Inductie kookplaat???

28-09-2010 16:01 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In het nieuwe huis mij en mijn vriend zit een inductie kookplaat.

Heeft iemand er evaring mee? Is het relax?

Ik heb van mijn tante een nogal negatief verhaal gehoord, maar zij is altijd negatief dus ik wil het niet té serieus nemen.

Klopt het ook dat er een nieuwe pannenset voor moet komen? En is het duurder (mbt g/l/w) dan een gasstel?

Alvast bedankt.
Ik vind het niks, doe mij maar gas. Volgens mij heb je wel nieuwe pannen nodig ja, even googlen!
De bodem van de pannen moet plat zijn, anders werkt het niet goed. Als je met de pannen al eerder op gas hebt gekookt, is de bodem daarvan iets krom getrokken waardoor je ze dus niet kan gebruiken op inductie.

Persoonlijk vind ik het nogal klote koken. Gas is veel fijner. Maar het is niet het einde van de wereld. Qua kosten heb ik geen idee.
Ik heb ook liever gas. Gebruik de plaat inmiddels al een aantal maanden en het gaat opzich prima. Voordat je nieuwe pannen koopt, probeer eerst degene die je al hebt. Ik kon veel van mijn pannen gewoon blijven gebruiken.
Ik vind inductie goed te doen. Je moet de kookplaat even leren kennen om een inschatting te kunnen maken hoeveel warmte elke stand geeft. Je kunt net zo makkelijk de warmte aanpassen als bij gas, in tegenstelling tot electrisch, wat ik dat wel weer een drama vind.
Ik vind het prima koken. Zeker het schoonmaken daarna is makkelijker als die vervelende gaspitten.
Ik vind het ideaal: kook er al 10 jaar op en wil nooit meer anders.

Het is net zo goed te regelen als gas; ik snap dus ook absoluut niet dat hier mensen schrijven dat gas veel fijner is. Inductie is net zo regelbaar als gas, alleen veel sneller.

Keramisch en elektrisch koken is wel duidelijk heel anders!
Maar moet je speciale pannen kopen of gewoon normale?

Ja ik denk inderdaad dat het een kwestie van wennen is.. Maar ik ben sowieso al niet echt een keuken prinses dus dan heb ik nu een excuus

Maar weet iemand ook of het duurder is of geen verschil maakt?
quote:Pauline65 schreef op 28 september 2010 @ 16:15:

Ik vind het ideaal: kook er al 10 jaar op en wil nooit meer anders.

Het is net zo goed te regelen als gas; ik snap dus ook absoluut niet dat hier mensen schrijven dat gas veel fijner is. Inductie is net zo regelbaar als gas, alleen veel sneller.Keramisch en elektrisch koken is wel duidelijk heel anders!

Deze opmerking snap ik even niet. Wat bedoel je precies?

Michelle, onderop de pannen staat vaak voor welke warmtebronnen ze geschikt zijn. Of anders op het label wat er aan hangt.
Ik vind inductie echt super. Het werkt sneller dan gas, water kookt bijv. veel eerder dan toen we nog op gas kookten.

Zou niet meteen alle pannen weggooien! Sommige pannen die we al op gas hadden gebruikt konden we hierop ook gebruiken. Gewoon even proberen.

Wat ik ideaal vind is dat het makkelijk schoon te houden is.

Nadeel is dat je met nieuwe pannen duurder uit bent. Ik was op zoek naar een nieuwe hapjespan en dan heb je gewoon erg weinig keuze in het goedkopere segment. Maar dat is voor mij dan ook het enige nadeel.

De kookplaat zou wel meer energie verbruiken, maar dat merken wij niet in onze rekening. Zoveel zal het dus niet schelen.
O ja en een groot voordeel is dat het veiliger is. Geen gas meer, en de plaat wordt koud als de pan eraf is.
het enige fijne ervan vind ik het schoonmaken, als ik nog eens moet doen komt er gas
Op inductie koken vind ik ideaal. Ik kon mijn pannen die ik eerst op gas had gebruikt gewoon gebruiken op mijn inductieplaat. Je hebt wel pannen van goede kwaliteit nodig en er moet een magneet aan blijven plakken. Of het duurder is dan koken op gas, weet ik niet, heb ik nooit uitgezocht want dat is maar een fractie van je totale energieverbruik.
@Zwup: als je gas of inductie lager/hoger zet, dan reageert het gas/ de inductieplaat direct.

Er is geen 'na-ijl effect' zoals bij elektrisch of keramisch koken.

Overigens kon ik ook al mijn pannen blijven gebruiken; zoals bibaatje ook al schrijft: probeer eerst je huidige pannen en ga niet op voorhand al nieuwe kopen, want dat is misschien helemaal niet nodig.
Wat wel belangrijk is: let er bij aanschaf op dat je een plaat koopt waarbij elke pit zijn eigen spoel heeft. Bij de goedkope platen kan het nog wel eens voorkomen dat 2 pitten een spoel 'delen' en die 2 pitten kun je dan niet beiden op vol vermogen gebruiken.
Pauline, waarom reageert inductie sneller dan gas? Volgens mij zit daar geen verschil in.
Inductie koken. Ik heb het ook ooit gehad, vond het ideaal, zeker qua schoonmaken en ik gebruikte er de Ikea 365+ pannen voor.

(hi Zwuppie )
quote:Michelle90 schreef op 28 september 2010 @ 16:18:

Maar moet je speciale pannen kopen of gewoon normale?

Maar weet iemand ook of het duurder is of geen verschil maakt?

Geen speciale "alleen voor inductie"pannen, maar wel even op het kaartje kijken of het geschikt is voor inductie. Zo zijn meeste IKEA pannen volgens mij gewoon geschikt voor inductie.

Het energieverbruik zal wel niet enorm verschillen met gas. Hooguit is het duurzamer als je groene stroom gebruikt.
ik ben helemaal fan van inductiekoken. Heb alle varianten volgens mij geprobeerd (elektrisch en keramisch vind ik redelijk rampzalig), gas oke, maar inductie ideaal.

gaat supersnel, is goed af te stellen en bovendien veilig bij kleine kinderen omdat het meteen weer afkoelt en geen hitte eromheen geeft.
Bedankt voor alle reacties. Ik ben blij dat we geen speciale pannen hoeven te kopen. Mijn tante zei namelijk van wel en "die kosten honderden euro's". Opluchting dus haha.
quote:Aubrey schreef op 28 september 2010 @ 16:58:

Inductie koken. Ik heb het ook ooit gehad, vond het ideaal, zeker qua schoonmaken en ik gebruikte er de Ikea 365+ pannen voor.

(hi Zwuppie )

We missen je bij de nachtbrakers! Kom je gauw weer terug?
Oow ik heb ook een inductie kookplaat (gekregen met speciale inductiepannen erbij) en wist dus ook niet dat sommige pannen het er ook gewoon goed op doen

Straks ook maar ff uitproberen... Thanks voor de topic
.
Hier ook een inductie fan!. Ik ben zelf ook geen keukenprinses dus was er een beetje bang voor. Maar ik wil nooit meer anders.

Het is zo snel als je zelf wilt, het is super veilig, slaat na 20 seconden uit bij geen gebruik. Heerlijk schoon te houden, doekje erover ,klaar.

Wij hebben wel speciale pannen gekocht, waren geloof ik 500 kwijt. http://www.inductiepannen.nl/. Moet je even op kijken, pannen zijn geweldig.

succes!
Ik heb sinds een jaar ook inductie en ben er superblij mee. Het heeft alle voordelen van gas en keramisch bij elkaar maar niet de nadelen. Wij willen nooit meer wat anders.

Je moet alleen wel met de aanschaf van pannen erop letten dat het ook geschikt is voor inductie. Gelukkig zie je deze pannen steeds meer de laatste tijd. Ze hoeven ook helemaal niet zo duur te zijn, wij hebben een set van IKEA voor 49.95 en die zijn prima! Ik heb ze ook al bij Blokker gezien voor een redelijke prijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven