help hyperventilatie :(
dinsdag 19 oktober 2010 om 19:33
hey, ik weet eigenlijk niet eens of dit wel hyperventilatie is, de klachten zijn:
- niet diep kunnen inademen, gevoel telkens adem tekort te komen, moet heel diepe teugen nemen en dan nog heb ik niet genoeg lucht
- pijn op mijn borst
- vaak moeten 'geeuwen' om lucht te krijgen, en geeuwen lukt niet goed.
ik dacht altijd dat hyperventilatie was dat je te snel ademhaalt, maar dat doe ik niet, ik raak ook niet in paniek of hartkloppingen ed heb ik allemaal niet, ook geen tintelingen in mijn handen.
word er wel heel moe van en ook ongerust omdat dit startte in februari in een periode van veel stress, dus dat verklaart de start, en een periode waarin in rotmedicijnen slikte met nare bijwerkingen ik me lichamelijk ook heel ziek voelde.
ik was de zomer 9 weken in het buitenland, het ging toen gelukkig wat beter, af en toe nog last ervan maar ook dagen dat ik het vergat dus had het toen niet zo erg. Het was heerlijk zo vrij te leven zonder die rotklacht. Want nu beinvloed het me zo. In nl weer stress met mijn ex en veel ellende en het is nu weer heel erg laatste weken. Ook nu ik lichamelijk weer zieker ben. Heb trouwens postviraalsyndroom na twee virussen en ging lange tijd redelijk goed en nu enorme terugval.
Vraag: is dit hyperventilatie? huisarts wist het niet en stuurde me door naar fysio, die masseerde wat maar ik zit niet echt vast en deed wat ademhalingsoefeningen, maar die deed ik goed heb ook yoga gehad en weet hoe ik moet ademen. Nu bij psycholoog maar merk niet echt verbetering
- niet diep kunnen inademen, gevoel telkens adem tekort te komen, moet heel diepe teugen nemen en dan nog heb ik niet genoeg lucht
- pijn op mijn borst
- vaak moeten 'geeuwen' om lucht te krijgen, en geeuwen lukt niet goed.
ik dacht altijd dat hyperventilatie was dat je te snel ademhaalt, maar dat doe ik niet, ik raak ook niet in paniek of hartkloppingen ed heb ik allemaal niet, ook geen tintelingen in mijn handen.
word er wel heel moe van en ook ongerust omdat dit startte in februari in een periode van veel stress, dus dat verklaart de start, en een periode waarin in rotmedicijnen slikte met nare bijwerkingen ik me lichamelijk ook heel ziek voelde.
ik was de zomer 9 weken in het buitenland, het ging toen gelukkig wat beter, af en toe nog last ervan maar ook dagen dat ik het vergat dus had het toen niet zo erg. Het was heerlijk zo vrij te leven zonder die rotklacht. Want nu beinvloed het me zo. In nl weer stress met mijn ex en veel ellende en het is nu weer heel erg laatste weken. Ook nu ik lichamelijk weer zieker ben. Heb trouwens postviraalsyndroom na twee virussen en ging lange tijd redelijk goed en nu enorme terugval.
Vraag: is dit hyperventilatie? huisarts wist het niet en stuurde me door naar fysio, die masseerde wat maar ik zit niet echt vast en deed wat ademhalingsoefeningen, maar die deed ik goed heb ook yoga gehad en weet hoe ik moet ademen. Nu bij psycholoog maar merk niet echt verbetering

dinsdag 19 oktober 2010 om 20:12
hoi missmarjan
Ik ben psychosomatisch oefentherapeut. (kijk www.psychosomatiek-therapie.nl)
Je klachten lijken te komen van de chronische variant van hyperventilatie.
De acute versie is iedereen bekend. De chronische variant is een teken van chronisch verkeerd ademen. heb je ook veel spierklachten?
meestal komt die verkeerde ademhaling voort uit een te hoge algehele spierspanning.
behandeling door een oefentherapeut(psychosomatisch) zal gericht zijn op:
- bewustworden lichaamssignalen/spierspanning/ademhaling/stressoren
-leren loslaten spierspanning
_leren corrigeren ademhaling
_ anders leren omgaan met stressoren
Nog een vraag heb jij langdurige stress gehad?
veel liefs fener
Ik ben psychosomatisch oefentherapeut. (kijk www.psychosomatiek-therapie.nl)
Je klachten lijken te komen van de chronische variant van hyperventilatie.
De acute versie is iedereen bekend. De chronische variant is een teken van chronisch verkeerd ademen. heb je ook veel spierklachten?
meestal komt die verkeerde ademhaling voort uit een te hoge algehele spierspanning.
behandeling door een oefentherapeut(psychosomatisch) zal gericht zijn op:
- bewustworden lichaamssignalen/spierspanning/ademhaling/stressoren
-leren loslaten spierspanning
_leren corrigeren ademhaling
_ anders leren omgaan met stressoren
Nog een vraag heb jij langdurige stress gehad?
veel liefs fener
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:15
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:17
hoi Fener, bedankt voor je reactie fijn om te lezen, want werd een beetje moedeloos en wanhopig van de klachten. En dan ging ik op internet zoeken en las allemaal verhalen over mensen die er jaaaaren last van hadden en kalmeringsmiddelen en antidepressiva moesten slikken, werd er helemaal naar van net :s
Ik heb inderdaad langdurige stress gehad en ervaar het nog steeds, hoewel ik godzijdank de relatie deze week echt heb afgerond met mijn ex. Hoop dat hij me nu met rust laat, hij heeft me namelijk lang gestalkt, is agressief, liep constant op mijn tenen.
Hoe kan ik bij een psychosomatisch therapeut komen? via de huisarts? word het vergoedt via de verzekering?
Ik heb inderdaad langdurige stress gehad en ervaar het nog steeds, hoewel ik godzijdank de relatie deze week echt heb afgerond met mijn ex. Hoop dat hij me nu met rust laat, hij heeft me namelijk lang gestalkt, is agressief, liep constant op mijn tenen.
Hoe kan ik bij een psychosomatisch therapeut komen? via de huisarts? word het vergoedt via de verzekering?
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:18
Hallo, net als jij heb ik chronische hyperventilatie gehad tijdens en na een periode met heel veel stress. Doordat de oorzaken van de stress opgelost werden en ik zelf ook ben moeten veranderen in het opvangen van spanning, is na verloop van tijd de hyperventilatie over gegaan. Maar ik weet hoe rot het voelt. Fijn dat Fener hier zit om uitleg te geven, mijn huisarts kon er destijds ook niet zoveel mee. Succes!
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:18
Psychosomatische oefentherapie wordt vergoed door de zorgverzekeraars. Vergoeding voor personen tot 18 jaar vanuit de basisverzekering; voor personen vanaf 18 jaar vanuit de aanvullende verzekering, conform de regeling Oefentherapie Cesar en Oefentherapie Mensendieck.
Raadpleeg uw verzekering voor de precieze voorwaarden voor vergoeding uit de aanvullende verzekering.
Ook voor de Psychosomatische Oefentherapie geldt de directe toegankelijkheid, d.w.z. u kunt rechtstreeks naar een psychosomatisch oefentherapeut, zonder verwijsbrief. Met uw goedkeuring zorgt de psychosomatisch oefentherapeut voor een optimale afstemming met uw huisarts.
aah ik lees het al
Raadpleeg uw verzekering voor de precieze voorwaarden voor vergoeding uit de aanvullende verzekering.
Ook voor de Psychosomatische Oefentherapie geldt de directe toegankelijkheid, d.w.z. u kunt rechtstreeks naar een psychosomatisch oefentherapeut, zonder verwijsbrief. Met uw goedkeuring zorgt de psychosomatisch oefentherapeut voor een optimale afstemming met uw huisarts.
aah ik lees het al
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:19
Klinkt als een paniekaanval van of door de hyperventilatie. Ik kreeg er een aantal jaar geleden ook last van en ben toen naar de huisarts gegaan. Deze verwees me door naar een psycholoog en fysiotherapeut. Bij de fysiotherapeut leerde ik hoe ik mijn ademhaling weer rustig kon krijgen. Bij de psycholoog dat er iets is dat er uit moet maar dat ik dat verstandelijk niet toelaat. Bij mij was het een onverwerkt trauma dat ik maar weg drukte door te hard te werken en er maar niet aan te denken. Op een gegeven moment moet het eruit en moet je het verwerken. Dit is nu een aantal jaar geleden en ik had na 2 maanden bij de psycholoog en fysiotherapeut nergens meer last van. Ik weet niet hoelang je nu al bezig bent met de psycholoog? En misschien kan je bij je yoga school ook vragen of ze nog tips hebben. Heb je trouwens tintelende lippen en vingers? Tintelingen zijn klassieke signalen van hyperventileren.
PS Niet dat ik na twee maanden ff dat trauma onder controle had, maar eerder dat ik er niet meer door ging hyperventileren. Trauma verwerking daar ben ik nog mee bezig.
PS Niet dat ik na twee maanden ff dat trauma onder controle had, maar eerder dat ik er niet meer door ging hyperventileren. Trauma verwerking daar ben ik nog mee bezig.
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:20
alleen fener ik vroeg me af, ik heb door shiatsu/accupunctuur/homeopatische behandelingen alles al verbruikt waar ik verzekerd ben. Kortom pas vanaf januari wordt het weer vergoed, ik moet nu zelf betalen en dat is best lastig nu. Ik ga even zoeken of er in de buurt van mijn woonplaats zo'n therapeut zit, wat ik erover lees spreekt me erg aan!!
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:23
avaeyebrow: bedankt voor je reactie. Ik heb geen paniekaanvallen erbij. Ook geen tintelingen en rare dingen. Daarom vind ik het zo raar wat ik heb omdat het niet typische hyperventilatie klachten zijn die ik heb. Maar het is ontstaan in een periode van veel stress, dus ik weet dat dat de oorzaak is. Ik ben nog maar 1 x bij de psycholoog geweest 2 weken terug en erna griep gekregen dus moet nog een vervolgafspraak maken.
Heeft iemand goede ademhalingstips?
Heeft iemand goede ademhalingstips?
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:29
wat ik als behandelplan heb vermeld is natuurlijk heel algemeen. Als ik iemand zie kan ik veel ,,aflezen,,aan het lijf. Vaak heeft iemand met deze klachten weinig gevoel in het bekken, veel spanning in bekken bovenbenen en onderrrug.
die spanning wordt gemaakt om niet te hoeven voelen (emoties). Door die spanning ga je als het ware ,,boven je bekken,, ademen en gebruik je je hulpademhaling spieren.
Door lichaamsgerichte oefeningen kun je ,,contact,, maken met het bekken (zijn aandachts/ontspanningsoefeningen) komen spanningen vrij, en kun je wel oude emoties tegen komen. Als die verwerkt zijn zie je dat de adem vanzelf weer reguleert.
Een psychosomatisch oefentherapeut praat ook met je over de emoties (indien nodig uitraad) en hoe hier mee om te gaan
Sorry als ik veel ineens vertel maar ik kan me erg opwinden als patienten niet de juiste zorg/uitleg krijgen.
die spanning wordt gemaakt om niet te hoeven voelen (emoties). Door die spanning ga je als het ware ,,boven je bekken,, ademen en gebruik je je hulpademhaling spieren.
Door lichaamsgerichte oefeningen kun je ,,contact,, maken met het bekken (zijn aandachts/ontspanningsoefeningen) komen spanningen vrij, en kun je wel oude emoties tegen komen. Als die verwerkt zijn zie je dat de adem vanzelf weer reguleert.
Een psychosomatisch oefentherapeut praat ook met je over de emoties (indien nodig uitraad) en hoe hier mee om te gaan
Sorry als ik veel ineens vertel maar ik kan me erg opwinden als patienten niet de juiste zorg/uitleg krijgen.
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:31
ik woon ookin gelderland ik heb een viva email. misschien wil je per mail een en ander uitwisselen?
fenerviva@hotmail.nl
fenerviva@hotmail.nl
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:34
dinsdag 19 oktober 2010 om 20:38
nee bij zilveren kruis achmea, aanvullend 3 sterren.
Het is zo dat ik 28 fysiotherapie behandelingen heb, waarvan ik er al een aantal heb gebruikt. Ik zal eens nabellen hoeveel. Maar met de fysio en de psycholoog had ik geregeld dat omdat zij niet vergoed wordt, ik haar onder de fysio zou laten vallen. Ik leg het een beetje warrig uit, maar ik hoefde de psycholoog dus niet te betalen het werd als fysio consult gerekend omdat ik die nog veel had, dus op die manier hielpen ze me.
Het is zo dat ik 28 fysiotherapie behandelingen heb, waarvan ik er al een aantal heb gebruikt. Ik zal eens nabellen hoeveel. Maar met de fysio en de psycholoog had ik geregeld dat omdat zij niet vergoed wordt, ik haar onder de fysio zou laten vallen. Ik leg het een beetje warrig uit, maar ik hoefde de psycholoog dus niet te betalen het werd als fysio consult gerekend omdat ik die nog veel had, dus op die manier hielpen ze me.