Gezondheid alle pijlers

Naar de huisarts??

06-10-2010 15:40 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 weken terug blaasontsteking gehad , kuur goed afgemaakt etc. Nu sinds vrijdag weer erg pijn etc , urine ingeleverd. Daar bleek bloed in te zitten maar geen uwi. Klachten werden niet minder dus weer urine ingeleverd.

Nu wel wat gevonden en heb ik dus weer een kuur. Nu sinds vanmorgen verschrikkelijk pijn in mijn rug , sinds de laatste week/2 weken opgezette buik en misselijk.

Voel me beslist niet lekker. Mijn vriend wil dat ik naar de ha ga , maar heb momenteel ook veel stress en ben bang dat ha het onzin vind.

Wie herkend de klachten??
quote:MadreMia schreef op 06 oktober 2010 @ 16:36:

Maar we dwalen af...

Zou TO al gebeld hebben?Ik hoop dat ze al in de spreekkamer zit
quote:Dribbel9 schreef op 06 oktober 2010 @ 16:33:

[...]

Gelukkig maar! Ben blij dat het beter met je gaat.

Begrijp helemaal dat je jezelf te ziek voelde op dat moment om duidelijk te maken dat het écht niet goed ging. Maar toch, is dit een goed voorbeeld over het bagatelliseren van een ernstig probleem.

Wellicht is dat het nieuwe beleid om de ziektekosten terug te dringen? Mijn dochter had een voorkeurshouding en daardoor een sterkte afplatting aan de zijkant van haar hoofd. De huisarts bleef volhouden dat het vanzelf weer over zou gaan en ik voelde me nogal een zeur dat ik er uberhaupt voor langskwam.

Toen ik na een jaar nog steeds geen verbetering zag, ben ik gaan googlen, en heb ik na veel verwijten over mijn gezeur een verwijzing naar een fysiotherapeut kunnen lospeuteren. Inmiddels weet ik dat haar afplatting vrij ernstig is, en dat hij altijd zichtbaar blijft omdat we er te laat bij waren. Ik ben nog steeds heel erg boos op mijn huisarts, om zijn 'stelt u zich niet zo aan mevrouwtje, dat komt heus wel goed'-houding. In sommige situaties trekt het vast vanzelf weer bij, helaas niet in die van mijn dochter.

Natuurlijk is dit geen ernstig probleem in de zin dat het gevolgen heeft voor de gezondheid van mijn dochter. Maar dat ze er nu voor de rest van haar leven raar uitziet, terwijl dat niet had gehoeven, dat vind ik best verdrietig.
Blyt, dat is ook verdrietig. :(
MadreMia, ben je zelf doktersassistente?
quote:Blyt schreef op 06 oktober 2010 @ 16:43:

[...]

Wellicht is dat het nieuwe beleid om de ziektekosten terug te dringen? Mijn dochter had een voorkeurshouding en daardoor een sterkte afplatting aan de zijkant van haar hoofd. De huisarts bleef volhouden dat het vanzelf weer over zou gaan en ik voelde me nogal een zeur dat ik er uberhaupt voor langskwam.

Toen ik na een jaar nog steeds geen verbetering zag, ben ik gaan googlen, en heb ik na veel verwijten over mijn gezeur een verwijzing naar een fysiotherapeut kunnen lospeuteren. Inmiddels weet ik dat haar afplatting vrij ernstig is, en dat hij altijd zichtbaar blijft omdat we er te laat bij waren. Ik ben nog steeds heel erg boos op mijn huisarts, om zijn 'stelt u zich niet zo aan mevrouwtje, dat komt heus wel goed'-houding. In sommige situaties trekt het vast vanzelf weer bij, helaas niet in die van mijn dochter.

Natuurlijk is dit geen ernstig probleem in de zin dat het gevolgen heeft voor de gezondheid van mijn dochter. Maar dat ze er nu voor de rest van haar leven raar uitziet, terwijl dat niet had gehoeven, dat vind ik best verdrietig.

Inderdaad een verdrietig verhaal Blyt. In de meeste gevallen trekt het inderdaad vanzelf weg. Dit neemt niet weg dat de huisarts op z'n minst een vervolg afspraak had kunnen plannen op lange termijn, of een termijn had kunnen stellen waarop het weg getrokken moest zijn, en zo niet; dan bellen.

Het is jammer dat jouw dochter daar nu gevolgen van ondervindt. Gelukkig heeft het in ieder geval, zoals je zelf zegt, geen gevolgen voor haar gezondheid. Evengoed sterkte ermee!
quote:MadreMia schreef op 06 oktober 2010 @ 16:35:

Ze had moeten overleggen met de huisarts om je eerder op het spreekuur te kunnen laten komen gezien de zeldzame klacht en jouw antwoord dat zwangerschap onmogelijk was.

Huisarts gaf later aan dat hij ook aan zwangerschap dacht, had in mijn geval niets uitgemaakt.

Verder snap ik heus dat DA opgeleid worden voor de veelvuldig voorkomende klachten, maar volgens mij is het juist in de opleiding ook nodig om aandacht te besteden aan het niet laten muilkorven door de NHG-Standaarden. En dat is wat er m.i. mis is in de huisartsen zorg op het moment.
Het topic gaat een bijzondere kant op. Ik ben zelf assistente, zodoende wil ik graag hier reageren.

Spuka, heel naar wat jou is overkomen. Dat is niet goed te praten. De assistente had moeten overleggen omdat je niet snel terecht kon. Ik vind alleen niet dat je haar kan verwijten dat zij niet aan iets ernstigs heeft gedacht. Een vrouw in de vruchtbare leeftijd die ineens melk geeft, kan heel goed iets hormonaals zijn. Dat een hersentumor een hormonaal proces in gang kan zetten is zo zeldzaam, dat kan de doktersassistente echt niet weten. Helaas, en dat vind ik echt te triest voor woorden, heb jij twee weken moeten wachten op je afspraak en bleek er dus iets ernstigs uit te komen. Wachttijden van twee weken zijn absurd lang! Bij die van mij kan je altijd dezelfde dag terecht, tenzij je later op de dag belt. Dan wordt het die dag erna. Niet meer dan normaal. Zeker om gevallen zoals dat van jou te ondervangen. Dat had wat mij betreft zo moeten zijn, jij had uiterlijk de volgende dag op het spreekuur moeten zitten.

Ik vind niet dat je op basis van deze uitzondering (want dat is het wel) kan concluderen dat alle assistentes onkundig zijn. Vroeger was het nog wel eens het geval dat een assistente zonder diploma aan een telefoon kwam te zitten omdat haar man de dokter was, maar dat is gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig is er een opleiding voor, en gelukkig zit het er ook in dat we BIG geregistreerd gaan worden. Dan moeten alle assistentes dus voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Niet meer dan normaal.

Jammer Dribbel, dat juist jij als geneeskunde student ook de kunde van assistentes in twijfel trekt. Je zal later ook een of meerdere assistentes krijgen, en daar moet je wel vertrouwen in hebben!

Spuka, hoe is het nu met je?
Ik ben alweer mosterd, dat krijg je als je tussendoor ook allerlei andere dingen moet doen!
quote:spuka schreef op 06 oktober 2010 @ 16:51:

[...]

Huisarts gaf later aan dat hij ook aan zwangerschap dacht, had in mijn geval niets uitgemaakt.

Verder snap ik heus dat DA opgeleid worden voor de veelvuldig voorkomende klachten, maar volgens mij is het juist in de opleiding ook nodig om aandacht te besteden aan het niet laten muilkorven door de NHG-Standaarden. En dat is wat er m.i. mis is in de huisartsen zorg op het moment.

Helemaal mee eens!

Ik kan in ieder geval meedelen, dat op de universiteit waar ik studeer (Maastricht), hier sinds een aantal jaar ontzettend veel aandacht aan wordt besteed! (voor artsen dan) Het kost voor ons (studenten) veel meer tijd en moeite, omdat er heel veel simulatie consulten aan vast zitten, maar op lange termijn moet dit zeker een positief effect geven. (er niet vanuit gaan dat alles volgens het boekje verloopt)
quote:Dribbel9 schreef op 06 oktober 2010 @ 16:48:

[...]

Inderdaad een verdrietig verhaal Blyt. In de meeste gevallen trekt het inderdaad vanzelf weg. Dit neemt niet weg dat de huisarts op z'n minst een vervolg afspraak had kunnen plannen op lange termijn, of een termijn had kunnen stellen waarop het weg getrokken moest zijn, en zo niet; dan bellen.

Het is jammer dat jouw dochter daar nu gevolgen van ondervindt. Gelukkig heeft het in ieder geval, zoals je zelf zegt, geen gevolgen voor haar gezondheid. Evengoed sterkte ermee!

Als de huisarts mijn dochter direct had doorverwezen naar een fysiotherapeut (of mij zelfs maar op deze mogelijkheid had gewezen), had haar scheefgroei zelfs voorkomen dan wel tijdig gecorrigeerd kunnen worden.

AD: Weet ik nu, omdat ik zelf ben gaan googlen. Overigens is deze informatie vrij gemakkelijk te vinden, en ik vind het erg kwalijk dat als een huisarts maar wat roept, hij niet even achteraf opzoekt of het wel correct was.
Ik heb geleerd me juist niet blind te staren op kaarten, maar af te gaan op wat een patiënt verteld. Voelt de patiënt zich unheimisch over iets, is dat zeker iets om serieus over te doen en proberen het consult te bespoedigen. Niks nieuws wat mij betreft, de kaarten moeten een leidraad zijn. Geen bindend iets.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 06 oktober 2010 @ 16:55:

Het topic gaat een bijzondere kant op. Ik ben zelf assistente, zodoende wil ik graag hier reageren.

Spuka, heel naar wat jou is overkomen. Dat is niet goed te praten. De assistente had moeten overleggen omdat je niet snel terecht kon. Ik vind alleen niet dat je haar kan verwijten dat zij niet aan iets ernstigs heeft gedacht. Een vrouw in de vruchtbare leeftijd die ineens melk geeft, kan heel goed iets hormonaals zijn. Dat een hersentumor een hormonaal proces in gang kan zetten is zo zeldzaam, dat kan de doktersassistente echt niet weten. Helaas, en dat vind ik echt te triest voor woorden, heb jij twee weken moeten wachten op je afspraak en bleek er dus iets ernstigs uit te komen. Wachttijden van twee weken zijn absurd lang! Bij die van mij kan je altijd dezelfde dag terecht, tenzij je later op de dag belt. Dan wordt het die dag erna. Niet meer dan normaal. Zeker om gevallen zoals dat van jou te ondervangen. Dat had wat mij betreft zo moeten zijn, jij had uiterlijk de volgende dag op het spreekuur moeten zitten.

Ik vind niet dat je op basis van deze uitzondering (want dat is het wel) kan concluderen dat alle assistentes onkundig zijn. Vroeger was het nog wel eens het geval dat een assistente zonder diploma aan een telefoon kwam te zitten omdat haar man de dokter was, maar dat is gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig is er een opleiding voor, en gelukkig zit het er ook in dat we BIG geregistreerd gaan worden. Dan moeten alle assistentes dus voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Niet meer dan normaal.

Jammer Dribbel, dat juist jij als geneeskunde student ook de kunde van assistentes in twijfel trekt. Je zal later ook een of meerdere assistentes krijgen, en daar moet je wel vertrouwen in hebben!

Spuka, hoe is het nu met je?

Ik trek niet de kunde van alle assistentes in twijfel, maar zeker de kunde van de assistent waarbij ik nu terecht moet. Wellicht heeft het te maken met mijn opleiding, omdat ik, naast de meest voorkomende ziektebeelden etc, juist ook alle zeldzame ziekten etc. moet leren, waardoor ik verwacht dat iedereen in de medische zorg dit weet (geheel onterecht, i know, want artsen weten ook lang niet altijd alles).

Maar het is wel een feit, dat je tegenwoordig minder snel terecht kan bij je huisarts.

Neem mijn voorbeeld, 3 jaar lang pijn, onzettend veel (slikte 13 pijnstillers per dag), nu weer terug met extra klachten. Ik ben 2 jaar niet naar de HA geweest omdat er niks zinnigs uit kwam. Ik moet een week wachten op mijn afspraak! Terwijl ik mijn klachten van uitstralende pijn, incontinentie en medicijngebruik duidelijk kenbaar heb gemaakt. Naar mijn idee is de inschatting van deze assistent niet juist ???
Georgette, waar het mij om gaat is niet mijn voorbeeld, maar het feit dat de NHG-standaarden zo heilig verklaard worden in veel praktijken. Doordat ik op zoek moest naar een nieuwe huisarts heb ik me daar eens flink op ingelezen.

En waarschijnlijk wijk ik altijd van de standaard af, ik gaf nu één voorbeeld, maar kan er nog wel een aantal opdreunen. Slordig, omdat dat wat er gedaan had moeten worden niet is gedaan, momentje, ik overleg even met de arts. Of, mag ik je terugbellen ik wil even overleggen.

Mijn huidige huisarts heeft een echt fijne assistentes, het is ook niet zo'n megapraktijk, ze bellen terug als ze even willen overleggen, ik kan max twee dagen later terecht, ook als het iets kleins is en ik voel me serieus genomen.

Het was gewoon niet mijn praktijk die andere praktijk, laten we het daar maar op houden.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 06 oktober 2010 @ 16:59:

Ik heb geleerd me juist niet blind te staren op kaarten, maar af te gaan op wat een patiënt verteld. Voelt de patiënt zich unheimisch over iets, is dat zeker iets om serieus over te doen en proberen het consult te bespoedigen. Niks nieuws wat mij betreft, de kaarten

moeten een leidraad zijn. Geen bindend iets.

Dan zijn we het daar toch helemaal mee eens?

Mijn commentaar is op assistenten die de kaarten wèl als een bindend iets gebruiken. Ik vind dit persoonlijk ontzettend jammer.
Dat je minder snel terecht kan bij de huisarts (wat ik dus gelukkig niet kan onderschrijven) is iets wat zeker zorgelijk is. En een algeheel probleem in de gezondheidszorg, wat zeker aandacht behoeft. Juist in dit soort tijden zijn goede assistentes heel belangrijk. (Daarom juich ik die BIG registraties ook toe.)

Zit er veel verschil in de verschillende geneeskunde opleidingen? Want de vijfdejaars co-assistenten weten bij ons nog helemaal niet zoveel over aandoeningen, laat staan de bijzondere. (Maar goed, ze zijn ook nog in opleiding en bij ons om te leren. En ze moeten nog zeker een jaar tot ze basisarts zijn!)
Volgens mij zijn we het ook eens.
quote:spuka schreef op 06 oktober 2010 @ 17:04:

Georgette, waar het mij om gaat is niet mijn voorbeeld, maar het feit dat de NHG-standaarden zo heilig verklaard worden in veel praktijken. Doordat ik op zoek moest naar een nieuwe huisarts heb ik me daar eens flink op ingelezen.

En waarschijnlijk wijk ik altijd van de standaard af, ik gaf nu één voorbeeld, maar kan er nog wel een aantal opdreunen. Slordig, omdat dat wat er gedaan had moeten worden niet is gedaan, momentje, ik overleg even met de arts. Of, mag ik je terugbellen ik wil even overleggen.

Mijn huidige huisarts heeft een echt fijne assistentes, het is ook niet zo'n megapraktijk, ze bellen terug als ze even willen overleggen, ik kan max twee dagen later terecht, ook als het iets kleins is en ik voel me serieus genomen.

Het was gewoon niet mijn praktijk die andere praktijk, laten we het daar maar op houden.

Fijn dat je nu een praktijk hebt gevonden waarbij je jezelf goed voelt! Dat scheelt al een heleboel.

Ik zal pleiten voor het verwijderen van de NHG, mijn docenten op de uni adviseren ons zelfs om de informatie niet uit de NHG te halen (best frappant?)
Ik ben blij dat je nu wel een fijne praktijk hebt Spuka!
Georgette, ja er is heel veel verschil in de opleidingen tot arts, al denk ik dat er uiteindelijk geen slechte doktoren worden afgeleverd hoor, maar de voorbereiding op de praktijk is bij alle universiteiten net iets anders.
Groot voordeel is natuurlijk ook dat in mijn dossier staat dat ik ziekjes ben.

Dat helpt bij twijfel.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 06 oktober 2010 @ 17:08:

Dat je minder snel terecht kan bij de huisarts (wat ik dus gelukkig niet kan onderschrijven) is iets wat zeker zorgelijk is. En een algeheel probleem in de gezondheidszorg, wat zeker aandacht behoeft. Juist in dit soort tijden zijn goede assistentes heel belangrijk. (Daarom juich ik die BIG registraties ook toe.)

Zit er veel verschil in de verschillende geneeskunde opleidingen? Want de vijfdejaars co-assistenten weten bij ons nog helemaal niet zoveel over aandoeningen, laat staan de bijzondere. (Maar goed, ze zijn ook nog in opleiding en bij ons om te leren. En ze moeten nog zeker een jaar tot ze basisarts zijn!)

Er zit echt zoveel verschil in opleiding, daar schrik je bijna van. Van welke Uni komen jullie co-assistenten dan?

Volgensmij is er een basis, die alle Uni's moeten volgen, maar op eigen manier in mogen vullen.

Ik weet in ieder geval dat ik in mijn eerste jaar in Maastricht als heb leren injecteren, simulatie consulten heb moeten houden (elke maand eentje!), bloed heb moeten leren afnemen etc.

Terwijl mijn vriendinnetje aan de VU dat nog niet eens in haar 2e jaar heeft geleerd.

Het ligt ook aan de opbouw van je studie. Ik vind persoonlijk dat Maastricht echt super is qua opleiding. De norm is hier ook 6,0 i.p.v. 5,5 bij veel Uni's. Ik durf bij te zeggen, met de kennis die je hier per jaar vergaart, dat je praktisch na 2/3 jaar al als huisarts aan de slag kunt.
Utrecht! Veel co-assistenten uit Limburg, die juist niet willen studeren daar (maar eens compleet wat anders willen).

Van de VU heb ik al vaker zulke verhalen gehoord, dat staat niet zo goed aangeschreven volgens mij.
Dribbel, Maastricht is goed hoor, maar zou het toch fijn vinden als je ff je co-schappen en je HAIO doorlopen hebt. Gewoon, om steeds meer vingervaardigheid te krijgen en patiënten te zien met die aandoeningen die je als HA niet zo vaak ziet. Mij bijvoorbeeld
Ik was assistente. En een goede, al zeg ik het zelf.

Raar dat je de NHG-standaarden moet mijden, veel kan prima behandeld worden volgens een NHG-standaard. Maar een aantal zaken ook niet.

Wat is het argument om het los te laten? En heb je dan een alternatief?
Ik durf bij te zeggen, met de kennis die je hier per jaar vergaart, dat je praktisch na 2/3 jaar al als huisarts aan de slag kunt.

Hiermee onderschat je echt de huisartsenpraktijk.

Met zo'n 30 consulten á 10 minuten per dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven