vrijwillige keizersnede

18-10-2010 10:27 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie heeft vrijwillig mogen kiezen voor een vrijwillige keizersnede en heeft een gynaecoloog die daar in meegaand was, die ook begreep dat er sprake was van een trauma met de laatste bevalling ivm een zeer moeilijke bevalling doordat de baby vastzat, hij was ook zeer groot met een gewicht van 5200 gram. Nu is de vijfde opkomst en zie ik het niet meer zitten ivm een bevalling, ik zou liever een keizersnede ondergaan om problemen te voorkomen. wie kan daar over meepraten en wil aub reageren als je dit leest.
Was ik ook.

En achteraf ook terecht, maar zelfs bij mij is het goed gekomen.

Op het moment dat de bevalling begint heb je wel wat anders aan je hoofd.
quote:Suze02 schreef op 18 oktober 2010 @ 11:25:

[...]

Waar, waar, waar dat topic???

Ik kom er aan!

precies, ik weet nog heel goed dat jij mij ook een heel positief verhaal te melden had!
crini, jouw verhalen illustreren voor mij dat het vooral gaat om de ligging van je baby, en daar kan je op voorhand dus echt niks aan doen. En een verkeerde ligging icm een groot kind, ja, dat is echt een drama, maar een verkeerde ligging en een klein kind lukt ook niet. Een groot kind an sich kan dus echt een prima bevalling worden. Snap overigens prima dat jij de vierde keer een ks kreeg, dat je het uberhaupt 4 keer aangedurfd hebt!
quote:arrwen schreef op 18 oktober 2010 @ 11:21:

noodles, niet schrikken, echt ik snap je angst ontzettend goed, maar ik ben van 2 grote babies bevallen en dat ging prima. heb er 2 keer een topic over gestart vlak voor de bevalling omdat ik echt in mijn broek scheet van angst, maar de bevalling van mijn grootste kind was het makkelijkst. En die van het kleinste het moeilijkste. Relatie groot kind - zware bevalling is niet altijd zo. Sterker nog, een beetje groot kind bevalt makkelijker omdat ze wat steviger zijn en bovendien vaker goed liggen heb ik mij laten vertellen. En nog 1 ding, het meeste gewicht zit vaak in het buikje en beenvet, en dat bevalt niet moeilijk, het gaat om de schedelomtrek, en dat staat vaak los van het gewicht. Open anders een topic, je zal zien, heel veel vrouwen met grote babies en makkelijke bevallingen Tja, hier was het juist niet zo. Dus én groot kind, én grote kop én niet juiste ligging van het kind. Maar mijn bevallingen waren dus niet alleen moeizaam vanwege het grote gewicht van de kinderen, maar wél vanwege het grote gewicht van de kinderen + dat ze allemaal een groot hoofd hadden + de verkeerde ligging van de kinderen. Dus, wat Arwen zegt dat gewicht alleen niets hoeft te betekenen, dat kan ik beamen, maar wel wanneer er nog meer factoren mee spelen.
ik zal dat topic met positieve bevallingsverhalen eens zoeken en naar boven halen.

Misschien ook prettig voor jou TO?

Ik weet niet of er ook verhalen in staan over keizersnedes, maar wat positieve bevallingsverhalen kunnen voor de hoogzwangere vrouw geen kwaad denk ik zo :-)
Klopt wat Arwenn zegt.

Mijn dochter was gemiddeld, maar lag niet goed waardoor ze er met geen mogelijkheid uitkon.

Groot of klein zegt dus ook niet zoveel.
quote:Starshine schreef op 18 oktober 2010 @ 11:10:

[...]

ik denk dat veel vrouwen de nasleep van een ks zwaar onderschatten. Lijkt me dus niet wenselijk iedere zwangere meteen maar de keuze wel/niet ks te geven.

Er is trouwens niks mis met vaginaal zonder verdoving bevallen. Als alles goed is (en meestal is dat ook zo), kan dat zonder problemen, dus waarom het meteen medisch maken door ruggenprikken enzo?

edit: ik wil er overigens geen discussie over opstarten; het is gewoon en observatie van mijn kant.

Eens, als alles goed is dan is er m.i. geen enkele reden.

Maar als dat niet zo is dan vind ik dat het hier in nederland wel iets sneller "medisch gemaakt" mag worden.

In mijn ogen valt daar ook een traumatische bevalling onder.

Als TO dit aangeeft vind ik dat daar niet moeilijk over gedaan moet worden.
Wat de keuze voor een keizersnede bij mij trouwens ook makkelijk maakt was dat de gyn zei: je baart grote baby's en 2 hebben lagen met hun armpje naast het hoofdje. Bij grote baby's is er meer kans op een armpje naast het hoofdje en wanneer je vaker een baby hebt gebaard die het armpje naast het hoofdje had liggen, heb je ook meer kans er op dat dit weer gebeurt. Ik had dus dubbel zoveel kans op weer een kindje met een armpje naast het hoofdje. Ze zei "je hebt geluk dat het goed afgelopen is, maar dat geeft geen garantie voor een volgende bevalling. Er is een grote kans aanwezig dat je kindje dan wel schade over houdt aan zijn armpje." Zij was dus zelf ook vóór de keizersnede en het was ook veiliger voor mijn kindje.

Overigens is er bij de 3e ook nog even sprake geweest van een keizersnede, omdat zij tot week 36 in een stuit lag.
Noodles: grootte zegt weinig hoor!

mijn dochter was heel klein en dun maar ze lag verkeerd (sterrenkijker en hoofd helemaal naar achter gebogen ipv kin op de borst)

Ik was liever bevallen van een baby van 5 kilo die goed lag!;-)
quote:arrwen schreef op 18 oktober 2010 @ 11:30:

crini, jouw verhalen illustreren voor mij dat het vooral gaat om de ligging van je baby, en daar kan je op voorhand dus echt niks aan doen. En een verkeerde ligging icm een groot kind, ja, dat is echt een drama, maar een verkeerde ligging en een klein kind lukt ook niet. Een groot kind an sich kan dus echt een prima bevalling worden. Snap overigens prima dat jij de vierde keer een ks kreeg, dat je het uberhaupt 4 keer aangedurfd hebt!

Ja, daarom reageerde ik ook nog even op jouw berichtje, dat zeg ik daar dus ook.

En de 4e had zich al aangediend voor ik ook maar iets aandurfde
quote:Suy schreef op 18 oktober 2010 @ 11:35:

Noodles: grootte zegt weinig hoor!

mijn dochter was heel klein en dun maar ze lag verkeerd (sterrenkijker en hoofd helemaal naar achter gebogen ipv kin op de borst)

Ik was liever bevallen van een baby van 5 kilo die goed lag!;-)

Dat lees en hoor ik inderdaad steeds vaker (tot mijn vreugde)

Want ons mannetje ligt wel al goed, dat scheelt gelukkig..

Ach ja, ik kan weinig anders doen dan afwachten...
Als tip voor TO: laat je doorverwijzen naar een gyn, of loop je daar al? Dan kan je het daar eens rustig doorspreken en op grond van zijn/haar advies kijken wat je doet.

Ik had bij de 3e al gevraagd naar een keizersnede, maar dat werd weggewuifd door de vk. Overigens was deze 3e bevalling, ondanks het langsliggende armpje, de beste bevalling, dus achteraf was ik blij (achteraf als in in "toen alles achter de rug was"). Bij de 4e begon ik weer over de keizersnede, maar daar was volgens de vk echt geen reden voor.

Ik was echt zo blij dat ik een onnozele huidinfectie aan mijn buik kreeg (die overigens wel pijnlijk was, maar met het juiste zalfje zo weer verdwenen), omdat ik daardoor alsnog doorgestuurd werd naar de gyn. Ik weet namelijk niet hoe ik anders de vk zo ver had kunnen krijgen dat het een ks werd.
Zeuren, zeuren, zeuren.

Ik heb ze zelfs tijdens het persen nog om een ks gevraagd.

Gewoon elk bezoek vragen; mag ik een ks?
Over de nasleep van een keizersnede: ja je herstel is heftiger, maar wanneer je een geplande keizersnede krijgt, kun je wel al een heleboel regelen van tevoren (wie je andere kinderen naar school brengt, dat soort dingen).

(Alleen als vervolgens je kind van 3 weken oud opgenomen wordt in een ziekenhuis 50km verderop heb je er nog niks aan )
Heb je toch ook niet met een kapotgetrokken doos?

quote:patra schreef op 18 oktober 2010 @ 11:05:

Mij is verteld dat omdat ik een keizersnee heb gehad (sterrenkijker, bleek na drie uur persen), eventuele volgende kinderen ook via keizersnee gehaald zullen worden!

Na mijn keizersnede (vanwege vastzittend kind dat een sterrenkijker bleek te zijn en doordat mijn bekken afwijkend van vorm bleek te zijn) is mij door de gynaecoloog verteld dat ik de volgende keer voor een keizersnede mag kiezen.

Maar dat komt ook doordat er een behoorlijke kans op herhaling is, en dan wordt het onmogelijk om vaginaal te bevallen.
Patra, wat betreft een eventuele tweede KS, dat ligt aan waarom je de eerste keer een KS hebt gehad, maar ook hoe dit kindje gaat liggen. De eerrste lag verkeerd, niet ingedaald en ik heb nogal vreemde bekkendoorgang(aldus de gyn). De kans op een succesvolle vaginale bevalling was zeer klein, dus ik mocht bij de tweede kiezen voor een KS(het advies was zelfs om het te doen). Tot de controle met 38 weken. Toen bleek ook nummer 2 niet ingedaald, schuin te liggen, flink aan de maat te zijn. Toen werd het me gewoon verteld dat ik een KS zou krijgen, toen was er geen keuze meer aan.
quote:Welpie schreef op 18 oktober 2010 @ 11:09:

[...]

Ja. Ik had bij mijn sterrenkijker op een gegeven moment geen keus meer. Ik wilde geen keizersnee, had er ook TOTAAL geen rekening mee gehouden dat me dat zou gebeuren. Maar zonder de ks waren kind en ik er niet meer geweest.

Wat is een sterrenkijker? *komt zelden op de kinderpijler*

Wat jij beschrijft, is een medische indicatie. Het is niet zo dat je het mes op de keel (of een ander lichaamsdeel ) wordt gezet. Een keizersnede is altijd vrijwillig: je moet er altijd toestemming voor geven.

Ik zeg dat omdat veel vrouwen het idee lijken te hebben dat artsen bij een bevalling beslissen over hun lijf, terwijl je wel degelijk zelf het laatste woord hebt.
Ga in therapie!
Dan kijkt het kind naar boven ipv naar beneden.
Edit; het ligt dus met het achterhoofd aan de rugkant.
quote:diificultwomen schreef op 18 oktober 2010 @ 10:27:

wie heeft vrijwillig mogen kiezen voor een vrijwillige keizersnede en heeft een gynaecoloog die daar in meegaand was, die ook begreep dat er sprake was van een trauma met de laatste bevalling ivm een zeer moeilijke bevalling doordat de baby vastzat, hij was ook zeer groot met een gewicht van 5200 gram. Nu is de vijfde opkomst en zie ik het niet meer zitten ivm een bevalling, ik zou liever een keizersnede ondergaan om problemen te voorkomen. wie kan daar over meepraten en wil aub reageren als je dit leest.Ik mocht na de eerste bevalling gewoon kiezen, gyn. zei dat het mijn feestje was
quote:a_nick_is_born schreef op 18 oktober 2010 @ 11:47:

Over de nasleep van een keizersnede: ja je herstel is heftigerIs ook persoonlijk. Vond het appeltje eitje, maar daar zal het protocol van ziekenhuis wel debet aan zijn.
Ik heb het nog even nagezocht, maar mijn kinderen waren geen 'sterrenkijkers' maar lagen in een zeldzame liggingsafwijking: de aangezichtsligging. Hieronder staat dat het zeldzaam is, toch lagen 3 van mijn kinderen zo (van de 4e weet ik het niet omdat hij met de keizersnede is gekomen).

Zeldzame liggingen

Bij een aangezichtsligging ligt de foetus met het hoofd in de nek, zodat het aangezicht boven de baarmoederhals ligt. Dit komt bij één op de vierhonderd geboorten voor. Een gewone bevalling is wel mogelijk, maar de baby ziet er na de geboorte door stuwing van het hoofd kortdurend anders dan normaal uit. Het gezichtje is namelijk erg gezwollen. Dit trekt na een dag weer weg.
quote:fleurtje schreef op 18 oktober 2010 @ 12:12:

[...]

Is ook persoonlijk. Vond het appeltje eitje, maar daar zal het protocol van ziekenhuis wel debet aan zijn.

Ok, je hebt gelijk. Het kan heftig zijn. Wat ik eigenlijk met de post duidelijk wilde maken is dat dat herstel je niet tegen hoeft te houden. Nee, je moet er niet te licht over denken, maar ook weer niet te zwaar. En met een geplande keizersnede kan je dus wel goed een en ander voorbereiden.

Maar ook ik vond het appeltje-eitje. Moest ook wel, want vanaf dat zoontje 2,5 week oud was, zaten we al weer dagelijks in het ziekenhuis, en toen ie 3 week oud was moesten we daar zelfs 50km voor rijden, maar toen zijn we dan ook een week in het Ronald Mc Donald-huis gegaan.
quote:a_nick_is_born schreef op 18 oktober 2010 @ 12:16:

Zeldzame liggingen

Bij een aangezichtsligging ligt de foetus met het hoofd in de nek, zodat het aangezicht boven de baarmoederhals ligt. Dit komt bij één op de vierhonderd geboorten voor. Een gewone bevalling is wel mogelijk, maar de baby ziet er na de geboorte door stuwing van het hoofd kortdurend anders dan normaal uit. Het gezichtje is namelijk erg gezwollen. Dit trekt na een dag weer weg.

Ja! dit was bij mij ook zo! Dit en dan ook nog een sterrenkijker, of zijn ze automatisch al een sterrenkijker bij de aangezichtsligging??

Vond het na 3 uur persen en 3 pogingen met de vacuumpomp wel genoeg en smeekte om een KS. Maar de verloskundige, die met mij meegegaan was naar het ZH zei steeds maar: nog even volhouden ze is er bijna.

Achteraf hoorde ik dus dat ze de operatiekamer al klaargemaakt hadden. Kwam overigens goed uit want na de bevalling kon ik daar alsnog heen om de placenta te laten verwijderen die muur en muurvast zat.

Het is dat je er zo'n leuk kind voor terugkrijgt anders zou ik het nooit meer doen;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven