Bewaren afgekolfde moedermelk

16-10-2010 07:00 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Anderhalve week ben ik bevallen van een dochtertje.

Helaas gaat het borstvoeden niet geweldig, daarom kolf ik nu en geef ik dat in een flesje.

Nu heb ik daar een vraag over. Als ik snachts rond 3 uur voedt en vervolgens kolf, bewaar ik die gekolfde melk in het flesje voor de volgende voeding. Vannacht heb ik 100 cc gekolfd, maar nu drinkt ze er maar 40 cc van op. Daarna zit ze echt vol. Dit terwijl ze een paar dagen terug veel meer dronk. Maar nu zit ik nog met 60 cc in het flesje, het is inmiddels 3,5 uur geleden dat ik dat afkolfde. Ik vraag me af of ik dit alsnog in de koelkast kan zetten zodat het langer houdbaar is?

Verder ben ik nogal onzeker over de hoeveelheid melk die ze moet drinken. Hoeveel cc per keer is normaal? Ze heeft ongeveer 7 voedingen per dag en weegt nu ongeveer 3800 gram.

Hoop dat iemand me kan helpen!

Chocolatelover
Gefeliciteerd!

Als dat restje melk niet verwarmd is geweest kun je het nog in de koelkast zetten.

Heb je een Medela kolf?

In het boekje zit een handig schema.

De hoeveelheden weet ik niet, zoveel als ze wil toch?

Ik gaf toen zo'n 10 a 12 voedingen per dag, daar vroeg dochter zelf om.

Dus even kijken wanneer ze honger krijgt en dan zoveel geven wanneer ze wil.

Lactatiekundige was al ingeschakeld?
Oh, ik lees nu dat ze een restje heeft laten staan?

Heb je die 40 cc die ze heeft gedronken uit een ander flesje gegeven?

Restjes uit de fles waar ze uit heeft gedronken gooide ik weg.
TO, we hebben hier een algemeen borstvoedingstopic. Daar zitten veel mensen met veel ervaring op het gebied van borstvoeding. Ik zal het even uppen voor je.
Schakel een lactatiekundige in vrouw, dan komt het goed!

Gefeliciteerd met je moppie
bewaren van moedermelk

en ik sluit mij bij Suze02 aan bel een lactatiedeskundige.

word dat niet vergoed door verzekering en kun je consultkosten niet betalen, dan kun je ook nog de La leche League of de VBN bellen.

doe het echt zo snel mogelijk , want hoe langer je wacht hoe moeilijker het word om je kindje nog aan de borst te krijgen. Fulltime kolven is niet echt leuk.

op het borstvoedingsvragen topic ben je welkom voor al je vragen , je successen delen en al je frustraties spuien.

voor nu adviseer ik veel huidcontact (gewoon ongedwongen knuffelen met ontbloot bovenlijf) en toch een aantal keer per dag proberen aan te leggen.

veel huidcontact is goed voor je produktie , en geeft je kindje de gelegenheid om toch aan te happen als die dat wil.
Je kan afgekolfde moedermelk heel lang op kamertemperatuur bewaren. Je kan er dus ook voor kiezen het buiten de koelkast te bewaren en het bij de volgende voeding geven. Je hoeft het dan nl ook niet te verwarmen. Uit mijn hoofd kan dat een uur of 8 of langer, maar zoek het even na.

Lactatiekundige zou ik ook doen. Misschien heeft ze zelfs al telefonisch advies en dat is niet zo duur. Bij mij werd een gedeelte vergoed, geloof dat 1 consult EUR 70 was. Heb er heel veel aan gehad. Ook als je ft wil blijven kolven is het een aanrader. Ik heb 4 mnd ft gekolfd en vond het verre van ideaal.

Hopelijk gaat live voeden nog lukken. Je kunt je vragen ook kwijt op het bv topic, daar zit ook heel veel kennis en ervaring. Veel succes en natuurlijk gefeliciteerd!!!!
Oh en qua hoeveelheid voedingen: gewoon op verzoek voeden. Dan kan er eigenlijk weinig misgaan. 10 keer een beetje is normaal, 6 keer meer kan ook normaal zijn. Als je bij hongersignalen blijft voeden, dan krijgt ze genoeg. Als ze minder duidelijke hongersignalen geeft, zou ik gewoon af en toe proberen wat te geven. Hou bijv om de 3-4 uur aan als minimum.

Let er wel op dat je met elke voeding mee blijft kolven. Soms drinken ze een paar keer kort zodat er een teken wordt afgegeven dat er meer melk moet komen. Als je straks bijv die 40ml geeft, zou je eigenlijk ook moeten kolven. Helemaal omdat je bv nu nog op gang moet komen is dat belangrijk. Dat is nu even investeren, maar daar heb je straks baat bij. Ik vond dat de grootste uitdaging bij ft kolven....het is zo tijdrovend.

Nogmaals succes
Ik vroor moedermelk altijd in, als ik het langer wilde bewaren, in van die ijsblok zakjes. Dan kun je blokjes ontdooien en hoef je nooit te veel te ontdooien. Om te bepalen hoeveel ze ongeveer dronk, hield ik de richtlijn voor flesvoeding aan (benodigde voeding = 150 cc x kg lichaamsgewicht / aantal voedingen per 24 uur ). Ik kan me voorstellen dat dit nog niet helemaal werkt voor een pasgeborene. En inderdaad, raadpleeg een lactatie deskundige, misschien kan zij je helpen je kindje alsnog aan de borst te laten drinken, want dat is zoveel handiger, sneller etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
IK heb nog even gekeken, ik kolfde ook ft en toen mijn dochter 10 dagen oud was dronk ze hoeveelheden tussen 20 en 60ml, erg wisselend en er was niets over te zeggen. Wat wij vaak deden was bijv. 40cc warm maken en dan als die leeg was nog eens 20cc extra klaarmaken, zodat we zo min mogelijk weg hoefden te gooien.

Verder kan ik me alleen bij de rest aansluiten, zoek zsm contact met een lactatiedeskundige, mss krijg je je dochter zo nog weer aan de borst. (En ik wordt nog steeds een beetje verdrietig als ik lees dat je kindje de fles krijgt, echt ik denk nog steeds dat als iemand mij toen over finger of cupfeeding had verteld dat ik dochter dan mss wel weer aan de borst had kunnen krijgen, nu was ze volgens mij al te zeer "verpest" door de fles.
Oh gebruik je een breastflowfles trouwens, dat is nl wel echt een aanrader!
Mijn dochter dronk overigens zowel uit de borst als uit de fles prima, dus ik geloof zelf nooit zo in dat tepel/speen verwarring verhaal. En ik wil het al helemaal niet aanpraten aan kersverse moeders, fijn, zo'n schuldgevoel.
Belle, dronk jouw dochter vanaf dag 1 uit de borst en uit de fles? Kijk, ik wil best geloven dat na een week of 6 er niet zo snel meer tepel/speen verwarring zal optreden, maar zeker in het begin kan dat echt wel. MIjn dochter wist echt niet wat ze met een tepel aan moest, al spoot de melk eruit, ze zetten het op een gillen totdat ze weer de fles kreeg.

En ik wil TO niets aanpraten, maar haar alleen mijn ervaringen vertellen, mss heeft ze er aan en hoeft ze later niet te denken, had ik maar.... dan was het mss wel gelukt met de borstvoeding.
Nou Belle, ook hier geen schuldaanpraatbedoeling. Mocht to wel graag haar dochter weer ad borst willen krijgen, dan is het misschien goed om te weten dat er manieren zijn om daar aan bij te dragen. Wil ze dat niet, ook prima. Dan heeft miss iemand anders wat aan die tips. En tepelspeenverwarring als in zowel ad borst als uit een fles drinken is fundamenteel anders dan een kindje dat nooit of heel weinig ad borst heeft gedronken en alleen uit een fles. Dat is tenminste wel mijn ervaring. En daar kan to wat aan hebben. En miss heeft ze er niets aan. Geen probleem. Maar een schuldgevoel aanpraten? Ik vind het juist heel knap hoe to het oppakt. Juist omdat ik weet hoe k u t het kan zijn.
quote:Belle73 schreef op 16 oktober 2010 @ 10:17:

Mijn dochter dronk overigens zowel uit de borst als uit de fles prima, dus ik geloof zelf nooit zo in dat tepel/speen verwarring verhaal. En ik wil het al helemaal niet aanpraten aan kersverse moeders, fijn, zo'n schuldgevoel.

dat het bij jou dochter nooit een probleem is geweest is fijn.

Maar dat zegt natuurlijk absoluut niet dat het daarom een fabeltje is.

Het is nimmer mijn bedoeling om iemand een schuldgevoel aan te praten maar met de kennis die ik afgelopen anderhalf jaar heb opgedaan mbt borstvoeding wil ik graag mensen wijzen op de feiten en de "risico's" en daar waar ik kan voorzien van passend advies.

ik vind het jammer als dat uitgelegd word als "schuldgevoel aanpraten"
Ik denk dat het de ene kant wel op werkt, maar dat de andere kant op heel moeilijk is. Een baby die vanaf het begin prima drinkt uit de borst, kan snel wennen aan een fles / speen, en zal dan nog steeds uit de borst blijven drinken. Andersom, dus eerst aan de fles wennen en dan ineens de borst, dat gaat een stuk moeilijker en is vaak zelfs niet meer mogelijk.

Petje, petje af voor fulltime kolven en zelfs snachts, echt top vind ik dat, als je dat op kan brengen. Maar bel inderdaad zsm een lactatie kundige, zodat je hopelijk je kindje nog aan de borst krijgt, dat is zo ontzettend veel makkelijker. succes!
Ach kom, waarschijnlijk weet Chocolover ook wel dat we haar alleen maar willen helpen.

De vrouwen die hier tips hebben gegeven hebben allemaal veel ervaring met bv, en ik lees nergens dat ze proberen iemand een schuldgevoel aan te praten.

Chocolover, sorry voor het gekat hoor.

Had je nu al een LK ingeschakeld eigenlijk?
Ik bedoelde meer dat je als net bevallen vrouw ontzettend gevoelig kan zijn, zeker als het om je baby gaat. En inderdaad, petje af voor fulltime kolven; dat had ik zeker niet volgehouden. Dus ik hoop dat je baby snel alsnog aan de borst gaat, vond ik stukken eenvoudiger. Misschien kan de lactatie deskundige meteen kijken of het tongriempje van je baby niet te kort is; dat is 2 van mijn vriendinnen overkomen. Toen het doorgeknipt was, ging het borstvoeden stukken beter.
Hier ook een fulltime kolver nu 9 maanden en echt TO zo snel mogelijk een lactatie deskundige inschakelen om te proberen de kleine aan de borst te laten drinken!!\

bij mij ging dit helaas niet dus vandaar het kolven.

Het is een knop omzetten dat gekolf en niet altijd even makkelijk zeker niet s nachts als het koud in huis is dus kan niks anders zeggen dan proberen die kleine aan de borst te krijgen.

maar wb bewaren moedermelk: tegen mij is gezegd op kamertemperatuur tot 10 uur.

Wat ik altijd deed is dat wat ik kolfde bv 100 cc beginnen met de helft te geven wilde ze nog meer weer een klein beetje en zo verder tot ze genoeg had.

als ze dan maar bv 50 cc dronk kon ik die andere nog bewaren in de koelkast.,

Zelf gooide ik de inhoud van de fles waar ze uit had gedronken weg. In het begin had ik niet zo veel dus vandaar dat ik het op die manier deed.

wat misschien ook wel handig is bij de prenetal kan je een soort (isoleer)bussen kopen waar je de fles koel/warm in kan houden zijn iets van e2,95

Om in te vriezen gebruik ik de flessen van de hema 2 voor E3,75

juist geen zakjes want dat werd bij mij een enorm geklooi/rotzooi.
quote:Belle73 schreef op 16 oktober 2010 @ 18:34:

Misschien kan de lactatie deskundige meteen kijken of het tongriempje van je baby niet te kort is; dat is 2 van mijn vriendinnen overkomen. Toen het doorgeknipt was, ging het borstvoeden stukken beter.dit was bij K ook het geval hierdoor kon ze ook niet drinken maar bij ons in het ZH word het niet meer doorgeknipt.
Jacjac, wat gek. Ik had inderdaad begrepen dat er maar een paar huisartsen zijn die dat doen, maar soms kan je verloskundige het ook doen.
er werd zo geredeneerd dat als ze er geen last van had het niet nodig was. mocht later blijken dat ze er toch last van krijgt bv moeilijk kunnen praten, eten etc dan kan het als nog
Hier helaas bij oudste 10 maanden ft gekolfd. Uiteindelijk heeft hij nog even bij mij gedronken, toen we waren overgestapt op de breastflow-fles, maar dat was van korte duur.

Daarom nu bij nummer 2 alles op alles gezet om de bv wel te laten slagen. Het begin was wederom drama, maar op advies van de LK is zijn tongriempje gekliefd door een verloskundige hier in de stad. (niet elke vk kan dat en vaak word je ook doorverwezen naar een KNO-arts of een kinderarts) Sindsdien loopt de borstvoeding steeds beter.

Ik wil toch ook even ingaan op de tepel-speen verwarring. Jongste heb ik eerst een aantal dagen gevoed dmv fingerfeeding (waar hij overigens dankzij een niet zo schone hand van de kraam spruw van heeft opgelopen), totdat zowel mijn verloskundige als mijn LK (die toch echt heel goed staat aangeschreven binnen bv-land) mij vertelden dat er weer nieuwe onderzoeken zijn die uitwijzen dat je net zo goed gewoon met een flesje kunt voeden. Je zou het dan wel met de speen met een heel klein gaatje moeten doen, zodat de kleine er echt zijn best voor moet doen om de melk eruit te krijgen, maar dan zou een flesje echt geen probleem moeten zijn. Mijn jongte heeft dan ook de eerste 3 of 4 weken alleen gekolfde melk gekregen en drinkt weer gewoon volledig bij mij.

Maar goed TO, jouw kind is niet mijn kind en geen kind is hetzelfde, dus ik kan je alleen maar aanraden om een goede LK in te schakelen als je echt graag wilt dat je kindje weer bij jou gaat drinken. Want mijn ervaring is wel; hoe langer je hiermee blijft tobben, hoe moeilijker het wordt om je kindje weer aan de borst te krijgen. Zowel voor je kindje qua drinktechniek, als voor jou mentaal gezien (ik begon steeds meer tegen live voeden op te zien)

Afgekolfde melk kun je overigens max 10-12 uur op kamertemperatuur bewaren (en ook gewoon op kamertemperatuur aan je kindje geven). Of je bewaart het max 4 a 5 dagen achter in de koelkast. Of je zet het binnen 3 uur in de koelkast en dan binnen 24 uur na kolven in de vriezer. Voor eht bewaren van moedermelk gebruik ik altijd de bakjes van Avent. Later ook weer handig om fruit en boterhammetjes enzo in mee te nemen

Succes!
[quote]opgoedgeluk schreef op 16 oktober 2010 @ 22:35:

Of je zet het binnen 3 uur in de koelkast en dan binnen 24 uur na kolven in de vriezer. quote]

ik dacht altijd dat als je het in de vriezer wilt doen dat je het gelijk na het kolven in de koelkast moet zetten
Ha TO,

Ook hier iemand die moeite heeft gedaabn om haar kind aan de borst te krijgen, zowel bij nr 1 (niet gelukt, wel 4,5 maand ft kolven) als bij nr 2 (wel gelukt, na eerst 3 maanden ft kolven heb ik daarna nog 3 maanden aan de borst kunnen voeden en vervolgens nog 's ochtends en 's avonds bv tot 9 maanden). Het verschil bij mij was inderdaad de hulp (2x) van een goede lactatiekundige (en door blijven zetten, ook al dacht ik soms dat het echt niet meer zou lukken..)

Als jij je baby aan d eborst wilt, hoop ik dat het je ook gaat lukken. Wil je met de fles blijven voeden en ben je hier alleen op zoek naar info over bewaren van afgekolfde melk, ook goed natuurlijk ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven