Gezondheid alle pijlers

Baarmoeder verwijderen na cin 3

11-10-2010 12:19 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren ook de diagnose gehad dat mijn baarmoeder best verwijdert word.

De omstandigheden zijn wel anders.

Ik had een afwijkende cellen na een curretage bij het plaatsen van spiraaltje.

Na conisatie bleek dit HG Cin3 te zijn.

Kreeg vorige week een conisatie maar de uitslag was niet zo goed, de snijranden waren niet vrij.

Iemand die dezlfde ervaring heeft ?

Vermits het hoger gelegen is en dit niet via het uitstrijkje naar voren is gekomen willen ze de baarmoeder wegnemen omdat als ze enkel een 2de conisatie doen ze dit niet via uitstrijkje kunnen opvolgen.

Moest het kunnen zou ij ze veel liever laten zitten geizn je er toch altijd nadelen van hebt.

maar ik vrees dat ik niet veel keuze heb.

Heb nu wel eerstdaags een afspraak in een universitair ziekenhuis voor een second opinion.

Indien iemand een gelijkaardige ervaring heeft hoor ik het graag.

Want de meeste ervaringen die ik lees zijn 2de conisatie.

Groetjes aan iedereen.
Er zijn hier al topics over baarmoederverwijdering, die zou je 'ns kunnen lezen.quote:Moest het kunnen zou ij ze veel liever laten zitten geizn je er toch altijd nadelen van hebt.Je hebt toch veel meer nadelen van 'n baarmoeder die blijft zitten: maandelijkse ongesteldheidsellende nog jaren lang, kans op ongelukjes.
Ja dat klopt maar ik zit niet zozeer met de voor of nadelen.

Ik zit met de vraag hoeft deze wel verwijdert worden, omdat ze meestal toch een 2 de conisatie doen.Vermits het toch noch geen kanker is maar een voorstadium.

Ik heb al vele forums doornomen.

In vele gevallen wordt zelfs bij baarmoederhalskanker enkel deze weggenomen.

En ik heb zo het idee wat er niet uit moet kan er toch beter blijven inzitten, maandelijkse last heb ik amper vermits er een spiraaltje is geplaatst.

Groetjes
Als mijn arts me zou vertellen dat het beter is om mijn baarmoeder te verwijderen, dan zou ik er vanuit gaan dat hij/zij daar een goede reden voor is.

Baarmoederverwijdering is een heftige operatie (heb het zelf ook gehad, niet ivm kanker maar door endometriose) maar eenmaal hersteld heb je er geen enkel nadeel meer van hoor.

Als je niet van plan bent om nog kinderen te willen, "gebruik" je je baarmoeder ook niet, dus mis je 'm ook niet, is mijn ervaring.
hoi

ik ben een moeder van 35 heb een kindje van 2 jaar en 4 jaar

ik krijg 4 november ook een baarmoederverwijdering

ik heb helaas ook geen andere keuze

ik blijf vloeien ondanks de myrena

en er zit ook een afwijking in de baarmoeder,

kijk er best tegen op

jij ook alvast succes
hoi ahsin

misschien stomme vraag maar is jou baarmoedermond/hals verwijderd? kunnen ze dat dan niet weghalen of zit het ook in je baarmoeder??

vervelend voor je

succes en sterkte ermee

groetjes
quote:middje28 schreef op 13 oktober 2010 @ 16:34:

hoi ahsin

misschien stomme vraag maar is jou baarmoedermond/hals verwijderd? kunnen ze dat dan niet weghalen of zit het ook in je baarmoeder??

vervelend voor je

succes en sterkte ermee

ze kijken of mijn rmoederhals ook verwijderd kan worden

groetjes sylvia

groetjes
Ik begrijp misschien een paar zinnen niet: als ze enkel een 2e conisatie doen kunnen ze het niet via het uitstrijkje opvolgen?

En wat bedoel je met HG Cin 3? zaten er al kwaadaardige cellen en bedoel je met HG dat het geen normale plaveiselcel carcinoom was maar een adenocarcinoom? Ik ben maar wat aan het gokken want ik vermoed dat ik door de taalbarriere niet alles begrijp.

Waarom willen ze precies niet een 2e conisatie doen? vermoeden ze dat de afwijking van uit de baarmoeder komt, hebben ze dit al verder onderzocht middels een scan oid?

Als de afwijking op het slijmvlies van de baarmoederhals zit en niet op de plaveiselcellen heb je wel een grote kans dat de afwijking ook naar binnen gaat. Ik denk dat ze daarom je baarmoeder wilen verwijderen?

Bij mij is ooit een adenocarcinoom gevonden op de baarmoederhals, ik had wel schone snijranden maar als dit niet zo was geweest of als er klieren waren gezien op de scan die mogelijk vergroot waren dan hadden ze waarschijnlijk ook alles weggehaald. Dit was bij mij niet het geval.

Gezien mijn verhaal ben ik een beetje aan het gokken over jouw diagnose, maar als je met deze vraag zit, waarom stel je die dan niet aan je gyn? Gewoon doen hoor!
Als ik het goed begrepen heb is het een plaveiselcarcinoom.

Ik ben naar een professor gegaan in het UZ voor een second opinion.

Deze stelde voor om de baarmoeder toch niet te verwijderen, omdat alles dan toch moeilijker is op te volgen.

Het gaat weldegelijk om een carcinoom in citu, dus voorloper van kanker.

AS donderdag heb ik een afspraak en gaan we het verslag van de professor bespreken.

Dan zal ik wat meer te weten komen.
hallo

wat bedoelen jullie met die cellen ik weet alleen dat ik cin3 had maar mij is niks verteld over cellen goed of kwaaraardig er is alleen verteld dat het nog geen kanker was

dus begrijp het niet zo goed hihihi

groetjes middje
En ik weet weer niets van CIN, ik weet dat ik pap 4 had, en het was een carcinoma in situ, maar niet van de normale plaveiselcellen die de baarmoedermond bekleden maar van slijmvliescellen, dus een adenocarcinoom, is agressiever dan een plaveiselcel carcinoom (agressiever= groeit sneller). Carcinoom betekent kwaadaardig, en in situ betekent dat die cellen nog niet naar binnen ingegroeid zijn, als het naar binnengroeit is het kanker. Ik hoop dat ik alles goed onthouden heb en niet iets vergeet of fout vertel.

Ahsin, sterkte voor je afspraak donderdag, en stel al je vragen, schrijf ze anders op, als je denkt ze te vergeten, moeilijk hoor, in welke arts heb je meer vertrouwen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven