dochter heeft maar 1 nier

18-10-2010 14:12 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn dochter van inmiddels 6 had bij de geboorte een niet ontwikkelde nier, die ze toen ze 10 maanden oud was eruit hebben gehaald. Haar linker functioneert wel voor 100%, gelukkig.

Een maal per jaar gaat ze op controle bij de kinderarts, bloeddruk meten, plasje nakijken, that's it. Verder geen enkel probleem.

Het enige waar we waakzaam voor moeten zijn, is voor harde klappen op haar rug, waarbij ze risico zou lopen op beschadiging van haar enige nier. Ze mag bijvoorbeeld niet gaan paardrijden.

Ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn met kinderen met hetzelfde of misschien volwassenen met hetzelfde "probleem"

Wij zien het niet echt als een probleem hoor, denken er de meeste tijd ook niet aan, maar ik ben wel benieuwd naar de medische adviezen en controles enzo. Want er lijkt niet echt een protocol voor te zijn...
Ik heb wel 2 nieren, maar 1tje is erg slecht. Hier ook beleid; wees zuinig met je ene nier want die heb je hard nodig. Verder kan die ene nier idd de functie van normaal twee helemaal overnemen. In het begin kwam ik jaarlijks op controle, soms ook echo of met contrastvloeistof om te kijken hoe alles werkte, maar dat is ook ter controle van hoe slecht die andere is zeg maar. Inmiddels hoef ik alleen nog maar te komen als ik klachten heb.
is fijn om te horen moekie, want ik vraag me af hoe het gaat als ze ouder is. Aan een kant zijn de controles fijn, maar is ook zo'n momentopname (urine, en bloeddruk), dat ik soms twijfel bij het nut daarvan
Wat je zegt raspberry, het is een momentopname. Ook goed, beter dan niet controleren natuurlijk. Maar nu is het ook fijn geregeld, ik mag altijd zo rechtstreeks een afspraak maken en kan dan vrij snel terecht. Ook als ik gewoon weer even een bevestiging wil dat alles nog goed gaat zeg maar. Soms heb ik wat vaker blaasontsteking (maar dat komt door die slechte nier) en dan mag ik vaker komen als ik wil.
Een vriendinnetje van me heeft een niertransplantatie gehad. Ze heeft 1 gezonde nier gekregen en haar 2 andere (eigen) nieren zijn verwijderd.

Mijn vader heeft nog 1 matig gezonde nier over, de ander is verschrompeld (al jaren).

Motto met 1 nier is er vooral zuinig mee te zijn (maar ja, wie wil nou eigenlijk niet zuinig zijn met zijn/haar lichaam) en bewust zijn van afwijkingen (dus met blaasontsteking snel reageren, genoeg drinken, etc.)
Onze dochter van 6 heeft nog wel twee nieren maar door vele langdurige ontstekingen functioneerd hij niet zo best meer. De andere nier functioneerd voor 2 zeg maar. Ze is op 4 jarige leeftijd eraan geopererrd en toen nog regelmatig op controle geweest. Nu gaat het prima met haar. Ze weet dat als ze hard valt, bijv van dr fiets oid ze dat moet zeggen. Juist omdat het zo belangrijk is dat het met die ene nier goed blijft gaan..
Hetzelfde geldt hier, Keye, als ze hard valt, moet ze het zeggen, is ook bekend op school.

Maar moet jouw dochter jaarlijks op controle, of dat niet meer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven