Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook?

08-07-2009 17:35 3227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!
Mogge. Ik kom hier eens even cheeren voor iedereen.

Heb hier ook een tijdje meegeschreven, maar heb inmiddels alweer een half jaar een vaste baan.

Na bijna een jaar op zoek te zijn geweest. Dus je ziet; er is hoop!

@Uhuh; ik werk ook over de grens, in België. Puik te doen, vind ik zelf.
668, the neighbour of the Beast
Dank Marels :D
Ik heb om 10 uur het tweede gesprek, ben benieuwd!
succes!
succes!
Succes Minou

euhhhh beetje laat voor succeswens.

Hoe ging het?
Het ging wel ok, maar denk niet dat dit het wordt. Ik heb er geen supergoed gevoel bij. Ben benieuwd wat zij gaan zeggen, of ze me willen of niet. Dan denk ik er nog een keer heel goed over na. Ik denk dat het ook vanuit hen een nee wordt. Ben bang dat ik gewoon niet in het bedrijfsprofiel pas. We zullen het zien, ik hoor het deze week zeiden ze.

Heb me deze keer een stuk minder serieus gekleed en mijn haren gewoon los, kwam ik nog serieus over haha! Nou ja, boeiend ook.
Hallo allemaal

Deze week 2 tweede gesprekken en 2 eerste gesprekken. Ik heb nog nooit een tweede ronde gesprek gehad dus ik weet niet wat ik moet verwachten. Iemand ervaring hiermee?

Wat is jullie voorkeur een grote onderneming of een kleine onderneming?

Heb nu bij beiden mijn tweede rondegesprek. Vind het allemaal maar lastig.
Nou ik heb wel ervaring. De eerste keer was de tweede ronde al het arbeidsvoorwaardengesprek en vandaag puur het ontmoeten van nieuwe mensen die gingen beoordelen of ik in hun bedrijf pas qua profiel en karakter. Het kan dus heel erg verschillen. Hebben ze er niet bij gezegd (of heb jij niet gevraagd) wat je kon verwachten in het tweede gesprek? Bij mij wel.

Wel goed joh, vier gesprekken!!

En qua onderneming zou ik eerder kijken naar of de cultuur bij je past. Succes in ieder geval!
Dit moet ik toch echt even kwijt. Ik heb vanmorgen een vacature gevonden die echt precies is wat ik zoek. Echt precies! En ik ben ook precies wat zij zoeken. Ik voldoe aan alle eisen in de vacature. Ze kunnen niet anders dan mij op gesprek uit nodigen, dat moet wel. Het past echt precies! Nog nooit zo'n passende vacature gezien haha.

Zou nu wel heel erg tegenvallen als ik niet eens word uitgenodigd.
@uhuh; vier gesprekken, ik wilde dat ik er deze week toch één had ;)! Heb je al gereageerd op je droombaan:D? Ik ben ooit zoiets tegengekomen, maar toen ben ik het niet geworden..

@Minou; waarom heb je er geen goed gevoel bij? Bij de mensen niet, of de antwoorden / vragen?

Ik weet niet op welke leeftijd jullie zitten, maar heeft er iemand ervaring met de Wet investering in jongeren?
@Karen87 Jazeker dat ik al heb gereageerd! Vol spanning nu haha.

En ik geloof dat wij in dezelfde leeftijdscategorie zitten. Nog nooit van die wet gehoord, maar ik heb er verder ook niet op gezocht ofzo.
@ uhuh Leuk dat je iets 'perfects' gevonden hebt!

Ik heb dat ook en ik hoop echt dat ik op gesprek mag komen maar er hebben heel veel mensen gereageerd stond in de reactie op mijn sollicitatie.... Nu maar hopen dat ik ook ben wat zij zoeken..
uhuh. Wat gaaf! Heb je vandaag gesolliciteerd? Even afwachten dan.

Karen87: ik ben 25 maar niet bekend met die wet helaas.

Minoutje, dank voor je antwoord. Bij een vd 2e gesprekken gaan ze dieper op vacature in en worden er een aantal voorbeelden voorgelegd (iets in de trant van hoe reageer je op het voorbeeld waneer het plaatsvindt, wat zou je doen etc.) dus even goed voorbereiden wat ze precies voor iemand zoeken.

Bij het andere tweede gesprek zal voornamelijk de uitkomst van mijn persoonlijkheidstest besproken worden die ik vanmiddag thuis heb gemaakt (vind het eerlijk gezegd altijd zo'n onzin haha).

Voor mij is het mijn eerste officiele baan na mijn afstuderen (hbo bedrijfseconomie) dus vind het allemaal nog onwennig. Vooral ook wat wil ik zelf?

Wat kan ik eisen wat betreft salaris?

Bij het tweede gesprek mag ik toch wel een indicatie van salaris vragen?
Liene85: Ooh salaris eisen...geen idee. Ik heb ook nog geen baan na mn afstuderen gehad. 2000 bruto per maand moet wel kunnen toch?

Tumtummie: Ik denk dat momenteel bij alle vacatures veel mensen reageren. Er zijn veel werkzoekenden en maar weinig banen. Hopelijk word je uitgenodigd.

Nouja, de functie is helemaal perfect bij mij. Het aantal uur niet zo. 10-20 uur per week. Zou ik dan 500 euro per maand overhouden? Want daar red ik het wel mee. (En dan ga ik natuurlijk nog een ander baantje er bij zoeken)
Uhuh, dat geeft een heerlijke energie en spanning he? Ik ben ook zo'n vacature tegengekomen een half jaar geleden. Ik voldeed aan alle eisen, zelfs het niveau van de moderne vreemde talen. Maar helaas, mijn totale werkervaring was te weinig om daadwerkelijk te kunnen concurreren blijkbaar... ben niet eens op gesprek uitgenodigd. En nu nog steeds droom ik ervan dat de huidige persoon het laat afweten en de vacature weer vrij komt Die organisatie is ook gewoon zo leuk...

Karen, ik denk dat ik 3 jaar ouder ben dan jij (als de '87' voor je geboortejaar staat). Ik heb nooit van die wet gehoord, wat is het?

Ik heb zelf geen goed gevoel bij de organisatie en ik denk dat zij dat ook wel gemerkt moeten hebben. Het gesprek ging wel goed, maar het vorige gesprek ging veel gemakkelijker, leuker en beter. Ik ga het horen deze week.
quote:Liene85 schreef op 11 oktober 2010 @ 19:49:

uhuh. Wat gaaf! Heb je vandaag gesolliciteerd? Even afwachten dan.

Karen87: ik ben 25 maar niet bekend met die wet helaas.

Minoutje, dank voor je antwoord. Bij een vd 2e gesprekken gaan ze dieper op vacature in en worden er een aantal voorbeelden voorgelegd (iets in de trant van hoe reageer je op het voorbeeld waneer het plaatsvindt, wat zou je doen etc.) dus even goed voorbereiden wat ze precies voor iemand zoeken.

Blijf wel jezelf. De valkuil is dat je antwoorden gaat geven die zij willen horen, maar verlies niet uit het oog wat jij wilt of kan. Straks zit je in een bedrijf waar je jezelf perfect ingepraat hebt, maar het uiteindelijk niet naar je zin hebt.

Bij het andere tweede gesprek zal voornamelijk de uitkomst van mijn persoonlijkheidstest besproken worden die ik vanmiddag thuis heb gemaakt (vind het eerlijk gezegd altijd zo'n onzin haha).

Voor mij is het mijn eerste officiele baan na mijn afstuderen (hbo bedrijfseconomie) dus vind het allemaal nog onwennig. Vooral ook wat wil ik zelf?

Wat kan ik eisen wat betreft salaris?

Ligt eraan welke baan het is. Kunnen wij niet zo zeggen. Je kunt een indicatie vinden op loonwijzer.nl of de intermediair salariskompas)

Bij het tweede gesprek mag ik toch wel een indicatie van salaris vragen?

Nogmaals, ligt eraan wat de inhoud van het gesprek is. Normaal gesproken valt dit onder het arbeidsvoorwaardengesprek. Geef ze niet de indruk dat je salaris belangrijker vind dan de baan.
quote:uhuh schreef op 11 oktober 2010 @ 19:54:

Liene85: Ooh salaris eisen...geen idee. Ik heb ook nog geen baan na mn afstuderen gehad. 2000 bruto per maand moet wel kunnen toch?

Tumtummie: Ik denk dat momenteel bij alle vacatures veel mensen reageren. Er zijn veel werkzoekenden en maar weinig banen. Hopelijk word je uitgenodigd.

Nouja, de functie is helemaal perfect bij mij. Het aantal uur niet zo. 10-20 uur per week. Zou ik dan 500 euro per maand overhouden? Want daar red ik het wel mee. (En dan ga ik natuurlijk nog een ander baantje er bij zoeken)10 tot 20 uur? Het is geen bijbaantje, is dit wel wat jij wilt?? Ook met het oog op 'CV-building'? Misschien kun je een andere parttime baan erbij zoeken anders.
Ik heb nu helemaal geen baan, dus het aantal uur is nu al een verbetering. Ik kan niet eens vacatures vinden aansluitend bij mijn opleiding. Allemaal aan het bezuinigen.

Ligt overigens niet aan mij, nog niemand van mijn studiejaar gehoord die werk heeft kunnen vinden. Dus ik ben al blij dat er eindelijk een vacature is waar ik iets mee kan.

En het is juist een functie waarin ik relevante werkervaring kan opdoen. De vacature zegt ook dat het bedrijf zn best gaat doen om je te laten doorgroeien en je netwerk te vergroten.

Dus wat dat betreft is het allemaal perfect. Alleen dus jammer van het aantal uur.

(Hoop dat het geen heel vaag verhaal is haha met mn telefoon typt wat lastig)
Minoutje, thanks voor je tips. Salaris is natuurlijk niet het belangrijkste maar mocht ik dadelijk meerdere keuzes hebben is het ook in ieder geval een punt om mee te nemen.

Ik zit nu eigenlijk te wachten of ik vanmiddag wel of niet een eerste gesprek heb. Ze (van werving en selectie bureau) zou contact opnemen met bedrijf. Maar ben dadelijk college volgen ( nog een tentamen open staan) dus moet het echt binnen nu en drie kwartier weten.

Hebben jullie verder nog gesprekken deze week?
Ik heb ja gezegd voor een gesprek van a.s. vrijdag maar nu krijg ik een mailtje waarin de functie toch even wat anders beschreven staat als wat ik gesnapt had. Juist de richting in die ik niet wil. Wat moet ik nou doen?
Liene, ik heb nu helemaal geen gesprekken meer. Maar ik heb een vast contract en heb hier ook wat meer perspectieven gekregen vorige week, dus ik zit niet op een schopstoel. Ik denk eraan als het niks wordt, hier een opleiding of cursus te volgen.

Maja, heb je er de tijd voor? Of moet je vrij nemen? Als je er wel de tijd voor hebt, zou ik toch gaan. Misschien word je er toch enthousiast over. En je kunt natuurlijk altijd eerlijk zeggen dat je bij de vorige beschrijving andere ideeën gekregen had als je zelf de baan wilt afwijzen. Ik zou zeggen, niet geschoten altijd mis!
Net gebeld door een UZB, de vacature waar ik op had gereageerd was van afgelopen Juli en allang vervult. En daarnaast betrof het een baan voor alleen de zomermaanden.

Nou, waarom staat dat dan A. niet in de vacature en B. waarom staat hij dan nog steeds op internet!
Boarn, dat heb ik nou ook zo vaak!! Waarom houden ze het nou niet bij?
@Liene, wat raar dat ze nog niet gebeld hebben.. Anders bel je zelf even? Ik zie dat je dat al om 9uur geschreven hebt, ben benieuwd wat het geworden is

@Maja; je kunt altijd heen gaan voor het gesprek.. Hoe meer sollicitatiegesprekken je doet, hoe makkelijker het uiteindelijk wordt! En als ze je dan kiezen, kan je 't altijd nog afwijzen.

@Boarn&Minoutje; ik ben nu ook aan het kijken bij UZB, maar loop tegen hetzelfde aan. Laatst had ik op vacature gereageerd, werd ik gebeld dat ie al vervuld was maar dat ze 'm nog online hadden staan.. Nou, hij staat er nu nog op!

De WIJ is een wet die vorig jaar in het leven is geroepen om jongeren aan het werk / een baan te krijgen. Ik ben er van de week geweest voor een voorlichting, die niet zoveel voorstelde, maar dat terzijde, en het idee is dus dat je een werk- of leeraanbod afsluit en dat zij dan helpen met het vinden van een passende baan. Dus niet dat je alles aan moet nemen wat er is, maar wat ook nog in jouw straatje past zeg maar. Ik zit te denken of ik het eens zal proberen; mijn probleem bij de sollicitaties is dat ik te jong ben (23) en te weinig ervaring (tsja, ik ben net afgestudeerd), dus het zou op zich al mooi zijn als ik via hun aan een werkervaringsplek kan komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven