Eisen borstcrawl voor A

11-10-2010 15:00 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het nu met die borstcrawl voor het A diploma??

Mijn dochter mocht proefzwemmen voor A, maar haar borstcralw zou te slecht zijn. Nou ja prima dacht ik, nee het het kan inderdaad beter

Maar nu hoor ik om mij heen dat die borstcrawl voor A helemala niet zo belangrijk is en soms zelfs met het hoofd boven water wordt gedaan(ook bij diplomazwemmen)? Is dat echt zo, hoeven ze voor A hun hoofd nog niet in het water met crawlen? Volgens de meester is de crawl op zich goed, alleen als ze moet ademen (bij langere stukken) dan valt ze wat stil doordat ze ook vermoeid raakt. Ik hoor van iedereen dat die borstcrawl niet zo belangrijk is bij A, maar bij haar in het groepje mogen de kindjes niet afzwemmen vanwege de borstcrawl. Ik heb het idee dat de meester de lat een beetje te hoog legt, maar misschien zit ik er naast dus hoor graag jullie ervaringen?
Nee hoor, je moet 5 meter kunnen bortscrawlen voor zwemdiploma a. En dat hoeft echt niet met je hoofd onder water. Maar, als je dochter niet met haar hoofd in het water durft, en nog niet voldoende "watervrij" is, dan kan dat wel een reden zijn om haar nog niet af te laten zwemmen.
nee ze durft dus wel in het water en volgens de meester MOET dat ook, evenals ademhalen en tegelijk doorcrawlen en dan weer verder met het hoofd in het water zeg maar.

Op zich vind ik het prima dat hij wat strenger is, voor B moet ze toch ook alweer beter kunnen crawlen maar om ze daarom nu allemaal af te wijzen vind ik wat gek.

Ze cralwt dus prima met hara hoofd in het water, maar op de oefenmomenten gaan ze veel verder dan die 5 meter en dan komt die vermoeidheid erbij kijken en wordt ze wat slordig tijdens het ademhalen zeg maar. Maar dat lijkt mij logisch..
Het klinkt mij inderdaad overdreven streng in de oren. Het is vooral vervelend voor je dochter als je er nu met de leraar over moet gaan vechten, dan komt er zo'n druk op de liggen. Vind ze zwemles wel leuk?

Zelfs bij het B diploma hoef je nog maar 10 meter te zwemmen. Bij het C diploma (is mijn ervaring) richt de leraar zich wat meer op de techniek van de borstcrawl.

Het hele ABC systeem is vooral gericht op overleven in het water. Bij schoolslag en rugslag wordt er wel goed gelet op de techniek, borstcrawl mag er ook best uitzien als een hondje die zwemt. Het gaat erom dat een kind zich vrij voelt in het water. Borstcrawl vereist nogal wat coördinatie, voor een kind van 5 is het echt nog te moeilijk om dat goed te doen. De meeste volwassenen die ik ken bakken er ook geen hout van;
Ze vindt het wel leuk gelukkig, dus maak er (nog) geen punt van. Maar wil het toch eens overleggen de volgende keer. Ik vind het vooral belangrijk dat ze zich redt en dat ze het leuk vindt en dat vindt ze gelukkig wel. Ze oefenen ook wel uitdagend verder, het gat steeds wat verder etc. Maar die borstcrawl doen ze 2 baantjes en dan een week weer niet natuurlijk. Hij hefet wel commentaar maar schaaft dan ook niet verder bij, dat is eigenlijk wat me dan nog het meeste stoort denk ik. Ik denk dan weer: hebben ze een dubbele agenda of weet ik wat waarom een groot deel van de groep niet mag afzwemmen? Het gekke is nog dat de stagiaire een paar weken terug nog had gezegd hoe sterk de groep was en dat ze allemaal alles konden? ! Okay het was een stagiaire maar toch.

En het kost al zoveel geld..ik ben bang dat hij over 2 maanden (als er weer een afzwemmoment is) nog steeds hetzelfde zegt namelijk.
En heb je het al besproken met de leraar?

De dubbele agenda zou natuurlijk kunnen zijn dat het hem veel geld oplevert, al die extra kinderen. Weet je hoe ver het gat nu ligt?
En overigens: wij hebben wel eens kinderen gehad die ook maar niet mochten afzwemmen van de leraar, en die wij na een paar lessen goed genoeg vonden om voor zowel voor A als voor B tegelijkertijd af te zwemmen. En wij zijn heel goed beoordeeld door de zwembond.
in principe ligt het gat op 3 meter, maar vorige week zelf op 6 meter.

Ne enog niet besproken omdat ik er dit weekend aiegnlijk pas achter kwam dat de eisen voor de borstcrawl helemaal niet zo hoog waren als ik dacht. En je wilt niet meeteen als ouder naar de meester rennen zo van : mijn dochter moet afzwemmen! Je gaat er toch vanuit dat hij weet waar hij naar moet kijken, maar toen ik het ging nalezen bleek dat zijn eisen qua borstcrawl toch duidelijk anders waren dan die er voor staan.

En omdat wij elke les mogen kijken weet ik een beetje hoe ze zwemt. En aangezien hij zelf aangaf dat dit het enige puntje is ga ik er van uit dat het ook echt het enig epuntje nog is. ja dat extr ageld had ik al aan gedacht, nou met 1,5 jaar hebben ze al behoorlijk wat verdiend aan ons. Ik vind het organisatorisch niet echt een goed zwembad, veel te grote groepen en te weinig individ. aandacht waardoro ze met name bij het echte aanleren van de slagen enorm lang bleef hangen in bepaalde badjes. Nu in badje 5 zit ze sinds het einde van de zomer en ik zie haar vooruitgang sinds ze echt in het diepe zwemt. Nu zijn de wachtlijsten bij ons overal lang dus aanwas krijgen ze toch wel..
Het ligt er maar net aan bij welke bond ze aangesloten zijn.

Toen mijn dochter zwom voor A diploma waren ze net aangesloten bij een nieuwe bond en de eisen daar waren ook echt belachelijk hoog. Niet alleen mbt tot de borstcrawl( moest inderdaad perfect zijn) maar ook wat betreft de kleding die ze aan moest. Bij het A diploma moest ze al ondergoed onder de kleding aan , een lange broek en sokken in de schoenen. Ook mochten het geen waterschoenen zijn. Ik vond het echt geldklopperij ( was een particuliere zwemschool) . Het hoeft toch geen 2e Inge de Bruin te worden? Gewoon zich kunnen redden in het water. Dus Ja,ik deel je ervaring.
Hier moest ook gecraweld bij A. En bij B. Nu bij C is het 2 banen.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 11 oktober 2010 @ 15:44:

Het ligt er maar net aan bij welke bond ze aangesloten zijn.

Ah, ja daar heb je gelijk in. Maar, de meest gangbare lesmethode (en ik vind het zelf een heel goede methode) is het Zwem ABC. Zie deze link voor de eisen:

http://www.nationaalzwemd ... ?sid=8&l=ned#zwemdiplomaa
yep het is het zwem-abc
[quote]SjakieAfhakie schreef op 11 oktober 2010 @ 15:15:

Bij schoolslag en rugslag wordt er wel goed gelet op de techniek, borstcrawl mag er ook best uitzien als een hondje die zwemt. /quote]

Hier dus echt niet! Bij A wordt er niet zo gelet op de juiste ademhalingstechniek (ademen onder de oksel); maar het moet qua arm- en beentechniek wel degelijk een redelijke crawl zijn.

Kinderen die 2 slagen doen en dan weer helemaal omhoog komen en stilvallen, mogen dan ook absoluut niet afzwemmen.
Hmm, nouja, zoveel leraren, zoveel meningen.

Ik vind dat een kind voor zijn A diploma vooral veel plezier moet hebben in zwemmen, zichzelf goed kan redden (ik deed vaak spelletjes dat ik kinderen min of meer onverwacht met kleding en al in het water gooide, mochten ze ook bij mij doen , dat het kind goed onder water kan zwemmen met ogen open, en dat het kind heel netjes op zijn buik en rug kan zwemmen. Die borstcrawl komt wel, dat is vaak motorisch gezien echt een stapje te ver: en ook niet zo heel belangrijk. Als je daar maanden langer voor over je A diploma moet doen, is de kans groot dat een kind zijn motivatie en een stuk plezier in het zwemmen verliest. En dat is wel het laatste wat je wil....
Zwem-abc eisen diploma A.

Gekleed:

(T-shirt, korte broek, schoenen)

met voetsprong te water, 15 seconden watertrappen,

aansluitend 12,5 meter schoolslag, onder een lijn door duiken, halve draai om lengte-as en 12,5 meter enkelvoudige rugslag.

uit het water klimmen.

Badkleding:

met sprong/duik te water, onder water oriënteren, 3 meter onder water zwemmen, door gat in zeil.

Aansluitend 50 meter schoolslag en

50 meter enkelvoudige rugslag.

(uit)drijven op borst.

(uit)drijven op rug.

8 meter beginners-borstcrawl.

8 meter beginners-rugcrawl.

60 seconden watertrappen waarbij 2 x hele draai om lengte-as.

Bij 'onze' - waar mijn dochter zwemt dus - moeten de slagen wel goed zijn. De slagen moeten afgemaakt worden, ze moeten recht in het water blijven (en dus geen zakkende kont hebben), waar benen onder water horen te zijn moeten ze onder water zijn, etc.

Dat lijkt me alleen maar logisch. Het is een zwemdiploma, geen 'ik red me in het water' diploma. Als je kind te water raakt en na 12 meter zwemmen nog niet aan de kant is, kan ie altijd nog krabbelend als een hondje verder 'zwemmen'. Alsje kind alleen maar kan krabbelen, kan het zich dus niet redden in het water.
quote:tilalia2 schreef op 11 oktober 2010 @ 16:15:

Zwem-abc eisen diploma A.

Gekleed:

(T-shirt, korte broek, schoenen)

met voetsprong te water, 15 seconden watertrappen,

aansluitend 12,5 meter schoolslag, onder een lijn door duiken, halve draai om lengte-as en 12,5 meter enkelvoudige rugslag.

uit het water klimmen.

Badkleding:

met sprong/duik te water, onder water oriënteren, 3 meter onder water zwemmen, door gat in zeil.

Aansluitend 50 meter schoolslag en

50 meter enkelvoudige rugslag.

(uit)drijven op borst.

(uit)drijven op rug.

8 meter beginners-borstcrawl.

8 meter beginners-rugcrawl.

60 seconden watertrappen waarbij 2 x hele draai om lengte-as.

Bij 'onze' - waar mijn dochter zwemt dus - moeten de slagen wel goed zijn. De slagen moeten afgemaakt worden, ze moeten recht in het water blijven (en dus geen zakkende kont hebben), waar benen onder water horen te zijn moeten ze onder water zijn, etc.

Dat lijkt me alleen maar logisch. Het is een zwemdiploma, geen 'ik red me in het water' diploma. Als je kind te water raakt en na 12 meter zwemmen nog niet aan de kant is, kan ie altijd nog krabbelend als een hondje verder 'zwemmen'. Alsje kind alleen maar kan krabbelen, kan het zich dus niet redden in het water.Een beetje krabbelen noem ik dit. De dochter van TO kan dat, zo te lezen prima. En het zwemdiploma is er zeker wel op gericht om je te kunnen redden in het water. Je begint als het goed is met het keurig aanleren van schoolslag en rugslag, die slagen hebben bij de meeste zwemscholen prioriteit. En met die slagen kan je jezelf ook prima redden in het water.
inderdaad die beginnersborstcrawl, daar gaat het om. Maar wat is een beginnersborstcrawl? Dat staat dus nergens omschreven en is blijkbaar vrij interpreteerbaar door de zwemjuf of meester? Evenals het ademmoment. Een kind kan ook een hap lucht nemen en die 8 meter zwemmen zonder te ademenen of halverwege wel moeten ademen. Het laaste lijkt me een stuk moeilijker omdat er dan verder gezwommen moet worden tijdens het ademen en dat is lastig zoals ik het bij veel kinderen zie.
Wellicht kan je bespreken met de zwemleraar wat hij verstaat onder beginnersborstcrawl. En tegen hem zeggen dat je bang bent dat je dochter haar motivatie verliest en dat ze thuis aangeeft aan een nieuwe stap toe te zijn. Dan hou je het bij jezelf, en wellicht laat ie haar toch nog even snel afzwemmen... Het blijft een interpretatie verhaal, lastig dus.

Succes!
Wat een rare discussie wordt dit. Als je je rijbewijs haalt is ook de ene examinator strenger dan de andere. Je hebt het toch gewoon te doen met de leraar van dienst en zijn eisen? En als de borstcrawl nu goed moet zijn betekent dat toch alleen maar eerder voor B afzwemmen?
Het bleek dat Moppekind niet afzwom via A,B,C maar via een ander systeem.

Zo moest hij een langere afstand zwemmen met kleren aan, en ook méér kleren aan dan de A-zwemmers (hemd, sokken).

Hij heeft nu het Otter-zwemdiploma. Ik heb het besproken met de badjuffen van het gemeentebad, omdat hij nog steeds (na drie jaar les) erg slordig zwemt, en er regelmatig gevraagd werd of hij al wel een diploma had. Met deze otter-eisen konden de badjuffen prima leven, en er wordt niet meer door hen gezeurd.

Hopelijk kan hij in week 48 (pas !) bij een nieuwe zwemschool starten voor zijn B. In de tussentijd gaan we lekker op zondag vrij zwemmen, en meedoen aan het instructie-halfuurtje "gat duiken".

http://www.envoz.nl/a-b-c-diploma.html

ENVOZ DIPLOMA A-B-C

Doel / intentie:

Aanleren van de elementaire zwem- en veiligheidstechnieken.

Bijzonderheden:

1. Minimaal 50% van de af te leggen afstand moet in voor de kandidaat diep water afgelegd worden.

2. Als de kandidaat met en sprong te water gaat, moet dit in ongeveer 2 meter diep water gebeuren.

De hoepels dienen zich ongeveer 1 meter onder het wateroppervlak bevinden.

A-DIPLOMA (Otter) richtlijnen en eisen:

Kledingeisen:

Hemd, onderbroek, blouse of T-shirt, korte broek, sokken en schoenen.

Keuzeslagen:

Enkelvoudige rugslag of rugcrawl

Borstcrawl of schoolslag

Met extra kleding:

1. Spring van de kant en zwem 25 meter op de buik (schoolslag). Zwem onder een mat door, en

zwem aansluitend 25 meter op de rug (enkelvoudige rugslag).

2. Spring van de kant en ga 1 minuut watertrappelen met de benen en/of armen.

Met zwemkleding:

3. Spring van de kant en zwem 75 meter op de buik (schoolslag).

4. Spring met een rechtstandige sprong in het water en zwem 25 meter op de buik (zwemslag naar

keuze), onderbroken door een (hoek)duik door een hoepel op ongeveer 1 meter onder het wateroppervlakte.

5. Spring van de kant en zwem 25 meter enkelvoudige rugslag en 25 meter rugcrawl.

6. Zwem 7 meter beginnersborstcrawl.
/
Je wordt toch niet van al die veranderingen steeds ?

Het huidige A is al meer dan dat ik moest voor mijn B in 1980, ik ga er dus maar van uit dat Moppekind niet meer direct verzuipt.....

Borst- en rugcrawl hadden we toen zelfs nog niet (voor B).
@camee: bedankt! Hefet ze dus pech dat het net na 1 septmeber is. Heb de zwemmeester nog aangesproken en hij was echt heel streng, ze moeten bij hem een half zwembad-baantje laten zien en weer terug en dan moet het tweede baantj eook gewoon goed zijn. De meesten zijn dan al aardig vermoeid en zakken behoorlijk diep weg wat het nog lastiger maakt. Dus die 5 meter is leuk, maar daar houdt hij zich bij de beoordeling dus niet aan. Want zegt hij: "tijdens het afzwemmen zijn ze moe (nu kunnen ze af en toe even uitrusten ) en is het tweede baantje het best te vergelijken....

ja duh maar dan heb je het over 20 meter oid i.p.v. 5.

Maar goed, we gaan gewoon door
Pff, hier is ook een Otter diploma in huis. Het lokale zwembad kon echter niet leven met de standaard van dat diploma en het voldoet niet aan de eisen van de KNZB.

Ik heb er heel wat gezeur van gehad. Uiteindelijk toch nog A en B gedaan. Het zwembad is nu tevreden en een stuk rijker. Moet wel zeggen dat kind nu een stuk beter zwemt dan voorheen met alleen dat Otter diploma.
Geen idee waar de volgende zwemschool mee werkt. Als het goed is wordt hij eind november geplaatst voor het B-diploma. Mijn kind verzuipt niet, dat is het allerbelangrijkste.

Het schuingedrukte staat op de site, klinkt wel naar het ABC ?

resulteert uiteindelijk in het behalen van de zwemdiploma’s A, B en C. Dit zijn de elementaire zwemdiploma’s van deNationale raad Zwemdiploma’s (NPZ-NRZ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven