Geld & Recht alle pijlers

Hoe meer inkomsten krijgen, gezien mijn situatie?

06-10-2010 16:18 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening, ideeën e.d. hierover…

Begin april ben ik uitgevallen op mijn werk vanwege mijn overspannen zijn.

Na 2 weken ben ik dit weer gaan oppakken, leek goed te gaan maar nee.

Half juli zat ik meteen na mijn vakantie weer thuis.

Ook dit keer 2 weken, daarna begonnen met 3 dagen 4 uur werken, op dit moment is dat opgebouwd naar 4 dagen 5 uur werken.

Na gesprekken met zowel de huisarts als bedrijfsarts kreeg aangeraden om rust te nemen en mijn situatie te bekijken.

Wat wil ik, wil ik hier blijven werken. Zo niet, wat wil ik dan?

Dit betekend dat mijn inkomsten met 150 euro gedaald is.

Waar het al krap was (nog geen ¤ 1000,- per maand), is het nu nog veel krapper geworden.

Nu ben ik benieuwd hoe ik hier verandering in kan brengen.

Voor mijn overspannen zijn heb ik mij aangemeld bij een psycholoog en ben ik sinds een paar weken aan een RET-cursus begonnen.

Dit is positief voor mij als persoon, financieel red ik het niet met wat ik nu binnen krijg aan salaris.

Verder ben ik aan het solliciteren gegaan zodat ik in een andere (hopelijk betere) werksfeer terecht kom.

Ook omdat ik meer uren per week wil gaan werken, liefst 32 tot 40 uur.

Voor nu is 20 uur net goed te doen, als ik de rest van de dag kalm aan doe.

Ik vind het gaan solliciteren dus een best lastig iets, want ik wil weg bij mijn huidige werkgever maar kan de nieuwe werkgever niet zeggen dat ik er min. 32 uur zal staan per direct.

Op sites van aanvullende ww of aanvullende bijstand wordt ik nog niet echt wijzer.
Ik begrijp niet waarom je minder inkomen hebt nu. Er is je aangeraden rust te houden maar daar verandert je contract en dus ook aantal uren niet meteen mee? Vind ik vreemd..

Voor de rest helaas geen tips, hoop dat je je snel weer beter voelt. Ben je overspannen door je werk?
Werkgever hoeft toch maar 70% van het salaris uit te betalen bij ziekte? Of misschien deed ze wel altijd veel overwerk wat niet in haar contract staat.

Ik weet helaas geen oplossing Noa Lynn. Heb je geen spaargeld waar je tijdelijk op kunt interen?
Ik heb een 20 tot 32 uur contract.

Mede door mijn werk ben ik overspannen geraakt, ook veel door de thuissituatie.

Mijn overspannen zijn is 'doorgebroken' vlak na het overplaatsen naar een groter filiaal.
Ik begrijp iets niet zo goed..je wil meer werken, maar 20 red je fysiek maar net...
quote:Katherina schreef op 06 oktober 2010 @ 16:28:

Werkgever hoeft toch maar 70% van het salaris uit te betalen bij ziekte? Of misschien deed ze wel altijd veel overwerk wat niet in haar contract staat.

Ik weet helaas geen oplossing Noa Lynn. Heb je geen spaargeld waar je tijdelijk op kunt interen?

Ik ben geheel niet in de ziektewet, alleen die 2x 2 weken dat ik thuis zat.

Ik werk nu dus puur mijn minimale contracturen, 20 uur.

Helaas ook geen spaargeld .
Wat doe je dan precies voor werk? Misschien ander werk zoeken

dat minder belastend is?
quote:Turkooiss schreef op 06 oktober 2010 @ 16:30:

Ik begrijp iets niet zo goed..je wil meer werken, maar 20 red je fysiek maar net...

Het is ook tegenstrijdig.

Wat betreft mijn werk heb ik het gevoel dat ze meer van mij verwachten dan ik waar kan maken op het moment.

Hierdoor krijg ik meer klachten vanwege het overspannen zijn.

Zelf denk ik dat in een andere baan het mogelijk beter gaat, maar durf daar geen beloftes voor te doen.
quote:janna0980 schreef op 06 oktober 2010 @ 16:33:

Wat doe je dan precies voor werk? Misschien ander werk zoeken

dat minder belastend is?

Ik werk in een supermarkt op de kassa-afdeling.

Ik wil graag administratief/secretarieel werk gaan doen, heb hier mijn secretaresse-diploma voor afgerond vorig jaar.

Tot nu toe heb ik nog geen positieve reactie gehad op mijn sollicitaties hiernaar.
laat maar...zie net je bericht hier boven pas..
Dan zou ik als ik jou was gewoon doorzetten met solliciteren, als je met tegenzin naar je werk gaat kost dit een hoop negatieve energie. Als je een leuke baan vind die bij je past krijg je daar juist positieve energie uit en kun je waarschijnlijk ook meer uren maken.

De arbeidsmarkt trekt aan, dus gewoon volhouden dat solliciteren, er staan op internet ook 1000 + 1 tips wat betreft solliciteren.

En een baan op administratief / secretarieel gebied verdiend zowiezo meer.

Dus niet onzeker, schouders eronder en gewoon doen!
Je werkt achter de kassa en ze verwachten meer van je dan je kan waarmaken? Wat dan in godsnaam???
Heb je al weleens gedacht aan een baan als receptioniste? Secetaresse zijn brengt vaak ook veel ad-hoc en stress met zich mee. Als receptioniste is dat minder, ook afhankelijk van waar je werkt natuurlijk, maar bijvoorbeeld bij een non-profit, cultureel achtige instelling is dit een vrij rustige baan.
Als je minder uren bent gaan werken kun je daar mogelijk WW over krijgen (zit wel een minimum aantal uur dat je minder bent gaan werken aan vast).

Je inkomsten zijn nu dus ongeveer ¤ 850,00 exclusief vakantietoeslag per maand? Dat is dan inclusief vakantietoeslag ¤ 918,00 per maand (en ¤ 994,50 per maand als die ¤ 850,00 per 4 weken is). Voor een alleenstaande is de bijstandsnorm ¤ 913,06 per maand, inclusief vakantietoeslag. Voor aanvullende bijstand kom je, op basis van de gegevens die je hebt gegeven, niet in aanmerking.
Wat een goede tip van LaNeerlandaise. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat een werkgever je eerder uitnodigt voor zo'n functie dan voor een secretaresse functie omdat je op de kassa afdeling hebt gewerkt. Dat ligt dichter tegen een receptioniste functie aan.

En vanuit receptioniste kun je dan eventueel weer doorsolliciteren naar een secretaressefunctie.
Ben het eens met LaNeerlandaise.

Kun je verder niet teruggeplaatst worden naar je vorige vestiging, als dat beter ging?
quote:Primabella schreef op 06 oktober 2010 @ 17:33:

Ben het eens met LaNeerlandaise.

Kun je verder niet teruggeplaatst worden naar je vorige vestiging, als dat beter ging?Terugplaatsing is geen optie, daar hebben ze op mijn werk in april meteen van gezegd dat dat niet kon.
quote:LaNeerlandaise schreef op 06 oktober 2010 @ 17:12:

Heb je al weleens gedacht aan een baan als receptioniste? Secetaresse zijn brengt vaak ook veel ad-hoc en stress met zich mee. Als receptioniste is dat minder, ook afhankelijk van waar je werkt natuurlijk, maar bijvoorbeeld bij een non-profit, cultureel achtige instelling is dit een vrij rustige baan.

Hier ben ik meteen even naar gaan kijken.

Heb vaker op zowel receptioniste als secretaresse gezocht.

Receptioniste ook omdat ik in het vorige filiaal bij de servicebalie stond en daar klanten hielp aan de balie met vragen en klachten e.d. en ook nam ik de telefoon aan en deed meer van die klusjes.

Zal het ook even hier opschrijven, is zeker iets om goed te onthouden.
quote:isabon schreef op 06 oktober 2010 @ 17:09:

Je werkt achter de kassa en ze verwachten meer van je dan je kan waarmaken? Wat dan in godsnaam???Ben ik ook benieuwd naar. Misschien meer kassa-handelingen per uur? Meer zegeltjes bijverkopen?
quote:_Branwen_ schreef op 06 oktober 2010 @ 17:23:

Als je minder uren bent gaan werken kun je daar mogelijk WW over krijgen (zit wel een minimum aantal uur dat je minder bent gaan werken aan vast).

Je inkomsten zijn nu dus ongeveer ¤ 850,00 exclusief vakantietoeslag per maand? Dat is dan inclusief vakantietoeslag ¤ 918,00 per maand (en ¤ 994,50 per maand als die ¤ 850,00 per 4 weken is). Voor een alleenstaande is de bijstandsnorm ¤ 913,06 per maand, inclusief vakantietoeslag. Voor aanvullende bijstand kom je, op basis van de gegevens die je hebt gegeven, niet in aanmerking.

Ik krijg per 4 weken salaris, net vandaag gekregen.

Heb een ¤ 825,- binnengekregen.

Heb huurtoeslag en zorgtoeslag, samen is dat ¤ 90,-.

Weet niet of ik daar iets mee moet wijzigen, als je recht hebt op meer dan krijg je dat alsnog toch?

Wil voorkomen dat ik anders later weer meer moet terugbetalen.

De uren die ik hiervoor werkte waren tussen de 20 en 28 uur, heel flexibel.

Was geen vast rooster, ene week 20 uur en de andere week 28 uur bijvoorbeeld.

Volgens mij val ik dan niet onder de ww.

De informatie is wel heel duidelijk.
quote:Katherina schreef op 06 oktober 2010 @ 17:38:

[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Misschien meer kassa-handelingen per uur? Meer zegeltjes bijverkopen?

Mijn werk is prima, zowel de bedrijfsleider als mijn leidinggevende op de kassa-afdeling zijn (meer dan) tevreden over mijn werk.

Volgens hun leg ik de lat voor mijzelf te hoog, voel mij ook niet gewaardeerd.

Ik ben te perfectionistisch denk ik.

Hiervoor ben ik inmiddels met de RET-cursus begonnen, om mijn irrationele gedachten om te zetten naar rationele gedachten.
quote:noa_lynn schreef op 06 oktober 2010 @ 17:50:

[...]

Mijn werk is prima, zowel de bedrijfsleider als mijn leidinggevende op de kassa-afdeling zijn (meer dan) tevreden over mijn werk.

Volgens hun leg ik de lat voor mijzelf te hoog, voel mij ook niet gewaardeerd.

Ik ben te perfectionistisch denk ik.

Hiervoor ben ik inmiddels met de RET-cursus begonnen, om mijn irrationele gedachten om te zetten naar rationele gedachten.

Ik wil niet lullig zijn, maar waar leg je de lat te hoog dan? Blijf je de kassa 6 keer natellen of het klopt? Ben je gestressed van het schoonmaken erbij? Raak je van slag omdat je net niet vriendelijk genoeg bent geweest tegen je vorige klant? Of gaat je adrenalinegehalte naar ongezonde hoogtes als de rij te lang wordt?

Want hoewel ik weet uit mijn bijbaantje als tiener, dat werken in een supermarkt best stressvol is (ik stond achter het brood en was blijkbaar op die manier te dom om alles op tijd te snijden... terwijl ik wel universitaire masters heb gehaald zonder problemen)... Maar achter de kassa werken is toch niet zo stressvol?
Branwen zegt wel dat je niet voor aanvulling in aanmerking komt, maar er zijn via de sociale dienst nog wel dingen te krijgen. Soms kun je tegemoetkoming krijgen in kosten als je op 105-110% van het bijstandsniveau zit.

Maar in iedere gemeente zijn de voorzieningen anders, dus ik durf hier geen harde uitspraak over te doen.

www.berekenuwrecht.nl (of berekenjerecht ik vergeet dat altijd) kan je al wat inzicht geven.

en schaam je niet om (tijdelijke ) hulp te vragen, die is ervoor
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Wintermuts schreef op 06 oktober 2010 @ 18:07:

Maar achter de kassa werken is toch niet zo stressvol?Ligt er toch helemaal aan hoe je in elkaar zit? Ik heb als student ook achter de kassa gezeten en en waar m'n studie me uitstekend afging vond ik mijn baantje (eigenlijk al mijn baantjes) echt ontzettend stressvol. Je kunt je echt over honderdduizend dingen zorgen maken hoor, en als je dat ook daadwerkelijk doet dan zit je daar níet relaxed.
quote:noa_lynn schreef op 06 oktober 2010 @ 17:45:

De informatie is wel heel duidelijk. Da's fijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven