Gezondheid alle pijlers

herstel na gebroken enkel

13-10-2010 14:56 6 berichten
.
anoniem_640109a1b93c2 wijzigde dit bericht op 10-03-2018 07:47
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, precies hetzelfde gehad. 3 plekken gebroken, plaat en schroeven, gips, the works.

Chirurg zei: wij rekenen niet in weken, maar in maanden, en soms zelfs een half jaar. Doe voorzichtig aan en volg de aanwijzingen van de arts.

Het is bij mij helemaal goed gekomen (op een kleine verdikking naast het litteken na), ik kan de enkel weer helemaal gebruiken.

Maar dat heeft echt wel een half jaar geduurd. Na een paar maanden kon ik wel weer lopen, maar voordat de pijn helemaal weg is en je weer kunt rennen en springen ben je wel nog wat maanden verder.
Hallo Martine,

ik heb vorig jaar Juli mijn enkel ook op 3 plaatsen gebroken, bij mij stond alles echter zo goed dat ik niet geopereerd hoefde te worden. Ik heb in totaal 10 weken gips gehad. Ik moest weer helemaal op nieuw leren lopen en heb om fysiotherapie gevraagd, maar helaas niet gekregen. 3 maandne nadat mijn gips eraf was liep ik nog steeds mank en heb ik toch fysio gekregen(in Oostenrijk, want ik was in tussen geemrigeerd). Langzaamaan ging het steeds beter en in februarie kon ik alles weer, behalve lang staan(meer als 4 uur) want dan voelde ik het nog onderin mijn voet. Helaas ging het daarna weer slechter, na mijn skivakantie. Ik heb in April heel veel buiten moeten werken en daarbij heel veel gelopen en ook nog veel gesport. Daardoor heb ik mijn hele been overbelast, hoewel mijn enkel wel helemaal fit is. Gevolg, altijd pijn aan mijn knie en bovenbeen. Volgens mijn arts zou een normaal iemand hier geen last van krijgen, omdat die niet zo idioot veel lopen en bewegen als ik deed.

Ik hoop echt dat het jou beter vergaat, ik kan je maar 1 ding zeggen, zodra je denkt dat het niet goed gaat, meteen naar de doktor of fysio, nu is het nog vers en kan je er nog veel aan doen! En rustig aan doen, hoe moeilijk dat ook is.

Mijn enkel is bijna een jaar nog dik geweest, dus dat zel idd nog wel even duren.

Ook heel belangrijk, zorg voor comfortabele schoenen, hardloopschoenen of lage trekkingschoenen.

als je nog meer vragen hebt, dan vraag maar!
Vervelend pompedom, dat het bij jou zo moeizaam is gegaan. Maar om TO even gerust te stellen: zo hóeft het dus niet te gaan.

Ik heb geen fysio nodig gehad, ik mocht gewoon op eigen kracht ( "op geleide van de pijn") revalideren. Maar mogelijk zou mijn chirurg wel de wenkbrauwen hebben gefronst over wintersport een half jaar na het ongeluk....
hmm ja snormel, ik wil ook geen horror verhalen rondbazuinen en mensen bang maken.

Het hoeft inderdaad niet zo te gaan en ik denk dat een deel van de problemen inderdaad bij mezelf liggen. Ik KAN niet stilzitten en ben na 4 maanden weer met klimmen begonnen en stond in november weer op de skis(5 maanden na het ongeluk). Volgens mijn arts mocht het als ik mijn voet in de skischoen kreeg en dat kreeg ik.

Vandaar ook mijn tip om het vooral nog rustiger aan te doen dan je denkt dat nodig is!
Luisteren naar je arts en naar je lijf. Het is moeilijk om er een exacte tijd voor aan te geven omdat iedere breuk anders is en iedereen geneest ook anders. Neem vooral de tijd en forceer niets.

Ik heb 10 jaar geleden mijn gehele enkel verbrijzeld, er zijn een aantal pinnen, schroeven en plaat in gezet, was ernstige breuk en ook niet helemaal zeker of het weer helemaal in orde zou komen. Het heeft wel meer dan een jaar geduurd voordat ik weer helemaal normaal kon lopen, maar het gaat nu (op springen en rennen na) nog steeds goed!

Sterkte en succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven