werkwoordspelling
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:26
Ligt het aan mij of worden er (ook op dit forum) wel erg veel fouten gemaakt?
Nederlands is niet mijn moedertaal, en ik heb dus echt moeten leren om juist om te gaan met de d-tjes t-tjes en dt-tjes..
Niet dat ik zelf nooit typfoutjes maak hoor
Maar het valt me echt heel vaak op..
ben ik nu gewoon een zeur? of ergeren meer mensen zich hieraan?
Nederlands is niet mijn moedertaal, en ik heb dus echt moeten leren om juist om te gaan met de d-tjes t-tjes en dt-tjes..
Niet dat ik zelf nooit typfoutjes maak hoor
Maar het valt me echt heel vaak op..
ben ik nu gewoon een zeur? of ergeren meer mensen zich hieraan?
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:37
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:48
O ja, ik erger me groen en geel. Erger nog: als ik zie staan "ik irriteer me", dan klim ik in de gordijnen. Wat leuk dat het jou opvalt, Noodles! Ik kan absoluut niet tegen die 'ze snappen toch wat ik bedoel'-mentaliteit. En dan hakken er velen intussen op allochtonen die zo slecht Nederlands beheersen. Woehahaha!
Als er dierenpolitie moet komen, dan eis ik ook taalpolitie! En sancties!
En ja, ik weet het, 'ik irriteer me' heeft niks te maken met werkwoordspelling, maar als ik daarover moet beginnen ligt zometeen het forum plat wegens overbelasting. En dat doe ik jullie liever niet aan...
Als er dierenpolitie moet komen, dan eis ik ook taalpolitie! En sancties!
En ja, ik weet het, 'ik irriteer me' heeft niks te maken met werkwoordspelling, maar als ik daarover moet beginnen ligt zometeen het forum plat wegens overbelasting. En dat doe ik jullie liever niet aan...
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:51
Ik zeg er ook weleens iets over, hoor. Maar ik denk dat het komt omdat men op een forum gewoon even snel typt wat men denkt, zonder bezig te zijn met de spelling e.d.
(Ik merk het namelijk bij mijn eigen posts ook. Vaak als ik m'n post nalees, 'moet' ik een spelfout verbeteren.)
En sowieso zijn sommige mensen meer met taal bezig dan anderen. Zelf ben ik er erg op gefocust omdat ik voor m'n werk veel redigeerwerk doe.
(Ik merk het namelijk bij mijn eigen posts ook. Vaak als ik m'n post nalees, 'moet' ik een spelfout verbeteren.)
En sowieso zijn sommige mensen meer met taal bezig dan anderen. Zelf ben ik er erg op gefocust omdat ik voor m'n werk veel redigeerwerk doe.
anoniem_87002 wijzigde dit bericht op 15-10-2010 20:56
Reden: spelfout dus
Reden: spelfout dus
% gewijzigd
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:54
Ik irriteer me er niet aan. Ik irriteer me er wel aan dat het steeds gecorrigeerd word door anderen. Het gaat om de inhoud. Moet natuurlijk wel leesbaar zijn
Ik vind het wel vervelend lezen als er lappen tekst zijn zonder punten, komma's of spaties. Dan haak ik af.
Zelf ben ik dyslectisch en denk bijna over ieder woord dat ik typ na, dan kan het nog verkeerd gaan..... jammer dan
Ik vind het wel vervelend lezen als er lappen tekst zijn zonder punten, komma's of spaties. Dan haak ik af.
Zelf ben ik dyslectisch en denk bijna over ieder woord dat ik typ na, dan kan het nog verkeerd gaan..... jammer dan
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:55
vrijdag 15 oktober 2010 om 21:01
In het algemeen vind ik het taalgebruik hier weinig creatief. Behalve dan, inderdaad, als het om spelling gaat. Bovendien valt het me op dat topics nogal eens (bijna) ontsporen vanwege onzorgvuldig of onkundig taalgebruik.
Grappig voorbeeld:
Forummer A tegen B: "Je refereerde aan..."
Forummer B tegen A: "Ik refereerde helemaal niets, ik noemde het alleen."
Moet ik dat grappig of droevig vinden?
Grappig voorbeeld:
Forummer A tegen B: "Je refereerde aan..."
Forummer B tegen A: "Ik refereerde helemaal niets, ik noemde het alleen."
Moet ik dat grappig of droevig vinden?
vrijdag 15 oktober 2010 om 21:10
en: hij wilt...
daar erger ik me wel aan. (en nee, daar irriteer ik me niet aan, nee...)
het valt me pas de laatste jaren, sinds dit forum, denk ik, op dat er zo slecht gespeld wordt.
ik ben er vooral erg verbaasd over.
ik werk sinds een paar jaar met mensen die ook erg slecht spellen.
verbazingwekkend, dat ik moet uitleggen dat je "betaalt" soms met een -t en soms met een -d schrijft en waarom dan wel niet...
en dan:" ja maar, ze snappen toch wel wat ik bedoel!"
ja, vaak wel, tenzij je een bestelling naar de stadionsweg stuurt en de klant heeft stationsweg doorgegeven.
daar erger ik me wel aan. (en nee, daar irriteer ik me niet aan, nee...)
het valt me pas de laatste jaren, sinds dit forum, denk ik, op dat er zo slecht gespeld wordt.
ik ben er vooral erg verbaasd over.
ik werk sinds een paar jaar met mensen die ook erg slecht spellen.
verbazingwekkend, dat ik moet uitleggen dat je "betaalt" soms met een -t en soms met een -d schrijft en waarom dan wel niet...
en dan:" ja maar, ze snappen toch wel wat ik bedoel!"
ja, vaak wel, tenzij je een bestelling naar de stadionsweg stuurt en de klant heeft stationsweg doorgegeven.
vrijdag 15 oktober 2010 om 21:12
Ergeren valt wel mee. Verbaas me er weleens over. Ik ben tweetalig opgegroeid, Nederlands en Engels, en pas toen ik hier kwam studeren ben ik veel Nederlands gaan schrijven. Ik heb toen een paar privélessen Nederlands genomen, domweg omdat ik veel te veel moest nadenken bij het schrijven. Het komt op mij vaak zo gruwelijk laks over als een post stijf staat van de taalfouten. Dan heb ik het niet over mensen die dyslectisch zijn, dat is een heel ander verhaal.
Als ik heel eerlijk ben, bij 1 foutje denk ik er verder niet zo over na. Iedereen kan tenslotte een foutje maken. Maar lees ik ergens "Me vriend heeft wel is gezoent met de buurvrouw en is toen met haar na de kermis geweest dus werd ik boos op hun." dan heb ik negen van de tien keer al geen zin meer om verder te lezen.
Als ik heel eerlijk ben, bij 1 foutje denk ik er verder niet zo over na. Iedereen kan tenslotte een foutje maken. Maar lees ik ergens "Me vriend heeft wel is gezoent met de buurvrouw en is toen met haar na de kermis geweest dus werd ik boos op hun." dan heb ik negen van de tien keer al geen zin meer om verder te lezen.
vrijdag 15 oktober 2010 om 22:09
Ik erger me er wel eens aan, maar verbaas me er helemaal niet over. Ik ben dan weliswaar wat beter in taal, maar ook al had ik vroeger allemaal tienen voor topografie, ik ben er nu heel slecht in. Niet iedereen kan overal even goed in zijn. Maar ik vind wel dat het vooral op internet vaak fout gaat. Het lijkt soms wel aanstekelijk al die schrijffouten.
vrijdag 15 oktober 2010 om 22:17
Ik vind het ook irritant, maar ik doe het helaas zelf ook. Vooral als ik moe word, krijg ik moeite met spellen. Sinds ik zakelijk onze taal niet meer gebruik is dat nog veel erger geworden. En dan heb ik nog de ellende van mijn mobieltje, die wil ook nog wel eens een letter niet pakken. Echt vreselijk vind ik dat, wanneer ik mezelf op fouten betrap!
Ik sluit me aan bij Olvia waar het de fouten van een ander betreft.
Ik sluit me aan bij Olvia waar het de fouten van een ander betreft.
vrijdag 15 oktober 2010 om 22:19
Ik vind vooral de laksheid waarmee met de taal wordt omgegaan stuitend. Natuurlijk is het belangrijk of je een werkwoord juist spelt (vooropgesteld dat je daartoe in staat bent natuurlijk...)! Op het Vivaforum komen toch vooral mensen boven de 20, als die niet eens meer kunnen spellen, hoe moeten hun kinderen het dan leren? Ik lees denk ik al bijna tien jaar mee op het forum en het valt me op dat de werkwoordspelling de laatste paar jaar met sprongen achteruit gaat. Werkwoorden waarvan de derde persoon tegenwoordige tijd en het voltooid deelwoord hetzelfde klinken (bewondert/bewonderd, gebeurt/gebeurd) worden sowieso standaard met "d" geschreven, en als ik dingen lees als "vraagd" gaan mijn haren recht overeind staan.
Maar ja, er iets van zeggen? Neuh, dan krijg je een: "je begrijpt toch wat ik bedoehoel??"
Maar ja, er iets van zeggen? Neuh, dan krijg je een: "je begrijpt toch wat ik bedoehoel??"
vrijdag 15 oktober 2010 om 22:23
quote:Chadidja schreef op 15 oktober 2010 @ 22:19:
Maar ja, er iets van zeggen? Neuh, dan krijg je een: "je begrijpt toch wat ik bedoehoel??"
Ja, of ze zeggen: "Ik ben hier toch geen sollicitatiebrief aan het schrijven?"
Ik erger me wezenloos, echt waar, en heb vaak helemaal geen zin meer om het topic verder te lezen.
Maar ja, er iets van zeggen? Neuh, dan krijg je een: "je begrijpt toch wat ik bedoehoel??"
Ja, of ze zeggen: "Ik ben hier toch geen sollicitatiebrief aan het schrijven?"
Ik erger me wezenloos, echt waar, en heb vaak helemaal geen zin meer om het topic verder te lezen.