Werk & Studie alle pijlers

werknemer verzuimt

11-10-2010 12:21 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Een van teamleden heeft een paar weken geleden zich voor onbepaalde periode ziekgemeld vanwege stress.

Ik heb regelmatig, 1-2x per maand individuele evaluatiegesprekken met elk teamlid om te weten hoe het persoonlijk met ze gaat en lopende zaken door te nemen. Bij dit teamlid is stress nooit ter sprake gekomen en alles leek ok. Wel toonde deze persoon incidenteel een negatieve houding maar de persoon zelf ziet dat zelf niet zo.

Nu heb ik in de tussentijd deze persoon een paar keer gebeld om te vragen hoe het ging en ook om er achter te komen waar de stress vandaan komt. Is het vanwege werk of mss een prive situatie? Ik krijg haar niet te pakken, wel op de voicemail een berichtje achter gelaten. Ook heb ik een sms gestuurd. Geen reactie terug. Wel reageert ze zo nu en dan op een emailtje dat mijn assistent aan het hele team stuurt ivm met praktische zaken.

In mijn beleving klopt er iets niet. Ik vind dat je het niet kan maken t.o.v. je werkgever en collega's je voor onbepaalde tijd ziek te melden zonder aan de werkgever te laten weten wat er aan scheelt. Ik heb werkelijkwaar geen enkel idee. Ook het niet antwoorden op mijn berichten vind ik niet netjes.

In mijn beleving maak je afspraken met je werkgever hierover en weet je beide waar je aan toe bent.

Dit is mijn persoonlijke mening, maar is het ook wel zo dat een werknemer hoort te zeggen wat er aan scheelt?
Vergeet ook die bijbehorende plichten niet he.

En vraag naar de do's en don't's met betrekking tot het voeren van je gesprek met betrekking tot ziekte, oorzaak en verloop naar werknemer toe.

Hopelijk is jouw HR-afdeling goed op de hoogte van de verschillen die formeel én informeel gelden tussen NL en België, óók in deze!
Heeft diegene een Nederlands contract? Dan gelden toch de Nederlandse regels ipv de Belgische? Of zit ik hier fout?

Is er geen procedure? Normaal gesproken is er een bepaalde procedure om je ziek te melden. In die procedure staat dan ook bij wie dat moet. Is dit bij jou? Of centraal? Als dat dus bij de jou (team leader) is, moet ook duidelijk zijn wat de team leaders vervolgens moeten doen. Het lijkt me dat dit ergens centraal opgepakt moet worden, aangezien verzuimdagen enzo bij moeten worden gehouden en ook bepaalde andere acties moeten worden ondernomen.

Het meest logisch lijkt mij dat die persoon die daar verantwoordelijk voor is dit verder oppakt.

Als er niemand is, dan zou ik toch eens aan het bedrijf voorstellen dat ze voorlichting geeft aan alle team leaders hoe ze met ziekmeldingen etc. om moeten gaan (lijkt me toch een veel voorkomend verschijnsel).

(Als het centraal verder wordt opgepakt en de ziekte duurt wat langer, laat dan wel even wat van je horen zo af en toe, zodat je wel je betrokkenheid toont en de arbeidsrelatie erna wat makkelijker weer opgepakt kan worden. (maar let wel: ook weer niet te vaak. Ik heb iemand wel eens meerdere keren per dag zien bellen, dat was verschrikkelijk voor die betrokken persoon)

Ik zou trouwens niet aanraden om zelf langs te rijden, en al helemaal niet onaangekondigd.
quote:Tia Dalma schreef op 11 oktober 2010 @ 14:10:

Vergeet ook die bijbehorende plichten niet he.

En vraag naar de do's en don't's met betrekking tot het voeren van je gesprek met betrekking tot ziekte, oorzaak en verloop naar werknemer toe.

Hopelijk is jouw HR-afdeling goed op de hoogte van de verschillen die formeel én informeel gelden tussen NL en België, óók in deze!

Dat zijn ze want ze zijn Belgisch en ze zitten ook in België. Dank voor de tip.

Al begrepen wat WTF betekende overigens ?
quote:Primabella schreef op 11 oktober 2010 @ 14:28:

Heeft diegene een Nederlands contract? Dan gelden toch de Nederlandse regels ipv de Belgische? Of zit ik hier fout?

Is er geen procedure? Normaal gesproken is er een bepaalde procedure om je ziek te melden. In die procedure staat dan ook bij wie dat moet. Is dit bij jou? Of centraal? Als dat dus bij de jou (team leader) is, moet ook duidelijk zijn wat de team leaders vervolgens moeten doen. Het lijkt me dat dit ergens centraal opgepakt moet worden, aangezien verzuimdagen enzo bij moeten worden gehouden en ook bepaalde andere acties moeten worden ondernomen.

Het meest logisch lijkt mij dat die persoon die daar verantwoordelijk voor is dit verder oppakt.

Als er niemand is, dan zou ik toch eens aan het bedrijf voorstellen dat ze voorlichting geeft aan alle team leaders hoe ze met ziekmeldingen etc. om moeten gaan (lijkt me toch een veel voorkomend verschijnsel).

(Als het centraal verder wordt opgepakt en de ziekte duurt wat langer, laat dan wel even wat van je horen zo af en toe, zodat je wel je betrokkenheid toont en de arbeidsrelatie erna wat makkelijker weer opgepakt kan worden. (maar let wel: ook weer niet te vaak. Ik heb iemand wel eens meerdere keren per dag zien bellen, dat was verschrikkelijk voor die betrokken persoon)

Ik zou trouwens niet aanraden om zelf langs te rijden, en al helemaal niet onaangekondigd.

Betreffende persoon heeft een Belgisch contract.

We hebben een afdeling HR, die houdt zich daarmee bezig, maar ik vind dat ik ook wel persoonlijke betrokkenheid kan tonen. Het jammere is dat de persoon niet reageert waardoor het de schijn heeft dat ik de reden ben.
Rik, niet al invullen wat er met je teamlid aan de hand is! Zorg eerst dat er alsnog contact komt met de betrokken medewerker. Dat kan óók in overleg met HR: bespreek je vorderingen en vraag of zij anders in dit geval willen proberen te bellen en kijken of werknemer wel reageert.

En vraag (al dan niet via HR; hangt even af van protocol, afspraken en contract) aan de bedrijfsarts om advies wat te doen in deze.
Heb je met al de leden van je team 1-2x per maand evaluatiegesprekken?

En is dat face-to-face? Of anders?

Vind dat zo vaak...?
Ja dat van die evaluatiegesprekken was me ook al opgevallen.

Gaan die een beetje gemoedelijk of wordt er dan ook "feedback" gegeven ?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:Rik78 schreef op 11 oktober 2010 @ 14:43:

[...]

We hebben een afdeling HR, die houdt zich daarmee bezig, maar ik vind dat ik ook wel persoonlijke betrokkenheid kan tonen. Het jammere is dat de persoon niet reageert waardoor het de schijn heeft dat ik de reden ben.

Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt echt beter een stapje terug doen en op een later moment je betrokkenheid tonen. Het is aan HR om te achterhalen wat er aan de hand is; en dat is hetgeen wat nu eerst moet gebeuren. De werknemer die thuis zit vanwege stress, wil natuurlijk ook niet door HR gebeld en dan ook nog eens steeds door jou om eruit te trekken wat er aan de hand is; dat is teveel van het goede en levert voor die persoon waarschijnlijk veel extra stress op. Het is jouw taak niet om dat nu te achterhalen.

Ik denk dat je bang bent dat jij de 'schuld' krijgt en het daardoor in de hand wil houden. Klopt dat?
@Primabella,

Dat hoeft absoluut niet zo te zijn, zoals jij het beschrijft! In veel organisaties is het juist gebruikelijk dat de Poortwachter-taken bij het management (dus de (direct) leidinggevende) besloten liggen, en HR optreedt als casemanager en adviseur aan alle partijen.

Dit in het kader van integraal management.

Dus het hangt af van hoe eea belegd is in het ziekteverzuimprotocol, of Rik een actieve danwel passieve rol moet spelen. Het kan wel degelijk zijn taak wél zijn om het contact te zoeken en in overleg te treden met werknemer over re-integratie.
quote:MadreMia schreef op 11 oktober 2010 @ 14:55:

Heb je met al de leden van je team 1-2x per maand evaluatiegesprekken?

En is dat face-to-face? Of anders?

Vind dat zo vaak...?het team heeft zijn teamleader op afstand en ik neem meestal de tijd bij een bezoek in België om per medewerker even samen te zitten. Dat gaat gemoedelijk, niet een officieel gesprek ofzo.
Nou ja, jij noemt het evaluatiegesprek. Klinkt mij niet in de oren als effe bijkletsen.

Maar als je toch 1-2x per maand in Belgie bent, kan je toch een keer een bloemetje brengen? Zou het wel even aankondigen/vragen of het schikt.
Nou bij ons is niet zoveel vastgelegd hoor. Als iemand ziek is dan is iemand ziek, je belt als het langer dan 3 dagen duurt en je overlegt wanneer diegene weer kan beginnen.

Is er iemand langdurig ziek, dan schakelen we HR in, zoals nu.
@Tia Dalmaquote:Tia Dalma schreef op 11 oktober 2010 @ 15:14:

@Primabella,

Dat hoeft absoluut niet zo te zijn, zoals jij het beschrijft! In veel organisaties is het juist gebruikelijk dat de Poortwachter-taken bij het management (dus de (direct) leidinggevende) besloten liggen, en HR optreedt als casemanager en adviseur aan alle partijen.

Dit in het kader van integraal management.

Dus het hangt af van hoe eea belegd is in het ziekteverzuimprotocol, of Rik een actieve danwel passieve rol moet spelen. Het kan wel degelijk zijn taak wél zijn om het contact te zoeken en in overleg te treden met werknemer over re-integratie.

Ja dat klopt, dat kan wel. Maar hij zegt zelf dat er HR is die zich daar mee bezig houdt, of zo vat ik het tenminste op:

quote:Rik78 schreef op 11 oktober 2010 @ 14:43:

We hebben een afdeling HR, die houdt zich daarmee bezig, maar ik vind dat ik ook wel persoonlijke betrokkenheid kan tonen..
HR is bij ons meer voor de registrering en dergelijke.
quote:Rik78 schreef op 11 oktober 2010 @ 16:07:

HR is bij ons meer voor de registrering en dergelijke.

Dan ist geen HR maar Personeelszaken

Was getekend, TD de beroepsgedeformeerde

(en ik ben zó gedeformeerd dat ik ook van mening ben, in het licht van de informatie die ik verder nog heb over jullie bedrijfsstructuur, dat ik het een kwalijke zaak vindt dat er in deze bijzondere internationale multiculturele situatie niet méér kennis en ondersteuning voorhanden is).

Vogel echt snel uit wat je rechten en plichten als leidinggevende in de Belgische situatie zijn!
quote:Tia Dalma schreef op 11 oktober 2010 @ 16:11:

[...]

Dan ist geen HR maar Personeelszaken

Was getekend, TD de beroepsgedeformeerde

(en ik ben zó gedeformeerd dat ik ook van mening ben, in het licht van de informatie die ik verder nog heb over jullie bedrijfsstructuur, dat ik het een kwalijke zaak vindt dat er in deze bijzondere internationale multiculturele situatie niet méér kennis en ondersteuning voorhanden is).

Vogel echt snel uit wat je rechten en plichten als leidinggevende in de Belgische situatie zijn!En dat is maar het topje van de ijsberg;)
Wat bedoel je precies?
@Rik, volgens mij heb ik je een jaar geleden eens geadviseerd om een gedegen managementopleiding te gaan volgen. Je hebt hier al heel wat topics geopend met vragen die je mijns inziens als manager niet meer behoort te stellen. Ik begrijp dat je niet alles kunt weten maar leidinggeven is een vak en dat kun je tot op zeker hoogte leren. In elk geval waar het gaat om juridische kaders, verantwoordelijkheden, communicatietechnieken en stijlen.

Wat houdt je tegen?
Ben je als teamleader ook de formele leiddinggevende van dit teamlid?
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven