Werk & Studie alle pijlers

SPH vraagje

06-10-2010 09:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Momenteel zit ik in het 2e jaar van de SPH en loop ik stage in een kinderopvang. Dit gaat opzich wel oké en ik vind het iig wel heel leuk!

Maar nu moet ik dus gaan nadenken over een 3e jaars stage en dat mag eigenlijk niet in de kinderopvang. Ik wil wel heel graag met kinderen werken, maar ik kom dan al snel uit op kinderen met gedragsproblemen. Ik ben alleen heel bang dat ik dit niet kan en ik dat dus echt nóóit ga halen. Ik vind het namelijk al moeilijk om overwicht te houden over péuters, laat staan kinderen met gedragsproblemen. Als zij een grote mond hebben, weet ik niet wat ik moet zeggen, etc.

Maar wat dan wel? Ik heb ook gekeken naar kinderdagcentra voor gehandicapte kinderen, maar ook hierbij staat dat er vaak kinderen bij zijn met gedragsproblemen. En daarbij schijnt 't werken in de gehandicaptenzorg (net als kinderopvang) eigenlijk SPW-3 te zijn.

Mja, ik ben dus heel rustig, best wel verlegen, maar ook wel veel geduld. En ik heb dus gewoon echt geen natuurlijk overwicht.

Waar moet ik dan ooit een haalbare SPH stageplek vinden? Nu ik zo zit te zoeken lijkt 't wel of SPH altijd met kinderen/jongeren met gedragsproblemen is, of psychiatrie, maar dat is ook alweer heel moeilijk..

Alle tips, ideeen en ervaringen zijn heel erg welkom!
quote:Starshine schreef op 06 oktober 2010 @ 10:43:

Heb je wel eens aan een logeerhuis gedacht? Daar komen kinderen logeren voor een weekend of voor de vakantie om de thuissituatie wat te ontlasten. Het zijn dus wel kinderen met een probleempje, maar ze zijn daar wel om een leuke tijd te hebben.

En ook daar laten ze gedragsstoornissen zien!

Ze zijn niet voor niks welkom in een logeerhuis. Een logeerhuis is in het leven geroepen om ouders te ontlasten. Er valt weinig te ontlasten als je een voorbeeldig kind hebt, toch?

Alle dingen die jij op SPH niveau zult gaan doen, zullen iets extra's van je vragen.

En dat moet je willen......
O, by the way:

Dat idee van recreatie was ook al bij me opgekomen! Leuk plan denk ik
Ik heb ook SPH gedaan. Tweedejaars stage in de ouderenzorg ( dagbehandeling PG) en derdejaars stage ook in de ouderenzorg. Na een kennismakingsperiode waarin ik ook een stuk basiszorg leerde, ben ik steeds meer en meer mee gaan lopen met de teamleider en uiteindelijk heb ik na een half jaar of zo mijn "eigen" projecten opgestart zoals medewerkers bekend maken met/ warm laten lopen voor kleinschalig wonen. Dit in opdracht van de manager en algemeen directeur.

Misschien is zo'n opzet ook wel iets voor jou: dat je dus stap voor stap je stage naar een HBO niveau brengt.
quote:Star10 schreef op 06 oktober 2010 @ 10:46:

[...]

En ook daar laten ze gedragsstoornissen zien!

Ze zijn niet voor niks welkom in een logeerhuis. Een logeerhuis is in het leven geroepen om ouders te ontlasten. Er valt weinig te ontlasten als je een voorbeeldig kind hebt, toch?

....Dat klopt, maar de insteek is dat je daar leuke dingen met ze doet, het is niet om op te voeden of les te geven. Iets minder 'dwingend' dan een residentiele instelling of het onderwijs.
Waar zie je jezelf over een paar jaar?

Natuurlijk overwicht bestaat als je het mij vraagt, maar je kunt ook leren om consequent, duidelijk en betrouwbaar te zijn voor kinderen. Volgens mij laat je je nu heel erg leiden door je onzekerheid. Probeer wat meer vertrouwen in jezelf te hebben dat je dingen kunt leren. Maak er een leerdoel van en begin daar in je huidige stage al mee!
quote:Starshine schreef op 06 oktober 2010 @ 10:54:

[...]

Dat klopt, maar de insteek is dat je daar leuke dingen met ze doet, het is niet om op te voeden of les te geven. Iets minder 'dwingend' dan een residentiele instelling of het onderwijs.

Tuurlijk doe je leuke dingen, maar het is echt allesbehalve gemakkelijk om 3 kwartier in een rij te moeten staan voor een achtbaan met 7 ADHDers of autisten. Dan hoef je misschien niet op te voeden of les te geven, maar je moet wel de groep "onder controle" houden. En dat vraagt een hoop stevig in je schoenen staan.

En dat is volgens mij precies was TO lastig vindt.
hm, ik lees net in een ander topic dat je als kinderdagverblijfeigenaar binneloopt, misschien kun je na de SPH bedrijfskunde doen en dan zelf een kdv beginnen.

Andere ideetjes: huiswerkbegeleiding, kanjertraining (assertiviteitstraining voor gepeste kinderen), faalangsttraining.
Nou zou ik met die kinderen al niet naar een pretpark gaan maar goed

Ik opper maar wat ideetjes, het is aan TO om er iets van te vinden verder.
quote:Starshine schreef op 06 oktober 2010 @ 11:01:

hm, ik lees net in een ander topic dat je als kinderdagverblijfeigenaar binneloopt, misschien kun je na de SPH bedrijfskunde doen en dan zelf een kdv beginnen.

Andere ideetjes: huiswerkbegeleiding, kanjertraining (assertiviteitstraining voor gepeste kinderen), faalangsttraining.Haha, daar moest ik ook aan denken!
quote:Starshine schreef op 06 oktober 2010 @ 11:03:

Nou zou ik met die kinderen al niet naar een pretpark gaan maar goed

Ik opper maar wat ideetjes, het is aan TO om er iets van te vinden verder.

-met 7 ADHDers in de kleedhokjes van een zwembad

-met 7 ADHDers op 2 bowlingbanen naast elkaar

-met 7 ADHDers in een indoor speelparadijs (uit het zicht van groepsleiding)

-met 7 ADHDers lasagna eten, wat de helft niet lust

-met 7 ADHDers een potje voetballen.

Wat ik dus wil zeggen: eigenlijk maakt het geen snars uit wat je met 7 ADHDers doet, je zult hoe dan ook stevig in je schoenen moeten staan. haha!!
is waar star, gelukkig staat zo'n leidster er daar ook niet alleen voor.
quote:Starshine schreef op 06 oktober 2010 @ 11:08:

is waar star, gelukkig staat zo'n leidster er daar ook niet alleen voor.

dat klopt, gelukkig niet!

toch zul je (ook met een sterke collega naast je) nog steeds stevig in je schoenen moeten staan. En dat is volgens mij waar TO moeite mee heeft (of waar ze in ieder geval geen zin heeft)

Ik vond jouw idee van recreatie echt wel een hele goeie!

Ik denk dat je het inderdaad meer in die hoek moet zoeken. De activiteitenbegeleiding. (maar ja, dat is inderdaad geen HBO niveau).

Wat je ook nog kunt doet, TO. Is wat lager beginnen in je loopbaan en vanuit ervaring jezelf steeds steviger gaan voelen. Dan hoef je dat niet in 1 jaar stage te gaan doen, maar kun je langzaam omhoog kruipen.
Hm, ja ook op een kinderopvang kan het idd lastig zijn met ouders/collega's enzo. Dat vind ik nu opzich ook wel al, al zijn er nog geen lastige collega's/ouders geweest, maar toch.

Logeerhuis lijkt me idd ook leuk. Misschien ga ik dat er nu bij doen als vrijwilligerswerk, zodat ik ook kan kijken of ik 't kan leren..

Kanjertraining geven & eigen kdv lijkt me beide erg leuk!

Ik wil trouwens ook wel weer echt iets doen, dat het nuttig is enzo! Dus opzich wil ik wel werken met kinderen met gedragsproblemen/kinderpsychiatrie, dat trekt me wel echt, alleen weet ik niet of het lukt.

En het liefst zou ik denk ik medisch kinderdagverblijf doen (dat wilde ik ook toen ik met SPH begon), maar ik weet niet of het handig is om dat nu al te doen. Maar als ik de reacties hierzo lees, denk ik dat ik dat wel moet gaan doen, omdat dat is wat ik wil en ik het toch ook nog moet leren..
En ik weet idd wel dat residentieel niet kan zonder problemen, en dat is ook logisch en goed. Maar wilde daarmee meer aangeven dat ik het verzorgende vooral ook leuk vind.

Dus dan zou ik denken MKD (ivm jonge kinderen) of zo'n gezinsvervangend tehuis. Maar dan is dus de vraag of ik het wel kan leren als ik nu al moeite heb op een kdv. Mja. Misschien moet ik 't maar gaan proberen en als 't niet lukt, dan zie ik 't dan wel weer. Dan heb ik wel geprobeerd wat ik eigenlijk wil.

En iets lager beginnen; dat dacht ik inderdaad ook, maar dan denk ik ook dat de kans dat ik er nog inkom wel lager is.

Nouja. Er zijn iig wel veel dingen die meespelen (Ik wil helpen, maar zie mezelf niet als hulpverlener over een paar jaar. Bang dat ik het niet kan, dus hierdoor liever "normale" kinderen. Wel wat meer willen verdienen als op een kdv, wnt ik blijf vast alleen dus dan moet ik wel beetje rond kunnen komen. Zelf geen kinderen kunnen krijgen, dus daarom spreekt 't huiselijke/verzorgende me dan weer aan. Moet wel een HBO iets doen, om aan mezelf te bewijzen. Moet iets "nuttigs" doen etc etc..) hierin en loopt allemaal btje doorelkaar heen. Maar ik weet weer wat mogelijkheden en ben me er ook wat meer bewust van dat het stage is dus dat dat juist de plek is om te leren!

Ik ga er dus nog even over nadenken. Maar ik denk dat ik iig wel neig naar een MKD!
quote:Butterfly1989 schreef op 06 oktober 2010 @ 13:26:

Maar wilde daarmee meer aangeven dat ik het verzorgende vooral ook leuk vind.

De opleiding tot verzorgende is ook op MBO niveau.

Daarbij heb je voor iemand op een SPH opleiding schrikbarend weinig inzicht in kinderen met gedragsproblemen. Je doet net alsof ze je gaan slaan cq je tasje gaan beroven. Dat zal ook wel eens gebeuren maar is nou niet de hoofdmoot.

Ik heb zelf een gehandicapt kind en dat gaat inderdaad even anders, maar het gaat meer om herhaling en volhouden / consequent zijn dan om overwicht.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Nja, ik heb geen zin om mezelf hier te gaan lopen verdedigen, maar ik weet heus wel wat het werken met kinderen met gedragsproblemen inhoud. Ik ben vrijwilliger geweest bij een logeerboerderij, dus weet wel wat het inhoud en heb daar ook gezien dat als ik onzeker overkom en weinig overwicht heb, de kinderen al gelijk anders en drukker reageren.

Maar met gehandicapte kinderen zal dat idd wel anders zijn. Ga daar binnenkort bij meelopen, dus ik zal wel zien.

(Oh, en ik zie mezelf ook al niet werken in de bso...terwijl ik echt wel weet dat dat helemaal niet vervelende kinderen zijn ofzo!)
Misschien is een stage op een kinderdagcentrum voor kinderen met een verstandelijke of (ernstige) meervoudige beperking een idee? Daar zijn soms ook HBO banen (bijvoorbeeld als persoonlijk begeleider) en je kunt verzorging en pedagogische activiteiten afwisselen. Hier kun je een heleboel vaardigheden oefenen die op allerlei doelgroepen toepasbaar zijn (contacten met ouders, structuur bieden, communiceren, methodisch werken, observeren, rapporteren). Verspreid over Nederland zitten zelfs 9 kinderdagcentra die specifiek bedoeld zijn voor kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (veel zorg, maar ook ontwikkelingsgericht werken en heel goed leren kijken naar het kind).

Als je ervaring op wilt doen in het begeleiden van groepen kinderen en je hebt iets met buitenactiviteiten dan is het wellicht een idee om te kijken of leiding worden bij scouting iets voor je is. Doordat de meeste scoutinggroepen veel structuur kennen (zit namelijk redelijk verankerd in de uitgangspunten en visie van scouting) is dit een relatief makkelijke plek om kinderen te leren begeleiden.
quote:Butterfly1989 schreef op 06 oktober 2010 @ 14:30:

Nja, ik heb geen zin om mezelf hier te gaan lopen verdedigen, maar ik weet heus wel wat het werken met kinderen met gedragsproblemen inhoud.

Ah kijk, je kunt dus best assertief zijn. En ook je probleem ten aanzien van jouw gedrag versus de reactie van kinderen daarop goed verwoorden.

Het lijkt me dat je dan jezelf niet zo hoeft te beschermen en gewoon een leuke stage kunt gaan doen. Eentje waarin je wat meer van jezelf vraagt dan verzorgende taken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Sophiax: Ik zit nu inderdaad te werken aan een stage met kinderen met een handicap. Ik heb volgende week een kennismakingsgesprek & rondleiding ergens, dus ben benieuwd! Die vaardigheden zijn inderdaad erna ook wel toe te passen op andere werkplekken, dus opzich is het dan wel een goede en leerzame stage!

Scouting is wel een goed idee! Zit er wel serieus over na te denken, maar kom nogal in tijdnood te laatste tijd, maar lijkt me wel leuk én leerzaam.

Lolapaloeza: Hm, ja maar assertief zijn op internet is nog weer heel wat anders dan in 't echt..Maar ik denk dat ik sowieso nog even ga zoeken naar een stage die me echt leuk lijkt en als blijkt dat ik niet aangenomen word (want zij kiezen denk ik ook niet iemand als zij denken dat diegene het niet kan, te onzeker is etc.), dan kan ik altijd tóch nog kinderopvang stage doen. En tot die tijd maar heel veel oefenen en mijn best doen om te zorgen dat het wel gaat lukken!

En er is opzich genoeg wat me leuk, interessant, leerzaam en nuttig lijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven