Woning verhuren zonder electriciteitsmeter?
dinsdag 28 september 2010 om 17:56
Hallo,
Ik hoop dat hier iemand is die weet hoe dit geregeld is. Ik heb zelf al zitten zoeken op het net, maar kom er helaas niet uit.
Het gaat om het volgende:
Een kennis van ons heeft de sleutel gekregen van een huurhuis van de woningstichting. Op de dag van de sleuteloverdracht kreeg ze te horen dat er geen electriciteitsmeter in het huis zat vanwege energiefraude door de vorige huurder. Logisch gevolg: ze had geen stroom. Ze heeft dit zelf geregeld met het energiebedrijf. De woningstichting gaf aan dat het sneller geregeld was als een particulier dit zelf regelde.
De meter is een week later geplaatst. De eerste volle week had ze dus geen stroom. Overkomelijk, maar erg onhandig natuurlijk.
Wat ik me nu afvraag: je huurt een huis toch inclusief meter? Oké, je betaalt voor de stroom aan het energiebedrijf, maar de meter valt toch onder het totaalplaatje van een huurwoning?
Of zit ik er nu naast?
Ik hoop dat hier iemand is die weet hoe dit geregeld is. Ik heb zelf al zitten zoeken op het net, maar kom er helaas niet uit.
Het gaat om het volgende:
Een kennis van ons heeft de sleutel gekregen van een huurhuis van de woningstichting. Op de dag van de sleuteloverdracht kreeg ze te horen dat er geen electriciteitsmeter in het huis zat vanwege energiefraude door de vorige huurder. Logisch gevolg: ze had geen stroom. Ze heeft dit zelf geregeld met het energiebedrijf. De woningstichting gaf aan dat het sneller geregeld was als een particulier dit zelf regelde.
De meter is een week later geplaatst. De eerste volle week had ze dus geen stroom. Overkomelijk, maar erg onhandig natuurlijk.
Wat ik me nu afvraag: je huurt een huis toch inclusief meter? Oké, je betaalt voor de stroom aan het energiebedrijf, maar de meter valt toch onder het totaalplaatje van een huurwoning?
Of zit ik er nu naast?
dinsdag 28 september 2010 om 18:03
de meter is eigendom van de netbeheerder. Staat dus los van de verhuurder.
Wel adviseer ik haar om toch een klacht in te dienen. Het was netjes geweest om dit eerder te melden. Bijvoorbeeld bij de bezichtiging of op het moment dat jouw vriendin de woning accepteerde. Dan kon ze eerder de zaken regelen met de energie maatschapij.
Wel adviseer ik haar om toch een klacht in te dienen. Het was netjes geweest om dit eerder te melden. Bijvoorbeeld bij de bezichtiging of op het moment dat jouw vriendin de woning accepteerde. Dan kon ze eerder de zaken regelen met de energie maatschapij.
dinsdag 28 september 2010 om 18:16
Dat is kort maar krachtig Fame!
Boarder, ja dat had mij ook handig geleken. Ze heeft er nog wel een opmerking over gemaakt dat ze als ze dit eerder had geweten het alvast had kunnen regelen. Maar dat zou niet gekund hebben, omdat je eerst het huurcontract getekend moet hebben. Anders zou je voor elk willekeurig huis van alles kunnen regelen.
Als ze het wel had geweten, had ze kunnen overwegen om de sleutel pas te krijgen als de woningstichting een meter geregeld had. Had haar een week huurkosten gescheeld.
Boarder, ja dat had mij ook handig geleken. Ze heeft er nog wel een opmerking over gemaakt dat ze als ze dit eerder had geweten het alvast had kunnen regelen. Maar dat zou niet gekund hebben, omdat je eerst het huurcontract getekend moet hebben. Anders zou je voor elk willekeurig huis van alles kunnen regelen.
Als ze het wel had geweten, had ze kunnen overwegen om de sleutel pas te krijgen als de woningstichting een meter geregeld had. Had haar een week huurkosten gescheeld.
dinsdag 28 september 2010 om 18:41
Ik ben geen jurist, misschien dat er nog een jurist reageert die echt weet waar hij/zij het over heeft, maar ik zou wel even het contract bekijken. Staat er niets in over 'bewoonbare staat' of 'basisvoorzieningen/infrastructuur'? Ik vind het nogal nalatig van de verhuurder. Hoe dan ook zou ik in elk geval proberen om een week huur terug te krijgen.
Hopelijk leren ze daar ook van en zijn ze wat zorgvuldiger met dit soort dingen in de toekomst.
Hopelijk leren ze daar ook van en zijn ze wat zorgvuldiger met dit soort dingen in de toekomst.
woensdag 29 september 2010 om 23:54
Volgens mij dient een woning opgeleverd te worden met werkende energieaansluitingen (gas en stroom). Werk zelf voor een energiebedrijf en ik maak eigenlijk nooit mee dat de particulier zelf moet zorgen dat ze wordt aangesloten. Normaal gesproken hoort een verkopende/verhurende partij dit te regelen.
Heeft ze ook nog extra kosten moeten betalen? Dat zou t toppunt zijn!
Heeft ze ook nog extra kosten moeten betalen? Dat zou t toppunt zijn!
maandag 4 oktober 2010 om 19:22
Even een update: ze heeft een brief geschreven hierover naar de woningstichting met het verzoek haar de volle week huur waarin ze geen stroom had, kwijt te schelden. Twee dagen later kreeg ze al een brief terug: het verzoek wordt gehonoreerd. Het bedrag wordt op haar rekening bijgeschreven.
Geen uitleg, niets, maar gewoon het geld terug.
Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken!
Geen uitleg, niets, maar gewoon het geld terug.
Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken!