Advies gevraagd

05-10-2010 16:23 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag weten wat jullie hier van vinden. Sinds een paar mnd heb ik een nieuwe vriend en we zijn heel verliefd en gelukkig samen. We zijn allebei 33.

Bij ons komen maatschappelijke of politieke onderwerpen niet veel ter sprake, omdat hij minder geïnteresseerd is in het nieuws dan ik. Op zich niet zo'n probleem, al houd ik wel van een goede discussie.

Laatst kwam het gesprek op het nieuwe kabinet en integratie. Hij bleek een uitgesproken mening te hebben. Hij heeft geen goed woord over voor allochtonen, ook niet voor bv. Marokkanen die hier zijn geboren en hun hele leven al wonen. In zijn beleving zijn 'ze' niet te vertrouwen, willen 'ze' niet werken enz. Zijn beeld is met name gevormd door programma's zoals Opsporing verzocht. Mss ook wel via zijn opvoeding.

Ik schrok hier nogal van. Zo sta ik niet in het leven. Ik heb niets tegen allochtonen. Ik heb dat gezegd en ook dat ik vind dat je niet een hele groep over 1 kam kan scheren, maar hij stond daar nauwelijks open voor.

Ik vraag me af, wil ik wel samenleven met iemand die discriminerende denkbeelden heeft? Of maak ik het veel te zwaar; meningsverschillen zijn er nu eenmaal, leven en laten leven? Kan ik het onderwerp beter laten rusten? Ik zit er wel een beetje mee.

Is er bij jullie in je relatie ook een onderwerp waarin jullie fundamenteel van mening verschillen? Hoe ga je er mee om?
Ik zou me nog meer zorgen maken over kinderen met hem krijgen. (als je die wil) Zou je die opvoeden met hem samen?
Jij vraagt ons of JIJ daar mee samen kan leven?

das een antwoord wat je alleen aan jezelf kan geven denk ik.

Of je het te zwaar maakt kunnen wij natuurlijk niet over oordelen

Jij moet met hem samenleven...wij niet.

Ik ben alleen wel van mening dat je binnen je relatie geen taboe onderwerpen zou moeten hebben

Maar dat ben ik....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Niet iedereen denkt overal hetzelfde over.

Zo ook mijn vrouw en ik niet.

Echter zul je wel dezelfde normen en waarden na moeten streven!

Dat bepaalt namelijk of je wel of niet bij elkaar past en of je samen later kinderen kunt opvoeden met een weloverwogen moraal.

V.w.b. jouw voorbeeld kan ik zo niet beoordelen in hoeverre dit voor jullie een probleem zal vormen.
Nee, wij denken in grote lijnen hetzelfde.

Persoonlijk zou ik zwaar geirriteerd worden door een partner die er zulke kortzichtige en ongefundeerde denkbeelden op na houdt.

Ik denk niet dat zo'n relatie een lang leven beschoren zou zijn in mijn geval.
En inderdaad. Ik zou ook beslist niet willen dat die mening van mijn partner in die kinderkoppies geplempt wordt.
Bedankt voor jullie snelle reactie. Het is fijn om hier mijn hart te kunnen luchten.

Wij zijn het trouwens over een aantal onderwerpen wel eens.

Zo hebben wij allebei geen kinderwens. Dat is een van de redenen waarom het meteen heel goed klikte tussen ons.
Gewist.

Het modereerbeleid]van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Poe, hier zou ik wel moeite mee hebben. Ik vind niet dat je over alles hetzelfde moet denken in een relatie, ik kan me best voorstellen dat ik een relatie heb met iemand met een andere politieke voorkeur (daar is rond de verkiezingen een leuk topic over geweest). Maar wat jij hier beschrijft vind ik wel vrij fundamenteel en ik zou zelf gaan twijfelen over de relatie. Maar jij zal toch echt een eigen beslissing moeten nemen.
Iedereen heeft andere normen en waarden, dat respecteer ik. Maar IK zou geen relatie willen met iemand die zo rascistisch denkt....

laat staan samenwonen!

Ik heb ook een neef die zegt: Als al die buitenlanders nu eens weg zouden gaan...Mijn zus vindt het vreselijk dat haar zoon zo denkt.

Als ik dan vraag wat er dan voor hem zou veranderen, weet hij daar geen antwoord op....
Nou, het is natuurlijk hartstikke fijn dat jullie over een aantal onderwerpen het wel eens zijn. Maar dit is wel een onderwerp wat heel vaak terug zal komen. Ik zou geen zin hebben in een kerel die 's avonds op de bank Wildereske uitspraken zit te doen.

Alles over een kam scheren en zich totaal niet kunnen verplaatsen in een andere mening, daar word ik niet opgewonden van, integendeel.

Het staat zo...dom.
Luna ik vind hem op dit punt ook kortzichtig en ik heb me daar aan geërgerd, en eig nog steeds.

Ik was van slag na het gesprek en dat ben ik nogsteeds, bijna een week later. Ik zie hem dit weekend pas weer en ik denk dat ik mijn gevoel dan ga bespreken.
Ik zou niet met een pvv stemmer onder 1 dak willen wonen.

Heb een aantal zulke collega's en dat is al erg genoeg.
IK zou het ook absoluut niet kunnen. Ik vind dat discriminerende mensen een veel te nauwe visie hebben en ik kan er absoluut niet tegen. Maar de vraag is, hoe belangrijk is dit voor JOU. Want voor mij is het eigenlijk best een dealbreaker. Maar heb jij ook zo'n sterke mening of heb je meer van 'ik vind het niet leuk, maar ach we mogen best verschillen toch?' want in het tweede geval zou ik zeggen nou ja, jammer, maar misschien kun je er eens met hem over praten, maar dat soort mensen houden zich meestal krampachtig aan hun mening vast omdat ze het waarschijnlijk al hun hele leven hebben zitten roepen.

Succes
Het lijkt me nog niet zo ver geëscaleerd dat ze hier slaande ruzie over hebben.

Ze hebben een meningsverschil over dit onderwerp en volgens mij is hij heel goed in staat om haar mening te respecteren.

Zo vol zit hij er niet van. Anders had zij zijn mening al veel eerder gehoord hierover. Ze komt er immers net pas achter...

Dus laten we niet die jongen aanvallen, maar vragen of ze elkaars mening kunnen respecteren en of ze zich er ook bij neer kunnen leggen dat ze niet hun mening aan elkaar gaan opdringen in deze kwestie.
Ja, als je er mee kunt leven is er natuurlijk geen probleem. Maar TO schrijft dat ze na het gesprek al eigenlijk een week van slag is, dat duidt er niet echt op dat ze dit makkelijk naast zich neer kan leggen.

En inderdaad, de meeste mensen met deze mening zullen echt niet ineens gematigder worden. En andersom denk ik ook niet. Ik zie me niet ineens tegen dames in burka's en hoofddoekjes keren(hell, ik draag ze zelf regelmatig alleen dan in een andere context ) of vreselijk fan van Wilders worden.
mijn schoonouders hadden vroeger ook een ongezouten mening over dit onderwerp... tegenwoordig is dit door de dialoog aan te gaan behoorlijk afgezwakt

dus het kan wel...
Mijn oma (zelf buitenlandse notabene) wordt juist steeds erger. Het is allemaal de schuld van die buitenlanders! Daarbij vergetend dat ze er zelf ook een is. Maar dat is anders natuurlijk.
Wij hebben in onze relatie geen grote verschillen in denkbeelden. Het ligt denk ik aan een paar dingen of jij een toekomst met je vriend ziet zitten.

Hoe diep gemeend zijn de uitspraken van je vriend over grote groepen mensen van allochtone afkomst? N.a.v. een programma als opsporing verzocht verzucht ik namelijk ook wel eens dat het lijkt alsof bijna alle misdaden die worden gepleegd worden gepleegd door daders met een getinte huidskleur. Dus: hoe diep zitten de denkbeelden van je vriend? Staat hij open voor een andere visie/jouw visie? (zonder dat je hem direct moet gaan overhalen)

Gelooft hij echt dat mensen met een andere huidskleur slecht zijn of heeft hij meer alleen een negatief beeld bij hen? Kan hij nuanceren, zeg maar.

Dit topic zal wel weer een PVV/Wilders topic worden, en voor wat het waard is: ik ben een PVV stemmer. Ik heb goede vrienden die totaal tegenovergesteld stemmen (Groen Links) maar het blijven goede vrienden. Omdat wij het er onderling over eens zijn dat de hele discussie rondom PVV stemmen en de motivatie hiertoe een stuk genuanceerder ligt dan dat hij in de media gevoerd wordt. En een stem op een bepaalde partij je niet direct verandert in een eng en bekrompen mens. Mijn vrienden zijn gelukkig niet zo eng en bekrompen dat ze dat geloven namelijk, omdat ze mij als persoon kennen.

Ik denk dus dat je het best met je vriend kunt bespreken hoe hij echt in de hele discussie staat en je elkaar de ruimte geven moet om je gevoel en standpunten goed te verwoorden. Dan kun je kijken of jullie verschil in opvattingen echt een struikelblok is en een onoverkomelijk verschil gaat uitmaken.
Bert het gesprek is idd niet geëscaleerd tot ruzie. We zaten er gewoon over te praten en ik heb mijn ongeloof laten blijken en gezegd dat ik het er niet mee eens ben. Daar schrok hij vlgs mij van want hij wilde liever op een ander onderwerp overgaan.

Ik begrijp gewoon niet dat iemand een hele bevolkingsgroep ongefundeerd kan afschrijven. Waar is dan je tolerantie.

Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan. Eerlijk gezegd ben ik er wel blij mee dat jullie dit ook niet vinden kunnen. Daardoor heb ik iig niet het gevoel dat ik van een mug een olifant maak en dat ik er maar gauw overheen moet stappen.

Ik ben hierdoor gaan twijfelen over de relatie en dat vind ik heel vervelend. Het ging juist zo goed tussen ons.
Een ieder heeft recht op zijn eigen mening!

Ook Wilders bijvoorbeeld, al staat hij hier nu wel voor terecht.

Je kunt het niet eens zijn met je vriend, maar zolang het zijn mening blijft en hij deze niet actief loopt te verkondigen, zie ik nog niet in waarom de relatie hierop stuk zou moeten lopen.

Als hij er nu wat mee zou gaan doen... Dan wordt het een ander verhaal.

Zolang je elkaar maar respecteert in elkaars mening. Jij ook, wereldmeid...

Ik zou eerst gewoon eens rustig afwachten hoe zich dit verder ontwikkeld voordat ik afscheid zou nemen.

Hij kan wel heel erg lief zijn en wellicht nuanceert hij zijn mening nog wel in de toekomst.
Ik zou hem dumpen,

niet omdat ik toevallig zelf buitenlander ben, maar fascisme is gewoon niet te tolereren.
Zolang hij geen mensen gaat ronselen voor een actieve site (stormfront) dan zou ik het even afwachten.

Eens met Bert.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Bedankt Bert. Dat relativeert een beetje. Hij heeft idd recht op zijn eigen mening. En ik denk niet dat hij er actief iets mee zal doen zoals zich aansluiten bij een actiegroep o.i.d.

Kijk ik weet gewoon niet of hij bereid is om zijn mening bij te stellen, als ik zou zeggen dat ik hier niet mee kan leven. Op dat moment zei hij dat hij dat wrs niet zal doen.

We hebben het er maar 1x over gehad. Ik ben er nog niet op teruggekomen want ik heb tijd nodig om er over na te denken.

Ik vind dat overal over gesproken moet kunnen worden, en ben er geen voorstander van om dit thema als taboe tussen ons te bestempelen.
quote:wereldmeid schreef op 05 oktober 2010 @ 18:13:

Kijk ik weet gewoon niet of hij bereid is om zijn mening bij te stellen, als ik zou zeggen dat ik hier niet mee kan leven.Eh..... hoe zie je dat voor je? Je stelt je mening bij als je ervan overtuigd bent dat je vorige mening niet helemaal klopte met " de waarheid ". Maar wat jij vraagt is dat hij een " kunstje " gaat doen; jouw mening overnemen, jou naar je mond praten. Dat hij dan iets heel anders in zijn hart vindt, dat maakt dan niet uit? Want dat ga je waarschijnlijk niet veranderen ook al vind je dat dat vele, vele malen beter zou zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven