Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten & verdeling daarvan

18-10-2010 14:33 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben samen met mijn vriend op zoek naar een huurhuisje. Om ons voor te bereiden hebben we alle vaste lasten (uitgaande van een max. huurwoning-prijs waar we naar op zoek zijn) op een rijtje gezet en gekeken wat we als marge overhouden. Onze marge is nu 800 euro.

Is dat voldoende om nog van te kunnen sparen voor vakantie, financiële tegenvallers en dergelijke? Zou het genoeg zijn?

Wat is jullie marge?

En hoe verdelen jullie de kosten onderling? Alle kosten gedeeld door 2? Of de kosten verdelen naar rato? Mijn vriend verdiend veel meer dan ik. Als we het door 2 zouden delen zou ik bijna niks meer overhouden.

Zoeken naar een goedkopere woning gaat niet lukken want daar mogen we met zijn salaris niet op reageren, daar verdiend hij teveel voor.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
In een samenlevingscontract kun je idd inzetten wat je wilt. Alleen gaf de notaris aan ons het advies erin te zetten dat wij na rato betalen. Omdat het kan gebeuren dat je toch (gezamelijk) besluit dat de een bijvoorbeeld stopt met werken om voor een ziek kind te zorgen ik noem maar iets. En dan heeft de partner die alles betaalt officieel een vordering op de niet/minder verdienende partner. Nu zal in een goede relatie het niet snel gebeuren dat hij dat geld idd op gaat eisen, maar wat als je uit elkaar gaat?

Dit was iig de redenatie van onze notaris.
Onze notaris deed het voorkomen alsof naar rato niet kon, maar dat zal dan wel om de reden van es zijn.
Wat ben ik blij dan ik een vriend heb die niet zo moeilijk doet. Ik zou mij er niet goed bij voelen als mijn vriend zo loopt te nikpikken over geld. Je kiest toch voor elkaar?

Heeft hij misschien slechte ervaringen met samenwonen/geldzaken?

Wijzelf hebben het ook niet naar ratio verdeeld, of misschien ook weer wel, het is maar net hoe je het bekijkt.

Hij besteedt elke maand 65% van zijn loon aan onze vaste

lasten. Van die andere 35% kan hij doen en laten wat hij wil.

Ik besteed elke maand rond de 50% van mijn loon aan vaste lasten, maar ik spaar ook voor onze gezamenlijke rekening. Dit is elke maand een ander bedrag omdat mijn loon per maand varieert. Soms besteeds ik dan ook 65%, maar soms ook meer van mijn loon aan onze kosten. Wat dan overblijft kan ik vrij besteden.

Mijn partner en ikzelf zijn tevreden over deze regeling. We hebben eerlijk gezegd nog nooit moeite gehad om de financiele zaken te regelen, het liep allemaal vanzelf.

In het allerbegin had ik wat minder te besteden, nou dan betaalde mijn partner wel het uit eten of wat dan ook. Ik blij, hij blij is zijn motto. En andersom geldt dat precies hetzelfde!
quote:Roosh schreef op 28 oktober 2010 @ 16:01:

In het allerbegin had ik wat minder te besteden, nou dan betaalde mijn partner wel het uit eten of wat dan ook. Ik blij, hij blij is zijn motto. En andersom geldt dat precies hetzelfde!Ik denk dat dit het allerbelangrijkste is in een relatie. Dat je het financieel zo regelt dat alle partijen tevreden zijn, of dat nou naar rato van inkomen is of niet. Zodat er geen ontevredenheid is, of achteraf gezeik. En dat er in je relatie geen sprake is van "centenneukerij". Daar zou ik wel echt gek van worden, als ik ieder etentje, bios etc. terug moet betalen of terug moet vragen.
Een etentje terugbetalen, wat een bak! Dan zou ik dus meteen stoppen met mijn relatie!
quote:es1450 schreef op 28 oktober 2010 @ 15:08:

In een samenlevingscontract kun je idd inzetten wat je wilt. Alleen gaf de notaris aan ons het advies erin te zetten dat wij na rato betalen. Omdat het kan gebeuren dat je toch (gezamelijk) besluit dat de een bijvoorbeeld stopt met werken om voor een ziek kind te zorgen ik noem maar iets. En dan heeft de partner die alles betaalt officieel een vordering op de niet/minder verdienende partner. Nu zal in een goede relatie het niet snel gebeuren dat hij dat geld idd op gaat eisen, maar wat als je uit elkaar gaat?

Dit was iig de redenatie van onze notaris.

Ja dat zei onze notaris ook, maar als je erin zet dat je naar rato betaald, kan degene die het minst verdiend achteraf weer moeilijk gaan doen (als je toch 50-50 hanteert). Degene met het laagste salaris betaald dus feitelijk teveel. Zo werkt de clausule dus beide kanten op: zet je het wel erin dan klopt het niet, zet je het niet erin dan moet het veranderen als er bijv. kinderen komen.

Wij hebben dus erin laten zetten dat we 50-50 betalen en bij grote veranderingen in salaris het contract aangepast word. Dit trouwens, omdat ik het zo wilde, aangezien dit het eerlijkst was naar mijn vriend toe. (zodat hij weet dat ik achteraf ook niets kan claimen)
quote:Roosh schreef op 28 oktober 2010 @ 16:34:

Een etentje terugbetalen, wat een bak! Dan zou ik dus meteen stoppen met mijn relatie!

Haha, ik dus ook. Maar ik ken mensen die het doen, tot op de cent. Erg he!

Maar als ik bijvoorbeeld een keer schoenen ofzo koop (noem maar ff iets) en mijn vriend schiet het voor dan betaal ik hem wel terug.
Ja oké, dat doe ik ook, hij hoeft echt mijn schoenen of kleding niet te betalen. Maar stel dat je in een restaurant zit, dan zou ik echt mijn billen dichtknijpen van ergernis. Gewoon wetende dat ik straks geld in zijn hand moet leggen. De hand die liefdevol dient te zijn.

Ik ken ook zo iemand hoor, maar die is nu weer vrijgezel omdat zijn partner gek werd van de bonnetjes waar twee koffie en twee stuks taart opstonden; of ze even de helft wilde betalen en dat had hij dan even aardig voor haar uitgerekend, bleg!
Wij proberen meestal om en om te betalen bij dat soort dingen, maar vriend zegt ook wel 'joh laat maar zitten'. Prima
Oh dat lijkt me irritant zeg! Dat iedere cent te moeten terugbetalen, dan zou ik er ook snel klaar mee zijn ja. Gelukkig is hij daar niet moeilijk in.

Ik wil het gewoon zo regelen dat we inderdaad geen gezeik met geld krijgen als we eenmaal samenwonen, want daar kan ik echt niet tegen. Beter nu een discussie en daarna goede afspraken maken dan straks gezeik.
ben toch blij dat wij daar allemaal niet zo moeilijk over doen. Hoe lang zijn jullie samen? Kan op zich begrijpen dat als je nog niet lang samen bent, je het een beetje eerlijk wil verdelen. Wij gingen samenwonen na jarenlang verkering gehad te hebben. Tuurlijk weet je nooit of het goed gaat, maar wij zijn daarin nogal 'makkelijk' en gaan niet zo van het negatieve uit. Inmiddels zijn we getrouwd en we hebben nog steeds dezelfde 'regeling' als toen we gingen samenwonen.

Wij zien elkaars geld gewoon als het geld van ons samen.

Hij verdient iets meer dan ik.

Wij hebben allebei nog onze eigen rekening. We kunnen ook makkelijk 1 gezamenlijke rekening doen, maar hebben dat nooit gedaan omdat dit ook prima werkt.

Hij krijgt zijn salaris op zijn rekening gestort en ik het mijne uiteraard op mijn eigen rekening. Hij betaalt elke maand de hypotheek en de meeste vaste lasten. Omdat ik meestal de boodschappen doe is het logisch dat dat bedrag van mijn rekening gehaald wordt. Verder betalen we allebei onze eigen zorgverzekering. Het is logisch dat hij minder spaart dan ik omdat hij gewoon meer betaalt aan de vaste lasten. Ik spaar behoorlijk wat.

We hebben dus allebei onze eigen spaarrekening, maar mijn gespaarde geld is ook van hem en dat van hem is ook van mij. Als we op vakantie gaan gaat dat meestal van mijn rekening. Als we uit eten gaan betaalt gewoon degene die z'n portemonnee als eerste pakt Daar zijn allemaal geen regels over hoor. Het is gelukkig ook niet zo dat ik kan zeggen: ik ga lekker een weekendje weg met een vriendin en jij kan dat lekker niet omdat jij minder spaart. Vind ik echt onzin. Je hoort toch bij elkaar als je een relatie hebt? Dan ga je de ander toch niet 'pesten' omdat diegene minder verdient?
quote:viennas schreef op 28 oktober 2010 @ 16:36:

[...]

Haha, ik dus ook. Maar ik ken mensen die het doen, tot op de cent. Erg he!

Maar als ik bijvoorbeeld een keer schoenen ofzo koop (noem maar ff iets) en mijn vriend schiet het voor dan betaal ik hem wel terug.Zelfs dat doen wij niet hoor. Als wij samen gaan shoppen en we kopen bijvoorbeeld alleen kleding voor hem, dan kan het best zijn dat het zo uitkomt dat ik mijn pinpas pak en alles betaal. Dat maakt bij ons dus echt niks uit. Wat ik al zei: zou het vervelend vinden dat ik bijvoorbeeld vaker of duurdere kleding kan kopen dan hij omdat ik meer spaar. Als je samenwoont/getrouwd bent vind ik het best logisch dat je je geld gewoon ziet als van jullie samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven