Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten & verdeling daarvan

18-10-2010 14:33 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben samen met mijn vriend op zoek naar een huurhuisje. Om ons voor te bereiden hebben we alle vaste lasten (uitgaande van een max. huurwoning-prijs waar we naar op zoek zijn) op een rijtje gezet en gekeken wat we als marge overhouden. Onze marge is nu 800 euro.

Is dat voldoende om nog van te kunnen sparen voor vakantie, financiële tegenvallers en dergelijke? Zou het genoeg zijn?

Wat is jullie marge?

En hoe verdelen jullie de kosten onderling? Alle kosten gedeeld door 2? Of de kosten verdelen naar rato? Mijn vriend verdiend veel meer dan ik. Als we het door 2 zouden delen zou ik bijna niks meer overhouden.

Zoeken naar een goedkopere woning gaat niet lukken want daar mogen we met zijn salaris niet op reageren, daar verdiend hij teveel voor.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Wat moet je doen voor die ¤ 800,-?

Moet je nog rekeningen hiervan betalen, telefoon etc?

Moet je hier alle boodschappen, benzine, kleding etc van doen?
Nee die 800 euro houden we samen over na het betalen van alle vaste lasten. Dus onze netto inkomen samen - alle vaste lasten bij elkaar = 800 euro overhouden.
Wij hebben al ons geld op een gezamenlijke rekening, we doe samen met alles.. T zou vreemd voelen als we het anders deden..
Hoi TO,

je post is een beetje summier: wat heb je onder de noemer 'vaste lasten' gerekend?

Ik begrijp uit je post dat je daar sparen niet onder rekent?

Als deze 800 alleen voor extraatjes is, zoals cadeautjes, en kleding, en leuke uitjes, en klaarblijkelijk ook voor sparen, dan denk ik dat dat zeker te doen moet zijn.

Ik denk dat naar rato het eerlijkst is in een relatie, maar je moet het zo verdelen dat jullie je er allebei prettig bij voelen. Wat vind jij het eerlijkst? En je vriend?
Okee. Wij houden dan ¤ 1200 over, sparen hiervan ¤400 en geven beide ¤ 400 uit, ongeveer.

Wij hebben het een tijd zo gedaan: allebei ¤400 op eigen rekening houden, rest van het salaris naar de gezamelijke. Zo heb je allebei evenveel te besteden, maar hoef je geen verantwoording aan elkaar af te leggen.

Nu hebben we gewoon alles op de gezamelijke staan, vinden we toch makkelijker. Gaat ook prima.

Volgens mij is ¤ 800 genoeg om alles van te doen. Maar hangt natuurlijk van je leefstijl af.
addendum:

als je er ook nog je eten van moet kopen, dan denk ik trouwens ook dat dit nog genoeg is.

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoeveel je wilt sparen...
Als je zo de marge bekijkt dan is die van ons volgens mij 1400 euro ofzo. We betalen de vaste lasten naar rato. Hij verdient tegenwoordig veel meer dan ik. Hij betaald dus meer en aan het eind houden we beide hetzelfde over. Dat is die 1400 euro. Daarvan gaat 800 naar de spaarrekening en we houden dus elk 300 over ongeveer. Daarvan kopen we kleren, ik benzine voor mijn scooter, sporten gaat daar vanaf. Het is gewoon 300 euro die ieder zelf mag uitgeven aan wat ie zelf wil. Denk dat je met 800 wel uit moet komen hoor. Als je 200 of 300 spaart per maand hou je nou redelijk wat over. Ik vind sparen wel belangrijk, dus dat moet je wel echt doen. Wij verdelen het spaargeld ook nog eens. Deel voor onderhoud huis, deel voor onvoorziene uitgaven. Vakantie doen we van ons vakantiegeld.
Wij verdelen naar rato; ik betaal meer dan hij. We wonen samen in mijn huis, dus ik betaal sowieso meer aan de hypotheek etc. Hij betaalt daarentegen de auto (lease) Zo houden we allebei ongeveer evenveel besteedbaar inkomen over.
wij hebben max. 1000 in de maand en daar gaat alles vanaf! nu zijn we door subsidies en goedkope woning dus wel een stuk goedkoper uit, maar blijf me verbazen over hoeveel geld mensen nodig hebben:P

Al denk ik dat als ik het geld zou hebben... het niet voor lang zou zijn :D

Maar ja dat moet lukken hoor.

(zolang je eten bij vaste lasten gerekend hebt?)
Trouwens, wij zetten ieder een vast bedrag per maand op de gezamelijke rekening. Daar gaan alle vaste lasten en boodschappen vanaf. Dan ieder 400 naar de gezamelijke spaar en de 300 die overblijft staat op een eigen rekening. Zo heb je ook nooit het probleem dat de een meer uitgeeft dan de ander. Als er 600 euro op een gezamelijke rekening zou staan die voor ons beide is, dan weet ik nu al dat ik meer zou uitgeven en dat is oneerlijk vind ik. We hebben dus ieder ons eigen potje per maand en daar mag je mee doen wat je wil.
Wij betalen 2000 aan vaste lasten. Dan houden wij nog 1000 euro over voor dingen als benzine 2 auto's / boodschappen / rest aan uitgaven en ik moet zeggen dat het best lastig is nog .. geld vliegt eruit... maar echt aan dingen die nodig zijn.
Waarom geen koophuisje?

En zou makkelijk zijn als jullie gezamenlijk al een mooi spaarpotje hebben..

En samenlevingscontract opstellen!! daarin bepaalde zaken in laten vastzetten voor als het eens mis zou gaan.
Lasten zijn in totaal ca 1300 euro (auto en wonen) en daarvan betaal ik 750 schat ik. Deel van wat ik overhoud (ca 300) stort ik op gezamenlijke rekening voor eten en andere gezamenlijke uitgaven. De rest van mijn inkomen (ca 1500) houd ik gescheiden van zijn inkomen.
Vaste lasten vallen onder:

Huur/servicekosten

Gas/water/licht

Televisie, internet enz

Belastingen (gemeente, waterschaps)

Zorgverzekeringen enz

Andere verzekeringen

OZB

De boodschappen

Mobiel abbo's

Auto onderhoud

Auto verzekering

Benzine

Sportabbo's

Salarissen - vaste lasten = 800 euro over voor sparen, vakantie, eigen uitgaven enz.
Dat is wel een goeie ja, om daar een gedeelte gezamenlijk van te sparen en wat overblijft te verdelen zodat je zelf kan weten waar je het aan uitgeeft. Kleding moet ik ook nog kunnen kopen natuurlijk.
bij mij vallen verzekeringen(alle!) en abonnementen voor wat dan ook, onder vaste lasten. gaat elke keer een vat bedrag heen toch?
Ja zo bedoelde ik het ook. Maar je hebt toch een verschil tussen de vaste lasten waar je sowieso niet onderuit komt en de variabele vaste lasten? Het moet allebei sowieso betaalt worden maar in de variabele kan je nog variëren met de kosten.
ja, maar je mobiel is toch ook een jaar abbo iig?

ik vind het zelf makkelijker om dat er bij te rekenen.

maar er zullen vast veel mensen zijn die het zoals jou doen.
Ja je hebt gelijk. Het zou makkelijk bij het rijtje erboven kunnen. Alleen je abbo kan je opzeggen maar de belastingen dan weer niet.

Het is lastig allemaal!

Bedankt voor alle snelle reacties!
Ik zou per persoon ook een vast bedrag reserveren per maand voor eigen gebruik: Kleding, make-up, boeken, uitjes. Misschien ¤200,- pp, dan hou je ¤400,- over om te sparen.

En uitgaan/uit eten doen jullie dat niet?
Ja uitgaan, heel soms uiteten, kleding, uitjes, make-up enzo. Dat zou dan van die 200 euro pp kunnen. Moeten we maar even overleggen wat we willen en wat handig is enzo.

Maar de meeste mensen verdelen dus de kosten naar rato zo te lezen.
Nee, hier gaat alles op 1 hoop. En daarvan wordt alles betaald en sparen we. Wat overblijft is vrij te besteden.

Dat kan omdat wij allebei geen spenders zijn, nooit ruzie over geld.
Als ik jullie verdeling zie, met boodschappen, abonnementen etc meegenomen, dan in 800 euro per maand overhouden toch hartstikke ruim? Daar kan je prima van op vakantie, uit eten, tegenvallers opvangen, kleiding kopen etc.

Wij verdelen zelf de kosten naar rato: vriend verdient wat meer en draagt daarom meer bij aan de gezamenlijke kosten, maar houdt ook wat meer eigen geld over. Vind ik een prima verdeling. Je kan ook alles op een gezamelijke rekening zetten en allebei even veel 'zakgeld' krijgen, maar net wat jullie prettiger vinden.
Volgens mij moet het met 800 euro 'over' prima kunnen.

Alleen één vraagje....waarom heb je OZB in je lijstje opgenomen als je een huurwoning gaat betrekken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven