Belize

16-10-2010 16:29 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari wil ik naar Belize gaan voor ong 2,5 week. Welke bezienswaardigheden moet je gezien hebben? Is 2,5 week voldoende om alles te zien? Welke plaats is geschikt om relaxt mee te eindigen?

Ik ken zelf geen mensen die er al geweest zijn. Hoop hier ervaringen te horen!
Ik ben er geweest, vanuit Mexico. Eerst naar Ambergris Caye en toen naar Caye Caulker (aanrader). Van daaruit naar Belize City (afrader) Placencia en door naar Honduras.

Ik weet dat SFO die hier ook op het forum is te vinden, veel van Belize afweet.
Cum non tum age
Geweldig mooi land.

Caye Caulker is ook zeker mijn aanrader.

Piepklein eilandje, zonder auto's. Zo relaxed, lekker op blote voeten rond lopen. Je kunt er mooi snorkelen, of zelfs duiken in de Blue Hole (aanrader als je een duiker bent, wel een intense duik. Alleen voor gevordere duikers).

Belize City zou ik over slaan, alleen mischien om van bus te wisselen, is echt niks te zien. Er wordt gezegd dat het een gevaarlijke stad is, zo ervaar ik het niet (ben er erg vaak geweest), maar ga niet in het donker alleen over straat daar.

De hoofdstad Belmopan is ook niet bijzonder ( net als alle andere hoofdsteden in Centraal Amerika ), kun je ook over slaan.

Verder is er heel veel cultuur en prachtige natuur.

Ze spreken er Engels, dat is ook fijn.

2,5 week is genoeg, meer dan genoeg. Belize is niet groot.

Ik zou een week rond trekken door het land, de jungle in en de Maya tempels bezoeken en dan nog een paar dagen relaxen op Caye Caulker.

Wil je puur alleen naar Belize? Of ben je in de buurt en heb je 2,5 week over?

Ik denk dat je het beste op Cancun kan vliegen, zal het goedkoopst zijn. Of mischien vanaf daar door naar Belmopan vliegen. En anders met de bus richting Belize gaan, maar pak dan ook nog een paar leuke plekjes in Mexico mee.
Noa, is Ambergris Caye een eiland in het noorden? Wat is daar te zien? Vooral mooie natuur of Maya ruines?

Placencia stond idd ook op mijn lijstje vanwege de natuur, het dorpje en voor het Jaguar Reserve. Is dat ook echt een aanrader?

Vivagirl, goed om te weten dat we Belize City en Belmopan in principe over kunnen slaan. Ik ben in Costa Rica geweest, geweldig mooi land, maar de hoofdstad alleen gebruiken voor de reis.

Zijn jullie naar San Ignacio geweest? En klopt het dat Tikal het best bezocht kan worden vanuit Flores?

qua vlucht dacht ik aan een verstap in NY en dan naar Belize of idd vanaf Cancun met de bus verder. Ben al 2 keer in Mexico geweest, maar de kust is aan die kant erg mooi. Hoeveel dagen moet ik ervoor uittrekken om in Belize te komen? Wil een relaxte reis nl..
Ik ben ook naar Caye Caulker geweest. Super mooi!! Een echt reggae-eiland met laid-back mentaliteit. Ik weet niet of je kunt duiken, Veer, maar er schijnt een blue hole te zijn waar alle duikers graag ooit een keer willen duiken (wat vivagirl ook zegt, lees ik net ) .

Ik heb het bij snorkelen gehouden, was geweldig! Tussen de roggen en de tropische vissen, over een groot rif waar je met de boot naartoe wordt gebracht. Vergeet niet je goed in te smeren met een hoge factor, want de zon in het water is zo verraderlijk. Ik ben er enorm verbrand.

Tikal hebben wij ook bezocht vanuit Flores. Flores zelf is waardeloos, maar het was ook alleen maar om te overnachten.

Je kunt ook nog dichterbij logeren, dan ben je 's morgens als eerste binnen. Dat schijnt nog mooier te zijn.
Tikal ligt wel in Guatemala, dus dan zul je Belize moeten verlaten. Maar is wel leuk in combinatie met Belize en ook wel te doen. Flores zelf is best een leuk plaatsje, met leuke restaurants. Maar je kunt ook heel dicht bij Tikal zelf overnachten. Ik vond Tikal heel mooi en als je toch 'in de buurt' bent, dan zou ik zeker er een bezoekje aan wagen.
Belize is fantastisch. We zijn via Houston in Belize City aangekomen. Vanaf daar met de boot naar Caye Caulker en toen door naar Ambergris Cay. Caye Caulker is meer laid back. Ambergris was meer Amerikaans. Vanaf Ambergris een vliegtuigje genomen naar Flores met een stopover in Belize City. Flores was erg leuk om mee te maken. Echt Latijns Amerikaans, met van die straatjes met keitjes. Ook erg goedkoop. Vanaf daar hebben we een dagtrip gemaakt naar Tikal. Ook erg de moeite waard ! Vervolgens de bus vanuit Flores naar San Ignacio genomen. Een klein provincie stadje en vanaf daar hebben we een jungle boot tocht gemaakt. Vanaf San Ignacio via Belmopan zijn we naar Dangriga. Het stadje stelt niets voor maar daar hebben we de boot genomen naar Tobacco Caye. Een heerlijk klein tropisch eilandje aan het koraalrif. Er is niets te doen behalve schelpen tellen op het strand, vissen met een klein bootje en snorkelen. Na al het gereis was dit echt heerlijk ! Kijk eens op: tclodgebelize.com. Het is echt heel primatief maar zo lekker om niets te doen. Vanaf Dangriga kan je een bus nemen naar Belize City. Belmopan is niet de moeite waard. Opvallend was wel het grote aantal Taiwanezen ... Veel plezier op je vakantie. Als je nog vragen hebt, lees ik het wel. Ik zou zo weer er naar toe gaan !
Ik ook, Belize is absolutely fantastic!

Ambergris Caye heet ook wel San Pedro en wordt bezongen in het lied 'La isla bonita' van Madonna. Inderdaad Amerikaans, Caye Caulker is alternatiever en meer laidback. Duiken, snorkelen en boottochtjes maken zijn de main thing hier. Placencia en het dorpje Hopkins zijn ook leuk om te bezoeken, Dangriga is niks bijzonders verder.

San Ignacio is wel een aanrader, dat ligt vlakbij Guatemala.....wat ik ook niet over zou slaan als je ruim twee weken de tijd hebt. Tikal is erg indrukwekkend. Flores is een mooi stadje,w wij verbleven destijds in het dorpje El Remate, vlakbij Tikal (uitstappen bij El Cruce, niet ver van de grens). Daar kun je een boottochtje maken op het meer en ook paardrijden. Dat laatste kan ook fantastisch in San Ignacio, maar daar kun je ook tal van andere tours en activiteiten doen.

Belize is echt heeel bijzonder...
Ben present en inderdaad weet een beetje af van het land. Kwam er vanuit Nederland vaak een tot twee keer per jaar, nu ik in de VS woont is het iets minder geworden.

Vera Belize een heel apart land in Centraal Amerika vergeleken met de andere landen. Het is iets duurder dan Mexico en Guatamala maar zeker de moeite waard. Je schreef een paar dingen, hoe kom ik er, relaxen en de maya Cultuur.

DIverse mensen hebben al antwoord gegeven hoer je er komt maar zal de beste opties geven.

1. Non-stop vlucht richting Cancun (Mexico)en vervolgens van het vliegveld met een taxi busje richting Playa Del Carmen laten vervoeren om daar vervolgens een goede bus te pakken voor $15.- naar Chetumal. Vervolgens kun je kiezen of je de boot naar Ambergris Caye (San Pedro) en Caye Caulker pakt. Of de bus naar Belize City pakken waar je over moet stappen of een Touristen bus direct naar Flores neemt die overigens wel door Belize rijdt.

2. Vrijdag een Continental vlucht neemt richting Newark (NY) en dan op zaterdagmorgen een rechtstreekse vlucht met Belize City hebt en met een taxi ($ 25.-) naar Belize City rijdt om de bus te pakken of een vlucht rechtstreeks naar de eilanden neemt.

3. Elke willekeurige dag met Continental richting Houston en dan de volgende dag verdr richting Belize met de volgende opties.

Guatamala is sinds vorige jaar goed te doen over de weg. Sahara schreef al over El Remate, het is een klein dorpje op de splitsing waar de weg richting Tikal gaat. Een echte aanrader en het scheeld een uur reistijd ten opzichte van Flores.

San Ignacio is de grootste plaats aan de kant van Guatamala, een leuk gezellig stadje met allerlei barretjes en winkeltjes. Genoeg plaatsen om te verblijven en de uitstapjes richting Maya Tempels als Cahel Pech en Xunantunich (San Jose Succotz) zijn goed te doen.

Je schreef over Plancencia, het is inderdaad de moeite waard echter zou persoonlijk eerder voor Hopkins kiezen. Het stadje is ook aan de waterkant en zo lekker basic plus het is makkelijk om een scooter te huren en richting het Cockscomb Jaguar Preserve te gaan. Ik vind persoonlijk All Seasons Belize geweldig, moeie kamers voor een redelijke prijs.

Iets anders is Caye Caulker, een iets betaalbaarde eiland dan Ambergris Caye en ik heb afgelopen juni een kamer voor $25, - gehad, wel zonder airco maar dit was goed te doen. Snorkelen in het rif zou ik met Frenchies Diving doen, altijd betrouwbaar en ze proberen je niets aan te smeren.

Hoop dat je al wat aan de informatie hebt. KAn later verder in details gaan als je wilt.
Duiken in de Blue Hole zou ik alleen maar doen als je een echt ervaren duiker bent.
Cum non tum age
Dat klopt absoluut Noa, ik zei het ook al in post. Het is wel een hele ervaring. Op zich is een korte duik, omdat je best diep gaat en zo je lucht sneller verbruikt. Veel haaien om je heen en je zit echt een 'hole' in het water, met hoge muren om je heen. Heel gaaf.

Je zit in Belize bij een heel groot rif, op een na grootste van de wereld? Of mischien zelfs de grootste. Hele mooie duikplekken dus. Maar snorkelen kan ook hoor, als je geen brevet hebt.
Ja, dat is de Meso American Barrier Reef, op de Great Barrier Reef bij Australie na de grootste ter wereld.

Zwemmen met rifhaaien en pijlstaartroggen vond ik ook helemaal geweldig.
Inderdaad Blue Hole is absoluut niet voor beginners, mocht je in deels ervaring hebben dan zou je nog eventueel een dag Turneffe Island kunnen doen met onderandere de Elbow. Duiken met Whalesharks is te vroeg, die komen pas eind april plus de duiken zijn zeer schaars ivm het behoud van hun habitat.

Vergeet in iedergeval de ZOO niet wat tussen Belize City en Belmopan ligt. Wip er altijd even aan als ik in Belize bent want het is gewoon schitterend vergeleken bij andere dierentuinen.
Mag ik vragen waarom de blue hole niet voor beginners is? Zelf heb ik slechts eenmaal onder begeleiding gedoken, en al zou ik nooit op eigen houtje iets ondernemen, ik ben benieuwd wat de precies de moeilijkheidsgraad is van een gebied als de blue hole.
Ik kan niet wachten om te gaan, nu ik alle verhalen lees!

Ik heb (helaas) geen duikbrevet. Ooit een keer een introductieduik gedaan in Eilat, Israel, maar hou het vooralsnog bij snorkelen.

SFO, jij kent Belize op je duimpje als ik het goed begrijp!

Dit heb ik nu (nav al jullie ervaringen) in gedachte:

Rechtstreekse vlucht naar Cancun en dan 1 nacht in Playa del Carmen. Dan wil ik iig naar Placencia of Hopkins (4 nachten), San Ignacio (3 nachten), Tikal (2 nachten ivm vroeg op om op tijd in Tikal te zijn), Caye Caulker (3 nachten) en van daaruit via Tulum (ben ik eerder geweest en weet daar een super accommodatie om de reis mee af te sluiten) naar het vliegveld van Cancun. Heb nl max 2,5 week vakantie. Weet alleen niet hoe wat de beste volgorde is.. Het aantal dagen heb ik obv de bezienswaardigheden gepland. Is het iets denk je?

HoneyHoney, Sahara_desert en SFO, is Ambergris Cay een must? Want dan zou ik dat eigenlijk nog toe willen voegen.

SFO, offtopic.. woon je in San Francisco? Ben ik afgelopen mei geweest. Geweldige stad!
Als jij slechts eenmaal gedoken hebt, en onder beleiding, dan heb je dus gewoon een intro duik gedaan, waar bij iemand je vast houdt en leer je dus niets over het duiken zelf.

Zelfs al doe je de eerste cursus, dan mag je geloof ik nog niet in de Blue Hole duiken. Je moet de gevorderde cursus hebben gedaan. Je buoyancy moet erg goed zijn om hier te duiken, de Blue Hole is namelijk 145m diep! Plus je doet een wall-dive en je moet enige ervaring hebben om rustig te blijven en je ademhaling goed doen, anders kun je mischien 5 minuten onder water blijven en dan is je lucht op.

Ook decrompressie stop is langer dan normaal op deze duik.

Boah! Maar dat ziet er wel mooi uit.

Helaas vind ik duiken niet zó geweldig dat ik er echt een cursus voor zou willen volgen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor duikers het summum is!
Het is echt geweldig mooi.

Maar iedereen houdt weer van andere dingen, zo is duiken ook niet voor iedereen.

Waar hen je je intro duik gedaan?
Ambergris Caye is geen must hoor, de meeste jonge reizigers slaan het zelfs over. Het is de enige plek in Belize met all inclusive resorts, zeg maar betonkolossen met containertoerisme, om het even oneerbiedig te zeggen. Caulker is veel kleinschaliger met alleen Mom & Pop businesses en geen hoogbouw of resorts. Zelfs geen auto's, alleen maar golfkarretjes en mensen op blote voeten in de twee straten van het eiland.

Jouw reisplan klinkt helemaal goed, hou alleen rekening met de afstand van Cancún naar Belize City, het lijkt op de kaart niet ver, maar dat is het wel. Vooral in Belize zijn de bussen oud en traag en ze stoppen om de 100 meter. Wij maakten een tussenstop in Chetumal, op zich een stadje met de charme van een parkeergarage, maar wel met fijne hotelletjes waar je even lekker kunt bijkomen voor de TV, met een glaasje rum erbij.

Reizen door dit deel van de wereld is best vermoeiend, alleen al door de hoge temperatuur en luchtvochtigheid. So take it easy!!!
@Vera mijn ouders wonen al 21 jaar in Belize dus vandaar mijn vakanties vaak die kant op gingen en heb dan ook over diverse routes gevlogen. En inderdaad ik woon nu op zo'n 22 mijl van San Francisco waar het overigens ook genieten is.

Maar terugkomend op jouw vraag voor Belize.

Persoonlijk zou ik met bv met Continental richting Cancun vliegen en terug via Belize City en dat heeft puur te maken dat jij de laatste 2 dagen niet in de stress hoeft te zitten om terug in Mexico te komen.

Dag 1. Aankomst vlucht Cancun, taxibus richting Play Del Carmen en een hotel kamer regelen bij bv Elefante ($ 25) of direct met de bus naar Tulum om daar een hotel te pakken. Tulum is minder drukte dan PDC echter reserveer vooruit.

Dag 2/3. Ruine bezoeken en lekker aan het strand chillen om bij te komen.

Dag 4. De bus richting Chetumal, zorg dat je de dag van te voren een reservering maakt bij het bus station. Een nacht bus kan mooi zijn aangezien het aansluit op de touristenbusje (naam geef ik je later) richting Flores (Guatamala).

Die rijden namelijk via een stop in Belize City, San Ignacio richting Flores. Zou persoonlijk uitstappen bij El Remate en daar een hotelletje boeken ipv Tikal zelf en de taxi's rijden al 5uur 's morgens het park binnen.

Dag 5/6 genieten van Tikal/ El Remate en misschien wel Flores.

Dag 7/8 richting San Ignacio, hotelletje tours of wat anders.

Dag 9/10/11 met de bus via Belmopan richting Hopkins. Lekker genieten van de mensen, Jaguar Preserve etc.

Dag 12/13/14/15 met de bus naar Belmopan, vervolgens Belize City waar je de watertaxi naar Caye Caulker pakt en geniet.

De laatste dag doe je lekker asociaal en vlieg je vanaf Caye Caulker met het vliegtuig richting Belize International Airport. Kost je rond de $ 50.- echter dan heb je geen stres met de boot en taxi om op het vliegveld te komen.

Dit is maar een voorbeeld Vera heb ooit de website http://www.exoticbelize.nl gemaakt kijk er eens na. Maar je zou ook in Guatamala kunnen starten met een vlucht van Continental en dan via Belize richting Mexico met een paar dagen Playa Del Carmen als afsluiting.

Dan accommodatie waar je eventueel kunt slapen.

El Remate - La Casa De Don David.

Hopkins - All Seasons Belize, ligt aan de andere kant van de straat maar ze hebben ook een kamer aan het strand. Diverse eet tentjes maar Chef Rob's Cafe is het beste waar je kunt eten, even reserveren want je zit in hoog seizoen en kan je vertellen dat mensen van de resort daar liever eten dan in het resort zelf.

Caye Caulker - Ocean Pearl Royale Hotel, simpel en schoon (zou ik reserveren). De vrouw van Frenchie's Diving runt het hotel maar het is echt de moeite waard.

Naast het hotelletje is een huis waar ze de catch of de Day verkopen plus de rum/cola is er de goedkoopste van het eiland. Een lekker strakke bak koffie en een goed ontbijt kun je vinden bij Amor y Cafe wat overigens gerund wordt door een Nederlandse.

Misschien een optie om bij de Belize Zoo te overnachten, klinkt raar maar je hebt dan meteen je tussen stop gemaakt. Ook van te voren reserveren.

Met je bankkaart kan je overal aardig goed pinnen, echter neem kleine biljetten U$ dollars mee. Er handig voor tips plus je maakt er mensen blij mee aangezien ze zelf geen U$ van de bank kunnen krijgen. 2 BZ$ = 1 U$.
SFO, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb er echt heel veel aan. Heb ook de site bekeken en zie dat je verwijst naar Riksja. Ik ben met hen ook naar Costa Rica geweest en dat is heel goed bevallen, leuke authentieke accommodaties.

Heb nav je verhaal het volgende naar ze gemaild:

Heen naar Cancun vliegen en daarvandaan rechtstreeks met de taxi naar Tulum. Daar 2 nachten blijven.

Vervolgens Tikal Tempel Trail, 2 nachten.

San Ignacio Verborgen Ruines in het woud, 3 nachten.

Placencia+ Monkey River, 4 nachten.

Caye Caulker Blote voeteneiland, 3 nachten.

Daarvandaan met het vliegtuig naar Belize airport.

Of San Ingnacio en Tikal omdraaien.. Wat is denk je het beste?

Dan hebben we nog 1 nacht over (de andere hebben we nodig in Houston). Waar vind jij het de moeite waard een nacht langer te blijven?

Bedankt alvast!
quote:Sahara_desert schreef op 17 oktober 2010 @ 22:17:

Caulker is veel kleinschaliger met alleen Mom & Pop businesses en geen hoogbouw of resorts. Zelfs geen auto's, alleen maar golfkarretjes en mensen op blote voeten in de twee straten van het eiland.

Daar willen we dan ook zeker heen!

Jouw reisplan klinkt helemaal goed, hou alleen rekening met de afstand van Cancún naar Belize City, het lijkt op de kaart niet ver, maar dat is het wel. Vooral in Belize zijn de bussen oud en traag en ze stoppen om de 100 meter. Wij maakten een tussenstop in Chetumal, op zich een stadje met de charme van een parkeergarage, maar wel met fijne hotelletjes waar je even lekker kunt bijkomen voor de TV, met een glaasje rum erbij.

We willen nu dus iig via Tulum (Mexico). Dat scheelt al iets denk ik. En dan mss met de nachtbus zoals SFO omschrijft.

Reizen door dit deel van de wereld is best vermoeiend, alleen al door de hoge temperatuur en luchtvochtigheid. So take it easy!!!

Gaan we zeker doen. Bedankt!
@Vera ik zou eerst even van Chetumal naar Tikal tuffen en dan richting San Ignacio. Ik zie positieve dingen in de Riksja bouwstenen.

Vooral als je even in de jungle wil zijn zoals bv in de buurt van San Ignacio. Echter voor een bezoek op Caye Caulker zou ik vragen wat voor een hotel ze je instoppen en dan vervolgens op gocakecaulker.com kijken wat je per kamer betaald.

Een mooie schone kamer kun je al snel voor U$ 40.- vinden. Dat betekend dus voor twee personen. Dus ik zou met die prijs gaan rekenen en kijken wat het verdeligste is.

Anderzijds zou het kunnen zijn dat hun de vlucht goedkoper aan kunnen bieden doordat je een arrangement boekt. Dan is het meteen wel weer de moeite waard om het deels te doen.

Dus doe je voordeel ermee want zo kan jouw budget een stuk beter worden.
Aan het plaatje op de site te zien verblijven we op Caye Caulker in de Seaside Cabanas. Staat goed aangeschreven op tripadvisor.com. Dat ze een zwembad hebben vind ik wel erg prettig. We hebben wel besloten om zowel heen als terug rechtstreeks te vliegen naar/van Cancun. Dat kwam qua reistijd het beste uit. Kost 800,- Dan maar de laatste nacht in Cancun, puur ter overbrugging.

Je zei iets over een nachtbus vanuit Chetumal en daarvandaan met een toeristenbusje naar Flores. Kun je daar iets meer over vertellen? En over malaria-voorzorg? Op de site van lcr.nl wordt gezegd dat dat voor sommige gebieden nodig is..

Zo leuk dat de reis nu echt vorm gaat krijgen!!
Ow, Cancún is echt heel erg hoor...Playa del Carmen ook trouwens, dat is van een vissersdorp in een soort miniCancún veranderd. Als ik nog een echt charmant alternatief vlakbij mag noemen> ga naar Isla Mujeres! Ongeveer 13 km van het vliegveld neem je de ferry die er maar een kwartiertje over doet. Het ligt pal tegenover de Zona Hotelera van Cancún, maar ademt authentieke sfeer en heeft veel gezelligheid te bieden, absoluut een aanrader. Ik vond het daar zelfs leuker dan in Tulum, terwijl dat ook helemaal fantastisch is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven