Werk & Studie alle pijlers

Bang om baan te verliezen

08-10-2010 20:51 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
|Wat ik met dit topic wil? Geen idee, ik weet dat jullie geen glazen bol hebben. Maar misschien zijn er mensen die in het zelfde schuitje hebben gezeten of die wellicht tips hebben.

Een maand geleden ben ik met een nieuwe baan begonnen. Erg leuk, leuke collega´s, degene waar ik voor werk is erg aardig, goede arbeidsvoorwaarden.. Voor zover ik het kan zien, is men erg tevreden over mij, ik krijg veel complimenten.

Nu blijkt dat mijn voorgangster het bij haar nieuwe baan niet naar haar zin heeft (na 2 weken werken weet ze dit al). Heel subtiel heeft ze nu laten blijken dat ze eventueel wel terug zou willen komen. En degene waar ik voor werk heeft waar ik bij stond aangegeven dat ze altijd weer kan solliciteren!!! Ik kon niet echt peilen of het nu een grapje was of niet.

Misschien is het mijn onzekerheid, maar ik ben nu bang dat ik straks op de keien sta. Ik werk via een uitzendburo (eerste 6 maanden) dus ze kunnen vrij gemakkelijk van mij af. En dan hebben ze hun oude vertrouwde kracht weer terug. Er is ook nog een andere interne vacature om voor een ander persoon te werken, maar oud-collega heeft al eerder aangegeven nooit voor hem te willen werken, en na alle verhalen die de rond doen, zou ik dat ook niet willen (mmerdere medewerksters zijn door zijn toedoen overspannen). Dus het zou ook nog kunnen dat ik dus naar hem wordt doorgeschoven.

Ik ben van mezelf nogal onzeker, ben meteen aan het denken of ik soms fouten heb gemaakt, of dat er andere dingen zouden kunnen zijn. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik vrij rustig ben, zeker als het superdruk is hoor je me niet veel.

Iemand enige tips hier mee om te gaan?
Rustig blijven ademen en je werk fatsoenlijk doen. Teksten als "Je kunt altijd solliciteren" zijn mijns inziens vergelijkbaar met "Ik verbreek onze relatie maar zou je nooit als vriend kwijt willen". Een holle frase dus.

En als je ondanks je goede werk en inzet niet zou kunnen blijven? Dan is dat heel vervelend en ga je weer opnieuw solliciteren. De wereld blijft draaien.
quote:wuiles schreef op 08 oktober 2010 @ 20:54:

Rustig blijven ademen en je werk fatsoenlijk doen. Teksten als "Je kunt altijd solliciteren" zijn mijns inziens vergelijkbaar met "Ik verbreek onze relatie maar zou je nooit als vriend kwijt willen". Een holle frase dus.

En als je ondanks je goede werk en inzet niet zou kunnen blijven? Dan is dat heel vervelend en ga je weer opnieuw solliciteren. De wereld blijft draaien.eens!!
Helemaal eens met Wuiles. Als ze haar terug willen, dan zeggen ze "je bent altijd welkom, je hoeft maar te bellen" en niet "je kunt altijd solliciteren".
Altijd weer kunnen solliciteren en iemand opnieuw aannemen zijn twee verschillende dingen. Ik zou heel hard na moeten denken voordat ik een medewerkster die weg was gegaan, opnieuw aan zou nemen in haar oude functie. Er was een reden dat ze weg ging (bijv. uitgekeken op functie) en als die reden niet weg is, dan kan je er donder op zeggen dat ze binnen niet al te lange termijn opnieuw aan het solliciteren slaat. Dan zou ik persoonlijk liever verder gaan met een nieuwe medewerker waar ik tevreden over was.
Voel me ook gewoon dom, dat ik me er zo door op de kast laat jagen.

Heb in mijn vorige banen altijd veel last gehad van mijn onzekerheid. Niet wbt het werk, daar altijd alleen maar lovende kritieken op gehad, maar wel altijd moeite gehad om me " thuis" te voelen bij een kantoor. Ik had me zo voorgenomen om dat gevoel deze keer niet te laten overheersen, en tot nu toe ging dat ook best aardig.
Bedrijven zijn ook niet altijd geneigd om mensen terug in dienst te nemen hoor. Wij hebben toevallig wel 2 medewerkers opnieuw aangenomen, maar zij solliciteerden op echte vacatures.

Mensen gaan niet voor niets weg. Je voorgangster heeft een bewuste keuze gemaakt en dat zal het bedrijf ook niet vergeten natuurlijk.
quote:gizz schreef op 08 oktober 2010 @ 21:02:

Voel me ook gewoon dom, dat ik me er zo door op de kast laat jagen.

Niet zo hard zijn voor jezelf hoor! Dat is nergens voor nodig en het helpt je ook niet. Onzeker zijn is al lastig genoeg... Jezelf ook nog eens veroordelen maakt het niet beter.

Draai het eens om: Je vraagt anderen om hun mening en advies. Dat durft niet iedereen. Daar mag je best trots op zijn.
quote:Honingvogel schreef op 08 oktober 2010 @ 21:27:

[...]

Niet zo hard zijn voor jezelf hoor! Dat is nergens voor nodig en het helpt je ook niet. Onzeker zijn is al lastig genoeg... Jezelf ook nog eens veroordelen maakt het niet beter.

Draai het eens om: Je vraagt anderen om hun mening en advies. Dat durft niet iedereen. Daar mag je best trots op zijn.Het is zo lastig, ik had zo gehoopt, dat ik deze keer onzekerheid niet de overhand zou laten nemen, en dan laat ik me door zo iets uit het veld slaan.
Dat is jammer ja. Maar je onzekerheid gaat niet opeens weg denk ik. Als het je belemmert in dingen, dan is het misschien een idee om er wat hulp bij te zoeken? Misschien iets als een assertiviteitscursus?
Ik heb vorig jaar een dergelijke cursus gevolgt. Dat heeft wel iets geholpen, maar de onzekerheid steekt steeds de kop op.
quote:gizz schreef op 08 oktober 2010 @ 22:18:

Ik heb vorig jaar een dergelijke cursus gevolgt. Dat heeft wel iets geholpen, maar de onzekerheid steekt steeds de kop op.Heb je de regels van die cursus in dit geval toegepast?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven