Vliegen en het milieu

13-10-2010 11:42 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
We weten allemaal dat vliegen één van de slechtste dingen is die je voor het milieu kan doen (op het laten ontploffen van een kerncentrale en het knappen van oceanische olieleidingen na enzo)

Nu ben ik 'redelijk' milieu/maatschappijbewust. Ik koop veel lokale of fair trade producten en biologisch vlees. Mijn computer doe ik netjes uit als ik klaar ben (in tegenstelling tot de algemene concensus, wat ik vandaag in de krant las), ik heb spaarlampen, doe liever een trui aan dan de kachel, etc, etc...

Ik ben niet superconsequent. Soms haal ik wel eens een zielig kroketje, of kom ik bij thuiskomst erachter dat de hele dag de lampen hebben gebrand in huis. Ook ga ik wel eens op vakantie met het vliegtuig.

Het liefst maak ik dan een lange reis, zodat ik uit één vliegreis veel 'rendement' haal.

Afgelopen zomer kon ik door omstandigheden maar 1 week van mijn vakantie vrij besteden. Ik overwoog een last minute naar een ver land te boeken. Toch heb ik het niet gedaan, omdat ik me bedacht dat als ik maandag vlieg, ik vrijdag weer terug moest, waardoor ik eigenlijk maar 3 dagen had om van het land te genieten. Ik vond dat niet echt kunnen, gezien je toch zo'n vervuilende manier van reizen kiest.

Mijn vriendinnen zijn ook redelijk milieubewust. Maar sinds we allemaal werken, hoor ik continu verhalen over een weekendje Milaan, in twee dagen op en neer vliegen naar Marokko om daar een vriendin te bezoeken (omdat er zo'n voordelige lastminute was, superleuk toch?), een midweekje Curacao, etc etc...

In plaats van 2 keer een grote studiereis gedurende je hele studie, gaan ze paar jaar minimaal 5 keer op vakantie met het vliegtuig.

We hebben allemaal het geld ervoor, dat is juist het probleem.

Maar ik vraag me af: ben ik nou zo gek dat ik zo'n lekkere korte zonvakantie toch maar niet boek, omdat ik bewust met het milieu probeer om te gaan?
Occam's razor
Iran. Tja, mooi land (als het je smaak is), maar ik vind het een crime dat ik er dan met hoofddoek moet rondlopen (ben er een paar keer geweest).

In huize Lizzl wordt sowieso geen vlees gegeten. Maar kaas... ja, heel veel (as we speak, boterham met kaas). Eigenlijk zouden we best een eigen koe kunnen hebben :-)

De kans op kinderen is klein, maar inderdaad: wat niet is...
Volgens Midas Dekkers mogen kinderlozen elke dag wel een vaatje motorolie in het gootsteenputje kieperen, dan nog zijn ze milieuvriendelijker bezig. Niet dat je daar nou veel plezier aan beleeft, Maar vijf vliegvakanties per jaar is blijkbaar altijd nog beter dan nog een westers consumentje op de wereld zetten.

Niet dat je mensen daarom hun kinderwens zou mogen ontzeggen, natuurlijk! Dat zou pas ecofascisme zijn.

Het is natuurlijk erg lovenswaardig om zo bewust mogelijk te leven en je te realiseren wat jouw consumptiepatroon allemaal wel niet aanricht. Maar, het leven is maar kort...en daarbij stoot iedereen constant CO2 uit door de ademhaling...en doodt massa's planten en dieren om op te eten om te kunnen overleven. Da's inherent aan het leven en daar hoef je geen schuldgevoel over te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven