Vliegen en het milieu

13-10-2010 11:42 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
We weten allemaal dat vliegen één van de slechtste dingen is die je voor het milieu kan doen (op het laten ontploffen van een kerncentrale en het knappen van oceanische olieleidingen na enzo)

Nu ben ik 'redelijk' milieu/maatschappijbewust. Ik koop veel lokale of fair trade producten en biologisch vlees. Mijn computer doe ik netjes uit als ik klaar ben (in tegenstelling tot de algemene concensus, wat ik vandaag in de krant las), ik heb spaarlampen, doe liever een trui aan dan de kachel, etc, etc...

Ik ben niet superconsequent. Soms haal ik wel eens een zielig kroketje, of kom ik bij thuiskomst erachter dat de hele dag de lampen hebben gebrand in huis. Ook ga ik wel eens op vakantie met het vliegtuig.

Het liefst maak ik dan een lange reis, zodat ik uit één vliegreis veel 'rendement' haal.

Afgelopen zomer kon ik door omstandigheden maar 1 week van mijn vakantie vrij besteden. Ik overwoog een last minute naar een ver land te boeken. Toch heb ik het niet gedaan, omdat ik me bedacht dat als ik maandag vlieg, ik vrijdag weer terug moest, waardoor ik eigenlijk maar 3 dagen had om van het land te genieten. Ik vond dat niet echt kunnen, gezien je toch zo'n vervuilende manier van reizen kiest.

Mijn vriendinnen zijn ook redelijk milieubewust. Maar sinds we allemaal werken, hoor ik continu verhalen over een weekendje Milaan, in twee dagen op en neer vliegen naar Marokko om daar een vriendin te bezoeken (omdat er zo'n voordelige lastminute was, superleuk toch?), een midweekje Curacao, etc etc...

In plaats van 2 keer een grote studiereis gedurende je hele studie, gaan ze paar jaar minimaal 5 keer op vakantie met het vliegtuig.

We hebben allemaal het geld ervoor, dat is juist het probleem.

Maar ik vraag me af: ben ik nou zo gek dat ik zo'n lekkere korte zonvakantie toch maar niet boek, omdat ik bewust met het milieu probeer om te gaan?
Occam's razor
Volgens mij

wordt de zon in een later stadium een 'rode reus' of zoiets, waardoor ze geweldig in volume toeneemt, zodanig dat ze voorbij de baan van de aarde kan komen...
Tegen die tijd zijn wij er allang niet meer
Known to cause insanity in laboratory mice
Ik moet wel een beetje lachen om dit topic. Ik wilde eigenlijk volgende week eindelijk eens een keertje lekker zon tappen op de canarische eilanden, maar dat werd 'm niet, dus nu gaan we met de auto naar een bungalow. En toen heb ik mezelf getroost met de gedacht dat dat ook gelijk wat minder schadelijk is voor het milieu.

Verder ben ik helemaal niet zo milieubewust, ik probeer er de laatste tijd wel meer op te letten, ga vaker fietsen, zet de verwarming lager en doe meer lampen uit in huis. Maar dat is allemaal eerder nog uit kostenoverweging dan uit milieubewustheid, vrees ik.
..
quote:Demissionair schreef op 13 oktober 2010 @ 12:30:

[...]

Daar denk ik ook aan, want als ons consumeren steeds groener wordt, dan gaat de marktwerking er vanzelf voor zorgen dat die Chinezen ook steeds groener worden. Inkopers kopen in Europa en Amerika ook groen in (de miljoenen inkopers), dus China gaat over 20 jaar vanzelf iets doen.

Ook ik stoot nog veel Co2 uit, dat weet ik, maar sinds 3 jaar heb ik het weten te verminderen met 50%. Dat scheelt niet alleen in emissie, maar ook in kosten. En heb best veel luxe hoor!50%, dat is drastisch! Ik ben wel heel benieuwd naar je berekening. Of ging je drie jaar geleden elke maand met het vliegtuig op vakantie (om het geheel toch even on topic te houden!).
@reizigster, daar wordt ik al vrolijk van!

(gejat van Rob Geus )
quote:Demissionair schreef op 13 oktober 2010 @ 12:30:

[...]

Ook ik stoot nog veel Co2 uit, dat weet ik, maar sinds 3 jaar heb ik het weten te verminderen met 50%.

Hihi, had ik nog niet gelezen...misschien door telkens een ademhaling over te slaan...sorry flauw...

Ik veronderstel dat je het enkel over verwarming/elektriciteit hebt, want je kan dat natuurlijk helemaal niet weten...alles wat je koopt, werd ergens geproduceerd uit grondstoffen die werden ontgonnen, getransporteerd en uiteindelijk zal het ook moeten worden afgebroken...elke stap van die levenscyclus zal in min of meerdere mate gepaard gaan met de uitstoot van CO2...
quote:JohnnyCake schreef op 13 oktober 2010 @ 12:57:

[...]

50%, dat is drastisch! Ik ben wel heel benieuwd naar je berekening. Of ging je drie jaar geleden elke maand met het vliegtuig op vakantie (om het geheel toch even on topic te houden!).ja, ik liet lampen branden, pakte de auto als ik naar de buren moest (rijtjeshuis), zette de kachel in September aan, liet de kraan lopen bij het tandenpoetsen, zette de wasmachine aan bij een kwart was, gooide glas, batterijen en plastic in de kliko, kocht veel vlees wat ik niet eens op at, etc etc.... je kunt het via websites bijhouden trouwens en je eigen Co2 uitstoot meten. Vandaar dat ik dat weet.
quote:Poloppie schreef op 13 oktober 2010 @ 13:04:

[...]

Hihi, had ik nog niet gelezen...misschien door telkens een ademhaling over te slaan...sorry flauw...

Ik veronderstel dat je het enkel over verwarming/elektriciteit hebt, want je kan dat natuurlijk helemaal niet weten...alles wat je koopt, werd ergens geproduceerd uit grondstoffen die werden ontgonnen, getransporteerd en uiteindelijk zal het ook moeten worden afgebroken...elke stap van die levenscyclus zal in min of meerdere mate gepaard gaan met de uitstoot van CO2...Uiteraard! Maar ik ga veel verder dan de verwarming/elektriciteit, zie mijn vorige post. En grapjes kan gewoon hoor!
quote:reizigster2004 schreef op 13 oktober 2010 @ 12:56:

Ik moet wel een beetje lachen om dit topic. Ik wilde eigenlijk volgende week eindelijk eens een keertje lekker zon tappen op de canarische eilanden, maar dat werd 'm niet, dus nu gaan we met de auto naar een bungalow. En toen heb ik mezelf getroost met de gedacht dat dat ook gelijk wat minder schadelijk is voor het milieu.

Dus jij op de volgende verjaardagsvisite aan iedereen die het maar wil horen vertellen dat 'je bewust voor een lokale vakantie hebt gekozen, want je bent niet helemaal meer bij de tijd als je vandaag de dag nog zo'n vliegvakantie boekt, onethisch, etc...'

Ik vind het echt supernobel als je nooit vliegt vanwege het milieu. Maar ik denk dat je (eens in de zoveel jaar) best een mooie reis moet kunnen maken. Het punt is alleen: waarom naar Mallorca gaan als er in Duitsland ook zoveel moois te ontdekken is?

Je kunt toch ook wél op vakantie gaan, maar dan milieubewuster reizen en dan eens in de zoveel tijd een reis naar een ver land wat op je verlanglijstje staat?

Maar ja, 'drie weken in de Duitse ardennen' klinkt natuurlijk lang zo goed niet als 'drie weken rondtrekken door Australië' tegenover je vrienden en familie :(
Occam's razor
Wat zit je nu echt dwars Debora?

Ik vind het altijd haske leuk om te horen dat iemand idealen heeft, of naar Australië reist, of naar Monnikendam gaat, of wat dan ook.

Ik word altijd blij van bevlogen verhalen. Het maakt mij niet uit of iemand het heel leuk heeft gehad in Australië of in Zierikzee.
Ter aanvulling; ik word minder blij van jouw posts. je wil graag, maar laat je tegenhouden door milieu vervuiling, maar dat geeft je geen goed gevoel. Da's niet de bedoeling hoor. Of wees blij dat je iets niet doet vanwege jouw overtuiging.
quote:JohnnyCake schreef op 13 oktober 2010 @ 12:44:

[...]

Nee, dat kost enorm veel geld. Maar ik neem met veel plezier tweemaal daags een warme douche, en af en toe een warm bad. Ik snap je vergelijking niet!

Duh. Jouw argument tegenover Roelfien was: je stoot tóch al veel meer CO2 uit dan een Afrikaan, dus het is onzinnig om je schuldig te voelen over je CO2 uitstoot. Mijn tegenargument is: daarmee sla je elke mogelijke verbetering van je eigen gedrag dood. Want er is altijd wel iemand op aarde te vinden die minder vervuilend is dan jij.

Op dezelfde manier kun je dus ook je gebruikte batterijen wel in de sloot flikkeren, want als BASF weer een lozinkje doet is dat véél erger.

Maar je argument van 'water laten lopen is duur' suggereert dat er voor jou maar één prikkel is voor energie- en waterbesparing: je eigen portemonnee.
Zo'n ramp is het niet. Ik geloof niet dat je per sé gelukkig wordt van veel reizen. Je wordt gelukkig omdat je happy bent met jezelf. En mijn volgende plan is om gewoon de trein te pakken en in Nederland mooie natuurgebieden te bezoeken, dus het is niet zo dat ik iets laat wat ik vreselijk graag wil.

Maar eerlijk is eerlijk: als het geen belasting voor het milieu was geweest, dan had ik de hele wereld rondgevlogen.

En ik besef heel goed dat mijn milieubewuste acties niet veel bijdragen als ik de enige ben die dat doet.

Dus wat dat betreft hou ik er een naar gevoel aan over als vriendin B. een mailtje stuurt dat ze de komende twee dagen niet bereikbaar is, want ze staat op het punt naar Schiphol te vertrekken voor een tripje Barcelona (want zoiets doet ze iedere maand ongeveer)

Maar aan de andere kant moet ik niet zeuren, want ik kan ook lekker gaan shoppen in Maastricht of naar de dierentuin in Emmen of naar het sprookjesbos in de Efteling
Occam's razor
quote:Demissionair schreef op 13 oktober 2010 @ 13:04:

[...]

ja, ik liet lampen branden, pakte de auto als ik naar de buren moest (rijtjeshuis), zette de kachel in September aan, liet de kraan lopen bij het tandenpoetsen, zette de wasmachine aan bij een kwart was, gooide glas, batterijen en plastic in de kliko, kocht veel vlees wat ik niet eens op at, etc etc.... je kunt het via websites bijhouden trouwens en je eigen Co2 uitstoot meten. Vandaar dat ik dat weet.Ok, maar de zaken die je noemt gaan wel heel erg richting verspilling, toch? Toch is 50% aan de hoge kant. Als moderne mens is je basisbehoefte aan CO2-uitstoot vele malen groter dan het effect van wat weggegooid vlees, lijkt me. Houdt die website daar rekening mee?
quote:Debora schreef op 13 oktober 2010 @ 13:31:

[...]

Ik vind het echt supernobel als je nooit vliegt vanwege het milieu. Maar ik denk dat je (eens in de zoveel jaar) best een mooie reis moet kunnen maken. quote:Je kunt toch ook wél op vakantie gaan, maar dan milieubewuster reizen en dan eens in de zoveel tijd een reis naar een ver land wat op je verlanglijstje staat?

Als je 't geld ervoor hebt, niets uitstellen tot 'morgen', je weet niet wat 't leven voor jou in petto heeft. Je kunt wel ziek worden waardoor je niet meer op reis kan! Pluk de dag, al ga je 2 keer per jaar ver weg. Als je dan op je 50e invalide raakt en aan huis gekluisterd zit, hoef je tenminste geen spijt te hebben van de kansen die je hebt laten liggen.

quote:Het punt is alleen: waarom naar Mallorca gaan als er in Duitsland ook zoveel moois te ontdekken is?

Waarom jezelf beperken? Natuurlijk kun je 'ns in 'n lang weekend gaan genieten van de schoonheid van 'n buurland, maar er is zo ontzettend veel meer te zien in de wereld. Elk continent heeft z'n eigen schoonheid en sfeer.

quote:Maar ja, 'drie weken in de Duitse ardennen' klinkt natuurlijk lang zo goed niet als 'drie weken rondtrekken door Australië' tegenover je vrienden en familie :(Ik kan evengoed lyrisch zijn over mijn zeer goed bevallen weekendje Texel als over mijn verre reizen. Het is toch heerlijk dat er ook in onze eigen omgeving locaties bestaan die 't bezoeken waard zijn? Die zijn ideaal voor korte tussendoortjes. Een lang pinksterweekend bijv.
quote:Debora schreef op 13 oktober 2010 @ 13:52:

Maar aan de andere kant moet ik niet zeuren, want ik kan ook lekker gaan shoppen in Maastricht of naar de dierentuin in Emmen of naar het sprookjesbos in de Efteling

Maar dya bedoel ik nou. Naar Maastricht kost ook enorm veel energie, zeker als je met de auto gaat. Maar de trein rijdt ook niet op lucht.Waarom blijf je niet gewoon in je eigen stad?

Ik snap best wel dat mijn redenering ook niet helemaal kosjer is, maar wie heeft er gelijk? Ik denk dat dat moeilijk te bepalen is, vandaar dat ik teruggrijp op de 'Afrikaan' die minder energie verbruikt per maand dan wij met z'n allen alleen al op deze electronische internetdiscussie. Hij heeft in deze meer recht van spreken.
quote:JohnnyCake schreef op 13 oktober 2010 @ 13:52:

[...]

Ok, maar de zaken die je noemt gaan wel heel erg richting verspilling, toch? Toch is 50% aan de hoge kant. Als moderne mens is je basisbehoefte aan CO2-uitstoot vele malen groter dan het effect van wat weggegooid vlees, lijkt me. Houdt die website daar rekening mee?

Ja, maar ik was dan ook een grote verspilster.

Dus ik heb veel goed te maken! Maar ik doe het nu wel goed tov het gemiddelde. Ik word zelfs gebeld door Nuon en de watermaatschappij als ik via internet de meterstanden doorgeef. Ze geloven het niet

Maar enkele voorbeelden: Ik reed vroeger elke dag, nu 2 x per week, ik vloog 3 keer per jaar, nu 1 keer, ik stookte al in September, nu pas als het echt koud wordt (zit nu met dikke sokken en trui, tres charmant!) Ik deed echt aan verspilling.

De website houdt geen rekening met de keten overigens, dus ook niet met vlees en afval.
quote:Snormel schreef op 13 oktober 2010 @ 13:49:

[...]

Duh. Jouw argument tegenover Roelfien was: je stoot tóch al veel meer CO2 uit dan een Afrikaan, dus het is onzinnig om je schuldig te voelen over je CO2 uitstoot. Mijn tegenargument is: daarmee sla je elke mogelijke verbetering van je eigen gedrag dood. Want er is altijd wel iemand op aarde te vinden die minder vervuilend is dan jij.

Op dezelfde manier kun je dus ook je gebruikte batterijen wel in de sloot flikkeren, want als BASF weer een lozinkje doet is dat véél erger.

Maar je argument van 'water laten lopen is duur' suggereert dat er voor jou maar één prikkel is voor energie- en waterbesparing: je eigen portemonnee.Dan heb je mijn Afrikanenvergelijking niet begrepen. Het gaat mij om de manier waarop mensen rondbazuinen hoe milieubewust ze zijn en hoe deze mensen anderen die hun lichtend pad niet volgen er op veroordelen. Dat betekent niet dat ik verspilling goed praat. Ik zeg alleen, als jij over mijn reisgedrag wilt oordelen, dan kun je maar beter in een hutje op de hei gaan wonen, net als die 'Afrikanen'. Alleen dan doe je niet mee aan de relatief bovenmatige uitstoot van CO2.
quote:Debora schreef op 13 oktober 2010 @ 13:52:

Zo'n ramp is het niet. Ik geloof niet dat je per sé gelukkig wordt van veel reizen. Je wordt gelukkig omdat je happy bent met jezelf. En mijn volgende plan is om gewoon de trein te pakken en in Nederland mooie natuurgebieden te bezoeken, dus het is niet zo dat ik iets laat wat ik vreselijk graag wil.

Maar eerlijk is eerlijk: als het geen belasting voor het milieu was geweest, dan had ik de hele wereld rondgevlogen.

En ik besef heel goed dat mijn milieubewuste acties niet veel bijdragen als ik de enige ben die dat doet.

Dus wat dat betreft hou ik er een naar gevoel aan over als vriendin B. een mailtje stuurt dat ze de komende twee dagen niet bereikbaar is, want ze staat op het punt naar Schiphol te vertrekken voor een tripje Barcelona (want zoiets doet ze iedere maand ongeveer)

Maar aan de andere kant moet ik niet zeuren, want ik kan ook lekker gaan shoppen in Maastricht of naar de dierentuin in Emmen of naar het sprookjesbos in de Efteling TO, dan zou ik je aanraden de hele wereld over te vliegen. ik heb makkelijk praten, want ik ben nl in elk werelddeel al geweest en dat heeft mij een beter mens gemaakt. Ik geloof ook dat je jezelf kan verbeteren en opladen door dingen te doen die je leuk vindt. Thuis zitten en niks doen brengt je niks en als je niks hebt kan je het ook niet geven. Niet aan jezelf, niet aan anderen en dus ook niet aan het milieu.
WTF???? Ik kreeg reclame toen ik op send klikte???

Life as we know it reclame. Is dat nieuw?
quote:JohnnyCake schreef op 13 oktober 2010 @ 13:58:

[...]

Maar de trein rijdt ook niet op lucht.Waarom blijf je niet gewoon in je eigen stad?

Ik snap best wel dat mijn redenering ook niet helemaal kosjer is, maar wie heeft er gelijk?Ik begrijp je redering helemaal niet..Is het dan zwart/wit? moeten mensen die met het milieu inzitten ervoor zorgen dat ze absoluut geen impact hebben op het milieu? En andere mensen dan maar wachten tot overheden in actie treden? Er is toch een tussenweg..of was jouw bericht van veel waterverbruik maar om een reactie teweeg te brengen?
Debora,

Een loffelijk streven, maar ik vind je wel érg streng.

Roomser dan de paus, bij wijze van spreken.

Waarom jezelf niet 1x per jaar een vliegreis toestaan ?

Reizen geeft je een andere kijk op de wereld en stemt mij dankbaar voor al het moois dat onzelieveheer gemaakt heeft.

En aangezien ik nu nog gezond ben, zie ik graag nu iets van de grote wereld. De Ardennen en de Waddeneilanden zijn ook mooi, maar daar kan ik t.z.t. met rollator ook nog wel naar toe.

Jij bent niet verantwoordelijk voor de CO2-vervuiling van je vriendinnen. Gun hen de pleziertjes !

Misschien hebben zij hun eigen manieren om het milieu te sparen, waar jij niets van weet.
Ik begrijp Debora's idee wel. Zoals ik eerder schreef, het niet op vliegvakantie gaan was hier eerder een financiële dan een milieubewuste keuze, maar het is wel waar. Dichtbij huis is zoveel moois te zien, om te genieten van natuur en omgeving hoef je niet per se naar de andere kant van de wereld. Ik wil bijv. ook nog wel eens op fietsvakantie naar de Moezel of langs het IJsselmeer en da's helemaal goed (niet slecht) voor het milieu natuurlijk..

En toch zou ik ook heel graag eens naar Canada, Nieuw Zeeland en Afrika gaan, hoor. Ik sluit ook niet uit dat het nog eens gebeurt en ik geloof zelfs dat dat minder slecht is voor het milieu dan een week aan de spaanse kust. Waar alles volgebouwd is, straten bij de minste regenbui overstromen omdat er geen plek meer is waar het water de grond in kan door al het beton, waar het water op rantsoen is door het enorme verbruik in de zomer, waar al die airco's staan te loeien omdat de toeristen die de zon opzoeken, de warmte er liever niet bij krijgen etc. En waar elke dag honderden vliegtuigen naar toe vliegen om mensen te droppen die een week later weer teruggaan.

Wat dat betreft begrijp ik het rendementverhaal ook wel, dat je door 1x ergens langer te blijven het milieu minder belast dan door 2 of 3x op een kortere vliegtrip te gaan.
..
quote:Poloppie schreef op 13 oktober 2010 @ 14:16:

[...]

Ik begrijp je redering helemaal niet..Is het dan zwart/wit? moeten mensen die met het milieu inzitten ervoor zorgen dat ze absoluut geen impact hebben op het milieu? En andere mensen dan maar wachten tot overheden in actie treden? Er is toch een tussenweg..of was jouw bericht van veel waterverbruik maar om een reactie teweeg te brengen?

Over waterverbruik ben ik niet begonnen in ieder geval.

Zie mijn eerdere post op deze pagina, het gaat er mij om dat die mensen niet al te hard mogen oordelen over andermans vliegreisjes. Want juist dat is zwart/wit denken.
quote:reizigster2004 schreef op 13 oktober 2010 @ 14:31:

Dichtbij huis is zoveel moois te zien, om te genieten van natuur en omgeving hoef je niet per se naar de andere kant van de wereld.

Maar dichtbij huis kun je ook nog op vakantie als je oud en gebrekkig bent. Zolang je nog jong en fit bent moet je ervan profiteren de rest van de wereld te ontdekken (als je financiën dat toelaten uiteraard).

Toevoeging: ik vind dat jij je nickname geen eer aan doet met die uitspraak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven