Werk & Studie alle pijlers

Burn-out en mail van baas

20-10-2010 11:11 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 5 jaar bij mijn baas. Bijna nooit ziek geweest. Nu zit ik op advies van de huisarts 2 weken thuis en ben ik hard met mezelf aan het werk.

Gisteren ontving ik een mailtje van mijn baas met 'sterkte' maar ook met:

-het is heel vervelend voor mij en je collega's dat je er niet bent

-ik hoop toch echt dat het niet te lang duurt, zeker niet meer dan twee weken

-je bent niet onmisbaar

-we hebben het door jouw afwezigheid echt heel erg druk

-ik wil dat je je telefoon opneemt als ik je bel ivm met vragen over werk (heb mijn telefoon overdag uit staan, in het verleden heb ik me door mijn baas twee keer laten overrompelen om toch te komen werken toen ik ziek was. Daarbij heb ik geen zin in telefoon, vragen wat ik heb en wanneer ik er weer ben. Vragen waar ik zelf de antwoorden nog even niet op heb.)

Ik werk in een klein bedrijf en besef me heel goed dat mijn collega's het nu drukker hebben omdat ik er niet ben... Echter ik heb werk dat door iedereen overgenomen kan worden.

Ik merk aan mezelf dat ik van deze mail compleet in de stress schiet... Heb echt zin om een boze mail terug te sturen... "zit hier echt niet voor mijn lol thuis"

Antwoorden, negeren, wat te doen?
x
quote:wuiles schreef op 20 oktober 2010 @ 12:00:

[...]

Waarom spreek je van een burnout in de titel van dit topic?

Enfin, het lijkt me verstandig je bereikbaar te houden voor je werkgever en desnoods af te spreken dat je zelf een keer per dag contact opneemt om te informeren of er nog vragen zijn. Je werkgever kan er tenslotte ook niks aan doen dat jij problemen hebt (gehad) met je ex. Daarnaast dus zo spoedig mogelijk een gesprek met de bedrijfsarts en een concreet plan maken voor het hervatting van het werk.

Omdat dit de woorden zijn die de huisarts in de mond neemt. En het is natuurlijk niet van de ene op de andere dag komen aanwaaien. Ik loop al een tijd op een hellend vlak... Huisarts weet dat ook en had al eerder aangegeven dat het de verkeerde kant op ging. Ben echter altijd eigenwijs geweest maar heb nu voor het eerst het gevoel dat ik er alleen niet meer uit kom.

En natuurlijk kan mijn baas niets aan de meeste problemen doen die ik in mijn leven heb. Dat wil echter niet niet zeggen dat ze er niet zijn. Collega heeft vorig jaar een maand thuis gezeten met een gescheurde pees in zijn hiel oid, kwam door het sporten.
Tsjonge, jonge, niet echt een motiverende en betrokken manier om je te benaderen. Lastige situatie inderdaad. Sterkte ermee en laat je niet opjagen. Luister naar je lichaam!

Kwam op een website wel iets tegen over telefonisch bereikbaar zijn tijdens ziekte:

''Ziekte is een ander onderwerp. De werkgever kan de werknemer in dat geval wel verplichten om bereikbaar te zijn en zich beschikbaar te houden voor controle en contact.''

Enige bereikbaarheid is dus wel aan te raden.

Succes!
quote:hollandsroem73 schreef op 20 oktober 2010 @ 12:28:

Huisarts weet dat ook en had al eerder aangegeven dat het de verkeerde kant op ging. Ben echter altijd eigenwijs geweest maar heb nu voor het eerst het gevoel dat ik er alleen niet meer uit kom.

Je bent nog steeds eigenwijs:

(ondanks je gevoel dat je er niet alleen uit komt)

quote:hollandsroem73 schreef op 20 oktober 2010 @ 11:49:

Ik probeer elke dag te sporten en wat dingen op te pakken die mij energie opleveren. tevens zat hij te denken aan een doorverwijzing naar de GGZ maar die boot heb ik zelf nog even afgehouden.
quote:kitty elastic schreef op 20 oktober 2010 @ 12:27:

ik heb 2,5 weken thuis gezeten( burnout door privedingen ), daarna weer aan het werk gegaan want ik kan gewoon niet thuis zitten niets doen.Het wordt ook vaak aangeraden om niet maandenlang fulltime thuis te zitten. Maar TO wekt de indruk dat ze na twee weken weer helemaal rise 'n shine is en weer volop aan de bak kan. Althans, haar arts wekt die indruk.
quote:hollandsroem73 schreef op 20 oktober 2010 @ 11:49:

[...]

. tevens zat hij te denken aan een doorverwijzing naar de GGZ maar die boot heb ik zelf nog even afgehouden.Kan de werkgever ook niet verplichten er alles aan te doen om weer beter te worden?
quote:fleurtje schreef op 20 oktober 2010 @ 12:41:

[...]

Kan de werkgever ook niet verplichten er alles aan te doen om weer beter te worden?Zeker. Die verplichting vloeit voort uit de wet en kan afgedwongen worden door de loondoorbetaling te staken en uiteindelijk zelfs de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden.
quote:wuiles schreef op 20 oktober 2010 @ 12:44:

[...]

Zeker. Die verplichting vloeit voort uit de wet en kan afgedwongen worden door de loondoorbetaling te staken en uiteindelijk zelfs de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden.

Dus dat.

Werknemer (in dit geval TO) is dus minder in de positie bepaalde dingen niet te willen, dan werknemer (in dit geval TO) denkt/hoopt.
Hollandsroem, realiseer je je dat je door je telefoon uit te zetten (dus: onbereikbaar voor controle door de werkgever) en door de verwijzing naar GGZ af te houden (dus: niet willen werken aan je eigen herstel), je je werkgever prachtig in de kaart speelt als hij van je af wil?

De werkgever is bovendien bij wet verplicht om een actieve rol te spelen in jouw reïntegratie (wet Poortwachter). De mail van jouw werkgever kan geïnterpreteerd worden als uitvoering hiervan. Niet de handigste uitvoering misschien, maar houd er dus rekening mee dat je vanuit je werk wel degelijk onder druk gezet kan worden om weer aan het werk te gaan (en dat je dan bij wet verplicht bent om mee te werken aan je reïntegratie).

Het verstandigste voor jou om nu te doen, is om als eerste een afspraak bij de bedrijfsarts te maken. Die bemiddelt tussen jou(w ziekteproces) en je werk en heeft daarmee wat in de melk te brokkelen over je verzuim, niet je huisarts dus. Daarnaast zou ik je toch dringend aanraden om er álles aan te doen om snel beter te worden. Dus: wél die afspraak met GGZ maken. Tot slot lijkt het me het handigst als je je coöperatief opstelt naar je werkgever. Dat betekent: niet zonder overleg je telefoon uitzetten, maar bijvoorbeeld afspraken maken over de tijdstippen waarop je voor hen bereikbaar bent en over de inhoud van de gesprekken. (Bijvoorbeeld: wel: controle en zaken met betrekking tot overdracht, niet: verkapt toch aan het werk gezet worden). Maar dat soort dingen behoor je dus gewoon in overleg te doen.

Ik snap best dat je boos wordt hoor, maar het zou verstandiger zijn als je eerst zou achterhalen wat je rechten en vooral ook je plichten zijn, zodat je weet of je boosheid wel terecht is. In dit geval vind ik dat eerlijk gezegd zeer discutabel...
Met een burn-out mag je blij zijn als je na een half jaar weer kunt functioneren. Volgens mij wordt deze diagnose door een psycholoog gesteld en niet door de huisarts. De huisarts kan het wel vermoeden natuurlijk.

Mijn naaste collega heeft een burn-out en ze zit nu 4 maanden thuis en ze zal in ieder geval dit jaar niet meer gaan werken. Vreselijk voor haar natuurlijk, maar voor ons als collega's is het ook niet makkelijk. Mijn baas belt haar 1 keer per week om te vragen hoe het gaat, maar dat gaat absoluut niet over het werk. Ze moet het werk tijdelijk helemaal loslaten anders kan ze niet beter worden. Ik neem veel van haar werk over en soms heb ik weleens een vraag en het zou dan makkelijker zijn om mijn collega te bellen, maar dat doe ik echt niet.

Veel sterkte
Sterkte TO, maar doe jezelf een lol en luister goed naar de adviezen van wuiles c.s.

En zorg dat die telefoon áán gaat en dat je die opneemt.

Vanuit de werkgever denkend (ik ben ook een kleine werkgever), een werknemer die vanwege prive gedonder een paar dagen, of desnoods een paar weken rust nodig heeft, en die daar open en duidelijk over communiceert, zou ik geen probleem vinden.

Een werknemer die niet naar de bedrijfsarts gaat, en met een onzinnige diagnose van de huisarts (burn out die na twee weken over is) zich ziek meldt en vervolgens niet bereikbaar wenst te zijn, mag op een advocaat rekenen.

Niet bereikbaar zijn omdat je daar geen goesting in hebt, slaat echt nergens op.
Eens met Wuiles en Rider. Wees bereikbaar en werk mee aan een vlotte reïntegratie.

Bang zijn qom te snel toe te geven, is geen goed excuus. Mocht je dat toch overkomen, dan kun je dat ook altijd weer corrigeren.

Beterschap.
quote:fleurtje schreef op 20 oktober 2010 @ 12:40:

[...] Maar TO wekt de indruk dat ze hij na twee weken weer helemaal rise 'n shine is en weer volop aan de bak kan. Althans, haar zijn arts wekt die indruk.quote:hollandsroem73 schreef op 20 oktober 2010 @ 11:49:

[...] (zo heb ik afgelopen week een zeer pittig en zeer nodig gesprek gehad met mijn ex en haar nieuwe man over onze kinderen. .
Hi ik leer mijn clienten altijd een aantal dingen en een van de belangrijkste is "niets heeft een betekenins behalve de betekenis die jij ergens aan geeft"

dus maak het niet zwaarder en zie de mail als een opsommig van zaken die je baas observeert.
quote:danivo schreef op 20 oktober 2010 @ 21:13:

[...]

[...]

Maar eigenlijk doet dit helemaal niet ter zake, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven