projectmamagement, welke opleiding
woensdag 6 oktober 2010 om 15:03
Ik ben aan het doorgroeien naar de functie van projectmanager bij een gemeente. Ik mag nu een cursus projectmanagement volgen. Er wordt echter zoveel aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie, Prince 2, IPMA, en ook op de verschillende vergelijkingssites kom ik niet veel verder. Daarom mijn vragen:
Welke projectmanagementcursus heb jij gedaan?
Hoe tevreden was je erover?
Gebruik je hetgeen je hebt geleerd in praktijk?
Bij welk instituut/ school heb je de opleiding gevolgd?
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.
Welke projectmanagementcursus heb jij gedaan?
Hoe tevreden was je erover?
Gebruik je hetgeen je hebt geleerd in praktijk?
Bij welk instituut/ school heb je de opleiding gevolgd?
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.
woensdag 6 oktober 2010 om 15:07
Ik heb Prince2 gedaan, daar ben ik heel tevreden over. Het enige nadeel van Prince2: ik vind het moeilijk om zelf volgens die methode te werken, in een organisatie die dat niet doet. Het lukt wel, maar het kost meer moeite.
In de praktijk heb ik er heel veel aan, meer dan ik dacht toen ik de cursus deed (toen dacht ik: poeh wat een gedoe allemaal, gaan we ook nog eens aan het werk? vond het erg theoretisch en veel plannen schrijven). De opleiding heb ik gevolgd via mijn werk, een trainer die bij ons op het werk vier keer die lessen verzorgde en uiteindelijk gingen we allemaal examen doen. We kregen het boekje 'De kleine Prince' en dat moesten we leren voor het examen. Met huiswerkopdrachten enzo, heel goed dat het zo schools ging.
In de praktijk heb ik er heel veel aan, meer dan ik dacht toen ik de cursus deed (toen dacht ik: poeh wat een gedoe allemaal, gaan we ook nog eens aan het werk? vond het erg theoretisch en veel plannen schrijven). De opleiding heb ik gevolgd via mijn werk, een trainer die bij ons op het werk vier keer die lessen verzorgde en uiteindelijk gingen we allemaal examen doen. We kregen het boekje 'De kleine Prince' en dat moesten we leren voor het examen. Met huiswerkopdrachten enzo, heel goed dat het zo schools ging.
woensdag 6 oktober 2010 om 15:11
debaak.nl
Projectmanagement is natuurlijk heel breed. Waar heb je behoefte aan? Om de basisprincipes van projectmatig werken te leren kan je bijvoorbeeld de boeken 'projectmatig creeeren 2.0' en de boeken van Covey - persoonlijke effectiviteit lezen.
Of wil je juist aan jezelf werken en jezelf beter leren kennen zodat je ook beter met anderen om kan gaan? Dan gaat het voornamelijk over persoonlijke effectiviteit, communicatie etc
Projectmanagement is natuurlijk heel breed. Waar heb je behoefte aan? Om de basisprincipes van projectmatig werken te leren kan je bijvoorbeeld de boeken 'projectmatig creeeren 2.0' en de boeken van Covey - persoonlijke effectiviteit lezen.
Of wil je juist aan jezelf werken en jezelf beter leren kennen zodat je ook beter met anderen om kan gaan? Dan gaat het voornamelijk over persoonlijke effectiviteit, communicatie etc
woensdag 6 oktober 2010 om 15:15
Ik zou beginnen met kijken wat de project management methodiek van de organisatie is. Dan kun je een cursus zoeken die daarbij aansluit. Veel organisatie gebruiken PINO (Prince2 In Name Only, ofwel, proberen Prince2 toe te passen, maar hebben het dusdanig versimpeld dat het geen Prince2 meer is).
Ik heb een inleidende cursus Prince2 gedaan en ik kan me voorstellen dat deze je veel inzichten op kan leveren. Ook al gebruik je lang niet alles. Dit intern bij de organisatie waar ik werk. Ik vond het verhelderend. Het is een heel systematische methodiek waarbij de omgeving en het managen van de omgeving veel aandacht krijgt.
Ik heb tijdens mijn studie een cursus Agile Project Management gevolgd, ook leuk en nuttig, maar met name geschikt voor heel onvoorspelbare projecten.
Ik heb een inleidende cursus Prince2 gedaan en ik kan me voorstellen dat deze je veel inzichten op kan leveren. Ook al gebruik je lang niet alles. Dit intern bij de organisatie waar ik werk. Ik vond het verhelderend. Het is een heel systematische methodiek waarbij de omgeving en het managen van de omgeving veel aandacht krijgt.
Ik heb tijdens mijn studie een cursus Agile Project Management gevolgd, ook leuk en nuttig, maar met name geschikt voor heel onvoorspelbare projecten.
woensdag 6 oktober 2010 om 16:41
Ja, dat is dus precies het lastige. Alle voorgaande projectmanagers zijn weg. Daar is één nieuwe voor terug gekomen. Er is ook niet één methodiek die gevolgd wordt. Ik heb zelf in het verleden met behulp van persoonlijke effectivititeitscursussen al best veel geleerd en dus gaat mijn voorkeur uit naar een cursus die de harde (voor mij ook minder leuke) kant belicht zoals plannen, budgetten beheersen en dergelijke. Veel minder leuk maar wel essentieel om het goed te doen natuurlijk.
zondag 10 oktober 2010 om 11:16
Ik zou niet voor prince2 gaan, dat is heel 'juridisch' en je hebt er niets aan in de meeste organisaties, zeker niet als ze het zelf niet toepassen. Dan kom jij aan met al je templates en regeltjes...
je kan op eduhub verschillende scholen vergelijken:
http://www.eduhub.nl/zoeken/projectmanagement
hier nog een aardig artikel over prince2: http://www.opleidingproje ... /DeKlerenVanDePrince.html
bij gemeentes zou ik veel meer kijken naar een opleiding die ook dingen als politiek en non profit organisaties behandelt, want dat is waar je veel meer mee te maken hebt bij je projecten bij de gemeente.
je kan op eduhub verschillende scholen vergelijken:
http://www.eduhub.nl/zoeken/projectmanagement
hier nog een aardig artikel over prince2: http://www.opleidingproje ... /DeKlerenVanDePrince.html
bij gemeentes zou ik veel meer kijken naar een opleiding die ook dingen als politiek en non profit organisaties behandelt, want dat is waar je veel meer mee te maken hebt bij je projecten bij de gemeente.
maandag 11 oktober 2010 om 08:59
Wat vind jij dat er "juridisch" is aan Prince2?
Ik vind Prince2 een erg systematische en erg op structuur gerichte methode van projectmanagement. Eigenlijk vind ik het wel een mooie basis omdat er systematisch wordt gekeken naar alle aspecten van het project waar je aandacht aan moet besteden. Als je hier kennis van hebt kun je zelf bepalen welke aspecten je toe wilt passen binnen een project.
Ik vind Prince2 een erg systematische en erg op structuur gerichte methode van projectmanagement. Eigenlijk vind ik het wel een mooie basis omdat er systematisch wordt gekeken naar alle aspecten van het project waar je aandacht aan moet besteden. Als je hier kennis van hebt kun je zelf bepalen welke aspecten je toe wilt passen binnen een project.
maandag 11 oktober 2010 om 09:52
nou ik vind het juridisch omdat je voor het examen allemaal 'regeltjes over procedures' moet leren. Het is heel bureaucratisch. Maar in de praktijk gaan projecten helemaal niet zo. Dan heb je te maken met politiek, krachtenvelden, onzekerheid en een hoop gedoe. En dat zijn allemaal dingen waarbinnen ze bij prince zeggen: als je het volgens onze 'regels' doet dan heb je daar geen last van. Maar dat is niet zo. Ik ken geen enkele projectleider die tevreden is met prince 2. Het is echt bedacht door programmeurs
Dan liever een cursus die aandacht besteedt aan dingen als communicatie, teamvorming, hoe om te gaan met planningen en onzekerheid en de basis natuurlijk. In prince wordt dit allemaal niet behandeld.
Dan liever een cursus die aandacht besteedt aan dingen als communicatie, teamvorming, hoe om te gaan met planningen en onzekerheid en de basis natuurlijk. In prince wordt dit allemaal niet behandeld.
maandag 11 oktober 2010 om 13:24
Bureaucratisch is inderdaad een concept wat wel van toepassing is op Prince2, juridisch is in mijn ogen iets heel anders.
Volgens mij is er geen enkele projectmanagementmethodiek die geschikt is voor alle situaties. En volgens mij heeft elke projectmanager wel iets te klagen over welke willekeurige methodiek dan ook.
En ja in projectmanagement is meer van belang dan alleen de methodiek, maar als je een cursus projectmanagement wilt gaan doen is de methodiek toch echt wel heel belangrijk.
Volgens mij is er geen enkele projectmanagementmethodiek die geschikt is voor alle situaties. En volgens mij heeft elke projectmanager wel iets te klagen over welke willekeurige methodiek dan ook.
En ja in projectmanagement is meer van belang dan alleen de methodiek, maar als je een cursus projectmanagement wilt gaan doen is de methodiek toch echt wel heel belangrijk.
maandag 11 oktober 2010 om 13:27
quote:vivaer schreef op 11 oktober 2010 @ 09:52:
Dat is toch wat anders? Projectmanagement betekent (betekende op mijn oude werk) dat je verantwoordelijk bent dat een project op tijd en binnen budget wordt afgerond. Daar kan Prince2 je goed bij helpen. Als je wilt leren hoe je een goede manager bent, hoe je leiding geeft aan mensen enzo, dan moet je niet bij Prince2 zijn, want daar gaat de cursus helemaal niet over.
Als je geen projectleiders kent die tevreden zijn over Prince2, dan moet je eens in mijn werkkring gaan rondvragen. Allemaal enthousiast. Dat zijn voor het grootste deel IT-projecten, moet ik zeggen. Maar ik werk nu in een creatief beroep en heb juist heel veel aan Prince2, zelfs als ik samenwerk met mensen die geen Prince2 hebben gedaan.
Dat is toch wat anders? Projectmanagement betekent (betekende op mijn oude werk) dat je verantwoordelijk bent dat een project op tijd en binnen budget wordt afgerond. Daar kan Prince2 je goed bij helpen. Als je wilt leren hoe je een goede manager bent, hoe je leiding geeft aan mensen enzo, dan moet je niet bij Prince2 zijn, want daar gaat de cursus helemaal niet over.
Als je geen projectleiders kent die tevreden zijn over Prince2, dan moet je eens in mijn werkkring gaan rondvragen. Allemaal enthousiast. Dat zijn voor het grootste deel IT-projecten, moet ik zeggen. Maar ik werk nu in een creatief beroep en heb juist heel veel aan Prince2, zelfs als ik samenwerk met mensen die geen Prince2 hebben gedaan.
vrijdag 15 oktober 2010 om 14:10
Ik heb de training IPMA D gevolgd, deze is voor beginnende projectmanagers. Ik vond het een fijne training waarbij de 'harde' zowel de 'zachte' kanten aanbod kwamen. Daarbij komen ook veel praktijkvoorbeelden naar voren. Ook de PRINCE2 Foundation gevolgd om te weten hoe ik een project nu precies moet aanpakken en waar de risicós liggen. Het was wel een theoretische training maar wel met veel oefeningen. Elk klein project probeer ik nav PRINCE2 te plannen en dat lukt best aardig. Ik heb de trainingen bij ISES gevolgd. Kijk maar eens op www.ises.nl, je kan daar nu zelfs een projectmanagement training winnen. Je kan je ook aanmelden voor een gratis adviesgesprek. Ik voeg de link erbij, http://www.ises.nl/gratis-persoonlijk-adviesgesprek. Succes!