Veganisten?

02-09-2010 21:43 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Kijk eens in dit topic:

Wat eet een veganist?
...
Ik ben een soort van vegetarier. Eet al jaren helemaal geen vlees, ben vanaf begin middelbare school duidelijk gaan minderen en in mijn studententijd volledig gestopt met vlees eten. Ben nu begin 30 en ik kan me eigenlijk nog maar weinig voorstellen bij vlees eten. Ik mis het dan ook niet. Af en toe eet ik vis. Ik probeer er dan op te letten dat dat 'goed gevangen' vis is maar ik vind het moeilijk daarop te vertrouwen. Zeker na een uitzending op televisie die ik toevallig vorige week of die week daarvoor zag.
Pescetariër Drift

Ik eet zelf wel vlees en vis, maar heb veganiste in de familie. Het is even wennen met koken, maar zo veel hoef je uiteindelijk niet te veranderen.

Wat ik van haar heb geleerd, is dat je als veganiste goed op je vitamines moet letten, maar dat je het meeste gewoon uit volkorenbrood, noten en groenten kan halen.
quote:Drift schreef op 02 september 2010 @ 22:17:

Ik ben een soort van vegetarier. Eet al jaren helemaal geen vlees, ben vanaf begin middelbare school duidelijk gaan minderen en in mijn studententijd volledig gestopt met vlees eten. Ben nu begin 30 en ik kan me eigenlijk nog maar weinig voorstellen bij vlees eten. Ik mis het dan ook niet. Af en toe eet ik vis. Ik probeer er dan op te letten dat dat 'goed gevangen' vis is maar ik vind het moeilijk daarop te vertrouwen. Zeker na een uitzending op televisie die ik toevallig vorige week of die week daarvoor zag.Die uitzending was verschrikkelijk, ik heb 'em niet uit kunnen zitten.
Welke uitzending was dat dan?

Ik eet geen vlees en maar heel af en toe vis. (er zijn periodes dat ik echt een afkeer van vis heb, dus kom maar op met die aflevering, ben ik misschien voorgoed genezen)
Ik eet geen vlees, vis en gevogelte. Ook let ik op gelatine.

Ik gebruik zeer weinig zuivel omdat ik het niet een prettig idee vind dat de kalfjes bij moeder worden weggehaald voor onze producten, die kalfjes gaan vervolgens vaak erg vroeg naar de slacht, dus met zuivel drinken houd je als het ware het doden van dieren in stand.

Ik eet wel eieren (soms, alleen biologische).

Ik ben niet zo van de vleesvervangers, ik ben van mening dat de mens geschapen is met een dieet van noten vruchten en zaden en als je dit in elk geval in je dieet hebt zitten heb je geen vlees nodig. Ik merk juist alleen maar dat mijn huid steeds mooier wordt (ik ben nog niet zo lang vegetarisch) en dat mijn darmen rustiger zijn.

Ik eet dus geen vlees om het dierenleed. (5 minuten tongstreling van vlees, maar wel een dier ervoor om zeep helpen, ik haal die tongstreling wel ergens anders vandaan dan) Maar ook zeker om de troep die ze door je vlees gooien, de bio-industrie, de rare manier van met dieren omgaan, de nadelige gevolgen voor het milieu. En ik denk dat er geen vrede op aarde kan zijn als er nog steeds onnodig dieren vermoord worden voor genot (terwijl er genoeg vervanging voor dat genot bestaat).
Het lijkt me een straf veganist te wezen!
...
Ik eet helemaal geen dieren. Dus helemaal niets, geen vlees, vis, schaal-en schelpdieren.

Maar ik draag wel leer en wol, eet eieren (haal ik hier om de hoek onder de vrije uitloop kip vandaan in de achtertuin van een buurtje) en gebruik melkprodukten.

Ik let wel op ngelatine, maar bijvoorbeeld niet op het glansmiddel van de hagelslag of M&M's.

Ik eet sowieso geen kant en klaar produkten dus op pakjes kijken hoeft neit echt. Als iets wel kant en klaar is (bouillon bijvoorbeeld) dan komt dat van de natuurwinkel en is dat vegetarisch en biologiscch.
Oh trouwens, als ik aan een meer in Noorwegen zit en er haalt een visser met een hengeltje een vis boven water die op de grill wordt gegooid, dan heb ik daar helemaal geen moeite mee. Die zou ik wel eten denk ik.

Het gaat me om de massa. Het overbevissen, de gekweekte vis die bol staat van de antibiotica, de bio industrie.

Als ik ergens verdwaal in een bos en ik heb na 3 dagen een konijn te pakken dan gaat ie eraan, geen twijfel over mogelijk. Maar al dat massale...nee, dank je! Het staat me heel erg tegen.
...
quote:VivaRune schreef op 12 september 2010 @ 16:53:

Drift, waarom maak jij de keuze om geen vlees, maar wel vis te eten? Bedoel ik niet verwijtend hoor, helemaal niet , ben gewoon erg nieuwsgierig. Veel mensen maken dat onderscheid tussen vlees en vis, voor mij is het, dier = dier. Ben erg benieuwd hoe jij dat ziet.

VivaRune, ik had niet door dat dit topic nog actief was. Dus een wat late reactie van mij. Sorry.

Dat ik wel vis eet is er een beetje ingeslopen. Het is geen hele bewuste wel of niet keuze. Regelmatig overweeg ik te stoppen met vis eten.

Ik heb een relatie gehad met iemand die wel vlees en vis at en toen is het erin geslopen dat ik vis ging eten. Ik lust wel vis en vlees vind ik algemeen niet zo lekker. Nu eet ik ongeveer eens paar maand of eens per 6 weken vis.

Daarnaast ben ik, door verschillende omstandigheden, best wel wat afgevallen. Ik hield daar wat lichamelijke klachten en vermoeidheid aan over waardoor ik moeite kreeg mijn ruim 40-urige werkweek door te komen. Op advies van de huisarts ben ik toen wat bewuster naar mijn eetpatroon gaan kijken en eet ik af en toe vis.

Het is dus een soort combinatie van verschillende zaken waarom ik vis eet en zeker geen heel bewuste wel of niet keuze.
Ik eet overigens ook regelmatig vleesvervangende producten. Daarnaast eet ik vaak noten, gedroogde vruchten en zaden. Eigenlijk ook om een zo gebalanseerd mogelijk eetpatroon te hebben om dezelfde soort gezondheidsklachten die ik ervaren heb.
quote:VivaRune schreef op 13 september 2010 @ 22:59:

Whopper, jij (en ook anderen hier en op andere fora) hebben het over gelatine. Kun jij me vertellen waar dat ongeveer allemaal in zit/ Ik snap dat je niet alles kunt noemen, maar de basis? In snoep / koek e.d.? En zijn er dan ook lekkernijen uit de reguliere winkel die je wel 'mag' eten als je geen gelatine eet, of moet je dan alles bij de natuurwinkel halen?

Ik heet dan wel geen Whopper maar kan hier misschien wel antwoord op geven.

Gelatine zit inderdaad in koek, snoep en sommige soorten pudding bijvoorbeeld. Winegums bevatten bijvoorbeeld veel gelatine. Verder volgens mij veel producten die er wat 'glimmend' uit zien.

Of je in de natuurvoedingswinkels dingen kunt halen zonder gelatine? Ik denk van wel! Gewoon een keer navragen.

Overigens zit in kaas dierlijk stremsel. Bij kaasboeren/kaaswinkels/op de markt kun je kaas krijgen zonder dierlijk stremsel. In de supermarkt ben ik dat nog nooit tegen gekomen.
...
Ja hoor, gedroogde vruchten kun je gewoon krijgen bij de supermarkt.
Ik ben al mijn hele leven (halve eeuw) vegetariër en de laatste tijd veganist. Bij Albert Heijn kun je biologische kaas krijgen, die is vegetarisch vanwege het microbiëel stremsel. In andere supermarkten zul je ook vast wel wat kunnen vinden.
Ik zit erover te denken om vegetarisch/veganistisch te gaan leven. Maar het lijkt mij ook wel erg lastig. Mijn vriend is echt een vleeseter, dus dan moet je al snel veel dubbele pruducten aanschaffen.

Ik eet al bijna geen vlees, maar na iets wat ik laatst ook tv heb gezien zijn mijn ogen echt helemaal geopend. Ik eet nu sowieso dus geen vlees meer, maar vraag mij een beetje af in hoever ik mee moet gaan in het veganisme.

Ik ben dol op kaas, maar bij een veganistische levensstijl kan je die ook van je lijstje schrappen. Dan zou het bijvoorbeeld kaas op sojabasis moeten worden, geen idee of dat lekker is.

Het is mij gister gelukt op mijn eerste veganistische maaltijd te halen, maar ik schrok me echt wild van de prijs!

Volgens mij is dit topic niet erg actief meer, maar het lijkt mij wel fijn om er eens met anderen over te schrijven, aangezien ik het moeilijk vind om voor mezelf te bepalen waar ik de grens moet trekken.
quote:VivaArno schreef op 23 september 2010 @ 14:42:

Ik ben al mijn hele leven (halve eeuw) vegetariër en de laatste tijd veganist. Bij Albert Heijn kun je biologische kaas krijgen, die is vegetarisch vanwege het microbiëel stremsel. In andere supermarkten zul je ook vast wel wat kunnen vinden.Maar als jij wel biologische kaas eet, ben je toch geen veganist?
Ik een geen vlees en geen vis.

Wel kaas en ben niet heel netjes met gelatine. In principe eet ik het niet, maar dropjes weer wel.

Wil mijn melk en ei consumptie verlagen, maar tot nu toe lukt dat nog niet heel erg, zit nog iets te veel in een vast patroon.

Heb voor vegetarisch gekozen ipv veganistisch omdat ik ook mijn omgeving het niet al te moeilijk wil maken.

Wat whopper zegt over het visje in Noorwegen en het konijntje snap ik helemaal, ik heb precies hetzelfde.
quote:vicodin schreef op 09 oktober 2010 @ 12:50:

Ik zit erover te denken om vegetarisch/veganistisch te gaan leven. Maar het lijkt mij ook wel erg lastig. Mijn vriend is echt een vleeseter, dus dan moet je al snel veel dubbele pruducten aanschaffen.

Ik eet al bijna geen vlees, maar na iets wat ik laatst ook tv heb gezien zijn mijn ogen echt helemaal geopend. Ik eet nu sowieso dus geen vlees meer, maar vraag mij een beetje af in hoever ik mee moet gaan in het veganisme.

Ik ben dol op kaas, maar bij een veganistische levensstijl kan je die ook van je lijstje schrappen. Dan zou het bijvoorbeeld kaas op sojabasis moeten worden, geen idee of dat lekker is.

Het is mij gister gelukt op mijn eerste veganistische maaltijd te halen, maar ik schrok me echt wild van de prijs!

Volgens mij is dit topic niet erg actief meer, maar het lijkt mij wel fijn om er eens met anderen over te schrijven, aangezien ik het moeilijk vind om voor mezelf te bepalen waar ik de grens moet trekken.

Topics kunnen altijd weer actief gemaakt worden alleen is de titel misschien niet meer helemaal toepasselijk omdat het nu niet alleen meer over veganisme maar ook over vegetarisme gaat.

Ik ben zelf heel lang vegetarisch geweest, toen een tijdje niet en nu weer wel. Lief wil eigenlijk ook geen vlees meer eten, maar ik merk wel dat hij het moeilijk vindt. Ik denk dat je zoiets gewoon langzaamaan moet doen. Als je heel lang iets gegeten hebt en het dan opeens niet meer doet is dat best moeilijk.

Ik vraag me alleen af wat er aan de hand was met de prijs van die veganistische maaltijd? Was hij misschien biologisch? Want in principe zou veganistisch eten niet duur hoeven/moeten zijn.

Het probleem zit als volgt, in principe is er niks mis met kaas/melk etc. Omdat hier het dier niet onder hoeft te lijden, alleen werkt dat met onze massa productie dus niet zo en daar kom ik ook in dubio. Ik vraag me ook af in hoeverre biologische melk producten beter zijn voor het dieren welzijn? Weet iemand hier iets over?

Oh en ik vraag me ook nog af welke uitzending jullie hebben gezien die zo verschrikkelijk was!
quote:Mevrouw75 schreef op 09 oktober 2010 @ 13:04:

Ik een geen vlees en geen vis.

Wel kaas en ben niet heel netjes met gelatine. In principe eet ik het niet, maar dropjes weer wel.

Wil mijn melk en ei consumptie verlagen, maar tot nu toe lukt dat nog niet heel erg, zit nog iets te veel in een vast patroon.

Heb voor vegetarisch gekozen ipv veganistisch omdat ik ook mijn omgeving het niet al te moeilijk wil maken.

Wat whopper zegt over het visje in Noorwegen en het konijntje snap ik helemaal, ik heb precies hetzelfde.Ik heb dit dus met het af en toe eten van vis. Dan maak ik het mijn schoonmoeder niet zo moeilijk(die mensen eten letterlijk 7 dagen per week vlees). En een stukje zalm kan ik erg waarderen. Maar toch zit er dan ergens zo´n gevoel dat als ik geen dieren eet ik ook geen vis moet eten natuurlijk..
quote:whopper schreef op 13 september 2010 @ 08:39:

Ik eet helemaal geen dieren. Dus helemaal niets, geen vlees, vis, schaal-en schelpdieren.

Maar ik draag wel leer en wol, eet eieren (haal ik hier om de hoek onder de vrije uitloop kip vandaan in de achtertuin van een buurtje) en gebruik melkprodukten.

Ik let wel op ngelatine, maar bijvoorbeeld niet op het glansmiddel van de hagelslag of M&M's.

Ik eet sowieso geen kant en klaar produkten dus op pakjes kijken hoeft neit echt. Als iets wel kant en klaar is (bouillon bijvoorbeeld) dan komt dat van de natuurwinkel en is dat vegetarisch en biologiscch.

Scheelt een hoop typewerk, ik doe het ongeveer zoals jij. Ik heb het wel makkelijk, ik vind vlees en vis vies. Ik bereid wel vlees voor de rest van het gezin maar dat koop ik als pakket bij een boer en doe het in de diepvries. Ik koop nooit kip kiloknallers in de supermarkt maar meestal biologisch, mits aanwezig. Vleesvervangers eet ik af en toe, en als ik ze heb vechten mijn gezinsleden om het 2e stuk dat ik niet op kan.

Veganisten vind ik zielig (letterlijk) maar heb er wel respect voor maar ik zou zo niet kunnen leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven