Belize

16-10-2010 16:29 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari wil ik naar Belize gaan voor ong 2,5 week. Welke bezienswaardigheden moet je gezien hebben? Is 2,5 week voldoende om alles te zien? Welke plaats is geschikt om relaxt mee te eindigen?

Ik ken zelf geen mensen die er al geweest zijn. Hoop hier ervaringen te horen!
Moet Sahara gelijk geven, het is inderdaad super toeristisch. Echter PDC is niet verkeerd als je op de 3 avenue van het strand zit. Het is redelijk goedkoop en je proeft toch nog even de sfeer. En als je aangeeft wanneer je op het vliegveld wil zijn dan komt een taxi busje jouw optijd ophalen.

Je hebt in Mexico diverse klasse in bussen, neem de express bus die 24/7 rijden. Geloof dat de dienstregeling elke 4 uur is.

http://www.ado.com.mx/ado/index.jsp Neem even extra tijd zodat je op het busstation even rond kunt hangen, je bent niet de enige. De kraampjes zijn gewoon los.

Deze informatie heb ik van La Casa De Don David die in El Remate gevestigd is. En heeft nuttige informatie op de website staan.

To and From Chetumal, Mexico, Belize City and San Ignacio - you can take the Mundo Maya/Linea Dorada or San Juan buses. From the Chetumal bus terminal it leaves at 6:00 am daily and costs about $30. From Belize City the bus leaves at 9:30 am, cost $25. This is your best deal as this normally comfortable bus reserves seating and you can arrange for the driver to bring you right to the hotel entrance in El Remate.
SFO en Sahara, heb jullie advies opgevolgd, de laatste nacht verblijven we in PDC. Isla Mujeres klinkt aantrekkelijk, maar te kort voor 1 nachtje. Dat van die bus ga ik nog op m'n gemak bekijken. Zal na het weekend worden, ben een paar dagen weg.

De route staat vast: Tulum, Tikal, San Ignacio, Placencia, Caye Caulker, Playa del Carmen. En dus een rechtstreekse vlucht naar en van Cancun. Hartstikke bedankt voor al jullie adviezen! Zal zeker laten weten hoe het geweest is!
Graag gedaan Vera, ik moet even wachten tot volgend jaar mei. Mag dan even op mijn ouderlijk huis passen als ze naar NL vliegen.

Zou zeggen veel plezier met de voorbereidingen, koop een Lonely Planet of nog beter een Rough Guide over Belize. En laat ons weten wat je ervan vond.
Ik vond PDC wel heel mooi, maar ik begrijp was SFO en SD er over zeggen, dat klopt zeker.

Ik had echter 4 maanden door Centraal America gereisd, op een erg laag budget, en op de meest afgelegen plekken, dus toen vond ik PDC aan het einde echt een verademing.

Cancun vond ik helemaal niks. Isla Mujeres helemaal fantastisch. Lekker met een golf karretje over het eiland karren, de wind in je haar, blote voeten.........zou zo weer heen willen. Alles beter dan die grauwe luch hier!

Veel plezier. Belize is geweldig en Caye Caulker het einde!
@Vivagirl, natuurlijk kun je PDC niet met 15 jaar geleden vergelijken. Toen reed je door een paar straten en dat was het. Nu sta je gewoon in de file. Geen zak aan. Al moet ik wel zeggen dat de 1e boulevard met de hotels, bars en strand best lekker is.

Ik kwam net op youtube een filmpje van de Blue Hole tegen. Na het zien van het filmpje zul je zien dat er geen zak aan is.
quote:SFO schreef op 23 oktober 2010 @ 08:54:

@Vivagirl, natuurlijk kun je PDC niet met 15 jaar geleden vergelijken. Toen reed je door een paar straten en dat was het. Nu sta je gewoon in de file. Geen zak aan. Al moet ik wel zeggen dat de 1e boulevard met de hotels, bars en strand best lekker is.

.

Wie heeft het over 15 jaar geleden?

Ik was er een paar jaar geleden en trek de vergelijking met dat van de rest van Centraal Amerika. Dat ik PDC wel fijn vond, nadat ik door de niet-toeristische gedeeltes had gereisd. De boulevard met bars en restaurant is gezellig, erg leuk. Maar dit is natuurlijk niet het echte Mexico. Jammer als je 2 weken daar gaat zitten en de rest niet bezoekt.
Nog even een update van mij:

zou dus eigenlijk deze periode naar Belize gaan, maar kwam er vlak nadat de reis geboekt was achter dat ik zwanger ben. Hartstikke blij en gepland, maar door omstandigheden niet verwacht. Na goed te hebben geinformeerd besloten de reis om te zetten naar Mexico (ivm malariagebieden in Belize). Daar zouden we al op vliegen.

Wil jullie nog wel bedanken voor alle adviezen en hoop er in de toekomst alsnog eens heen te gaan!
Gefeliciteerd Vera.

Mexico is inderdaad een goede optie.

Begrijp dat je voor de veiligheid gaan al begrijp ik niet precies welke gebieden jij in Belize had willen bezoeken met een verhoogd malaria risico. Het Cayo District is na mij weten het enige gedeelte waar men een waarschuwing aan afgeeft en dan is het meer als je in de Jungle verblijft.

Kom al 20 jaar in Belize en ga er in April ook weer naar toe maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de malaria tabletten niet slik. Overige injecties heb ik overigens wel.
Wij zijn er in 2008 geweest. Echt te gek.

Ik vond de regio bij San Ignacio te gek. De Amish People en de actieve dingen die je er kan doen. Kanoen in een grot, zwemmen, we hebben er vanalles gedaan.

Verder vond ik Caye Caulker echt geweldig, daar ga ik ooit nog een terug.

Boek dan ook een snorkeltrip bij Ragamuffin. Wij hebben echt alles gezien dat er daar te vinden is... manatees, haaien, roggen, turtles, murenen, en ga zo maar door. Echt te gek!

Tikal is denk ik het makkelijkst vanuit San Ignacio te bereiken. En dan naar Flores. Daar een nachtje slapen. Mooie zonsondergang over het meer en het stadje is ook wel leuk om doorhene te wandelen en een hapje te eten.

Tikal mag je niet overslaan. Wij hebben 5 weken door Mexico, Guatemala en Belize gereisd en Tikal was echt de geweldigste mayasite die we hebben gezien. Zorg dan wel dat je om 5u in het park bent, of nog eerder, Dan zie je de meeste beesten en natuurlijk vanaf Templo IV het 'oprijzen' van de tempels uit de mist.

Als je nog een leuk badplaatsje in Mexico zoekt, zou ik absoluut naar Tulum gaan. En dan een hutje op het strand huren bij Posada Lamar. Echt een verademing bij het toeristische Cancun en PdC. Daar wordt je qua prijs ook echt afgezet vonden wij.

Tulum was in 2008 echt nog een rustig paradijsje. We hadden dagenlang ons hemelbed op het strandje en er kwam geen mens voorbij. Héérlijk. Je kan er ook wel wat drukke stukken opzoeken als je meer mensen wil zien.

Je komt er in ieder geval geen massa's Amerikanen en Europeanen tegen zoals in Cancun en PdC. Dan kun je net zo goed naar Salou gaan eigenlijk. Zo'n soort plaatsjes zijn het.

Posada Lamar heeft mooie hutjes en een lekker ontbijt.

Ik las pas nadien dat je zwanger bent. Gefeliciteerd!.

Misschien heeft een ander nog wat aan de Belize tips.
Hoi allemaal

Leuk zeg dat jullie allemaal tips hebben gegeven over Belize. Wij gaan eind februari voor drie weken richting Mexico Belize en Guatemala. We vliegen heen en terug op Cancun. Verder hebben we nog niet veel vast gelelgd maar met deze tips kom ik al een heel eind.

Wij willen mischien ook nog naar Palenque heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

En weet iemand welk duikbrevet je meot hebben voor de blue hole. ik heb mijn 2* brevet namelijk en ook al wat ervaring. Lijkt me dan wel wat om daar te gaan duiken.

Nog een vraag, spreken ze een beetje redelijk engels in die regionen? Heb namelijk alleen ervaring met Azie dit wordt mijn eerste ervaring met midden amerika en heb er zo'n zin in.

SFO heb jij ook ervaring voor het hele gebied ivm malaria tabletten? Voor de rest hebben we wel alle inentingen geregeld.

De voorpret is toch altijd minstens zo leuk als de vakantie zelf he.

Ik ga eens een kaart kopen en al jullie tips er op aan kruisen en dan rolt er denk ik vanzelf een mooie route uit.
@ Lisanne, wij hebben toen geen malariatabletten genomen. We zaten maar 2 dagen van de 30/35 in malariagebied. Veel te veel gedoe met bijwerkingen en nog een aantal weken erna slikken... wij hebben het risico toen genomen. Lange linnen broek aan en flink met deet sprayen.

Heb je Padi Advanced? Daarmee moet je toch wel de Blue Hole in kunnen?

Ik heb iig advanced en ben ermee de blue hole in Egypte in geweest, onder begeleiding. Dat vond ik dan zelf wel zo fijn.

Lonely Planet vond ik erg handig. Je hebt er een van Yucatan, Guatemala en Belize geloof ik. Veel handige plattegrondjes ook. Palenque is zekr de moeite waard. Ook even wnadelen door de jungle dan, veel slingerapen, erg leuk om te zien. (totdat er dan een groepsreis hollanders laankomt en de aapjes heel snel weg gaan )

Wij hebben de reis met mexicoonline.nl gedaan en dat is echt heel goed bevallen. Bussen via ADO en goede hotels.

Ze spreken er aardig engels opde meeste plaatsen. Is in Belize sowieso de voertaal.

Mijn hoogtepunten van deze reis waren: Merida, Campeche, Tikal, Tulum (bij Posada Lamar), Caye Caulker en San Ignacio/Cayo District.

De hotels waren via mexicoonline en echt top.
Hoi Hoi

We hebben even een avond zitten puzzelen met de LP en de site van riksjaonline en zijn grofweg tot de volgende planning gekomen:

za 26 feb 18.05 landen Cancun

zo 27 feb via Chichen Itza naar Merida

ma 28 feb Merida en omgeving ( flamenco’s en Uxmal?)

di 1 mrt Van Merida (via Uxmal?) naar Campeche

wo 2 mrt Campeche – palenque +waterval Agua Azul

do 3 mrt Palenque bekijken (+ evt waterval Agua Azul)

vr 4 mrt Palenque – san Cristobal (circa 5.5 uur) Evt naar san juan chamula

za 5 mrt San Cristobal – Panajachel (Guatemala ca 8 uur)

zo 6 mrt Panajachel bekijken

ma 7 mrt Naar Antigua ( 4 uur)

di 8 mrt Antigua

wo 9 mrt Naar Flores/ Tikal (ca 10-11 uur)

do 10 mrt Tikal

vr 11 mrt Tikal- San Ignacio

za 12 mrt San ignacio

zo 13 mrt San ignacio - Placentia

ma 14 mrt Placentia

di 15 mrt Placentia - Cay Caulker

wo 16 mrt Cay Caulker

do 17 mrt Cay Caulker - Tulum

vr 18 mrt Tulum – cancun

za 19 mrt Cancun – Amsterdam vliegen om 9.50

Hebben jullie zo het idee dat we alles zien, zit er te veel of te weinig van iets in. Ik hoor graag wat jullie er van denken.

Zal het niet teveel rondreizen zijn?
Hi Lisanne,

Is jullie deze reis bevallen?

Op dit moment ben ik zelf een dergelijke trip aan het plannen en heb ook veel aan de tips hier. Het is alleen zo, dat wij voornamelijk voor het snorkelen gaan en dus wat langer op de Cays door willen brengen.

Vraag aan de insiders hier: Hoe lang is het leuk op caye Caulker, is San Pedro de moeite waard en zijn er misschien nog andere Cayes aan te raden?
Metatron ik zou zeggen hooguit 4 dagen caye caulker of je moet een fanatieke duiker zijn. Anders is het wel lang. Eerste dag kom je aan, zoek je hotel, drink je Belekin biertjes bij de Split. Dag 2 kan je snorkeltour doen met Raggamuffin, dag 3 relaxen op het eiland, beetje rond lopen, hier een cocktail, daar een visje, beetje niks doen en dag 4 weer verder
Dank je Rianne! Zijn een van de andere Cayes aan te raden? Wij twijfelen of we de trip willen maken naar 'Gladden spit' omdat je daar walvishaaien tegen zou kunnen komen, maar of het de 'gok' waard is..? Iemand?
Oh, en waarschijnlijk moet je dan gaan duiken.. wil je die zien?
Ik heb geen idee hoe het in belize zit met de walvishaaien, maar hier in mexico is het verboden om te duiken met walvishaaien en mag je alleen snorkelen. Hier is het ook van half juni tot half september dat je ze gegarandeerd ziet, zo niet krijg je geld terug van excursie, maar dat gebeurd eigenlijk nooit. Dus vraag eens na in belize hoe dat zit.
Hai Vera,

ik heb vorig 2,5 week een reis gemaakt met vriend door Mexico, Belize en Guatemala.

Als ik iets had kunnen veranderen achteraf dan was het de vlucht geweest, wij zijn via Cancun met de bus naar Belize gegaan. Cancun vonden wij 1 groot massatoeristische sfeerloze plek. In mexico spreken ze nauwelijks tot geen Engels en was het uiteindelijk een heel gedoe om in Belize te komen. De optie vliegen via New York (met een eventuele stop van een paar dagen) was een stuk handiger geweest wat ons betreft.

Wij zijn uiteindelijk eerst vanaf Belize naar Flores in Guatemala gevlogen om Tikal te bezoeken. DIt was echt 1 van de hoghlights van de reis en ook Flores zelf vonden we een heerlijk dorpje.

Daarna naar San Ignacio in Belize wat inderdaad ook de moeite waard is met veel activiteiten die je kunt ondernemen in de regio.

Daarna zijn wij naar Lamanai geweest in de outpost lodge, je kunt er alleen komen met een boot die een uur over het water door de jungle vaart. Het kost wat meer maar het eten was fantastisch en de rust van middenin in de jungle was echt een once in a lifetime experience!

Wij hebben onze trip afgesloten via Caye Caulker (heerlijk eiland) waar we hebben gedoken en toen via Playa del Carmen Mexico weer terug naar Nederland.

Ik moet eerlijk bekennen dat ondanks dat de reis fantastisch was we eigenlijk wel te veel plekken in 2,5 week hebben gepropt. Ik zou je programma dus iets rustiger houden, dat laat ook meer ruimte om te genieten!
Beste Belize gangers,

Heb met veel plezier deze bijdrage kunnen lezen.

Ik besef dat het al geruime tijd geleden is.

Maar ik ben me suf aan het zoeken om in Belize City te geraken.

Ik kan geen rechtstreekse vlucht vinden tussen Cancun Mexico en Belize City.

Ik zou graag vanuit Amsterdam / Brussel naar Belize willen vliegen met 1 tussenstop. Wie van jullie kan mij verder helpen hiermee?

SFO

Ik las je uitgebreide informatie en vroeg me af of je onlangs nog eens geweest bent en hoe je daar naar toe bent gvlogen.

Gr Martijn
Hoi Martijn!

SFO is op vakantie dus komt wellicht niet zo snel hier langs. Hij woont trouwens in de VS dus aan zijn vliegroutes heb je wellicht niet zoveel :-).

Ik ben vorig jaar april in Belize geweest en ben met Continental (nu onderdeel van United) gevlogen via Houston en mijn reisgenoten met Delta via Atlanta.

Ik had 2 stops (woon in Scandinavie) en zij hadden vanuit Amsterdam 1 stop. Zij hebben er toen voor gekozen 1 nacht in Atlanta te slapen omdat dat bij elkaar goedkoper was dan de vlucht waarmee ze direct door konden. Wel onthouden dat je bagage in principe op het vliegveld blijft dus dat je je tandenborstel in je handbagage doet .
WTF?
Belize Zoo schijntsuper te zijn...zelf had ik daar geen tijd voor maar we hebben dit wel gedaan

http://www.facebook.com/cavetubing.bz

echt super gaaf!!!
Wij hebben wel Belize Zoo gedaan (heel gaaf, jaguars op 1 meter afstand!) en juist niet cave tubing. Als ik ooit weer ga, wil ik dat zeker doen!

En weer terug naar Caye Caulker, zo heerlijk relaxed! Ultieme vakantiegevoel.
WTF?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven