Werk & Studie alle pijlers

Geen zin meer in studie

20-10-2010 13:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zes jaar geleden begon ik vol goede moed en plezier aan mijn studie aan het hbo. Ik vond het best zwaar, maar binnen twee jaar haalde ik mijn propodeuse en kon ik mijn minor doen. Na mijn minor kwam mijn stage van acht maanden en daar ging het mis. Ik werd heel erg ziek en viel ontzettend veel af. Zoveel zelfs dat ik werd opgenomen in een kliniek voor eetstoornissen. Deze opname was begin dit jaar. Inmiddels gaat het stukken beter. Ik voel me veel beter en heb sinds een paar maanden een super lieve vriend. Dus begin september had ik echt weer zin om mijn studie te gaan afronden, maar het lukt gewoon niet. De vakken interesseren me helemaal niet en ik vind het allemaal heel erg saai. Hierdoor kan ik me er niet toe zetten om mijn huiswerk te gaan doen. Ook helpt het niet echt dat ik twee uur heen en twee uur terug moet reizen naar school toe. Vaak heb ik hier geen zin in aangezien de college's toch niet leuk zijn en blijf ik thuis.

Ik weet dat ik gewoon niet moet zeuren en door moet zetten, maar zodra ik maar denk aan het openslaan van een boek dan wordt ik al moe. Na een halve bladzijde lezen zijn mijn gedachten alweer met hele andere dingen bezig. Ik wil ontzettend graag mijn diploma halen. Ik wil weer verder met mijn leven en een leuke baan zoeken, maar ook vooral omdat ik anders helemaal het gevoel heb dat ik iedereen teleurstel. Het kost erg veel geld zo'n schooljaar en mijn ouders hebben al laten weten dat dit het laatste jaar is dat ze hiervoor betalen, dus dat ik maar beter mijn diploma kan gaan halen.

Heeft er iemand misschien tips of zijn er mensen die hetzelfde meemaken????
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al: je wil ontzettend graag je diploma halen, verder met je leven en een leuke baan zoeken.

Bedenk je ook, dat als je stopt met het HBO dat je een studieschuld hebt.

Ik weet, het is ontzettend doorzetten en een hel af en toe maar ooh wat ben je trots als je klaar bent!
Ik ben gestopt met twee opleidingen, maar ik zat nog niet in m'n laatste jaar. Zet even door. Je houdt er namelijk een gigantische studieschuld aan over en ik kan je zeggen, daar wordt je niet blijer van.
Doe je voltijd? Misschien overstappen naar deeltijd?
Doorzetten het zou echt zonde zijn en je zou er eeuwig spijt van krijgen.

Ken ook zo iemand die ermee gestopt is na tig jaren en nu op zijn 35 met een enorme studieschuld zit en zonder diploma daarom toch maar weer is begonnen om het alsnog af te maken.
Inderdaad, doorzetten.

Deel je leerwerk in in kleinere stukjes, zodat het geen enorme berg is om tegenaan te kijken.

En ga toch naar de colleges: daardoor 1. weet je wat je mist als je niet leert en 2. krijg je waarschijnlijk wat meer motivatie door het contact met je studiegenoten.

Veel sterkte/succes!
Hoi Sophia,

je hebt een zwaar jaar achter de rug, waarin je heel hard hebt moeten knokken voor jezelf. Ik ben na mijn opname en behandeling niet meer teruggegaan naar mijn oude studie en ben eerst gaan reintegreren om bij te komen. Na 2 jaar ben ik met een andere studie begonnen; vooral omdat ik zelf zo veranderd was dat het totaal niet meer bij me paste. En ja, het kostte me geld, maar heb ook een gedeelte kwijtgescholden gekregen van de IBG. Mijn decaan heeft me daarbij geholpen.

Wees niet te hard voor jezelf, wat anderen ook zeggen.
This is not kosher!
En als ik jou was zou ik proberen om wat aan je reistijd te veranderen.
Schakel hulp in, ga bij een studieversnellingsgroep of een ander traject om je te motiveren.

Ik ben zelf ooit zo dom geweest om het er bij te laten zitten en het had me een hoop schuld gescheeld als ik toen had doorgezet. Vervolgens heb ik hard geknokt om jaren later alsnog een (andere) studie naast mn werk te gaan doen. Je wit een diploma, en nu is de kans om het te halen! Succes!
Klopt, even schouders eronder!!

Maak een schema wat je nog moet en hoeveel tijd het kost. Dan kun je wegstrepen wat je gedaan hebt en blijft overzichtelijk wat je nog moet.

Loop je verder met alles bij, of heb je ook nog een achterstand of onvoldoendes die je moet wegwerken? Dan ook geldt: werk ik stappen, dan hou je het overzichtelijk en lijkt die berg ineens wel mee te vallen.
Vindt je echt alles saai? Zijn er geen vakken waar je wel naar uitkijkt? Heb je niet nog ergens een stukje staan dat je zelf in mag vullen? Ik kan me namelijk uberhaupt niet voorstellen dat je van een opleiding die je zelf hebt gekozen en waar je redelijk voorspeodig mee bezig was opeens alles saai vindt. Als je dat echt allemaal vindt vraag ik me namelijk wel af of dat een realistische kijk is. Ik bedoel daarmee dat ook erg veel interessant blijkt als je er meer in verdiept. Als je het nu "allemaal niets" vindt vraag ik me dus ook een beetje af of je je wel echt dwingt. Concentratie kan lastig zijn als je flink ziek bent geweest, maar dat kun je gewoon trainen. Opbouwen dus. Telkens iets langer studeren!

Ga op zoek naar de dingen die je nog wel leuk lijken en weet dan dat je nu dus door een aantal dingen even heen moet bijten voor je die kunt gaan doen.

Ga ook eens praten met de studie-adviseur op je opleiding, die heeft vast wel eerder met dit soort zaken te maken gehad en die kan je waarschijnlijk wel adviseren over goede stappen.
Tja, ik ga je toch iets anders adviseren dan de vooorgaande meningen...

Omdat je ziek bemt geweest zou ik eens met de decaan gaan praten. De IB groep ( of hoe heet dat tegenwoordig ook alweer?) kan je studieschuld gedeeltelijk of helemaal kwijtschelden als je door ziekte of omstandigheden niet verder kunt. In sommige gevallen, maar dat is alleen als blijkt dat je door je ziekte of handicap je toekomstige beroep niet meer kan uitvoeren, kun je ook een nieuwe beurs krijgen voor een andere ( voltijd) opleiding.

Een gesprek met de decaan kan sowieso geen kwaad lijkt me.

Ik heb zelf vier jaar op een hbo opleiding gezeten, drie jaar over mijn p gedaan. Ik wilde al na twee jaar stoppen maar onder druk van mijn ouders ( die de studie overigens niet betaalde) heb ik doorgezet. Uiteindelijk ben ik dus na vier jaar alsnog gestopt. Op papier had ik alleen nog maar mijn P geloof ik. ( Ik weet het niet eens meer zeker, misschien had ik ook mijn tweede jaar wel.)

Op grond van mijn handicap ( moet je wel ook een doktersverklaring laten invullen e.d.) is mijn schuld kwijt gescholde. Was dat niet gebeurd, dan had ik ook kost wat het kost doorgezet, al had het nog zes jaar geduurd, want die schuld kon ik onmogelijk betalen.

Maar mijn schuld is dus kwijt gescholden. Ik had nu gewild dat ik eerder gestopt was. De studie voelt niet helemaal als vier verloren jaren, ik heb een leuke tijd gehad, vrienden gemaakt. En ik doe nog vrijwilligerswerk in die richting.

Maar ik doe nu een studie die gewoon veel beter bij mij past en waarin mijn kansen op het vinden van een baan ook veel groter zijn. Ik vind het echt leuk.

Wel doe ik nu deeltijd. 1 dag school en 1 dag stage / werken. ( 8 uur per week was voor het eerste jaar nog genoeg.)

Ik voel me hier echt veel beter bij.

Succes met je besluit.
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
Ik vind als je al zóver bent, stoppen niet echt meer een optie is. Ik vind het anders als je in 4 jaar alleen nog maar je P hebt gehaald of er zijn heel zwaar wegende redenen (zoals door een ongeluk bv dat beroep niet meer uit kunnen voeren)

Maar geen zin....is in mijn ogen een kulreden. Even doorbijten, en dan heb je ook wat. Kom op.
Heel herkenbaar! Ik ben ook om persoonlijke reden gestopt met een studie, vervolgens een andere studie gaan doen, maar ook hier stage niet gehaald.

Toen weer terug naar eerste studie en daarbij zit ik nu in het tweede jaar. En ook ik heb gewoon totáál geen zin meer! Kom er ook steeds meer achter dat dit ook niet is wat ik wil, maar wat ik wel wil is mbo ipv hbo.

Maar ik probeer toch door te zetten. Als ik zoek naar vacatures waar je geen opleiding voor nodig hebt, is er bijna niets te vinden en een hbo-diploma komt altijd wel van pas. Nu nog even paar jaartjes doorzetten en dan heb je er straks profijt van!

Als het echt niet lukt, zou je idd kunnen informeren of je studieschuld gedeeltelijk kwijtgescholden kan worden..
Ik zou een afspraak met een studieadviseur maken.
Is het diploma dat je zou behalen handig om een baan te krijgen in de sector waarin je zou willen werken? Dan zou ik een weg proberen te vinden om door te gaan. Idd met studieadviseur gaan kijken hoe.

Als je er een tijdje uit bent geweest en het een en ander hebt meegemaakt is het ook niet zo gek dat je motivatie gedropt is. Je weet dat er wel belangrijkere zaken in de wereld zijn dan een studie, hebt meer meegemaakt dan je studiegenoten, en zit mogelijk nu met een hele andere groep mensen dan waarmee je begonnen bent. Dat zijn allemaal dingen die invloed hebben op je motivatie. Is heel logisch. Maar het is wel goed om te zien dat het misschien niet zo zeer de studie zelf perse is. Vond je het wel leuk voordat je moest stoppen wegens ziekte? Misschien moet je er weer een beetje in komen.

Maar niet doorgaan omdat je anders anderen teleurstelt. Wel doorgaan als het jou helpt bij je plannen en als het eigenlijk is iets waarmee je wel affinitieit hebt.
Pff, sorry hoor, maar 'even de schouders eronder' kan soms meer dan moeilijk zijn. En door de ervaringen in je leven kan je erachter komen dat een richting je niet meer past. Je bent nog jong en je kan nu nog makkelijk iets doen wat je wel leuk vindt, neem de tijd om dat uit te zoeken. Dat jij NU lol in het leven krijgt is belangrijker dan een studie...
This is not kosher!
doorgaan, je bent er bijna. Natuurlijk is studeren niet leuk, maar wat is je alternatief? ondergekwalificeerd werk? echt niet. Stoppen is een korte termijn oplossing op de lang termijn krijg je spijt spijt en nog eens spijt. Get yourself together girl
quote:Wellhello schreef op 21 oktober 2010 @ 00:10:

Pff, sorry hoor, maar 'even de schouders eronder' kan soms meer dan moeilijk zijn. En door de ervaringen in je leven kan je erachter komen dat een richting je niet meer past. Je bent nog jong en je kan nu nog makkelijk iets doen wat je wel leuk vindt, neem de tijd om dat uit te zoeken. Dat jij NU lol in het leven krijgt is belangrijker dan een studie...Absoluut mee oneens. Nu lol is later een hoop gedoe. Geen diploma betekent slechter betaald werk, dat leidt onvermijdelijk tot frustratie want je weet dat je beter kan en er bijna was. Op latere leeftijd studie oppakken is veel moeilijker en duurder. Dus niet piepen, aan het werk
@Meds,

met lol bedoel ik niet zuipen, uitgaan lang leve de lol. Meer plezier in het leven en in de dingen (zoals studie) die je doet.

Ik begrijp het punt van 'hup aan de studie en snel aan het werk', maar het kan ook heel verstandig zijn om nu te bekijken wat je echt graag wilt. Iets doen waar je plezier in hebt kan je ook helpen om sterker in je schoenen te staan. Of het even iets rustiger aan te doen en je studie deeltijd af te maken. Ze hoeft toch niet stel op sprong maar meteen weer haar oude leven op te pakken?
This is not kosher!
quote:Re__ske schreef op 20 oktober 2010 @ 14:51:

Tja, ik ga je toch iets anders adviseren dan de vooorgaande meningen...

Omdat je ziek bemt geweest zou ik eens met de decaan gaan praten. De IB groep ( of hoe heet dat tegenwoordig ook alweer?) kan je studieschuld gedeeltelijk of helemaal kwijtschelden als je door ziekte of omstandigheden niet verder kunt. In sommige gevallen, maar dat is alleen als blijkt dat je door je ziekte of handicap je toekomstige beroep niet meer kan uitvoeren, kun je ook een nieuwe beurs krijgen voor een andere ( voltijd) opleiding.

Een gesprek met de decaan kan sowieso geen kwaad lijkt me.

Ik heb zelf vier jaar op een hbo opleiding gezeten, drie jaar over mijn p gedaan. Ik wilde al na twee jaar stoppen maar onder druk van mijn ouders ( die de studie overigens niet betaalde) heb ik doorgezet. Uiteindelijk ben ik dus na vier jaar alsnog gestopt. Op papier had ik alleen nog maar mijn P geloof ik. ( Ik weet het niet eens meer zeker, misschien had ik ook mijn tweede jaar wel.)

Op grond van mijn handicap ( moet je wel ook een doktersverklaring laten invullen e.d.) is mijn schuld kwijt gescholde. Was dat niet gebeurd, dan had ik ook kost wat het kost doorgezet, al had het nog zes jaar geduurd, want die schuld kon ik onmogelijk betalen.

Maar mijn schuld is dus kwijt gescholden. Ik had nu gewild dat ik eerder gestopt was. De studie voelt niet helemaal als vier verloren jaren, ik heb een leuke tijd gehad, vrienden gemaakt. En ik doe nog vrijwilligerswerk in die richting.

Maar ik doe nu een studie die gewoon veel beter bij mij past en waarin mijn kansen op het vinden van een baan ook veel groter zijn. Ik vind het echt leuk.

Wel doe ik nu deeltijd. 1 dag school en 1 dag stage / werken. ( 8 uur per week was voor het eerste jaar nog genoeg.)

Ik voel me hier echt veel beter bij.

Succes met je besluit.

Geen kritiek hoor maar ik ben gewoon benieuwd hoe dit zit omdat ik zelf studeer als chronisch ziek zijnde.

Jouw studieschuld is kwijtgescholden maar je studeert nu wel weer? Denkt de IB groep dan niet ''als ze nu studeert kon ze het toen ook? ''

Ook al studeer je deeltijd IB groep heeft toch wel gegevens? Of ben ik nou heel raar?

Was er een verschil in de studie dat je de vorige niet aan kon en deze wel?

Nogmaals geen kritiek hoor. Vraag me gewoon af hoe dit zit.

Ik heb namelijk vorig jaar een tijd in het ziekenhuis gelegen en heb daarom vrijstelling gekregen van het bindend studieadvies (HBO) maar ze zeggen wel dat als ik nu 1 vak niet haal (doe nu opnieuw het eerste jaar) dat ik van school af moet.

Bij ons moet je binnen 2 jaar je P hebben anders kun je vertrekken.
quote:meds schreef op 21 oktober 2010 @ 00:16:

doorgaan, je bent er bijna. Natuurlijk is studeren niet leuk, maar wat is je alternatief? ondergekwalificeerd werk? echt niet. Stoppen is een korte termijn oplossing op de lang termijn krijg je spijt spijt en nog eens spijt. Get yourself together girl

Hier ben ik het mee eens. Het is nog maar even en je hebt een diploma. Ik zou doorzetten hoe dan ook.

Het klinkt vooral als een motivatie probleem en die heeft elke student wel eens. Maar denk aan de schuld die je over gaat houden als je deze studie niet afmaakt. Je kunt altijd nog gaan werken met dit diploma en 's avonds een deeltijd opleiding doen. Geen schuld en je hebt toch een diploma waar je mee aan de slag kunt.
Ze is er bijna, het is nu echt wel een beetje laat om te bedenken of dit wel echt is wat je wil. eerst papiertje halen en dan een goede werkgever zoeken, en eventueel dan via je werkgever om of bijscholen
als ze nu besluit dat ze iets anders wil moet ze ook weer 4 jaar aan de studie, waarom zou dat dan ineens wel kansrijk zijn?
quote:meds schreef op 21 oktober 2010 @ 00:34:

als ze nu besluit dat ze iets anders wil moet ze ook weer 4 jaar aan de studie, waarom zou dat dan ineens wel kansrijk zijn?

Tja maar dat zou ik eerder doen dan nu stoppen.

Stel dat ze heeft besloten dat dit HET echt niet is voor haar. Dan kan ze toch beter aan het werk gaan en 's avonds studeren?

Ik denk niet dat je je hele leven werk moet gaan doen wat je niets aan vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven