Advies gevraagd

05-10-2010 16:23 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag weten wat jullie hier van vinden. Sinds een paar mnd heb ik een nieuwe vriend en we zijn heel verliefd en gelukkig samen. We zijn allebei 33.

Bij ons komen maatschappelijke of politieke onderwerpen niet veel ter sprake, omdat hij minder geïnteresseerd is in het nieuws dan ik. Op zich niet zo'n probleem, al houd ik wel van een goede discussie.

Laatst kwam het gesprek op het nieuwe kabinet en integratie. Hij bleek een uitgesproken mening te hebben. Hij heeft geen goed woord over voor allochtonen, ook niet voor bv. Marokkanen die hier zijn geboren en hun hele leven al wonen. In zijn beleving zijn 'ze' niet te vertrouwen, willen 'ze' niet werken enz. Zijn beeld is met name gevormd door programma's zoals Opsporing verzocht. Mss ook wel via zijn opvoeding.

Ik schrok hier nogal van. Zo sta ik niet in het leven. Ik heb niets tegen allochtonen. Ik heb dat gezegd en ook dat ik vind dat je niet een hele groep over 1 kam kan scheren, maar hij stond daar nauwelijks open voor.

Ik vraag me af, wil ik wel samenleven met iemand die discriminerende denkbeelden heeft? Of maak ik het veel te zwaar; meningsverschillen zijn er nu eenmaal, leven en laten leven? Kan ik het onderwerp beter laten rusten? Ik zit er wel een beetje mee.

Is er bij jullie in je relatie ook een onderwerp waarin jullie fundamenteel van mening verschillen? Hoe ga je er mee om?
Ja dat is waar Bianca. Hij kan z'n mening alleen bijstellen als hij dat zelf wil. Betekent dat, dat ik hem moet zien te overtuigen van het tegendeel? Ik zou niet weten hoe, en of ik daar wel zin in heb. Als hij niet openstaat voor de argumenten van mij dan twijfel ik aan zijn tolerantie en flexibiliteit.

Wat zou jij doen?
quote:wereldmeid schreef op 05 oktober 2010 @ 18:34:

Ja dat is waar Bianca. Hij kan z'n mening alleen bijstellen als hij dat zelf wil. Betekent dat, dat ik hem moet zien te overtuigen van het tegendeel? Ik zou niet weten hoe, en of ik daar wel zin in heb. Als hij niet openstaat voor de argumenten van een ander dan twijfel ik aan zijn tolerantie en flexibiliteit.

Wat zou jij doen?Ik weet niet hóe extreem zijn ideeën echt afwijken van die van jou en wat je daarvan merkt in het dagelijks leven. Dat iemand van alles roept maar in het dagelijks leven toch heel wat anders laat zien.... dat kan natuurlijk ook nog.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:wereldmeid schreef op 05 oktober 2010 @ 18:34:

. Als hij niet openstaat voor de argumenten van mij dan twijfel ik aan zijn tolerantie en flexibiliteit.

Volgens mij zeg jij ook hele andere dingen dan dat je bedoelt......

Bedoel je dat op élk vlak of alleen op het punt dat hij een hele andere mening is toegedaan over " de buitenlander "?
Om te beginnen verbaas ik me erover dat dit pas na enkele maanden boven tafel komt. Ik kan me in dit tijdperk moeilijk voorstellen dat onderwerpen als Wilders, racisme, allochtonen etcetera niet eerder aan de orde zijn gekomen.

Enfin, zijn houding zou voor mij tot allerlei praktische problemen leiden. Het zou namelijk betekenen dat we niet zouden kunnen reizen zoals ik dat nu gewend ben en dat bepaalde vrienden door hem op voorhand niet gerespecteerd worden. Dat nog afgezien van het gegeven dat ik iemand die een stellige mening niet weet te onderbouwen niet zo slim vind overkomen. Al met al dus geen relatiemateriaal voor mij.
Ik heb er in het dagelijks leven niets van gemerkt Bianca.

Het gaat mij om hoe je in het leven staat: treed je mensen met een open vizier tegemoet of ben je zo vooringenomen dat je elke willekeurige allochtoon bij voorbaat wantrouwt. Het laatste bleek uit ons gesprek.

Over tolerantie en flexibiliteit bedoelde ik alleen ten opzichte van dit onderwerp. Het kwam er nogal krom uit denk ik.
Wuiles, ik heb zelf geen vrienden of bekenden die van oorsprong niet uit NL komen. Hij heeft o.a. gezegd dat hij er moeite mee zou hebben als een van zijn vrienden een relatie zou krijgen met iemand van buitenlandse afkomst (het woord moslima noemde hij niet). Ik dacht dat hij een grapje maakte maar het was serieus.
quote:wereldmeid schreef op 05 oktober 2010 @ 18:46:

Wuiles, ik heb zelf geen vrienden of bekenden die van oorsprong niet uit NL komen..In welk dorp met een hek eromheen woon jij dan, als ik vragen mag?
Ik ken ze gewoon niet persoonlijk.
Ah wereldmeid, balen! Vind het trouwens ook wel een beetje gek dat zo'n onderwerp niet eerder ter sprake is gekomen tussen jullie.

Mijn bijdrage: mijn ex was ook een PVV stemmer met zo'n uitgesproken mening. De enige oplossing tussen ons was het onderwerp niet ter sprake te brengen, want elke keer dat dat wel gebeurde was het weer een ongekende afknapper en liep het uit op ruzies. Vanwege mijn onbegrip over zijn kortzichtigheid (en zijn onvermogen zich voor te stellen dat er ook andere Marokkanen bestaan dan de gegeneraliseerde crimi-Marokkaan. Mijn ex had iets gemeen met jouw exen weet je nog).

Maar in elk geval: onze oplossing, het onderwerp vermijden, was dus eigenlijk geen oplossing.

En dit onderwerp was eigenlijk een symptoom van iets diepergaands: het onvermogen zich in anderen te verplaatsen of zijn mening bij te stellen. Vreselijk frustrerend in een relatie.

Ik zou er nog eens met je vriend over praten en kijken hoe diepgeworteld die mening bij hem zit en of hij voor argumenten open staat. Zo niet, dan knap je waarschijnlijk vanzelf af. Ik hoop het niet voor je, misschien valt het wel mee...

Hij heeft o.a. gezegd dat hij er moeite mee zou hebben als een van zijn vrienden een relatie zou krijgen met iemand van buitenlandse afkomst (het woord moslima noemde hij niet). Ik dacht dat hij een grapje maakte maar het was serieus.

Dus hij maakt uit met wie zijn vrienden een relatie kunnen hebben ?

Nog autoritair ook dus.

Dumpen die fascist.
Ik vind dat toch behoorlijk sneu hoor, er moeite mee hebben dat een van je vrienden een relatie zou hebben met een mevrouw van buitenlandse afkomst. Dat is echt totaal onverenigbaar met hoe ik in het leven sta. Wat ontzettend kortzichtig en dom.
quote:wereldmeid schreef op 05 oktober 2010 @ 18:50:

Ik ken ze gewoon niet persoonlijk.Maar......... is het dan ook ergens niet héél gemakkelijk om iets te roepen, om heel erg flexibel en tolerant te zijn?
quote:HansHier schreef op 05 oktober 2010 @ 19:00:

[...]

Dus hij maakt uit met wie zijn vrienden een relatie kunnen hebben ? Dat stáát er toch helemaal niet.

Nog autoritair ook dus.

Dumpen die fascist.
Hoi Tjoep, bedankt voor je reactie. Ik was nu juist zo blij dat ik een 'normale' man ontmoette. Hij heeft tenminste gewoon een baan en geen autisme of handicap waardoor de hele relatie in dat teken komt te staan (sorry voor wie hier wel mee te maken heeft, ik wil niemand kwetsen en ook niet discrimineren maar ik heb m'n portie wel gehad).

Ik denk ook dat het onderwerp vermijden weinig zin heeft.

Hij heeft gezegd dat hij het moeilijk vindt om met kritiek om te gaan. Hij heeft vroeger niet geleerd om daarmee te dealen omdat hij enig kind was, en daar komt bij dat hij met zijn ouders of vrienden geen wezenlijke thema's besprak. Hij heeft wel in voorgaande relaties e.e.a. geleerd.

Toen hij dat vertelde vroeg ik me al af wat hij eigenlijk van huis uit aan normen en waarden heeft meegekregen. Als je je oordeel louter baseert op wat je in de media hoort dan heeft hij mss niet geleerd om onafhankelijk zijn mening te vormen.

Maar dat is speculatief, ik moet eerst eens doorvragen.
quote:HansHier schreef op 05 oktober 2010 @ 19:00:

[...]

Dus hij maakt uit met wie zijn vrienden een relatie kunnen hebben ?

Nog autoritair ook dus.

Dumpen die fascist.Dat heeft hij niet gezegd. Hij heeft gezegd dat hij daar moeite mee zou hebben. Dat ik dat onbegrijpelijk vind is een ander verhaal. Je hoeft hem niet meteen voor facist uit te maken.
quote:luna1 schreef op 05 oktober 2010 @ 19:01:

Ik vind dat toch behoorlijk sneu hoor, er moeite mee hebben dat een van je vrienden een relatie zou hebben met een mevrouw van buitenlandse afkomst. Dat is echt totaal onverenigbaar met hoe ik in het leven sta. Wat ontzettend kortzichtig en dom.

Ik zou ook niet meteen staan te juichen als één van mijn vriendinnen haar nieuwe vriend aan me zou voorstellen en het zou de plaatselijke Imam zijn.

Omdat dat, in mijn ogen , een aantal dingen behoorlijk zou veranderen/ bemoeilijken.

Dat staat niet gelijk aan het discrimineren van mensen met een bepaald geloof.
Ik vraag me af of de vriend dan wel regelmatig contact met de mensen van buitenlandse afkomst heeft waarop hij zijn mening heeft gebaseerd. Of is dat ook gewoon nablaten van horen zeggen en kijken naar Opsporing Verzocht.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 oktober 2010 @ 19:06:

[...]

Ik zou ook niet meteen staan te juichen als één van mijn vriendinnen haar nieuwe vriend aan me zou voorstellen en het zou de plaatselijke Imam zijn.

Omdat dat, in mijn ogen , een aantal dingen behoorlijk zou veranderen/ bemoeilijken.

Dat staat niet gelijk aan het discrimineren van mensen met een bepaald geloof.Ja, en het kan ook een doodgewone meneer of mevrouw van buitenlandse afkomst zijn waarbij er helemaal niets hoeft te veranderen.
quote:luna1 schreef op 05 oktober 2010 @ 19:09:

Ik vraag me af of de vriend dan wel regelmatig contact met de mensen van buitenlandse afkomst heeft waarop hij zijn mening heeft gebaseerd..

Waarop heeft TO dan háár mening gebaseerd, dat zou je je ook af kunnen vragen natuurlijk.

TO; niemand van buitenlandse afkomst op je werk, op school, in je straat? Geen vrienden-van-vrienden?

Hoe bestáát het!?
quote:luna1 schreef op 05 oktober 2010 @ 19:13:

[...]

Ja, en het kan ook een doodgewone meneer of mevrouw van buitenlandse afkomst zijn waarbij er helemaal niets hoeft te veranderen.Bij een Imam? Nou, dat lijkt me dan weer heel stug........

Hij heeft o.a. gezegd dat hij er moeite mee zou hebben als een van zijn vrienden een relatie zou krijgen met iemand van buitenlandse afkomst (het woord moslima noemde hij niet).Dit soort opmerkingen komen terug op stormfront.

Wat BGB schrijft is weer het andere uiterste (imam).

Ik heb ook dezelfde vraag als Luna1.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:luna1 schreef op 05 oktober 2010 @ 19:09:

Ik vraag me af of de vriend dan wel regelmatig contact met de mensen van buitenlandse afkomst heeft waarop hij zijn mening heeft gebaseerd. Of is dat ook gewoon nablaten van horen zeggen en kijken naar Opsporing Verzocht.Dat is een goede vraag. Ik denk dat hij zijn oordeel alleen op de media baseert. Anders had hij wel voorbeelden uit z'n directe omgeving genoemd. Zijn buurman is van Iraanse afkomst geloof ik maar daar heeft hij geen contact mee.
Jij haalt de Imam aan. Die nieuwe partner hoeft geen Imam te zijn maar kan ook gewoon een meneer of mevrouw van buitenlandse afkomst zijn en dan hoeft er niet zoveel te veranderen.

Overigens vraag ik me af of een Imam wel een relatie mag aangaan met een niet-moslim.
quote:wereldmeid schreef op 05 oktober 2010 @ 19:06:

[...]

Dat heeft hij niet gezegd. Hij heeft gezegd dat hij daar moeite mee zou hebben. Dat ik dat onbegrijpelijk vind is een ander verhaal. Je hoeft hem niet meteen voor facist uit te maken.

Je kunt de feiten gewoon meteen onder ogen zien. Hij heeft fascistische idéen, volgens mij maakt hem dat tot een fascist.

Kan best een leuke vent zijn hoor, dat zeg ik niet,

Ik heb zelf Kuklux clan mensen ontmoet, en dat waren echt sympathieke gasten,

maar wel met onsmakelijke idéen,
Hans je punt is duidelijk. Bedankt voor je inbreng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven