Forum Triviant!

29-10-2007 15:30 7220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi er eens even een spelletje tegenaan. Ik stel de eerste vraag en degene die het goede antwoord geeft, mag de volgende vraag neerzetten! De vragen mogen over vanalles gaan: techniek, kunst, geschiedenis, aardrijkskunde, maffe weetjes enz. enz. Enne: niet gelijk gaan Googelen, laten we het een beetje eerlijk houden! En weet je even geen nieuwe vraag? Zeg dat dan even, dan mag een ander gewoon een vraag neerzetten.

Ok, hierbij de eerste vraag:

De Citroën Traction Avant is een mooie oude auto die in 1934 op de markt kwam. Waar staat Traction Avant voor? (en de bonus: wat was daar zo bijzonder aan?)
Ik ben mijn eigen bananenschil
Geen schietstoelen, eenpersoons jagers. Die vliegtuigen hadden nog geen raketten.

In feite werden er ongeveer net zo veel Amerikaanse als Japanse vliegtuigen neergeschoten. Toch sneuvelden er veel meer Japanse piloten. Beide kampen beschikten over parachutes.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
JA ik weet het, ze waren zo snel want ze waren van origami, dus super licht en speedy maar als het regent?? dan gaan ze stuk..

pff ik geef het op
aha dus het heeft te maken met wat er gebeurde nadat een japans vliegtuig was neergeschoten?

- japanners vlogen boven land en hadden geen kans als ze neerstortten?

ik geeft het ook even op en ga weer aan t werk.
Pfft, lastige vraag. Ik heb Topgun gezien, maar die is veel later.

Mss zat in een japans vliegtuig de brandstoftank precies op die plaats vwaar je het vliegtuig het makkelijkst kan raken.
door de spleetogen van de japanners hadden ze moeite met driedimensionaal denken hahahahahahah
Brandstoftank aan de onderkant zodat bij een noodlanding de kist alsnog ontplofte?
De geallieerden hadden wel radars en de japanners niet?
Am Yisrael Chai!
Nog steeds geen goed antwoord. Het heeft te maken met de overlevingskans van de piloot als zijn vliegtuig wordt geraakt.
de japanners vlogen op veel lagere hoogtes, zodat de parachute minder tijd had om hun val af te remmen?
De japaners hadden te weinig zuurstof in hun cabine en overleden hieraan?
ohw, misschien is het dat de VS had een betere marine om zijn piloten op te pikken uit het water?
vliegsystemen van japanners waren enkelvoudig uitgevoerd en van amerikan dubbel?
de japanners vlogen juist veel hoger en hadden hierdoor zuurstofgebrek en reageerden hierdoor trager, dus het duurde langer voordat ze uit het vliegtuig met hun schietstoel vlogen?
Het antwoord ligt in het ontwerp en de bouw van de vliegtuigen, en het heeft te maken met de bescherming van de piloot (nu heb ik het antwoord al bijna gegeven)
ik gok dat de piloot minder beschermd was bij de japanse vliegtuigen... mogelijk door de bouw van de vleugels of de positie van de piloot tov de romp
nee die kleine vliegtugjes waren misschien wel beter en sneller, maar ze waren te makklijk kapot te krijgen?

het vizier was niet rond maar in de vorm van een spleetje?
vizier in de vorm van een spleetje ahhahaahah
in de vorm van een spleetoogje
Jullie zitten nu wel vrij dicht bij het juiste antwoord (met name Extrahalo). En eigenlijk is het antwoord vrij simpel.
nee jongens, de amerikaanse polioot was gewoon beter beschermd tegen kogels dan de japanner
quote:extrahalo schreef op 27 november 2007 @ 13:57:

nee jongens, de amerikaanse polioot was gewoon beter beschermd tegen kogels dan de japanner

Dit klopt. Wat ik nog wil weten is: hoé hadden de Amerikanen hun piloten beschermd tegen kogels. Als je het niet weet kan je het ook met logisch nadenken wel achterhalen.

En waarom deden de Japanners dat niet ?
ehm, zwaardere bepansering? De japanners wilden een licht, wendbaar vliegtuig en hadden hierbij dus kilo's bespaard?
Met spinrag

Nee ze hadden een soort bepantserde badkuip
amerikanen hadden een helm op? en de japanners niet?
quote:extrahalo schreef op 27 november 2007 @ 14:09:

ehm, zwaardere bepansering? De japanners wilden een licht, wendbaar vliegtuig en hadden hierbij dus kilo's bespaard?

Dit reken ik goed.

Het antwoord: de Amerikaanse toestellen hadden als bescherming een zware stalen pantserplaat achter de stoel van de piloot. Daar werd het vliegtuig zwaarder en dus langzamer en minder wendbaar van (een nadeel in luchtgevechten) maar het vergrootte enorm de overlevingskansen van de Amerikaanse piloten. Een jachtvliegtuig wordt vrijwel altijd van achteren aangevallen en neergeschoten (anders kan de aanvaller hem nooit lang genoeg in het vizier houden om er een goed salvo op af te vuren). De aangevallen piloot wordt dan vaak doorzeefd tenzij een pantserplaat de kogels tegenhoudt.

Als Amerikaanse piloten werden neergeschoten konden ze zich vaak redden met hun parachute en meestal werden ze weer opgepikt en teruggebracht naar hun basis.

De Japanse vliegtuigen waren snel en wendbaar, zwaar bewapend maar ongepantserd. Sterven in dienst van de Keizer was een grote eer, en een gevecht verliezen was gruwelijk verlies van eer (de code van de Samoerai schreef in dat geval zelfs harikiri voor). Daarom was het voor de Japanse vliegtuigbouwers niet logisch om het vliegtuig zwaarder te maken met bepantsering. De overwinning of de dood zeg maar. Bij een succesvolle aanval van achteren op een Japans vliegtuig sneuvelde daarom vaak de Japanse piloot.

Resultaat was dat de Japanse piloten “opraakten” terwijl de Amerikaanse piloten doorvochten ook nadat ze waren neergeschoten (vaak zelfs diverse malen). Vliegtuigen konden snel gebouwd worden; ervaren piloten zijn schaars en moeilijk te vervangen. De opleiding duurt lang en veel onervaren piloten sneuvelen al in hun eerste luchtgevecht juist door hun onervarenheid. Dit was trouwens een reden voor het inzetten van de Japanse Kamikaze’s aan het eind van de oorlog: dat waren onervaren piloten die bereid waren te sterven door zich met hun vliegtuig in een Amerikaans oorlogsschip te boren. De Japanners hadden toen geen ervaren piloten meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven