koffer vertraagd, hoe werkt dat?
maandag 4 oktober 2010 om 00:03
Hallo allemaal,
statistisch gezien moets het natuurlijk eens gebeuren... Ik kwam aan op bestemming, maar koffer niet. 24 uur later is het nog niet verder dan: misschien morgen.
Ik heb een klein noodpakketje gekregen (met wat toiletartikelen en een shirt). Maar voordat ik toch maar wat nieuws koop, hoe zit dat eigenlijk? Het is KLM/Airfrance, krijg ik dan nog iets van een onkostenvergoeding ofzo?
Iemand ervaring?
statistisch gezien moets het natuurlijk eens gebeuren... Ik kwam aan op bestemming, maar koffer niet. 24 uur later is het nog niet verder dan: misschien morgen.
Ik heb een klein noodpakketje gekregen (met wat toiletartikelen en een shirt). Maar voordat ik toch maar wat nieuws koop, hoe zit dat eigenlijk? Het is KLM/Airfrance, krijg ik dan nog iets van een onkostenvergoeding ofzo?
Iemand ervaring?
maandag 4 oktober 2010 om 00:22
quote:ketsara schreef op 04 oktober 2010 @ 00:03:
Hallo allemaal,
Iemand ervaring?Naar mijn weten het allernoodzakelijkste en dat heb je inmiddels al ontvangen.
Hallo allemaal,
Iemand ervaring?Naar mijn weten het allernoodzakelijkste en dat heb je inmiddels al ontvangen.
maandag 4 oktober 2010 om 03:30
Ja, hetzelfde meegemaakt...dat was in Costa Rica en met Iberia, de koffer was in Madrid achtergebleven toen.
De volgende dag is de koffer nabezorgd, in het hotel waar we toen zaten, in La Fortuna, da's zo'n 100 km van het vliegveld. Ze hebben daar een speciale koerier heengestuurd, maar dan moet de luchtvaartmaatschappij natuurlijk wel precies weten waar je verblijft.
De volgende dag is de koffer nabezorgd, in het hotel waar we toen zaten, in La Fortuna, da's zo'n 100 km van het vliegveld. Ze hebben daar een speciale koerier heengestuurd, maar dan moet de luchtvaartmaatschappij natuurlijk wel precies weten waar je verblijft.
maandag 4 oktober 2010 om 04:48
Meegemaakt met Iberia. Heeft uiteindelijk een week geduurd. Ze waren na dag 1 helemaal niet meer bereikbaar.... Ik heb op dag 1 mijn verzekeraar gebeld (AbnAmro) en kreeg "toestemming" het nodige aan te schaffen op hun kosten.
Na 2 dagen weer gebeld en weer toestemming en zo ook weer 2 dagen later.
Op dag 7 werd mijn koffer bezorgd bij het kleine hotel, 600km van Rio vandaan.
Na 2 dagen weer gebeld en weer toestemming en zo ook weer 2 dagen later.
Op dag 7 werd mijn koffer bezorgd bij het kleine hotel, 600km van Rio vandaan.
maandag 4 oktober 2010 om 05:41
Ook met Iberia. Heel irritant, die koffers hebben toch een etiket met streepjescode eraan geplakt? Je zou denken dat er dan dusook gescand kan worden zodra die koffer ergens anders aankomt en dat je dat dan hoort. Maar nee - ik moest elke dag bellen en elke dag bleek het weer een GROOT mysterie te zijn wat er met mijn koffer gebeurd was. Na vijf dagen stond -ie opeens op de stoep. Ik was al aan het accepteren dat ik alles kwijt was maar dat was gelukkig niet het geval. Geen schadevergoeding, geen noodpakket, nergens recht op. Als je koffer niet gevonden wordt, wat gelukkig zelden het geval is, dan krijg je ook een lullig bedragje waar je NET een nieuwe koffer voor kunt kopen en voor de rest heb je gewoon dikke pech. Niet echt goed geregeld, maar de meeste mensen hebben wel een verzekering daarvoor.
maandag 4 oktober 2010 om 06:48
@Valk;
Soms scheurt zo'n label van de koffer af. En tja, hoe moet je dan nog weten waar die koffer heen moet? Vaak gaan ze dan zoeken naar een naam o.i.d. op de koffer, en proberen ze in het systeem te kijken op welke vlucht die passagier zit. Maar soms zit er ook geen naam op. Dan moet de koffer opengemaakt worden, de inhoud bekeken, dan moet die inhoud in het systeem gezet worden + dat men kijkt naar aanwijzingen welke passagier de eigenaar is van de koffer. Als de passagier op plaats van bestemming dan een rapport maakt dat echt zo precies mogelijk beschrijft wat er in de koffer zit, des te eerder geeft het systeem een 'match'. En des te eerder wordt de koffer nagestuurd naar de juiste persoon.
Dus altijd een goede beschrijving geven van de inhoud, vooral van specifieke items.
Hvm
Soms scheurt zo'n label van de koffer af. En tja, hoe moet je dan nog weten waar die koffer heen moet? Vaak gaan ze dan zoeken naar een naam o.i.d. op de koffer, en proberen ze in het systeem te kijken op welke vlucht die passagier zit. Maar soms zit er ook geen naam op. Dan moet de koffer opengemaakt worden, de inhoud bekeken, dan moet die inhoud in het systeem gezet worden + dat men kijkt naar aanwijzingen welke passagier de eigenaar is van de koffer. Als de passagier op plaats van bestemming dan een rapport maakt dat echt zo precies mogelijk beschrijft wat er in de koffer zit, des te eerder geeft het systeem een 'match'. En des te eerder wordt de koffer nagestuurd naar de juiste persoon.
Dus altijd een goede beschrijving geven van de inhoud, vooral van specifieke items.
Hvm
maandag 4 oktober 2010 om 06:52
In veel gevallen is 't gewoon 'n kwestie van koffers die niet op de juiste vlucht gezet worden. Vliegen wel netjes mee naar Parijs, maar worden dan niet op het toestel naar Cuba gezet bijv. Dat wordt wel hersteld zodat ze op de eerstvolgende vlucht alsnog de goeie kant opkomen, maar dan moeten ze nog achter de eigenaars aangebracht worden als die het land rondreizen ipv ergens in 'n strandhotel te zitten.
maandag 4 oktober 2010 om 06:59
quote:hvm schreef op 04 oktober 2010 @ 06:48:
@Valk;
Soms scheurt zo'n label van de koffer af. En tja, hoe moet je dan nog weten waar die koffer heen moet?
En daarom pleit ik altijd voor het vakantieadres op de koffer op te schrijven. In geval van een rondreis met tevoren bekende verblijfsadressen is dat ook geen probleem (lijstje met tekstverwerker maken, klein lettertype gebruiken).
Schrijf het op een sticker of koop een speciale tag die er niet zomaar af kan scheuren.
Een koffer waarop een thuisadres staat, wordt ook regelmatig thuis bezorgd en dan heb je er dus niets aan als je in Utah zit
@Valk;
Soms scheurt zo'n label van de koffer af. En tja, hoe moet je dan nog weten waar die koffer heen moet?
En daarom pleit ik altijd voor het vakantieadres op de koffer op te schrijven. In geval van een rondreis met tevoren bekende verblijfsadressen is dat ook geen probleem (lijstje met tekstverwerker maken, klein lettertype gebruiken).
Schrijf het op een sticker of koop een speciale tag die er niet zomaar af kan scheuren.
Een koffer waarop een thuisadres staat, wordt ook regelmatig thuis bezorgd en dan heb je er dus niets aan als je in Utah zit
maandag 4 oktober 2010 om 08:46
ik heb het ook meegemaakt toen ik naar Spanje ging. Mijn koffer kwam als enige niet aan vanaf dat moment ook besloten om de koffers zo in te pakken dat er van iedereen iets inzit. Nu had ik echt helemaal niks om aan te trekken. En wat het lullige was, koffer was een dag later terecht maar werd uiteindelijk pas 2 dagen later bezord. Dus 4 dagen zonder mijn spullen. Maar ik mocht niets kopen (althans het zou niet vergoed worden) want tenslotte was mijn koffer al terecht. Duh maar nog niet op mijn vakantie-adres
Ja ze zijn niet gek hoor bij zo'n luchtvaartmaatschappij.
Ja ze zijn niet gek hoor bij zo'n luchtvaartmaatschappij.
maandag 4 oktober 2010 om 13:03
Als je een overstap maak tijdens je reis en de eerste vlucht is vertraagd waardoor jij net op het nippertje de volgende vlucht haalt, dan is de kans aanwezig dat je koffers de overstap niet halen. Van de ene gate naar de andere gate rennen gaat namelijk sneller dan het uitladen en sorteren van de baggage. Dus als je koffers er nog niet zijn, jammer dan! Ik heb drie dagen moeten wachten, kreeg alles netjes vergoed van Lufthansa: nieuwe kleding, toiletspullen en dergelijke.
Wat adressen betreft: totaal overbodig en gevaarlijk. Telefoonnummer met eventueel je naam is meer dan voldoende.
Wat adressen betreft: totaal overbodig en gevaarlijk. Telefoonnummer met eventueel je naam is meer dan voldoende.
maandag 4 oktober 2010 om 14:44
quote:JohnnyCake schreef op 04 oktober 2010 @ 13:03:
Als je een overstap maak tijdens je reis en de eerste vlucht is vertraagd waardoor jij net op het nippertje de volgende vlucht haalt, dan is de kans aanwezig dat je koffers de overstap niet halen.
Helemaal mee eens. Heb vaak reacties gehoord van; Ja maar, ik heb het vliegtuig toch ook gehaald?
- Ja maar die koffer heeft geen benen, die kan niet meerennen.
Of;
Maar waarom is er maar 1 koffer van de 3 achtergebleven? De andere 2 zijn er toch ook?
- Tja, het zijn net kinderen. Ze blijven niet bij elkaar in het systeem. En die ene heeft de overstap heel waarschijnlijk niet gehaald.
Als het een chartervlucht betreft in de zomer, waarvan er wel 6 op een nacht gaan (Denk aan de vluchten van kreta o.i.d.) Dan heeft het personeel daar er wel eens een handje van om de koffer maar gewoon op een vlucht naar Amsterdam te gooien. Het is toch allemaal dezelfde maatschappij. Dat het veel last voor de passagier oplevert, daar denken ze niet aan.
Grote hubs als Londen of Parijs vergen voor de koffer trouwens een minimale overstaptijd van 2 uur. Schiphol heeft een bagagesysteem dat als een spin met poten (de gates). Dus daar doet een koffer er relatief korter over om de overstap te maken. Maar in Londen en Parijs, moet de koffer eerst nog naar verschillende terminals gebracht worden. Dat vergt meer tijd. Helaas boeken mensen de vluchten soms erg kort achter elkaar, en wat Johnny zegt; je eerste vlucht raakt vertraagd, de 2e haal je net, en je koffer haalt hem dus niet...
Hvm
Als je een overstap maak tijdens je reis en de eerste vlucht is vertraagd waardoor jij net op het nippertje de volgende vlucht haalt, dan is de kans aanwezig dat je koffers de overstap niet halen.
Helemaal mee eens. Heb vaak reacties gehoord van; Ja maar, ik heb het vliegtuig toch ook gehaald?
- Ja maar die koffer heeft geen benen, die kan niet meerennen.
Of;
Maar waarom is er maar 1 koffer van de 3 achtergebleven? De andere 2 zijn er toch ook?
- Tja, het zijn net kinderen. Ze blijven niet bij elkaar in het systeem. En die ene heeft de overstap heel waarschijnlijk niet gehaald.
Als het een chartervlucht betreft in de zomer, waarvan er wel 6 op een nacht gaan (Denk aan de vluchten van kreta o.i.d.) Dan heeft het personeel daar er wel eens een handje van om de koffer maar gewoon op een vlucht naar Amsterdam te gooien. Het is toch allemaal dezelfde maatschappij. Dat het veel last voor de passagier oplevert, daar denken ze niet aan.
Grote hubs als Londen of Parijs vergen voor de koffer trouwens een minimale overstaptijd van 2 uur. Schiphol heeft een bagagesysteem dat als een spin met poten (de gates). Dus daar doet een koffer er relatief korter over om de overstap te maken. Maar in Londen en Parijs, moet de koffer eerst nog naar verschillende terminals gebracht worden. Dat vergt meer tijd. Helaas boeken mensen de vluchten soms erg kort achter elkaar, en wat Johnny zegt; je eerste vlucht raakt vertraagd, de 2e haal je net, en je koffer haalt hem dus niet...
Hvm
maandag 4 oktober 2010 om 16:51
Je kan noodzakelijke items kopen en de bonnen indienen bij de maatschappij voor restitutie. Dit moet natuurlijk naar redelijkheid, dus geen pakjes van gucci ofzo. Daarentegen weet ik dat er ook wel eens complete kostuums zijn vergoed omdat de passagier kon aantonen dat hij de volgende dag een zakelijke presentatie moest geven en zijn koffer er nog niet was...
Dus kopen wat je nodig hebt en als je weer terug bent de bonnen ervan indienen bij de customer care afdeling. Kan gewoon via de website van KLM ook voor AF vluchten.
Dus kopen wat je nodig hebt en als je weer terug bent de bonnen ervan indienen bij de customer care afdeling. Kan gewoon via de website van KLM ook voor AF vluchten.
dinsdag 5 oktober 2010 om 00:45
dank allemaal voor jullie berichten! Goede nieuws is dat koffer en ikzelf weer herenigd zijn... Uiteindelijk dus goed gekomen...
Wat betreft adres: daar geven ze niet echt om. Je geeft het juiste adres op bij de airline bij het aanmaken van het report, dus hoeft idd niet op koffer te staan.
Vandaag netjes afgeleverd in hotel, ruim twee dagen na mijn aankomst....
Nu gaan genieten van de rest van de vakantie!
Wat betreft adres: daar geven ze niet echt om. Je geeft het juiste adres op bij de airline bij het aanmaken van het report, dus hoeft idd niet op koffer te staan.
Vandaag netjes afgeleverd in hotel, ruim twee dagen na mijn aankomst....
Nu gaan genieten van de rest van de vakantie!
dinsdag 5 oktober 2010 om 15:55
Fijn dat je je spullen weer terug hebt.
Heb het zelf meegemaakt samen met een vriendin. Wij gingen backpacken in Australië en ipv van Sydney had Quantas onze tassen naar Singapore gestuurd. Hoe dit kon is nog steeds een groot vraagteken. Het vervelende is is dat wij 5 dagen op onze tassen hebben moeten wachten, wij kregen dus ook een ruime vergoeding van Quantas, 200 australische dollars pp. om de noodzakelijke dingen te kopen. Wij kwamen van 5 graden in Nederland, aan in 30 + graden Australië en hadden dus nog vrij dikke kleding aan voor die temperatuur. Verder hebben wij onze reisplannen moeten wijzigen omdat wij niet konden zeggen wat ons volgende hostel zou zijn, wij moesten dus noodgedwongen in Sydney blijven tot onze tassen er zouden zijn.
Heb het zelf meegemaakt samen met een vriendin. Wij gingen backpacken in Australië en ipv van Sydney had Quantas onze tassen naar Singapore gestuurd. Hoe dit kon is nog steeds een groot vraagteken. Het vervelende is is dat wij 5 dagen op onze tassen hebben moeten wachten, wij kregen dus ook een ruime vergoeding van Quantas, 200 australische dollars pp. om de noodzakelijke dingen te kopen. Wij kwamen van 5 graden in Nederland, aan in 30 + graden Australië en hadden dus nog vrij dikke kleding aan voor die temperatuur. Verder hebben wij onze reisplannen moeten wijzigen omdat wij niet konden zeggen wat ons volgende hostel zou zijn, wij moesten dus noodgedwongen in Sydney blijven tot onze tassen er zouden zijn.