HEL Overblijven op school *aub tips*

07-10-2010 11:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoontje is op 20 september 4 jaar geworden en gaat naar de basisschool wat ik overigens heel leuk vind en hij gaat er graag naar toe maar Tussen de middag opvang praat daar niet over gaat die gelijk huilen en 100 zeggen dat die niet wil overblijven.

Ik werk 3 dagen a 8 uur en heb nu die naar school gaat mijn werktijden aangepast (gelukkig kon dat wel) zodat ik hem kon brengen en halen maar dat betekent dan dat die ma, di, do en vrij over moet blijven.

Het houdt hem heel erg bezig en gelijk als die wakker wordt zegt die gelijk "mama ik wil niet overblijven, kom jij me halen"

Ik zeg hem dat mama moet werken en dat ik hem dan om 15.15 uur op kom halen en dat het leuk is om over te blijven dan kan die veel langer met de kindjes spelen maar niets helpt. Ik kom ook niet achter waarom hij het niet zo leuk vind, juf zegt ook dat hij met de tranen in zijn ogen naar de overlijf gaat (wat me heel veel pijn doet)

Mijn zoontje is heel erg verlegen en zijn taal is nog niet te vergelijken met zijn leeftijdsgenotjes, hij durft daar ook niet te zeggen als die iets niet wil denk ik en als iemand iets tegen hem zegt dat klap die helmaal dicht. Ze moeten daar ook hun eigen brood smeren en ik denk dat dat ook ff wenen is voor hem.

Heb vandaag een mevrouw gesproken van de TMO en ze ging vandaag op hem letten maar de probleem is dat ze elke dag iemand anders hebben (dus geen vaste personeel) dat maakt het ook moeilijk om na te gaan wat daar gebeurt.

Hebben jullie tips voor mij wat ik de beste kan doen om voor hem leuker en makkelijker te maken.

Veel over praten (vind die niet leuk en wordt boos) of niet er over praten maar daar help ik hem niet mee denk ik. Wil hem wel voorbereiden en elke dag zeggen dat die over gaat blijven zodat die kan wennen.

Hebben jullie hier ervaring mee ??? Alle tips zijn welkom !!!

Alvast bedankt, Lejla
Lunch wordt daar verzorgd, wat sjiek.

Bij ons op school blijft gewoon iedereen over, een continue rooster, heel makkelijk, vooral als je werkt.

maar ook voor de kinderen: er is geen keuze.

Ik denk dat je met jouw kind gewoon even door de zure appel heen moet bijten. Alles went.

Of vind hij het eten gewoon niet lekker, of anders dan hij gewend is thuis?
Heb je geen ouderschapsverlof meer staan?
.
quote:Botervliegje schreef op 07 oktober 2010 @ 11:51:

Waarom is zijn taal niet niet te vergelijken met de rest van de leerlingen? Is hij wel naar een peuterspeelzaal geweest? Hoe ging het daar?Hij wordt tweetallig opgevoed. Hij zat een jaar op de psz, in begin vond die het niet leuk omdat die altijd bij mama en 3 dagen bij oma is geweest. Daarna deed die gewoon met de kinderen mee en hij heel leuke tijd daar.
quote:fleurtje schreef op 07 oktober 2010 @ 12:01:

Ja, dan kan ik me voorstellen dat het heftig is. Had het er gister met de kleuterjuf over: hoe gaat dat met die kinderen die tot hun vierde thuis zijn geweest? En idd, die kostte het enorm veel moeite om te wennen.Hij zat 3 jaar thuis idd, mijn moeder heeft 3 dgn op hem opgepast. Vanaf zijn 3de ging die naar de psz 2 ochtenden in de week.
Er worden heel veel kinderen in Nederland (de wereld) tweetalig opgevoed.

Hij moet gewoon wennen, alle begin is lastig.
quote:boysmum74 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:05:

Wij hebben onze oudste(nu 6) ook vanaf dag 1 laten overblijven.

Dit ivm werk en een baby broertje.(slaapjes-voedingen)

De eerste maanden was het ook al bij opstaan huilen,en zeuren,maar na een tijdje had hij het geaccepteerd,en nu met 6 jaar is hij diep beledigd als ik hem nog eens wil ophalen tussen de middag(ik ben een grote jongen mama).

Het lag bij hem ook heel erg aan de "juf van die dag".

juf 1 van de ma&di was heel lief&knuffelig die pakte hem dan op schoot,en zei mama komt je straks weer halen,wat bij hem averechts werkte.

juf van de donderdag daarentegen was heel resoluut, geen gezeur alle kindjes eten op school en jij dus ook,en dan was het goed.

Daarnaast was het met opstaan altijd drama,en alsik hem om 15u ging ophalen had ie lekker buiten gespeeld.

Dus mijn advies is gewoon even volhouden,over een tijdje wil hij niet anders meer.Bedankt !!! Het zal wel goed komen met de tijd hoop ik...doet me alleen pijn dat ik hem zo naar school moet brengen.
overblijven is iets wat hoort bij de basisschool. Als jij doordat je werkt je kind niet een ochtend thuis kan laten blijven is dat jammer.

Ik zou er sowieso niet over in discussie gaan en vertellen dat het zo hoort.. Je gaat naar de basisschool, mama moet werken dus blijf je over. Klaar..

Als je kind dat niet trekt door vermoeidheid dan is het aan jou om dit op te lossen.. ik zou dan voor opvang zorgen.

Waarom heeft jouw kind niet het taalniveau van de andere kinderen ? Ik denk dat je van niet-Nederlandse afkomst bent (gezien je naam) en dat er thuis (ook bij oma) niet Nederlands gesproken is en dat hij daarom wellicht een achterstand heeft ? Des te meer redenen om hem over te laten blijven, dan is hij nog meer bij kinderen die wel het taalniveau hebben van een gemiddelde 4-jarige..

Veel succes en doorzetten !
Hallo Lelja,

Nu ik jouw reacties lees,weet ik weer hoe vreselijk ik me voelde toen mijn kleine kleuter mannetje moest overblijven terwijl zijn beste vriendje op werd gehaald.

Mijn zoon wil nu graag overblijven, maar ik weet dat veel ouders van vriendjes&vriendinnetjes het om beurten doen

Hij heeft natuurlijk nog niet veel vaste vriendjes waar je dat mee zou kunnen afspreken,maar zo wel dan stel voor aan de ouders dat hun hem om 12u meenemen,en jij ze om 15u.

Dat heb ik in het begin van groep 1 ook wel eens gedaan, als hij het erg moeilijk had die dag,maar hij had wel veel psz vriendjes in groep 1,dus die ouders kon ik al .
Ik zou me over die taalachterstand meer zorgen maken dan over het overblijven niet leuk vinden, eerlijk gezegd.
quote:fleurtje schreef op 07 oktober 2010 @ 12:27:

Ik zou me over die taalachterstand meer zorgen maken dan over het overblijven niet leuk vinden, eerlijk gezegd.

Op zich is dat vrij normaal wanneer kinderen tweetalig opgevoed worden, dat lopen ze vanzelf weer in.

Maar voor zijn taalontwikkeling was een kdv natuurlijk ook wel heeeeel handig geweest, maar goed da's achteraf-gelul natuurlijk.
je hebt goed gedaan om het te overleggen met de tso.. D'r zal toch wel iemand zijn die daar de leiding heeft?

Verder overleg veel met de juf hierover.. die moet hem begeleiden naar en van de overblijf.. waarschijnlijk komt zij er eerder achter waarom hij het er niet leuk vindt omdat het dan nog vers in het geheugen zit.

En dan thuishouden van kinderen die wel al 4 zijn en nog niet leerplichtig is een hele andere discussie... Daar zou ik in ieder geval niet aan beginnen..
Eens met Fleurtje. En wat had je dan verwacht? Niet ullig bedoeld, maar je brengt je kind pas een jaartje twee ochtenden naar de psz na jaren alleen maar mamma en oma, zijn beheersing van het Nederlands is niet best en hij moet ineens vier hele dagen (school en overblijf) weg. Had je echt verwacht dat dat zonder slag of stoot zou gaan?
quote:poldervrouw schreef op 07 oktober 2010 @ 12:23:

overblijven is iets wat hoort bij de basisschool. Als jij doordat je werkt je kind niet een ochtend thuis kan laten blijven is dat jammer.

Ik zou er sowieso niet over in discussie gaan en vertellen dat het zo hoort.. Je gaat naar de basisschool, mama moet werken dus blijf je over. Klaar..

Als je kind dat niet trekt door vermoeidheid dan is het aan jou om dit op te lossen.. ik zou dan voor opvang zorgen.

Waarom heeft jouw kind niet het taalniveau van de andere kinderen ? Ik denk dat je van niet-Nederlandse afkomst bent (gezien je naam) en dat er thuis (ook bij oma) niet Nederlands gesproken is en dat hij daarom wellicht een achterstand heeft ? Des te meer redenen om hem over te laten blijven, dan is hij nog meer bij kinderen die wel het taalniveau hebben van een gemiddelde 4-jarige..

Veel succes en doorzetten !

Als me kind het niet trekt kan ik hem zo halen, heb ik ook met me baas over gesproken als ik gebeld word door de school dat ik gelijk weg kan. Hij red het wel en als die thuis komt dat gaat die ook niet slapen, wel een beetje bijkomen op de bank voor de rest speelt die en om 19.30 gaat die naar bed.

Ik was ook een late prater daar heeft het mee te maken. Wist alles maar niets kwam uit en dat heeft me zoontje ook. Hij begrijpt alles maa hoooo als die het moet vertellen. Verschilende malen onderzoeken geweest hij heeft een gem IQ voor zijn leeftijd. Sinds zijn 3de jaar praten we alleen Nederlands met hem ook thuis zodat het makkelijker is voor hem.
Hier ook recent meegemaakt. Mijn zoon is kort voor de zomervakantie begonnen. School vond hij geweldig, BSO en overblijven matig (understatement). Bij mij zoon was het echt een kwestie van wennen. Gisteren wist hij ons te melden dat hij het nu wel heel leuk vond en nog wel 100 keer wilde gaan. Kan morgen weer anders zijn, maar het gaat in ieder geval een stuk beter.

Wat bij ons het beste hielp was continu blijven uitleggen waarom hij over moest blijven en waarom dat bij andere ouders soms anders geregeld is, dat niet alle werktijden hetzelfde zijn etc. Het ging echt van "NEEE, ik wil niet" naar "mama, ik vind het niet leuk, maar ik ga toch." naar "ik wil nog wel 100 keer".
quote:Lejla schreef op 07 oktober 2010 @ 12:03:

[...]

Sinds hij naar school gaat heb ik me werktijden aangepast, zodat ik hem s'ochtends kan brengen en s'middags kan halen. Ik werk nu 4 dng a 6 uur. Anders zou hij 3 dgn van 8.30 tot 17.30 moeten blijven en hadden we ook BSO nodig.In je openingspost zet je dat je 3 dagen van 8 uur werkt, vandaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Ik zou me over die taalachterstand meer zorgen maken dan over het overblijven niet leuk vinden, eerlijk gezegd.Daar zijn me vroeg mee begonnen gelukkig, verschillende testen gedaan. Zijn IQ is gem en hij heeft logopedie wat hem goed doet.
ik vind 19.30 en dan pas naar bed gaan, vrij laat

Misschien is je kind wel heel erg moe.

En zijn zijn oren al eens nagekeken?
quote:Juffie88 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:33:

je hebt goed gedaan om het te overleggen met de tso.. D'r zal toch wel iemand zijn die daar de leiding heeft?

Verder overleg veel met de juf hierover.. die moet hem begeleiden naar en van de overblijf.. waarschijnlijk komt zij er eerder achter waarom hij het er niet leuk vindt omdat het dan nog vers in het geheugen zit.

En dan thuishouden van kinderen die wel al 4 zijn en nog niet leerplichtig is een hele andere discussie... Daar zou ik in ieder geval niet aan beginnen..Daar begin ik ook niet graag aan om hem thuis te houden van scool. School is goed voor zijn sociale contacten, samen spelen met de kinderen en voor zijn taalgroei natuurlijk.

Ik zou me over die taalachterstand meer zorgen maken dan over het overblijven niet leuk vinden, eerlijk gezegd.Mee eens.
Volgens mij was het al eens genoemd maar had je er nog niet op gereageerd; is het geen idee als hij af en toe met een vriendje mee naar huis gaat tussen de middag? Dat kun je 's ochtends met een andere ouder afspreken, misschien vindt hij dat wel hartstikke mooi. En vraag af en toe eens aan de overblijfmoeders hoe het gaat, als hij niet geplaagd wordt of alleen in een hoekje zit is het probleem vast niet zo groot
quote:Botervliegje schreef op 07 oktober 2010 @ 12:34:

Eens met Fleurtje. En wat had je dan verwacht? Niet ullig bedoeld, maar je brengt je kind pas een jaartje twee ochtenden naar de psz na jaren alleen maar mamma en oma, zijn beheersing van het Nederlands is niet best en hij moet ineens vier hele dagen (school en overblijf) weg. Had je echt verwacht dat dat zonder slag of stoot zou gaan?School is leuk en overblijf niet !!! Tuurlijk is het veel voor zo een klein kind dat weet ik maar als hij graag naar school gaat en als je overblijven zegt gaat die huilen. Had het wel verwacht een andere kant weer niet, eerste week ging prima en vanaf deze week wil die niet meer.
quote:Carry_lm schreef op 07 oktober 2010 @ 12:35:

Hier ook recent meegemaakt. Mijn zoon is kort voor de zomervakantie begonnen. School vond hij geweldig, BSO en overblijven matig (understatement). Bij mij zoon was het echt een kwestie van wennen. Gisteren wist hij ons te melden dat hij het nu wel heel leuk vond en nog wel 100 keer wilde gaan. Kan morgen weer anders zijn, maar het gaat in ieder geval een stuk beter.

Wat bij ons het beste hielp was continu blijven uitleggen waarom hij over moest blijven en waarom dat bij andere ouders soms anders geregeld is, dat niet alle werktijden hetzelfde zijn etc. Het ging echt van "NEEE, ik wil niet" naar "mama, ik vind het niet leuk, maar ik ga toch." naar "ik wil nog wel 100 keer".Dat is heel fijn dat die nu wel leuk vind. Ik denk dat voor mijn zoontje ook wel wennen is...we kijken het nog aan.
quote:Jala5 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:38:

ik vind 19.30 en dan pas naar bed gaan, vrij laat

Misschien is je kind wel heel erg moe.

En zijn zijn oren al eens nagekeken?

Hij word van zelf wakker tussen 7.00 en 07.30 uur ik hoef hem niet wakker te maken. Eerder naar bed gaan hebben we ook geprobeerd maar werkt niet bij hem, volgnede morgen staat die om 6 uur of eerder naast me bed en dan is het nog erger.

Ja, en dat is gelukkig in orde. Verschillende onderzoeken gehad, kno arts, iq test enz. Alles is gelukkig goed.
quote:chanella1 schreef op 07 oktober 2010 @ 12:48:

Volgens mij was het al eens genoemd maar had je er nog niet op gereageerd; is het geen idee als hij af en toe met een vriendje mee naar huis gaat tussen de middag? Dat kun je 's ochtends met een andere ouder afspreken, misschien vindt hij dat wel hartstikke mooi. En vraag af en toe eens aan de overblijfmoeders hoe het gaat, als hij niet geplaagd wordt of alleen in een hoekje zit is het probleem vast niet zo groot

Hij zit daar pas 3 weken op school dus echt vriendjes zijn er nog niet. Hij noemt wel veel namen van de kindjes uit de klas en gistrn is een van zijn vriendjes uit de klas bij ons thuis komen spelen.

Tuurlijk ik zal ze regelmatig bellen om te vragen hoe het gaat en ik vraag ook altijd bij juf hoe het ging die dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven