Gezondheid alle pijlers

genant probleem

02-10-2010 10:29 62 berichten
x
anoniem_70166 wijzigde dit bericht op 16-02-2015 14:16
Reden: x
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal binnenste buiten gekeerd en mijn klachten heten dus ook al een aantal jaren PDS.

Het gaat nu inmiddels stukken beter (gelukkig) sinds ik bijna geen zuivel meer gebruik. Drink ik toch melk, dan moet ik het gewoon bezuren. Da's dan mijn eigen schuld. Had ik maar niet die koffie verkeerd moeten nemen.

Toen ik er nog vaak en veel last van had, had ik vooral veel pijn. Die gassen zetten zoveel druk op mijn darmwand, dat ik er haast misselijk van werd vd pijn. Ik had toen op een gegeven moment een periode dat ik dan vaak paracetamol nam (of ibupr.) Dat helpt wel om minder buikpijn te hebben. Dus neem dat so wie so standaard mee in je tas.

En verder, let op je dieet, zorg voor een regelmatig leven (daarmee gaat je stoelgang vaak ook een regelmatiger patroon vertonen), vermijd stress en vooral dat eten/drinken waar je sterk op reageert en laat scheten waar het kan (bij bezoek ging ik dan de hond uitlaten bijv.)
quote:Cateautje schreef op 02 oktober 2010 @ 11:47:

[...]

Pepermuntkussentjes, met echt etherische pepermuntolie helpt daar tegen.

Het is goed om er een paar te eten voordat je aan tafel gaat en een paar erna. Het duurt een paar dagen voordat het zover is, maar daarna houdt het op.

Zoals ik al aangaf, het is ook erg belangrijk om als je wakker wordt gelijk je darmen te legen, dan heb je er zowieso veel minder last van. Veel mensen blijven echt veel te lang met al die smerige poep in hun lichaam rondlopen en dat is echt heel ongezond.

Moet het wel kunnen. Ik heb perioden dat ik gewoonweg niet naar de wc kan. Dan zitten er dagen tussen en hoe lang ik ook op de pot zit en pers, er komt niks. En dan weer dagen diarree.

Niet voor iedereen is het vanzelfsprekend om te kunnen poepen op vaste momenten.
Bedankt voor jullie reacties!!

Ik zal vertellen waarom ik niet naar het toilet durf. geen leuke details. Want ik ben dan nl. flink aan de diaree, buiten om de lucht, schaam ik mij enorm voor het geluid. Dit is zo erg dan omdat de gasvorming al ontstaan is.

Nee, het is stom dat ik niets met pds gedaan heb. Maar ik heb het niet altijd. In stresssituaties en met heet eten word ik gestrafd zeg maar. Hoe het geconstateerd is? Ik kwam met deze problemen bij de ha op mijn 15e en die constateerde dat.

Het is echt heel vervelend, ik kan niet uitleggen hoe.

Wil er nu ook echt rekening mee houden. En idd ik heb gisteravond pittig eten op gehad.

Ik vind dat nl heel lekker, maar word daarna gestrafd.

Is het misschien een idee om toch weer nd ha te gaan en dat ik vraag wat er precies tegen te doen is?

Ik weet niet of jullie weleens die film dumb en dumber hebben gezien waar hij op een toilet zit bij dat meisje net daarvoor heeft hij dat laxeermiddel gehad. Nou zo moet je het een beetje voorstellen, t lijkt mij vreselijk als ik dat bij iemand anders zou moeten doen...

gr
quote:angel20000 schreef op 02 oktober 2010 @ 11:55:

Ik zal vertellen waarom ik niet naar het toilet durf. geen leuke details. Want ik ben dan nl. flink aan de diaree, buiten om de lucht, schaam ik mij enorm voor het geluid. Dit is zo erg dan omdat de gasvorming al ontstaan is.

Nee, het is stom dat ik niets met pds gedaan heb. Maar ik heb het niet altijd. In stresssituaties en met heet eten word ik gestrafd zeg maar. Hoe het geconstateerd is? Ik kwam met deze problemen bij de ha op mijn 15e en die constateerde dat.

Wil er nu ook echt rekening mee houden. En idd ik heb gisteravond pittig eten op gehad.

Is het misschien een idee om toch weer nd ha te gaan en dat ik vraag wat er precies tegen te doen is?

Ik weet niet of jullie weleens die film dumb en dumber hebben gezien waar hij op een toilet zit bij dat meisje net daarvoor heeft hij dat laxeermiddel gehad. Nou zo moet je het een beetje voorstellen, t lijkt mij vreselijk als ik dat bij iemand anders zou moeten doen...

grDie pepermuntkussentjes helpen echt, ook bij diarhee
Ik heb er soms ook last van maar gelukkig niet zo heel vaak en ik weet ongeveer wanneer en waar ik op moet letten. Als ik er last van krijg dan moet ik in ieder geval binnen een uur, soms anderhalf, nadat ik gegeten heb een keer naar de WC rennen. Kan het dan ook niet ophouden anders krijg ik zo'n buikpijn en het gevoel dat ik flauw kan vallen. Heel af en toe red ik het dan ook nog net niet wat gelukkig alleen nog maar thuis is gebeurd. Snap dus niet dat je het zo lang op kunt houden.

Ik heb ook zoiets als ik moet dan moet ik. Leuk is anders maar goed. Ken ook mensen die diarree remmers nemen voordat ze een weekend weg gaan en sommigen hebben al last van de darmen. Heel stom natuurlijk. En dan dagen later klagen dat ze buikpijn hebben maar al een paar dagen/week niet kunnen.

Had voor een iemand zelfs aan WC verfrisser gedacht en gezegd dat ze gewoon moest gaan omdat ik qua luchtjes toch al wel veel gewend ben. Maar nee hoor....

gr

Sorry hoor,maar als het vrienden zijn,kan je dat toch gewoon vertellen,van je pds,en je probleem?En moet je dan, dan zeggen:ik moet even naar het toilet,zet de muziek maar effe wat harder?

Wat is dat toch met schamen voor poep en poepgeluiden?

IEDEREEN doet het hoor,poepen,en soms met geluid& geur zelfs ook nog!
Cateautje, hoe leeg je je darmen 's ochtends, als er geen aandrang is?
Ik heb een vriendin met PDS en ik hou daar wel rekening mee als zij komt eten, omdat niet alles goed valt bij haar. Het lijkt me handig om naar een arts en een diëtist te gaan en dit te bespreken en licht ook je vrienden in.
Angel, heb je dat thuis veel minder?

Dat het komt door ander voedsel is onwaarschijnlijk omdat je eten eerst je maag moet verlaten en je dunne darm door etc.

Misschien kan het komen omdat je je minder op je gemak voelt dan wanneer je thuis bent en mensen met problemen met de darmen reageren vaak met darmklachten op spychische veranderingen, spanningen etc.

Probeer van je voren relaxt te zijn en ook tijdens het etentje.

Kijk eens hoe je je psychisch voelt op momenten dat je last van je darmen krijgt. Ben je dan onzeker.

Darmen kunnen direct op de psychè reageren.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
@arrasje: het klopt inderdaad dat ik er thuis nauwelijks last van heb. Vooral in restaurants en bij anderen inderdaad. Het kan dus inderdaad ook psychisch zijn. Ben mij er niet van bewust, maar zal er eens op letten of ik wat meer gespannen ben dan.

gr.
@arrasje: het kan ook zijn dat als ik thuis ben (bijv ik eet thuis) ik gelijk als ik aandrang voel naar het toilet ga en dat het daarom niet verkeerd uitpakt zeg maar....
Ow dit herken ik wel (ook pds). Het gaat er niet direct om wat je eet, maar de spanningen tijdens het eten. Bijvoorbeeld uit eten gaan met een nieuwe date of de hele dag druk bezig zijn geweest en daarna ook nog eens gelijk uit eten met een kennis. Dan begint het gelijk al bij de eerste hap eten dat je het gevoel hebt dat je al vol zit, dat je veel moet boeren, etc. Ik kan je dus ook niet echt tips geven omdat ik het ook niet weet. Wat kun je doen behalve te kijken of je nog even helemaal kunt relaxen voordat je uit eten gaat? In een restaurant of in de trein zou ik trouwens wel gewoon naar de wc gaan (zeker als het zweet al bijna op je voorhoofd staat), als er al mensen zijn die je horen: die zie je toch nooit meer.
In het verleden is bij spastische dikke darm geconstateerd (heet nu denk ik pds).

Regel 1: nooit iets ophouden, geen wind, geen ontlasting. Je riskeer een verstopping en uit ervaring kan ik je vertellen dat het kan uitlopen op al je eten uitbraken omdat er niets bij kan en vreselijke pijn.

Geen koolsoorten, matig met rauwe groenten.

Ik heb ook altijd die stress, het werd vroeger bijna een obsessie. Probeer het los te laten en ga echt naar de wc om die winden te laten. En spoel desnoods meteen door als je ontlasting hebt gehad, daarna pas vegen. Zorgt bij mij voor wat rust.

Diarree kan een teken van verstopping zijn, slik geen remmers!
This is not kosher!
TO, ik ken het probleem. Ik heb dan wel geen PDS maar Colitis. In tijden van een opvlamming moet ik ook echt niet te ver bij mijn wc vandaan zijn, want de valse aandrang, bloed, slijm, gassen etc, zorgen ervoor dat ik op een andere toilet niks kan. En dan gaat het van kwaad tot erger.

Omdat ik nu zwanger en en geen opvlamming heb ben ik tijdelijk met mijn medicijnen gestopt en slik ik 2 x daags magnesium om de boel soepel te houden. Misschien een idee? Ik heb nu helemaal geen last van harde ontlasting en dat terwijl een zwangerschap er om bekend staat voor verstoppingen te zorgen.
@Liubi, wat doet de magnesium voor je darmen? Heb momenteel ook weer een slechte periode, met raar soort ontlasting (breiig, moeilijk op te houden) en soms flink pijn en misselijkheid. Eet erg 'netjes' dus zoek iets aanvullends!
This is not kosher!
He Angel,

deze klachten zijn ook voor mij heel herkenbaar. Ook vooral gekoppeld aan mensen die op bezoek komen/zelf op bezoek gaan. Dat is meestal later op de avond dan als ik geen bezoek heb/ben. Ik denk dat daar bij mij het probleem zit. Als ik echt honger krijg, niet eet, en vervolgens later (zonder honger) wel, krijg ik alle klachten die jij omschrijft. Ik eet dus rond 6 uur dan een boterham ofzo, en dan later maar wat minder.Klachten zijn sterk verminderd. Treden nog wel eens op, maar minder vaak. Verder heb ik een specifieke darmkrampenpijnstiller. Ik zal kijken of ik op de naam kan komen.

Tot later!

JJ.

Ik kwam met deze problemen bij de ha op mijn 15e en die constateerde dat.

Gewoon zomaar? Geen onderzoeken bij de internist om dingen uit te sluiten? Geen bloedtesten?

Ik zit nu in de medische molen omdat ik 4 jaar geleden me ook met 'het zal wel pds zijn'naar huis heb laten sturen. Nu heb ik o.a. antibiotica gehad tegen een parasiet. Of hij weg is weet ik nog niet maar misschien is het dus helemaal geen pds maar iets anders.
Herkenbaar, en erg vervelend! Ik ben er sinds kort achter dat ik niet tegen fruit kan. Echt vreemd toch, omdat het zo gezond schijnt te zijn? Als ik fruit eet borrelt het de hele dag bij mij, en heb ik echt onmeunig last van gasvorming, en stinken dat het doet. Pfffff. Voorlopig geen fruit meer voor mij.

Ik denk dat je inderdaad goed moet opletten wat voor soort eten bij jou last veroorzaakt.
quote:Cateautje schreef op 02 oktober 2010 @ 10:50:

Het beste dat je voor jezelf kan doen, is jezelf aanleren gelijk naar de wc te gaan als je 'smorgens wakker wordt. Dan zijn hje darmen voor de rest van de dag leeg en kan je ook geen "ongelukje "overkomen.

Je moet weten dat met lege darmen er ook geen gas kan ontstaan, want dat zijn gassen uit de ontlasting die zich in je darmen bevindt.

Dus leeg jezelf in de ochtend en probeer het in de loop van de dag nog een keer, wacht niet tot je aandrang krijgt, want dan ben je al te laat, je moet het zelf, zonder al te veel moeite, op kunnen wekken.

Ook een groot voordeel daarvan is dat de darmen dan minder prikkelbaar worden.Hoe kan je dat volgens jou opwekken dan?
Dat kan ik ook. Geen idee hoe ik dat doe, ik denk dat een soort van gewenning is. Ik ga altijd naar het toilet zodra ik wakker wordt, dan moet ik ook.

Maar verder ben ik het totaal niet eens met die post. Je darmen zijn namelijk helemaal niet leeg dan, alleen wat leger. Als je ooit hebt gelaxeerd voor een darmonderzoek weet je dat er ontzettend veel ontlasting in je darmen zit, dat krijg je er beslist niet met een keer poepen uit, ook niet met twee of drie keer. Bovendien eet je ook(neem ik aan)en dat wordt natuurlijk gewoon verteerd in een aantal uren.

Ik heb pds, 15 jaar geleden gediagnosticeerd, wèl met alle toeters en bellen.

En ondanks het feit dat ik dus elke ochtend vroeg naar het toilet ga, heb ik last van mijn darmen, gasvorming, krampen, pijn, verstopping, diarreeaanvallen, de hele reutemeteut. Op goede dagen ga ik twee keer per dag, op slechte een keer of 4. Maar pijnvrij ben ik vrijwel nooit.
Ja, maar dat is dan toch eenmaal je stoelgang? Een half jaar geleden ging ik ook elke morgen. Dan nam ik een kopje thee en een peuk, en dan kon ik daarna naar het toilet.

Nu ben ik een halfjaar gestopt met roken, en zit er totaal geen ritme meer in. De ene dag moet ik in de ochtend, de andere keer in de avond.

Als ik moet, dan moet ik. Ik snap niet hoe ik dat zou kunnen opwekken.
Het is gewenning zeg maar. Door het ritueel thee+peuk moet je poepen en nu is je ritueel weg door het stoppen met roken.

Ik hoor de wekker en moet poepen en zodra ik 's avonds mijn laatste hap heb genomen moet ik poepen En als ik diarreeaanvallen heb is er geen peil op te trekken.

Ik heb ook ooit eens een topic van iemand gelezen die moest poepen toen ze aan het telefoneren was. Sindsdien moest ze altijd poepen als ze ging bellen.
@Welhello, bij mij zorgt magnesium ervoor dat de ontlasting zacht blijft, m'n gewrichten soepel en dat ik geen of weinig spierkramp heb (zwangerschapskwaaltje). Verder eet ik 2x per dag een appel (of warme appelsap) want van appels moet je ook naar de wc. Maar anderzijds staat magnesium er ook weer om bekend dat het juist stopt. Het is even uitproberen wat werkt.

@Luna1, daar sluit ik me bij aan hoor. Wat er allemaal niet uitkomt als je laxeert....maar daarna voel ik me wel altijd heerlijk leeg en steriel. Zonde haast om te gaan eten
Hoi Angel,

Vervelend zeg, ik ken het ook maar al te goed. Bier en peperkoek gaat er bij mij niet meer in. Gelukkig valt wijn wel goed!

Wat ik eens gelezen heb en van harte heb genomen: ga als je die aandrang voelt. Sommige mensen hebben die aandrang niet vaak, het is ook gewoon een teken dat je moet. Niet ophouden! Dan moet het er echt gewoon uit. Ik vond het eerst ook genant op het werk, maar je went er aan. Bedenk dat alles beter is dan buikpijn, zweten enz...

Van dat psychische vond ik ook wel erg goed. Toen ik dat las bedacht ik me dat ik vaak die buikpijn heb als ik op stap ben.
quote:JanneJip schreef op 04 oktober 2010 @ 10:30:

Tot later!

JJ.

Hey pas op he... de enige echte JJ hier ben ik! ;)

Ik heb ook sinds en half jaar ofzo de magnesiumtabletten tegen misselijkheid en werkt licht laxerend. Ik dacht vaak dat ik diarree had en alles er weer uitgooide en dus leeg was. Bleek uit buikfotos dat er ontzettend veel ontlasting en lucht in mijn darmen zitten en het overloopdiarree was. Het helpt wel aardig, in ieder gevalbijna geen overloopdiarree meer. Het schijnt ook een vrij onschuldig middel te zijn dus blijven slikken geen probleem.

(als iemand trouwens denkt dat ik ooit zwanger wil worden hebben ze mooi pech. Genoeg misselijk geweest en buikpijnen in alle vormen gehad voor de rest van mijn leven ;) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven