Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten & verdeling daarvan

18-10-2010 14:33 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben samen met mijn vriend op zoek naar een huurhuisje. Om ons voor te bereiden hebben we alle vaste lasten (uitgaande van een max. huurwoning-prijs waar we naar op zoek zijn) op een rijtje gezet en gekeken wat we als marge overhouden. Onze marge is nu 800 euro.

Is dat voldoende om nog van te kunnen sparen voor vakantie, financiële tegenvallers en dergelijke? Zou het genoeg zijn?

Wat is jullie marge?

En hoe verdelen jullie de kosten onderling? Alle kosten gedeeld door 2? Of de kosten verdelen naar rato? Mijn vriend verdiend veel meer dan ik. Als we het door 2 zouden delen zou ik bijna niks meer overhouden.

Zoeken naar een goedkopere woning gaat niet lukken want daar mogen we met zijn salaris niet op reageren, daar verdiend hij teveel voor.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
quote:tumtummie schreef op 27 oktober 2010 @ 12:09:

Stel dat hij echt niet naar rato wil doen, dan twijfel ik of nog wel wil samenwonen. Ben ik dan een zeikerd of opzich wel logisch? Ik ben gewoon bang dat we dan (alsnog) geld gezeik krijgen als we eenmaal samenwonen en dat wil ik echt niet.Ik ben het helemaal met je eens. Ik zou ook not amused zijn als vriendlief er zulke ideeën op na zou houden.
quote:Zwuppeliennn schreef op 18 oktober 2010 @ 15:50:

Volgens mij moet het met 800 euro 'over' prima kunnen.

Alleen één vraagje....waarom heb je OZB in je lijstje opgenomen als je een huurwoning gaat betrekken?

omdat je die ook in een huurhuis moet betalen, de gemeente stelt dit vast. Het percentage ligt wel een stuk lager dan bij een koopwoning

ik bedoel dan de gemeentelijke belastingen hé
quote:Medatative_rose schreef op 27 oktober 2010 @ 12:14:

[...]

omdat je die ook in een huurhuis moet betalen, de gemeente stelt dit vast. Het percentage ligt wel een stuk lager dan bij een koopwoningDat is niet waar. Als je mijn latere posts leest zie je dat het alleen bij koop dingen moet en bij gehuurde bedrijfspanden
quote:Medatative_rose schreef op 27 oktober 2010 @ 12:14:

[...]

Ik bedoel dan de gemeentelijke belastingen héGemeentelijke belastingen gelden voor iedereen, maar Onroerend Zaak Belasting staat daar los van. Ook al betaal je aan de gemeente
quote:wanda_p schreef op 27 oktober 2010 @ 12:11:

[...]

Je bent geen zeikerd, maar heel verstandig! Samen wonen is toch samen de toekomst ingaan? Daar hoort eerlijk delen toch ook bij?Ja dat dacht ik ook.. en ik ben best bereid om meer te doen in het huishouden of wat dan ook. Ik hoop dat we er samen uit komen en anders zou ik het echt heel jammer vinden... Dit gedoe valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, dan ken je elkaar zo lang en toch dit. Misschien komt het omdat het allemaal nieuw is, dat samenwonen en praten over geld en de verdeling daarvan.
quote:Zwuppeliennn schreef op 27 oktober 2010 @ 12:17:

[...]

Gemeentelijke belastingen gelden voor iedereen, maar Onroerend Zaak Belasting staat daar los van. Ook al betaal je aan de gemeente ik las er zelf te snel overheen, ik dacht dus dat zij de gemeentelijke belastingen bedoelde..my bad..
Misschien kun je ook eens 'open' vragen hoe hij dat dan ziet. Jij hebt dan geen geld meer (aan het eind van de maand) en hij wel en hij wil bijv. met je uit eten gaan of een weekendje weg. Gaat hij dat dan betalen? Want anders kunnen jullie niet, omdat jij het niet kan betalen, ook niet de helft. Wanneer hij dus niets meer wil betalen dan dat jij doet, zal hij dus alleen duurdere dingen in z'n eentje (of met vrienden) kunnen doen.

En hou er ook rekening mee dat je waarschijnlijk ook geen recht mee op zorgtoeslag (en ev. huurtoeslag) zult hebben.
quote:tumtummie schreef op 27 oktober 2010 @ 12:12:

Oja nee ik denk niet dat hij 50% van het huishouden gaat doen. Ik zal vast het meest gaan doen (vind ik ook niet erg). Dat ik daaar nog niet over nagedacht had haha dat ga ik nog ff zeggen!

Waarom ga jij eigenlijk het meeste doen?

Jullie zouden ook eens moeten kijken (vooral jij) wat er gebeurt als jullie uit elkaar gaan. Hoe zit je dan qua inkomen, spaargeld en mogelijkheden om zelfstandig een woning te kopen of te huren.
Hier is het dus wel door de helft en beide evenveel betalen, ook al verdient vriend veel meer dan ik.

Daar staat dan weer tegenover dat we het huishouden ook splitsen, ook al werk ik (iets) minder dan hij.

Op zondag lig ik dus legitiem op de bank tv te kijken als ik dat wil terwijl vriend schoonmaakt en daar voel ik me helemaal niet schuldig over

Ik snap wel dat veel mensen naar rato het eerlijkst vinden, maar ik vind dat niet. Om een aantal redenen: je kunt er dan zelf voor kiezen hoeveel uur je werkt e.d., en je kunt andere dingen ook eerlijk delen (huishouden dus, maar er zijn vast nog andere dingen waar ik nu niet aan denk). Bovendien: ik werk hard genoeg voor mijn geld en wil anderen niet sponsoren omdat die toevallig geen zin heeft om meer te werken of een lagere of hogere opleiding heeft gedaan of niet goed is in onderhandelen of wat dan ook.

Ik snap wel dat het niet werkt als je huis 3000 euro kost en je verdient 1000 euro netto, maar dat is in ons geval niet zo

Hm, wel een beetje een liberale VVD-mentaliteit als ik dit zo lees
Overigens moet in een samenlevingscontract officieel staan dat je de lasten naar rato van inkomen verdeelt. Daar mag de constructie die ik net noemde dus niet eens
Ja ik ben ook benieuwd hoe hij het dan precies voor zich ziet. Als we niet naar rato doen dan zal ik dus elke euro moeten omdraaien en niet vaak met hem wat leuks doen helaas.

@ Wanda, nou in principe ben ik niet van plan om 'meer' te doen dan hij, aangezien we allebei fulltime werken hebben we allebei weinig tijd. Maar ik ben wel bereid om iets meer te doen als we het wel naar rato zouden doen. Of ben ik dan te makkelijk? Ik weet het ook even niet meer.

Ik heb wel nagedacht in zekere zin van stel dat we uit elkaar gaan. Daarom vind ik het belangrijk om eigen geld en een eigen rekening te behouden. Mogelijkheden om zelfstandig te gaan wonen houdt in dat we dan allebei afhankelijk worden van kopen helaas, aangezien je wachttijd vervalt zodra je een sociale huur woning accepteert. Dat dus eigenlijk.

Eigen spaargeld blijft eigen spaargeld in ieder geval. Of bedoel je dat niet?
quote:Captain_Obvious schreef op 27 oktober 2010 @ 18:22:

Hier is het dus wel door de helft en beide evenveel betalen, ook al verdient vriend veel meer dan ik.

Daar staat dan weer tegenover dat we het huishouden ook splitsen, ook al werk ik (iets) minder dan hij.

Op zondag lig ik dus legitiem op de bank tv te kijken als ik dat wil terwijl vriend schoonmaakt en daar voel ik me helemaal niet schuldig over

Ik snap wel dat veel mensen naar rato het eerlijkst vinden, maar ik vind dat niet. Om een aantal redenen: je kunt er dan zelf voor kiezen hoeveel uur je werkt e.d., en je kunt andere dingen ook eerlijk delen (huishouden dus, maar er zijn vast nog andere dingen waar ik nu niet aan denk). Bovendien: ik werk hard genoeg voor mijn geld en wil anderen niet sponsoren omdat die toevallig geen zin heeft om meer te werken of een lagere of hogere opleiding heeft gedaan of niet goed is in onderhandelen of wat dan ook.

Ik snap wel dat het niet werkt als je huis 3000 euro kost en je verdient 1000 euro netto, maar dat is in ons geval niet zo

Hm, wel een beetje een liberale VVD-mentaliteit als ik dit zo lees

Ik begrijp jou ook wel Captain. Maar ik denk dat dat alleen mogelijk is als er toch een zekere gelijkwaardigheid in inkomen is. Omdat vriend van TO meer geld heeft zal hij waarschijnlijk makkelijker geld uitgeven en ook qua woonlasten en andere vaste lasten minder moeilijk doen wat betreft geld. Dan kan hij wel van TO verlangen dat het 50/50 gaat, maar dat is toch verre van eerlijk. Zeker als TO full-time werkt. Als TO alleen zou zijn, kan ze haar eigen keuzes maken en minder duur gaan wonen dan dat vriend bijvoorbeeld wil of heel erg zuinig boodschappen doen, minder vaak uit eten etc etc.

Bovendien kan het ook nog zo zijn dat doordat vriend van TO veel verdient, TO er in allerlei toeslagen op achteruit gaat en in weze dus minder te besteden krijgt door toedoen van haar vriend. Dat mag je ook niet buiten beschouwing laten denk ik.
Lijkt me lastig: als ik je postings goed begrijp zal je vriend circa 450 euro per maand meer te besteden; is toch vrij veel!

Naar rato lijkt me het meest eerlijkst, zelf eigenlijk geen ervaring mee. Ik ben gewend dat alles op 1 hoop wordt gegooid vanuit thuis uit, maar dat zal inmiddels wel achterhaald zijn

Dus je telt alles bij elkaar op wat je netto verdient dat is x

De vaste lasten zijn dan y

Wat er vrij te besteden is dan X-Y=Z

Z zou ik dan verdelen naar aanleiding van het netto inkomen..
Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan.

Er zit inderdaad een verschil van ongeveer 450 euro in. We werken allebei fulltime en zijn allebei HBO afgestudeerd, mijn sector is minder goed betaald dan die van hem. Dat is echt heel erg balen maar niks aan te doen!
Heb je inmiddels ook al met hem gepraat?
Het zal aan mij liggen hoor, maar hier is het verschil 1000 euro ofzo, in mijn nadeel.

Maar door met hem samen te wonen bespaar ik geld, dus mij hoor je niet klagen
@captain ik heb nog nooit samengewoond, maar dan vraag ik me toch of hoe je dingen doet met vakantie enzo? Jij kan dan nooit me je vriend op vakantie?
Natuurlijk kan ik wel op vakantie ik verdien ook wel genoeg! Hij alleen veel meer, en als ie echt een dure vakantie wil, betaalt ie wat meer.
Oke....maar betaalt je vriend dan niet vaker het uiteten etc en vind je het niet vreemd dat hij dan vaker kan stappen, weekendjes weg etc..?
Hij kan in principe meer doen dan ik, maar in de praktijk betaalt hij wel eens uitgaan en etentjes ed. Maar hij moet weer dingen betalen die ik niet heb, kosten aan het onderhoud van zijn huis ed.
Oke...maar dan verdelen jullie de lasten ook niet 50/50 zo te lezen; dat is weer een andere situatie als TO
Ik ga trouwens ook nog regelmatig met en zonder hem weg dus eigenlijk merk ik het inkomensverschil niet zo
Formeel wel 50/50, maar als mijn geld op is niet meer
We hebben inmiddels gepraat. Hij is wel bereid om iets meer te betalen aan de vaste lasten maar ook weer niet TE veel. We weten nu natuurlijk nog niet precies (we hebben een berekening van wat het ongeveeer gaat kosten) wat de kosten gaan worden dus dat schiet niet op.. Ik weet zelf ook niet echt wat een redelijke verdeling zou zijn maargoed daar moeten we dan tegen die tijd even naar kijken.

Hij zei dat ik me niet te druk moet maken en dat hij het vertrouwen heeft dat dit punt wel goed gaat komen.

Eigenlijk ben ik (en hij ook) dus niet heel erg veel wijzer maar dat komt dus ook een beetje omdat we niet precies weten wat de kosten gaan worden.
Captain Obvious: Ik zit in dezelfde situatie als jij, mijn vriend verdiend meer (best veel meer) en toch betalen we 50-50. Ik wil ook niet anders. Het zou voelen alsof ik mezelf laat onderhouden, en ik vind dat ik prima voor mezelf kan zorgen. (ook met minder salaris) Als we het huis ooit verkopen heb ik zelf betaald voor mijn deel van het huis. Ik zie bij vriendinnen dat zij minder betalen, maar wel een groot deel van de huishoudelijke taken op zich nemen. Voor mij zou dat voelen alsof ik de betaalde huishoudster ben. En als ik dan eens geen zin heb om die badkamer te poetsen of wat dan ook, zou ik me schuldig voelen. Nu doe ik toch wel meer in het huishouden, maar dan alleen als ik er zin in heb.

Lang verhaal, maar ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat in je samenlevingscontract echt niet hoeft te staan dat je de kosten naar rato van inkomen verdeelt! Je kunt dit net opstellen hoe je wilt, wij hebben 50-50 erin staan.

TO: succes met alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven