Werken naast een dagbehandeling

12-10-2010 06:41 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik in dagbehandeling moet. Ik zit al een half jaar thuis met een burn out / depressie en ga te weinig vooruit met een wekelijkse sessie.

Vorige week heb ik van de bedrijfsarts te horen gekregen dat ik weer met werken moet beginnen. We starten met 2 uur in de week. Morgen heb ik hierover een gesprek op mijn werk.

Nu denk ik alleen ergens gelezen te hebben dat je naast een dagbehandeling (+/- 2 a 3 dagen in de week) niet mag werken. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Ik weet dat ik dit ook aan mijn psych kan vragen, maar die werkt vandaag niet en ik ga graag goed voorbereid naar het gesprek op mijn werk morgen.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)
quote:rendiertje schreef op 12 oktober 2010 @ 06:41:

Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik in dagbehandeling moet. Ik zit al een half jaar thuis met een burn out / depressie en ga te weinig vooruit met een wekelijkse sessie.

Vorige week heb ik van de bedrijfsarts te horen gekregen dat ik weer met werken moet beginnen. We starten met 2 uur in de week. Morgen heb ik hierover een gesprek op mijn werk.

Nu denk ik alleen ergens gelezen te hebben dat je naast een dagbehandeling (+/- 2 a 3 dagen in de week) niet mag werken. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Ik weet dat ik dit ook aan mijn psych kan vragen, maar die werkt vandaag niet en ik ga graag goed voorbereid naar het gesprek op mijn werk morgen.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Hoeveel dagen werk je? en wat heeft je pschiater hier over gezegd? En per waneer kun je in dagbehandeling?

Mijn ervaring vanuit de werkgever kant is dat de bedrijfsarts meestal adviseert dat iemand die fulltime werkt in eerste instantie niet kan werken naast de dagbehandeling en na een aantal weken op de dagen dat diegene geen therapie heeft gaat opbouwen.

Wat je kunt vragen aan de bedrijfsarts is of hij contact wil opnemen met je psych om hierover af te stemmen. Hiervoor moet je schriftelijk toestemming geven.
ik ga per half november beginnen met dagbehandeling.

3 dagen per week.

en heb het 1 keer eerder gedaan, 15 jaar terug.

Maar is zwaar, heel zwaar. Tenminste als je het serieus aan gaat pakken en ECHT wilt veranderen.

Combinatie werken /dagbehandeling.

Het lijkt mij niet te doen.

Maar misschien ligt het er ook wel aan wat voor werk je doet.

Mij is aangeraden om mijn zoon op te laten vangen op de dagen dat ik dagbehandeling heb, (ik ben alleenstaande moeder) Omdat ik dan pas echt er doorheen durf te gaan.Anders mezelf in zou houden omdat ik bv 2 uur later voor zoon moet zorgen.

Ik heb in dit geval de "luxe"dat ik al in de bijstand zit.

En een gemeente die naar mij kijkt en mij dit laat doen!

Met als doel dat ik daarna wel kan werken natuurlijk.

sterkte. Hoop dat je niet een te lange wachtlijst hebt.....
Eén van mijn ouders is in dagbehandeling geweest. Geloof dat het twee dagen werken en drie dagen dagbehandeling was. Alles in overleg met de bedrijfsarts natuurlijk.
Ik heb ook een dagbehandeling gevolgd van 3 dagen per week.

Ik was (en ben) toen student. Ik heb er toen wel naast gewerkt (2 of 3 keer per week) en later in de behandeling heb ik 2 vakken van mijn studie opgepakt.

Mijn werk was voor mij een bijbaantje, dus dat is wellicht toch anders. Het is te doen vond ik, maar het was wel zwaar. In mijn groep waren er veel mensen die een stuk minder/geen (werk)activiteiten hadden naast hun behandeling.
Ikzelf heb dgbehandelaar gevolgd en daar was ook iemand die 1 dag per week erbij werkte. Zij vond dat fijn maar Jij schrijft ook een burn-out te hebben die gaan meestal ook samen met werk gerelateerde problemen dacht ik dus voor jou lijkt het mij geen optie.

Maar als ik het goed begrijp heb je eerst bedrijfsarts gesproken en daarna te horen gekregen van de dgbehandeling. Het lijkt mij dat je dan even een nieuw gesprek moet met bedrijfsarts om de nieuwe situatie te bespreken.

Overigens moet je niet in dagbehandeling lijkt me maar mag je dat. Hun denken dat dit het beste voor je is maar zeker als dit niet vanuit bedrijfsarts is voorgesteld dan mag je. En daar mag je ook nog eens blij om zijn want veel mensen komen er een stuk beter uit als het erop zit.
Een paar jaa geleden ben ik zelf in dagbehandeling gegaan. Niet door een BurnOut, maar het was om lichamelijke redenen. Het was een lichamelijk en geestelijk intensief traject van ik geloof twee of drie maanden. Ik ging twee dagen in de week en werkte daarnaast wel, maar niet mijn volledige uren, dat ging niet.

Een BO is werkgerelateerd, dus neem aan dat de stap om weer te gaan werken ook lastig is. Het is weer een hele drempel kan ik me voorstellen.

Het feit dat je weer aan het werk moet nu het juist helemaal niet goed gaat vind ik vreemd. Ben je wel duidelijk geweest naar de arts? Je gaat niet voor niets in de dagbehandeling.

Nog iets anders: Je MOET niets, maar zou de behandeling met beide handen aangrijpen. Klinkt nu een beetje alsof je je tegen je wil hebt laten sturen.

Daarnaast zal niemand zeggen dat je niet MAG werken naast een dagbehandeling. Jij kent je lichaam het best en weet wat goed voor je is. Ze kunnen hoogstens advies geven niet te gaan werken.

Gooi de communicatie met de bedrijfsarts, werkgever en dagbehandelaar open. Ga gewoon in gesprek en geef duidelijk je grenzen aan.
Je Moet niet in dagbehandeling, het wordt voorgesteld. Je Mag dus in dagbehandeling.

En ja, daar mag je gewoon bij werken. Als je dat wilt, als dat zin heeft, als je dat aankunt.

Maar in jou geval lijkt de boel elkaar tegen te gaan werken: `

1. je gaat in dagbehandeling omdat je burn-out niet overgaat

2. je gaat weer uren opbouwen (wat je doet als het weer beter met je gaat)

Tijd voor een nieuw gesprek bij een van de twee artsen denk ik?
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik weet dat ik niet in behandeling moet, maar mag. Dit voelt op het moment alleen even niet zo. Ik ben al maanden aan het zoeken naar de juiste hulp en dacht deze gevonden te hebben. Nu blijkt dat ik hier ook niet kan blijven en weet ik het ook allemaal niet meer. Ik wil zo graag beter worden, maar elke keer als ik denk een stap vooruit te gaan, gebeurt er weer iets waardoor ik weer terug bij af ben. Ik zie dit dus echt als een laatste redmiddel, waarheen ik (van mijzelf) moet, omdat ik het anders ook niet meer weet.

Ik heb inmiddels de arbo arts gemaild en we hebben een afspraak voor volgende week gemaakt. Dan weet ik ook wat meer over hoe de behandeling eruit zal komen te zien.

Ik moet weer een paar uur aan het werk om weer een dagritme te ontwikkelen en om het denken even stop te zetten. Dus niet omdat het werkelijk beter gaat.

Ik heb besloten om morgen openkaart te spelen en alles (behalve de details) op mijn werk te vertellen. Ik ga maar aangeven dat ik het nog niet weet en dat ik de week erna waarschijnlijk meer weet.
Lastig dat het tegelijk komt.

Ik zou proberen - als het werken echt moet - om de dingen niet tegelijk op te starten. Dus niet in dezelfde week weer naar het werk gaan én de dagbehandeling beginnen.

Dagbehandeling kan heel vermoeiend zijn.

Mijn eigen ervaring met dagbehandeling is echter ook dat je er in gaat zwelgen: het leven bestaat alleen nog maar uit zieke mensen en therapie op een gegeven moment. (Het was voor mij ook niet zo geschikt)

Dan is het wellicht beter als je deels werkt, deels therapie hebt.

Met welk doel is jou de behandeling voorgesteld? Het aanbrengen van structuur, het inzicht in je problemen, je weer 'op gang' krijgen?

Wat ik nog weet van dagbehandeling was het erg gericht op bezig zijn, niet zozeer op inzicht in de psyche. Een latere cursus (speciaal voor jongvolwassenen) heeft me veel meer geholpen. Maar het zal niet overal hetzelfde zijn.

Sterkte en succes.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Als je een paar uur zou gaan werken om weer wat dagritme te krijgen, zou je dat met dagbehandeling kunnen laten varen:

de dagbehandeling heeft die functie dan ook.
Ik ga het ook doen, en mijn voornemen is wel om er naast te blijven werken. Dat geeft me dagstructuur. Een van de redenen waarom ik in therapie ga.
Soms kan het ook juist fijn zijn om een andere rol te vervullen, bijvoorbeeld als collega.

Je zou kunnen overleggen om je taken heel laagdrempelig te houden.

Werk is heel belangrijk om na de dagbehandeling te gebruiken in je herstel. Vaak wordt geadviseerd om zo mogelijk deel te blijven nemen aan het poces. Ware het niet dat dagbehandeling inderdaad zwaar kan zijn en je er niet fulltime bij kan werken.

Voor 2 uurtjes in de week zou ik zeggen, probeer het!

Succes met de behandeling!
.
anoniem_114712 wijzigde dit bericht op 22-10-2010 21:33
Reden: bang om herkent te worden nav verhaal, excuus.
% gewijzigd
Bij ons stonden mensen niet ziekgemeld om tijd te hebben voor de dagbehandeling. Ze stonden eerst ziekgemeld en zijn geruime tijd daarna met dagbehandeling begonnen.

(in bovenstaande post lijkt het andersom te zijn).

Er waren er die na enkele weken dagbehandeling het werk weer gingen opbouwen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik ben al ruim een half jaar thuis. Dus ziekmelden is al geregeld

Ik heb een gesprek op mijn werk gehad en kon zelf aangeven wat ik in die twee uur wilde gaan doen. Het wordt iets heel laagdrempeligs zonder verplichtingen en verantwoordelijkheid. Dus zeker niet in mijn eigen functie.

Ik heb volgende week eerst een afspraak met de arbo om hierover te overleggen. Na haar goedkeuring wil ik toch met die twee uur beginnen. Zeker omdat ik nog niet weet wanneer die dagbehandeling gaat starten.

Kan iemand van jullie vertellen hoe een dag van de dagbehandeling er bij jullie uit zag? Ik weet dat dit per instelling verschilt, maar gewoon om een indruk te krijgen? En zat iedereen er met ongeveer dezelfde problemen?
Dat klinkt best goed rendiertje. Klinkt volgens mij wel als een fijne manier om het op te bouwen.

Volgens mij begon het bij mij om 9 uur maar je moest er om half 9 al zijn. Qua tijden was het bij ons ook echt heel strikt. Sowieso was het allemaal heel strikt qua regels, maar dat vond ik ook wel goed. Ik had 'sochtends 2 therapiesessies. Meestal een 'praat'iets (bijv. je doelen/groepsgesprek etc) En dan meer een 'doe' iets. Dus bijv. creatieve therapie of pmt. Vooral pmt vond ik heel fijn! Tussen de middag samen eten en dan daarna weer een therapieonderdeel (praat/doe)

Ik zat er wel voor andere problemen en het was ook echt een jonge groep. (voor 18 tot 24 jaar geloof ik)

Ik heb het zelf wel als fijn ervaren, maar ik ben wel heel blij dat ik er ook iets naast deed (eerst werk en daarna weer onderdelen van mijn studie).

Wat moon zegt: anders draait je leven alleen nog maar om therapie. Het is natuurlijk ook erg belangrijk, maar het was in mijn geval in ieder geval goed om ook naast therapie iets stimulerends te doen.

Dat kan dan werk zijn, maar als dat een te grote stap is dan kan dat ook vrijwilligerswerk zijn, het oppakken van een hobby, gaan sporten, een cursus gaan doen etc.
Ik had ook echt een hele fijne groep en het ging er soms heftig aan toe, maar het was daarnaast vaak ook echt gezellig. Ik heb er veel steun aan gehad.
Bij ons was het geloof ik rond half 10 binnendruppelen (was niet zo strikt). Dan een half uurtje beetje praten met de groepsleider. Dan s ochtends 1 of 2 therapiesessies (bijvoorbeeld PMT en creatieve therapie) en tussendoor met zijn allen buiten roken.

Dan eten, afwassen en dan hadden we nog best lang pauze.

's middags nog een therapierondje (bijv muziektherapie) en dan naar huis.

Ik vond het niet zo leuk

Maar bij ons zaten er veel mensen die eigenlijk nooit meer aan het werk zouden kunnen maar even zo diep zaten dat ze de dagbehandeling nodig hadden voor structuur. Niet zozeer voor herstel. Het waren dus best zware gevallen, om het zo maar te zeggen. Het was naar mijn idee ook meer gericht op bezigheid dan op herstel.

Denk dat dat op andere plaatsen wel anders is. Goed dat je erbij gaan werken! Lekker dat je zelf mag bepalen hoe je het wilt invullen. Weet je al hoe?
Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg nu een beetje een idee wat me te wachten staat. Misschien lees ik erover heen, maar wat is PMT?

Het ziet er wel heftig uit. Ik hoop dat ik zulke dagen ga volhouden. Ik zit naast alle problemen en diagnose's ook nog met de klacht van de burn out. Ik slaap eerlijk gezegd nog steeds een paar uur 's middags.

Maar misschien zit ik wel met allemaal opgebrande mensen

@Moonlight, Ja ik weet al hoe ik de uren in ga vullen. Ik zit in het onderwijs en ga in eerste instantie ondersteunende werkzaamheden binnen de klas verrichten. Dus mijn collega's ondersteunen.
Ik ga nu trouwens een paar dagen weg. Ik kom dus niet meer direct reageren. Maandag ben ik er weer!
PMT = psychomotorische therapie

Daarvoor ga je naar de gymzaal.

Wij doen van alles zoals ontspannings oefeningen, badminton, volleybal, gewoon wandelen en ondertussen praat je over wat je aankan en wat je grenzen zijn enzovoort.

Laat het maar over je heen komen die eerste dag.

Ik wens je veel succes met je behandeling en ook op je werk.

Sterkte met alles.

Groetjes
Dank voor je uitleg, Tevredenbeertje! Ik krijg vandaag te horen wat het bij mij allemaal in gaat houden. Ik ben benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven