te sparen. Ik weet zelf wel dat als ik tegen die tijd op mezelf wil dat ik dan meer dan genoeg geld heb voor mijn wensen. Maar ik wil ook nog een auto hebben tegen die tijd en wat geld overhouden om mee verder te sparen lijkt me ook wel handig.
dinsdag 28 september 2010 om 11:07
quote:isabon schreef op 28 september 2010 @ 11:05:
Daarbij zo ontzettend veel geld in een huurhuisje steken, ik zou het lekker sparen voor het echte werk.Zou idd de stoffering heel basic houden, maar 'n mooi bankstel, bed, kast, het entertainmentgebeuren (tv, surround, dvd) kun je natuurlijk gewoon meenemen zodra je 'n koophuis hebt.
Daarbij zo ontzettend veel geld in een huurhuisje steken, ik zou het lekker sparen voor het echte werk.Zou idd de stoffering heel basic houden, maar 'n mooi bankstel, bed, kast, het entertainmentgebeuren (tv, surround, dvd) kun je natuurlijk gewoon meenemen zodra je 'n koophuis hebt.
dinsdag 28 september 2010 om 11:10
quote:borderwalk schreef op 28 september 2010 @ 11:09:
Als ik trouwens in de positie was om 1000 euro per maand te sparen en 18+, dan was ik allang uit huis gegaan, lekker je eigen ruimte, dan blijft er natuurlijk weer minder geld over voor de inrichting van flatje 1, maar dat terzijde.Ik heb ook 'n paar jaar gewerkt terwijl ik nog thuis woonde, zodat ik lekker kon sparen en mijn koophuis gelijk goed in kon richten. Is me goed bevallen in elk geval.
Als ik trouwens in de positie was om 1000 euro per maand te sparen en 18+, dan was ik allang uit huis gegaan, lekker je eigen ruimte, dan blijft er natuurlijk weer minder geld over voor de inrichting van flatje 1, maar dat terzijde.Ik heb ook 'n paar jaar gewerkt terwijl ik nog thuis woonde, zodat ik lekker kon sparen en mijn koophuis gelijk goed in kon richten. Is me goed bevallen in elk geval.
dinsdag 28 september 2010 om 11:19
quote:borderwalk schreef op 28 september 2010 @ 11:09:
Als ik trouwens in de positie was om 1000 euro per maand te sparen en 18+, dan was ik allang uit huis gegaan, lekker je eigen ruimte, dan blijft er natuurlijk weer minder geld over voor de inrichting van flatje 1, maar dat terzijde.Nu ben ik in die positie, maar als ik direct op mijzelf ging wonen dan niet meer. Ik wil een goed begin hebben nu ik de kans heb. Als ik nu direct op mijzelf ga wonen dan duurt het veel langer voordat ik heb wat ik nu graag wil bereiken.
Als ik trouwens in de positie was om 1000 euro per maand te sparen en 18+, dan was ik allang uit huis gegaan, lekker je eigen ruimte, dan blijft er natuurlijk weer minder geld over voor de inrichting van flatje 1, maar dat terzijde.Nu ben ik in die positie, maar als ik direct op mijzelf ging wonen dan niet meer. Ik wil een goed begin hebben nu ik de kans heb. Als ik nu direct op mijzelf ga wonen dan duurt het veel langer voordat ik heb wat ik nu graag wil bereiken.
dinsdag 28 september 2010 om 11:19