Inductie kookplaat???
dinsdag 28 september 2010 om 16:01
Hallo allemaal,
In het nieuwe huis mij en mijn vriend zit een inductie kookplaat.
Heeft iemand er evaring mee? Is het relax?
Ik heb van mijn tante een nogal negatief verhaal gehoord, maar zij is altijd negatief dus ik wil het niet té serieus nemen.
Klopt het ook dat er een nieuwe pannenset voor moet komen? En is het duurder (mbt g/l/w) dan een gasstel?
Alvast bedankt.
In het nieuwe huis mij en mijn vriend zit een inductie kookplaat.
Heeft iemand er evaring mee? Is het relax?
Ik heb van mijn tante een nogal negatief verhaal gehoord, maar zij is altijd negatief dus ik wil het niet té serieus nemen.
Klopt het ook dat er een nieuwe pannenset voor moet komen? En is het duurder (mbt g/l/w) dan een gasstel?
Alvast bedankt.
dinsdag 28 september 2010 om 16:10
De bodem van de pannen moet plat zijn, anders werkt het niet goed. Als je met de pannen al eerder op gas hebt gekookt, is de bodem daarvan iets krom getrokken waardoor je ze dus niet kan gebruiken op inductie.
Persoonlijk vind ik het nogal klote koken. Gas is veel fijner. Maar het is niet het einde van de wereld. Qua kosten heb ik geen idee.
Persoonlijk vind ik het nogal klote koken. Gas is veel fijner. Maar het is niet het einde van de wereld. Qua kosten heb ik geen idee.
dinsdag 28 september 2010 om 16:12
dinsdag 28 september 2010 om 16:15
Ik vind het ideaal: kook er al 10 jaar op en wil nooit meer anders.
Het is net zo goed te regelen als gas; ik snap dus ook absoluut niet dat hier mensen schrijven dat gas veel fijner is. Inductie is net zo regelbaar als gas, alleen veel sneller.
Keramisch en elektrisch koken is wel duidelijk heel anders!
Het is net zo goed te regelen als gas; ik snap dus ook absoluut niet dat hier mensen schrijven dat gas veel fijner is. Inductie is net zo regelbaar als gas, alleen veel sneller.
Keramisch en elektrisch koken is wel duidelijk heel anders!
dinsdag 28 september 2010 om 16:18
dinsdag 28 september 2010 om 16:20
quote:Pauline65 schreef op 28 september 2010 @ 16:15:
Het is net zo goed te regelen als gas; ik snap dus ook absoluut niet dat hier mensen schrijven dat gas veel fijner is. Inductie is net zo regelbaar als gas, alleen veel sneller.Keramisch en elektrisch koken is wel duidelijk heel anders!
Deze opmerking snap ik even niet. Wat bedoel je precies?
Michelle, onderop de pannen staat vaak voor welke warmtebronnen ze geschikt zijn. Of anders op het label wat er aan hangt.
Het is net zo goed te regelen als gas; ik snap dus ook absoluut niet dat hier mensen schrijven dat gas veel fijner is. Inductie is net zo regelbaar als gas, alleen veel sneller.Keramisch en elektrisch koken is wel duidelijk heel anders!
Deze opmerking snap ik even niet. Wat bedoel je precies?
Michelle, onderop de pannen staat vaak voor welke warmtebronnen ze geschikt zijn. Of anders op het label wat er aan hangt.
dinsdag 28 september 2010 om 16:24
Ik vind inductie echt super. Het werkt sneller dan gas, water kookt bijv. veel eerder dan toen we nog op gas kookten.
Zou niet meteen alle pannen weggooien! Sommige pannen die we al op gas hadden gebruikt konden we hierop ook gebruiken. Gewoon even proberen.
Wat ik ideaal vind is dat het makkelijk schoon te houden is.
Nadeel is dat je met nieuwe pannen duurder uit bent. Ik was op zoek naar een nieuwe hapjespan en dan heb je gewoon erg weinig keuze in het goedkopere segment. Maar dat is voor mij dan ook het enige nadeel.
De kookplaat zou wel meer energie verbruiken, maar dat merken wij niet in onze rekening. Zoveel zal het dus niet schelen.
Zou niet meteen alle pannen weggooien! Sommige pannen die we al op gas hadden gebruikt konden we hierop ook gebruiken. Gewoon even proberen.
Wat ik ideaal vind is dat het makkelijk schoon te houden is.
Nadeel is dat je met nieuwe pannen duurder uit bent. Ik was op zoek naar een nieuwe hapjespan en dan heb je gewoon erg weinig keuze in het goedkopere segment. Maar dat is voor mij dan ook het enige nadeel.
De kookplaat zou wel meer energie verbruiken, maar dat merken wij niet in onze rekening. Zoveel zal het dus niet schelen.
dinsdag 28 september 2010 om 16:30
Op inductie koken vind ik ideaal. Ik kon mijn pannen die ik eerst op gas had gebruikt gewoon gebruiken op mijn inductieplaat. Je hebt wel pannen van goede kwaliteit nodig en er moet een magneet aan blijven plakken. Of het duurder is dan koken op gas, weet ik niet, heb ik nooit uitgezocht want dat is maar een fractie van je totale energieverbruik.
dinsdag 28 september 2010 om 16:30
@Zwup: als je gas of inductie lager/hoger zet, dan reageert het gas/ de inductieplaat direct.
Er is geen 'na-ijl effect' zoals bij elektrisch of keramisch koken.
Overigens kon ik ook al mijn pannen blijven gebruiken; zoals bibaatje ook al schrijft: probeer eerst je huidige pannen en ga niet op voorhand al nieuwe kopen, want dat is misschien helemaal niet nodig.
Er is geen 'na-ijl effect' zoals bij elektrisch of keramisch koken.
Overigens kon ik ook al mijn pannen blijven gebruiken; zoals bibaatje ook al schrijft: probeer eerst je huidige pannen en ga niet op voorhand al nieuwe kopen, want dat is misschien helemaal niet nodig.
dinsdag 28 september 2010 om 16:32
dinsdag 28 september 2010 om 17:00
quote:Michelle90 schreef op 28 september 2010 @ 16:18:
Maar moet je speciale pannen kopen of gewoon normale?
Maar weet iemand ook of het duurder is of geen verschil maakt?
Geen speciale "alleen voor inductie"pannen, maar wel even op het kaartje kijken of het geschikt is voor inductie. Zo zijn meeste IKEA pannen volgens mij gewoon geschikt voor inductie.
Het energieverbruik zal wel niet enorm verschillen met gas. Hooguit is het duurzamer als je groene stroom gebruikt.
Maar moet je speciale pannen kopen of gewoon normale?
Maar weet iemand ook of het duurder is of geen verschil maakt?
Geen speciale "alleen voor inductie"pannen, maar wel even op het kaartje kijken of het geschikt is voor inductie. Zo zijn meeste IKEA pannen volgens mij gewoon geschikt voor inductie.
Het energieverbruik zal wel niet enorm verschillen met gas. Hooguit is het duurzamer als je groene stroom gebruikt.
dinsdag 28 september 2010 om 17:11
ik ben helemaal fan van inductiekoken. Heb alle varianten volgens mij geprobeerd (elektrisch en keramisch vind ik redelijk rampzalig), gas oke, maar inductie ideaal.
gaat supersnel, is goed af te stellen en bovendien veilig bij kleine kinderen omdat het meteen weer afkoelt en geen hitte eromheen geeft.
gaat supersnel, is goed af te stellen en bovendien veilig bij kleine kinderen omdat het meteen weer afkoelt en geen hitte eromheen geeft.
dinsdag 28 september 2010 om 18:14
woensdag 29 september 2010 om 14:36
Hier ook een inductie fan!. Ik ben zelf ook geen keukenprinses dus was er een beetje bang voor. Maar ik wil nooit meer anders.
Het is zo snel als je zelf wilt, het is super veilig, slaat na 20 seconden uit bij geen gebruik. Heerlijk schoon te houden, doekje erover ,klaar.
Wij hebben wel speciale pannen gekocht, waren geloof ik 500 kwijt. http://www.inductiepannen.nl/. Moet je even op kijken, pannen zijn geweldig.
succes!
Het is zo snel als je zelf wilt, het is super veilig, slaat na 20 seconden uit bij geen gebruik. Heerlijk schoon te houden, doekje erover ,klaar.
Wij hebben wel speciale pannen gekocht, waren geloof ik 500 kwijt. http://www.inductiepannen.nl/. Moet je even op kijken, pannen zijn geweldig.
succes!
woensdag 29 september 2010 om 14:42
Ik heb sinds een jaar ook inductie en ben er superblij mee. Het heeft alle voordelen van gas en keramisch bij elkaar maar niet de nadelen. Wij willen nooit meer wat anders.
Je moet alleen wel met de aanschaf van pannen erop letten dat het ook geschikt is voor inductie. Gelukkig zie je deze pannen steeds meer de laatste tijd. Ze hoeven ook helemaal niet zo duur te zijn, wij hebben een set van IKEA voor 49.95 en die zijn prima! Ik heb ze ook al bij Blokker gezien voor een redelijke prijs.
Je moet alleen wel met de aanschaf van pannen erop letten dat het ook geschikt is voor inductie. Gelukkig zie je deze pannen steeds meer de laatste tijd. Ze hoeven ook helemaal niet zo duur te zijn, wij hebben een set van IKEA voor 49.95 en die zijn prima! Ik heb ze ook al bij Blokker gezien voor een redelijke prijs.