Gezondheid alle pijlers

Man heeft vreselijke rugpijn, iemand tips?

09-10-2010 20:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen woensdag is mijn man door zijn rug gegaan, was samen met een collega iets heel zwaars aan het tillen, en toen hij voorstelde het even neer te zetten liet die collega meteen los waardoor al het gewicht op hem kwam.

Donderdagochtend wel geprobeerd te werken maar het ging niet dus kwam hij naar huis.

Ik heb een afspraak kunnen regelen bij de fysio diezelfde dag nog en hij had nog een afspraak gemaakt bij de huisarts.

Nadat hij terug kwam van de fysio werd het steeds maar erger. Van de huisarts kreeg hij diclofenac 50 mg en diazepam.

Dit werkte totaal niet, en vrijdag heeft hij diclofenac 75mg van een famililid gekregen (ik weet dat dat fout is, medicatie van een ander maar hij schreeuwde het uit van de pijn)

Bij iedere beweging krijgt hij een hele erge pijnscheut, ik ben gister ruim een half uur bezig geweest om hem uit bed te krijgen..

Ook had hij er donderdag en vrijdag verhoging bij.

Vanmorgen ging het nog steeds niet dus heb ik de huisartsenpost gebeld van het ziekenhuis of we langs mochten komen.

Dit mocht niet. Hij moest het nog maar 5 tot 7 dagen aankijken. Maar ik kon wel zwaardere pijnstillers ophalen. Naproxen 500 mg. Hij mag er 2 op een dag, heeft er nu dus al 2 op maar ook deze helpt niet. En nu kan hij niet eens meer van de bank af, zonder hulp ging dat al niet, maar ook met hulp is het onmogelijk om op te staan.. Hij huild bijna van de pijn. En ik weet ook niet meer hoe hem te helpen. Dit is volgens mij echt geen normale rugpijn...

Heb al vanalles geprobeerd, vanmiddag (toen het opstaan nog enigszins lukte) een stukje gelopen, tijgerbalsem,tantum,warme kruik, warme douche..

Heeft iemand misschien nog een tip/advies om uit te proberen?
HAP bellen! Ik heb heel veel heel erge rugpijn gehad maar altijd te stillen en als ik zo lees is er iets goed mis bij je man hoor
quote:luni schreef op 09 oktober 2010 @ 20:11:

Weer de HAP bellen! Ik heb heel veel heel erge rugpijn gehad maar altijd te stillen en als ik zo lees is er iets goed mis bij je man hoorSorry,dit moest een aangepast bericht worden,niet een quote :$
Nog 'n keer de HAP bellen. Je hebt op hun advies pijnstillers opgehaald, en die doen niks kennelijk. Hun advies heb je opgevolgd en de pijn verergert. Goede reden om de HAP nog 'n keer te bellen lijkt me.
Huisartsenpost bellen en met de vuist op tafel.

Ik heb zelf een vorm van artrose en dat begon (of het resultaat was) met Ischias, zenuwontsteking. Zoooooo, dat deed zo'n pijn, ik kon ook niet meer lopen en mijn bed uit.

Van de huisartsenpost Tramadol gekregen, ben je wel van de wereld maar was het enige dat bij mij hielp.
Bellen en dit verhaal, wat je hier post, vertellen

Voet bij stuk houden

Zit het alleen (onder) in z'n rug? Of heeft hij uitstralingen van pijn naar bil en been?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Aan hele erge rugpijn wordt weinig meer gedaan dan pijnstilling hoor. De meeste rugpijn gaat ook over door rust en pijnstillers. Het wordt erger door de spierspanning namelijk.

Ik zou het dit weekend aankijken en naar de huisarts gaan maandag en fysio zsm oppakken.

Veel rugpijn ervaringen hier...
Alleen onder in zijn rug, volgens hem zitten er 2 spieren over mekaar? maar dan nog, deze pijn is haast ondraagelijk..

Net weer een poging gedaan om hem op te laten staan, maar het gaat gewoon echt niet..

Ik ga nu de HAP bellen..
Bellen. En je niet af laten schepen.
668, the neighbour of the Beast
bel ander even de de eerste hulp om advies, als je het gevoel hebt niet serieus genomen te worden door de hap.. miss dat ze daar iets voor je kunnen doen! Sterkte en laat je nog even weten hoe en wat?
Zelfs met uitstraling naar bil en been (wat zou kunnen wijzen op een hernia) wordt in het weekend nauwelijks iets aan gedaan. Met MRI krijg je bewijzen. Mocht het zo zijn krijg je therapie. Indien dit geen beterschap oplevert na minimaal 6 weken gaan ze opties bespreken hier iets aan te doen. Eerder niet. Tenzij verlammingsverschijnselen optreden en/ of incontinentie.
Ik heb dat ook al enkele keren gehad. Gewoon de pijnstillers van de HA nemen, deze gaan meestal pas na een dag of 2 echt werken. Verder blijven liggen (echt met rechte rug) niet op de bank, maar echt op bed. Zo nu en dan een even opstaan en een stukje lopen. Vaak lukt dit laatste echt niet, tenmiste ik loop altijd als een enorme gebochelde en kom niet verder dan het traphekje. Verder niet te veel zitten, dan zit er te veel druk op je ruggengraat. Douchen is wel fijn, maar met het afdrogen zal jij hem moeten helpen. (en ik denk ook bij het wc-bezoek)

De HA doet echt pas iets als je er een week of langer last van hebt. Heb het nu al diverse keren gehad en vaak doet de HA ook niet anders dan diclofenac voorschrijven en je naar de fysio sturen.
Met dit soort rugpijn kan je ook niks. Het voelt verschrikkelijk. Je kan niet zitten, staan of liggen en de pijn is om uit te schreeuwen. Toch krijg je niet meer dan de pijnstillers die je al gehad hebt.
Het hoeft niet meteen iets heel ernstigs te zijn, maar met zoveel pijn moet je gewoon niet blijven lopen.

Spreken over een hernia of zelfs verlammingsverschijnselen vind ik nogal ver gaan voor iemand die gewoon door zijn rug gegaan is. Maar als het niet gaat, gaat het niet. En dan moet je dus bellen.
Ik heb tramadol en oxazepam en die combi waarvan je echt wel ff van de wereld bent, helpt niet.
Er is al gebeld Marels.
quote:Boarn schreef op 09 oktober 2010 @ 20:25:

Ik heb dat ook al enkele keren gehad. Gewoon de pijnstillers van de HA nemen, deze gaan meestal pas na een dag of 2 echt werken. Verder blijven liggen (echt met rechte rug) niet op de bank, maar echt op bed. Zo nu en dan een even opstaan en een stukje lopen. Vaak lukt dit laatste echt niet, tenmiste ik loop altijd als een enorme gebochelde en kom niet verder dan het traphekje. Verder niet te veel zitten, dan zit er te veel druk op je ruggengraat. Douchen is wel fijn, maar met het afdrogen zal jij hem moeten helpen. (en ik denk ook bij het wc-bezoek

Dit klinkt zo bekend!! Hoewel het beter gaat sinds ik weer regelmatig sport.

Tramadol is vreselijk spul maar het enige wat bij mij werkte (wel in combi met paracetamol en ibu) Je moet wat he...
quote:Schattekop schreef op 09 oktober 2010 @ 20:25:

Met dit soort rugpijn kan je ook niks. Het voelt verschrikkelijk. Je kan niet zitten, staan of liggen en de pijn is om uit te schreeuwen. Toch krijg je niet meer dan de pijnstillers die je al gehad hebt.Zelfde ervaring hier, ben destijds zelfs flauwgevallen door de pijn. Naast pijnstillers kan een ontspanner (diazepam is al genoemd) ook helpen, dan ontspannen de spieren wat. Vaak zijn die nl ook verkrampt, wat de pijn verergert.
quote:Marels schreef op 09 oktober 2010 @ 20:26:

Het hoeft niet meteen iets heel ernstigs te zijn, maar met zoveel pijn moet je gewoon niet blijven lopen.

Spreken over een hernia of zelfs verlammingsverschijnselen vind ik nogal ver gaan voor iemand die gewoon door zijn rug gegaan is. Maar als het niet gaat, gaat het niet. En dan moet je dus bellen.Ik reageerde op iemand die iets over uitstralingspijn zei. Maar zelfs dan wordt je dus niet geholpen in de weekenden op medicijnen na. Alleen bij verlammingsverschijnselen en incontinentie. Eerder niet.
Weet ik Schattekop.

Maar ik geef maar aan dat ik het niet gek vind om te bellen als de pijn echt niet te houden is. Dan kunnen ze namelijk nog naar zwaardere pijnstilling of wat dan ook.
quote:Schattekop schreef op 09 oktober 2010 @ 20:28:

[...]

Ik reageerde op iemand die iets over uitstralingspijn zei. Maar zelfs dan wordt je dus niet geholpen in de weekenden op medicijnen na. Alleen bij verlammingsverschijnselen en incontinentie. Eerder niet.Weet ik ook. En dat nog afgezien van het feit dat je geen hernia krijgt van door je rug gaan.
Ik heb zelf 2 soorten ervaringen met rugpijn.

De eerste is spit, dat is zeer pijnlijk en "schiet" er spontaan in.

Het zit laag in de rug, en bewegen is het beste wat je dan kunt doen.

Door het zitten worden de spieren stijf en verergert de pijn.

Het klinkt misschien heel gek, maar ik zou toch echt je man van de bank afhalen en rustig aan een blokje om gaan lopen.

Daar worden de spieren soepeler van.

Verder zo min mogelijk bukken, tillen en andere "rare"bewegingen doen tot de pijn minder is geworden. (neemt meestal met een dag of 2 flink af)

De andere rupijn is een overbelaste tussenwervelschijf (of zoiets).

Ik had net geen hernia, mijn schijfje was nog intact.

Zeer pijnlijk en komt door stelselmatige overbelasting van de rug.

Zo te lezen heeft je man spit, ik zou zeker bewegen, rustig wandelen. Je man zal echt merken dat het soepeler en minder pijnlijk wordt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
TO, je moet je man ook niet steeds laten opstaan, dan gaat hij zich alleen maar meer verhouden en dan verkrampt alles. Gewoon lekker een paar uur op bed laten liggen.

Vaak moest ik 3 tot 4 uren echt liggen voordat ik ook maar een half uurtje overeind kon staan. Daarna weer een aantal uren plat.

Dat bewegen waar Tickel het hierboven over heeft is ook wel prettig, maar dan pas na een dag of 2 als de pijnstillers echt aanslaan.
Eerst de pijnstillers het werk wat laten doen en dan pas bewegen. De spieren moeten wat rust krijgen. Die veroorzaken ook de meeste pijn. Die verkrampen zich nu.

Mss zou TO kunnen vragen naar een lekkere cocktail van tramadol en oxazepam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven