Ik voel me superschuldig!

18-10-2010 19:59 105 berichten
Hoi Forummers,

Ik hoop dat mijn relaas hier goed staat, want ik moet dit toch echt even kwijt. En dat kan nergens anders dan hier!

Ik voel me enorm schuldig!

Situatie:

Volgende week dinsdag trouwen mijn neef en zijn aanstaande, precies op de datum dat ik en mijn partner de sleutel krijgen en direct de hele dag aan de slag gaan in het huis. Nu weten zij dat we dan ook de sleutel krijgen en ik heb gezegd dat we komen, maar alleen als we kunnen ivm huis. We hebben besloten om niet te gaan, maar om een kaart te sturen. Prima, die heb ik al in huis.

Nu was ik zojuist bij mijn moeder en zij vroeg mij en mijn broer of wij mee gingen naar de receptie. Ik zei eerlijk 'nee, want we willen in ons huis aan de slag.' Nou, ik kreeg de wind van voren.

'Dat kan je toch niet maken, het is je neef, wat heb ik voor rotkinderen die niet mee willen, je hoeft niet te verwachten dat zij straks nog bij jou komen als jij nu ook niet komt', etc...

Eerst werd ik kwaad dat mijn moeder zomaar voor mij bedisselt wat wel en niet kan, maar nu voel ik mij enorm schuldig naar het aanstaande bruidspaar. Ben ik echt zo koel en ongevoelig naar mijn familie toe? Misschien wel, maar dat is zo gegroeid.

Wat vinden jullie? Ben ik egoïstisch als ik besluit niet naar de receptie te gaan, maar een kaart te sturen uit naam van ons twee?

Is het echt zo erg om niet bij de trouwreceptie aanwezig te zijn?

Wij zijn niet eens persoonlijk uitgenodigd, maar meer in de trant van 'tante ... (mijn moeder) en de kinderen'
Hoe close is je band met die neef? Zien jullie elkaar op verjaardagen en tussendoor ook nog?
hoe is jouw contact verder met die neef?
Alle reacties Link kopieren
blijf bij je eigen gevoel !

ik denk dat ik in eerste instantie uit schuldgevoel zou gaan .. en er later spijt van zou hebben, omdat het je niet zó duidelijk in dank wordt afgenomen als door je moeder nu geschetst wordt.

Niet gaan dus. Leuke kaart sturen, en genieten van dag waarop je de sleutel krijgt.

Jammer voor je moeder !
quote:Grungy schreef op 18 oktober 2010 @ 20:00:

hoe is jouw contact verder met die neef?NapraterT
Zoals gezegd: hoe is de band met je neef?

Ik zie mijn neven en nichten nooit. Weet niet waar ze wonen, laat staan dat ik weet hoe hun leven er uit ziet. Een uitnodiging voor een bruiloft verwacht ik dus ook niet. Makkelijk, hoef ik er ook niet over na te denken of ik moet gaan of niet :-)
Je moet per se meteen gaan klussen? En is het feest zo ver weg dat je er geen tijd voor kunt vrijmaken? Het is tegenover je familie wel aardig om te gaan. Klussen vind ik een nogal zwak excuus.
Tsja, ik snap het wel, als je de sleutel van je huis hebt, wil je daar direct mee aan de slag. Maar aan de andere kant, is er een man overboord als je daar een dagje later mee begint?

Ik zou naar de receptie gaan, absoluut. Geen scheve gezichten van de familie, jij geen schuldgevoelens. Een paar uurtjes minder klus-tijd, maar dat lijkt me minder van belang.
Tsja, de reactie van je moeder is, op z'n zachts gezegd, wat overdreven. Maar heb je echt geen uurtje de tijd om naar die receptie te gaan? Of is de receptie aan de andere kant van het land (dan houdt het snel op).
ehm, we zien elkaar op verjaardagen en met nieuwjaarsdag, zo'n 4 a 5 keer per jaar.

Onze levens liggen te veel uit elkaar om een echt close band met elkaar te hebben.

Ik zie het verschil met mijn vriend.Hij heeft een oom en tante waar hij close mee is en die hij elke week ziet, hetzelfde geldt voor het neefje dat daarbij is gekomen.
Ja dat vind ik ook wel handig om te weten.

Zien/spreken jullie elkaar "vaak",of is het meer van ja het is nou eenmaal mijn neef maar daar is ook alles mee gezegd. dus alleen op verjaardagen/feesten oid van gezamelijke familie.

Bij de eerste optie zeg ik: ja dan zou ik die sleutel ophalen natuurlijk maar wel naar de receptie gaan en vind ik je reactie een beetje koel

Was je toch al niet van plan te gaan ongeacht of je de sleutel had gekregen of niet , dan vind ik dat je groot gelijk hebt.
Puck
tegenover familie ?

mij lijkt puur dat het gaat om Tientje en die neef.

Uitgenodigd worden 'als kind van tante' is al niet zo heel persoonlijk .. misschien zelfs wel meer omdat neef vindt dat hij het niet kan maken de neven/nichten niet te vragen ?

Misshcien is later eens op koffie een leuker gebaar dan toch maar gaan .. om je familie voor de gek te houden.
4-5 keer per jaar zien? Dan zou ik wel even naar die receptie gaan. Dat halve dagje klussen dat je opgeeft lijkt me overkomelijk.
Ik zou gewoon even mijn neus op die receptie laten zien. Een uurtje minder klussen in je huis kan ook geen kwaad toch?

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo.
Tja als ik eerlijk mag zijn vind ik het ook wel erg kinderachtig dat je niet even naar de receptie gaat, hoe lang duurt zoiets nou?! Ik kan me voorstellen dat je graag wil klussen, maar kom op daar heb je nog tijd zat voor toch!
Je hebt gezegd tegen hun dat je komt als het kan, dus ga nou niet zeggen dat je niet bent uitgenodigd. Nee op jouw manier zou ik niet blij mee zijn. Je hebt ja gezegd terwijl je eigenlijk dacht, ik kom toch niet. Dat kan je niet maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oke...tegelijk...

dan zou ik denk ik ook niet gaan..Was je het al wel van plan?
Puck
Jullie zien elkaar dus wel regelmatig. Ik zou gaan als het in ieder geval niet aan de andere kant van het land is.
Moet je moeder alleen als jij niet meegaat?

Ik begrijp dat het voor je moeder niet leuk is als jullie niet meegaan. Iedereen zal vragen waar haar dochter is.

En klussen kan altijd nog, een bruiloft van je neef is natuurlijk eenmalig. (als het goed is)
Wat zou jij willen dat je neef deed in zo'n situatie als je zelf zou trouwen?
een bruiloft is ook niet zomaar een feest, vaak maanden of jarenlange voorbereiding aan vooraf gegaan. Zo'n bijzondere dag beleeft je neef maar één keer.

Als het even kan zou ik absoluut gaan.

Sleutel van je nieuwe huis is natuurlijk supertof en heel erg belangrijk, maar tegenover een bruiloft van een familielid...
Klussen kan toch later ook wel? Of een halve dag aan de slag en naar de receptie.

Ikzelf heb nooit een trouwerij afgezegd, behalve toen ik lag te bevallen. Ik vind het altijd een eer om op zo'n bijzonder feest te mogen komen. (en ik weet hoeveel zo'n grapje kost, jammer als mensen dan niet komen)
Het is wel een flauwekul smoes hoor...lijkt me eerlijker te zeggen dat jullie huis momenteel belangrijker is...maar zou je ook niet gaan als het huis helemaal klaar zou zijn? En voel je je schuldig t.o.v je moeder of t.o.v je neef?
Met een verjaardag zou ik wat makkelijker zijn, maar iemand trouwt (als het goed is) niet ieder jaar. Als je uitgenodigd bent dan zou ik gewoon even je gezicht laten zien. Je geeft aan dat jullie niet persoonlijk uitgenodigd zijn, maar mijn inziens 'zoek' je argumenten om niet heen te hoeven gaan. Een receptie is meestal toch niet om 13u 's middags? En je kunt toch gewoon een uurtje heen gaan? Spring je daarna weer in je oude kloffie en klus je weer verder!
ik kan me indenken dat je je wel schuldig voelt naar neef toe ja, maar dat is niet slecht; je had tenslotte gezegd dat je zou komen als je kon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven