Schimmel

21-10-2010 13:41 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wat zouden jullie doen?

Wij wonen in een eensgezinswoning sinds 2 jaar.

Intussen zijn alle kozijnen vervangen beneden en is overal dubbel glas. Toch is het snel beslagen beneden. Geen idee of dat normaal is. Voor mijn gevoel zijn we de enige in de straat.

Onze meterkast zit in het halletje bij de voordeur.

In die kast staan ook onze schoenen op planken.

Nu is het zo dat alles beschimmeld wat in die kast staat. Bleh!

Dus er zit vocht.

Zou het uit de kruipruimte komen? Geen idee.

Mijn vraag is dus, wat nu?

Volgens de één moet ik een vochtvreter neerzetten en de ander zegt een bedrijf inschakelen. Maar wat voor bedrijf? En dat zal ook wel wat kosten. Maar goed, dat heb ik er wel voor over hoor.

Want het ruikt ook altijd een beetje muffig bij ons.

Iemand ervaring hiermee?
Ik heb geen ervaring wat betreft schimmel, maar ik zou denken dat je schoenen in die ruimte plaatsen niet bevordelijk is, aangezien er in schoenen ook altijd lichaamsvocht zit dat verdampt, of zie ik dat verkeerd?
Dan zou het door de schoenen kunnen komen?

Het lijkt me niet want er staat nu bijna niets meer in.

En toch blijft het schimmelen. Ik had vorige week een tas erin gezet. Binnen een paar dagen zat hij helemaal onder!
Vochtvreters zijn niet zo duur! Dat is misschien wel het proberen waard. Het zal er blijkbaar wel vochtig zijn! En je schoenen eerst even ergens anders zetten?
Carpe diem
Wij hebben dat probleem hier ook een tijdje gehad, wij hebben er toen een bedrijf bij gehad die het hele huis nagekeken heeft.

Bij ons bleek het uit de kruipruimte te komen wij hebben toen besloten om in de kruipruimte op strategische plaatsen 'speciale' korrels in de kruipruimte laten leggen.

Dit schijnt tot nu toe heel erg goed te helpen en we hebben geen last van vocht/schimmel plekken.
Oke, en wat voor soort bedrijf was dat dan? Ik heb geen idee waar ik moet zoeken. En wat kostte het ongeveer?
Ventileren is heel belangrijk. In een (te) goed geïsoleerd huis wordt de lucht binnen gehouden. Mensen, dieren, de droogtrommel, de douche, koken, dat alles produceert waterdamp en dat blijft dan ook binnen. Hierdoor loopt de luchtvochtigheid op en kun je last krijgen van schimmel.

Elke dag een half uurtje alles open gooien, consequent de afzuigkap goed gebruiken en zorgen voor goede afvoer naar buiten van ventilatiesystemen en de droogtrommel wil mogelijk al helpen.

Verder is het geen goed idee om vochtige schoenen (door dragen zit er altijd wel wat vocht in en dat zal in de herftst niet minder worden) in een dichte kast te bewaren. Boor een aantal gaten in de deur van de meterkast of monteer er zo'n ventilatierooster in.

Als tussenoplossing kan zo'n vochtvreter prima werk doen (bij de Action kopen, véél goedkoper dan bij Gamma e.d.) maar daar neem je de oorzaak niet mee weg.

Als het vocht uit je kruipruimte komt, dan moeten eventuele buurhuizen, als ze vergelijkbaar zijn, daar ook last van hebben. Heb je het al eens aan je buren gevraagd?
Ja, wat dat betrefd zijn we dom geweest. Alle roosters, bovenramen zijn (ook op advies) weg gelaten met het vernieuwen. Dus valt er weinig te ventileren bij mij. Overdag ga ik niet met een open deur zitten hartje winter.

De schoenen zal ik er niet meer in zetten. Toch zegt mn gevoel dat het daar niet door komt.

Goeie tip van de action! Ik ga het eerst met een vochtvreter proberen en als dat niet werkt, een bedrijf inschakelen.
quote:Tarretje schreef op 21 oktober 2010 @ 13:56:

Oke, en wat voor soort bedrijf was dat dan? Ik heb geen idee waar ik moet zoeken. En wat kostte het ongeveer?

Vast stellen van het probleem koste niks.

Daarna heeft het bedrijf een offerte gemaakt wat de kosten zouden zijn voor het oplossen.

Het bedrijf zelf heb ik via internet gevonden ik weet alleen niet meer hoe het heet.

Misschien is het een idee om je aanvraag op werkspot ofzo te zetten.
quote:Tarretje schreef op 21 oktober 2010 @ 14:24:

Ja, wat dat betrefd zijn we dom geweest. Alle roosters, bovenramen zijn (ook op advies) weg gelaten met het vernieuwen. Dus valt er weinig te ventileren bij mij. Overdag ga ik niet met een open deur zitten hartje winter.

De schoenen zal ik er niet meer in zetten. Toch zegt mn gevoel dat het daar niet door komt.

Goeie tip van de action! Ik ga het eerst met een vochtvreter proberen en als dat niet werkt, een bedrijf inschakelen.

Meen je dit? Dan is het simpel, moet je de leverancier van de kozijnen aanklagen want die heeft je fout voorgelicht. Ventilatie is onontbeerlijk en een huis waarin je niets open kunt zetten, daar kun je zelfs ziek van worden.

Gelukkig heb ik een oud huis, dat wil zeggen dat er overal bovenraampjes zitten (en kieren, dus ventileert het zelfs met alle ramen dicht )
Ik kom me ineens niet voorstellen dat ik niet kon ventileren. Dat kan gelukkig wel. Ik zie net dat bij de deur naar de tuin een rooster zit wat open kan. We hebben deze kozijnen sinds de zomer en dan staat mn deur elke dag open. Vandaar dat ik dit niet wist. Dat rooster laat ik nu voortaan open staan. zal ook wel schelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven