Geld & Recht alle pijlers

Werken in Nederland voor buitenlandse werkgever

17-10-2010 16:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Afgelopen week had ik een tweede sollicitatiegesprek met een Engels bedrijf die Internationale business vanuit Nederland, en later andere landen, wil doen. Er werd mij gevraagd of ik op contract van Singapore wil. (wil overigens nog niet zeggen dat ze me aannemen, maar ik kan het maar voor zijn)

Uiteraard besef ik hiermee dat ik mijn rechten voor ww verspeel, zelf mijn pensioen moet opbouwen etc. Maar waar moet ik nog meer aan denken?

Ik ben zelf gewoon Nederlandse en heb altijd normaal in Nederland gewerkt. Ik ben overigens ook nog werkende maar wel op zoek naar iets anders.

Alvast bedankt,
anoniem_47470 wijzigde dit bericht op 17-10-2010 17:02
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Nog erger: geen verzekering bij ziekte.. Dus ziek=geen loon.

En geen ontslagrecht. Dus het loon moet ruim voldoende zijn om dat te compenseren.

En een arbeidsongeschiktheidsverzekering kost veel geld omdat het risico en het verzekerd bedrag erg hoog zijn.
...
in Nederland werken voor een buitenlandse werkgever
Als je overwegend in/vanuit NL werkt, zul je toch een NL contract moeten krijgen en is de NL wetgeving van toepassing.
Thx.

Ik word er niet echt blij van.....
Ik heb ooit bij een kantoor gewerkt die fiscale bijstand gaf aan grensoverschrijdende arbeid. Hier kan je zeker meer informatie krijgen.

Als je namen etc. wil, dan graag een berichtje.
Niet doen dus
Wacht, als ik het dus goed begrijp is het een Engels bedrijf dat jou, als Nederlandse, wil uitsturen naar Singapore. Dat beteketn volgens mij (Wuiles, Tia, Nummerzoveel - help) dat je dus een arbeidsovereenkomst krijgt naar Engels recht met in achtname van de in Singapore geldende wetgeving. Volgens mij is er dan niks Nederlands meer aan.

Maar ik word niet gehinderd door kennis van zaken...
Ik voel me steeds minder blij worden, met die wel ontzettend leuke baan! Maar, ik heb zeer zeker in mijn achterhoofd van wat als de business niet aanslaat? Dan sta ik dus mooi in de kou......
Dat risico loop je altijd met een nieuwe baan. Maar zeker als er wat onzekere factoren zijn, zoals mogelijk niet vallende onder Nederlands recht waar je wellicht nog wat over weet en goed over kan vinden, zou ik er goed over nadenken.
@Muis, ergens weet ik niet eens zeker of het bedrijf gaat opstarten onder de Engelse wet. Het moet allemaal nog gaan gebeuren. Het enige wat ik wel weet is dat de basis Nederland is. Hier gaan de heren zich vestigen en hier gaat het bedrijf van start.

De gesprekken gingen puur over de inhoud van de functie, dus heb het er nog helemaal niet over gehad.
Wat is nu het probleem?

Ik heb een tijdje voor een Duitse werkgever gewerkt terwijl ik in NL woonde

Ik bouwde in DL pensioen op, dat staat nu in DL vast, maar ik heb daar wel recht op. Ik heb hier idd wel een gat in mijn pensioen, maar dat is ook omdat ik een tijdje in het buiteland heb gewoond

Ik was gewoon via mijn Duitse werkgever verzekerd, je moet je dan hier bij de CZ aanluisten, en dan betaal je 0 euro premie maar wel het eigen risico

Verder gewoon contract etc via de Duitse wet

Als je het een leuke baan lijkt, zou ik het doen. Je moet alles wel goed uitzoeken vantevoren maar er zijn genoeg mensen die het doen. Je kunt eventueel hier nog een eigen pensioen opbouwen/sparen

En toen ik ziek was, kreeg ik gewoon via DL doorbetaald maar ik weet niet hoe dat straks bij jou zit
Als je in Nederland werkt en niet vanuit het buitenland naar Nederland bent uitgezonden maar hier gewoon bent gestart, is het bijna niet mogelijk om onder de Nederlandse wet- en regelgeving uit te komen. Dat idee van dat "contract van Singapore" lijkt me alleen maar een truc om onder afdracht van sociale premies/inkomstenbelasting en betaling werkgeversaandeel sociale premies uit te komen.

Het risico dat je evt. geen beroep kunt doen op sociale voorzieningen (WW met name) zou voor mij het kleinste risico zijn. Je bent sowieso verzekerd voor de volksverzekeringen doordat je ingezetene bent, een arbeidscontract heeft daar niets mee te maken. Ontslagbescherming zou gecompliceerder kunnen liggen als je zo'n "moeilijk" contract hebt. Aan de andere kant: als je nu geen baan hebt, is een baan zonder optimale zekerheid toch een vooruitgang. En als de baan bij je past, is dat een zwaarwegened argument.

Ik zou wel zorgen hebben over de betaling van inkomstenbelasting en werknemersaandeel sociale premies. Het zou mij niet zo verbazen als ze je gaan betalen zonder welke inhouding dan ook, en je vertellen dat je "agent" bent en daar dus zelf voor verantwoordelijk bent. Je bent dan dus in feite een soort zelfstandig ondernemer, en moet alle belastingen en premies zelf betalen. Daarvoor (en voor pensioen in eigen beheer en evt. een arbeidsongeschiktheidsverzekering) kun je al snel 50 procent van de ontvangen bedragen reserveren.
@sophie_emma

Bedankt voor de heldere informatie. Met name jouw derde alinea zat ik zelf ook al aan te denken. Volgens mij heb ik ook weleens gehoord dat de belastingdienst jaren later nog moeilijk kan doen.

Aangezien ik een goede (maar helaas geen leuke) en goedbetaalde baan heb, vind ik het té riskant om op in te gaan. Naast het financiële plaatje waren er nog een paar maren.....ondanks dat het wel een hele leuke baan was.
Hi, maandag spreek ik een kennis van mij die op schiphol werkt en zijn baas zit in Dubai, zijn dochter heeft nu ook in Dubai gesolliciteerd en werkt ook op Schiphol. Ik zal een na vragen hoe het zit
.[/quote]
quote:sophie_emma schreef op 19 oktober 2010 @ 11:45:

Het risico dat je evt. geen beroep kunt doen op sociale voorzieningen (WW met name) zou voor mij het kleinste risico zijn. Je bent sowieso verzekerd voor de volksverzekeringen doordat je ingezetene bent, een arbeidscontract heeft daar niets mee te maken.

Dit is niet correct. Voor het recht op WW dienen door zowel werkgever als werknemer premies afgedragen te worden. Indien dat niet gebeurt, is er geen recht op WW.

Ontslagbescherming zou gecompliceerder kunnen liggen als je zo'n "moeilijk" contract hebt.

Dit klopt ook niet. Als je in NL werkt is het NL arbeidsrecht van toepassing en dus ook de ontslagbescherming.
quote:nummerzoveel schreef op 20 oktober 2010 @ 17:59:

[...]

Ik bedoelde niet dat het met die WW "wel goed zit" in de betekenis dat je daar zonder problemen een beroep op zou kunnen doen (als er geen werkgevers- en werknemersdeel is betaald lukt dat inderdaad niet) maar meer dat het ontbreken van WW-zekerheid maar relatief is. De WW is behoorlijk uitgekleed, en je moet je er dus niet teveel van voorstellen. Mijn opmerking over volksverzekering ging niet over WW, want dat is geen volksverzekering.

Wat betreft ontslagbescherming: de eerste vraag blijft, of je valt onder Ned. arbeidsrecht. In geval van een conflict zal het Engelse cq. Singaporese bedrijf waarschijnlijk de bevoegdheid van de Ned. kantonrechter aanvechten. Als dat niet standhoudt, en je dus wel in Ned. kunt procederen, en je een gunstig vonnis krijgt (dat betekent bijna altijd wel ontslag, maar met een vergoeding) zal je dat in Engeland of Singapore moeten laten uitvoeren. De kosten zijn dan astronomisch. De conclusie blijft dus m.i. dat je ontslagbescherming een stuk zwakker is.

Het grootste risico blijft echter navordering onbetaalde inkomstenbelasting en premies. Ned. fiscus is ier behoorlijk star in, en efficient in incasseren.
Als het bedrijf zijn hoofdvestiging in Nederland zal hebben en jij in Nederland voor dit bedrijf gaat werken, zal het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing zijn op de arbeidsovereenkomst (ongeacht of je nu betaald wordt vanuit Singapore of niet).

Als de baan je zo leuk lijkt butterfly, zou ik het hiet nog niet op stuk laten lopen, voordat je weet hoe en wat het precies uit zal pakken.

Ik zou doorgaan met je sollicitatieprocedure en aangeven dat je graag duidelijkheid wil over de juridische uitwerking. Wat ze precies bedoelen met 'op contract van Singapore', want dat is een beetje een nietszeggende term. En dat je duidelijkheid wil mbt de afdrachten die er van de werkgever verwacht worden onder de Nederlandse regelgeving.

Je kunt hier ook pas over beginnen als ze al hebben laten weten dat ze in je geinteresseerd zijn.

Wat je je wel moet realiseren is dat de mensen van dit nog op te richten bedrijf zelf waarschijnlijk ook niet zo goed op de hoogte zijn hoe het zit met het arbeidsrecht (gezien hun opmerking over Singapore contract), en je dus niet zomaar moet afgaan op wat zij zeggen. Zorg dat je dit met een arbeidsrecht jurist bespreekt voordat je de arbeidsovereenkomst sluit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven