Roken op het werk
vrijdag 22 oktober 2010 om 10:40
Ik moet heel even mijn frustratie kwijt.
Ik kan me er zo om opwinden dat een aantal van mijn collega´s te beroerd zijn om de telefoon aan te nemen, omdat ze staan te roken op het balkon. Zelfs wanneer het dringend is nemen ze niet op of zeggen ze: ik bel ze straks wel terug.
Grrr en mijn grootste frustratie is dan nog dat ik wel altijd alles moet laten liggen om de telefoon aan te nemen.
Oke, we hebben dan geen koffiepauzes en alleen lunchpauze, maar omdan ieder uur 5 minuten rookpauze te nemen, vind ik toch een beetje te ver gaan. Maar goed dat is mijn mening en ik rook niet.
Ik kan me er zo om opwinden dat een aantal van mijn collega´s te beroerd zijn om de telefoon aan te nemen, omdat ze staan te roken op het balkon. Zelfs wanneer het dringend is nemen ze niet op of zeggen ze: ik bel ze straks wel terug.
Grrr en mijn grootste frustratie is dan nog dat ik wel altijd alles moet laten liggen om de telefoon aan te nemen.
Oke, we hebben dan geen koffiepauzes en alleen lunchpauze, maar omdan ieder uur 5 minuten rookpauze te nemen, vind ik toch een beetje te ver gaan. Maar goed dat is mijn mening en ik rook niet.
vrijdag 22 oktober 2010 om 10:47
Hebben ze niet van die looptelefoons?
Ik kan me er niet zo druk om maken (al is elke vijf minuten een beetje vaak). Je hebt collega's die buiten gaan roken, je hebt collega's die erg vaak op de gang staan te ouwehoeren, je hebt collega's die godweetwaar zijn.... Roken is (hier) slechts een van de dingen waardoor iemand even niet bereikbaar is.
En als je je zo ergert, dan neem je die telefoon toch gewoon niet op?
Ik kan me er niet zo druk om maken (al is elke vijf minuten een beetje vaak). Je hebt collega's die buiten gaan roken, je hebt collega's die erg vaak op de gang staan te ouwehoeren, je hebt collega's die godweetwaar zijn.... Roken is (hier) slechts een van de dingen waardoor iemand even niet bereikbaar is.
En als je je zo ergert, dan neem je die telefoon toch gewoon niet op?
vrijdag 22 oktober 2010 om 10:47
hier ook geen koffiepauze dus gaan we om de beurt 5 minuten naar buiten om te roken. als wij buiten zijn nemen we dus ook de telefoon op maar omdat wij nooit allemaal tegelijk gaan is dat geen enkel probleem. wij nemen dan gewoon voor elkaar op. Maar ik begrijp wel dat als je allemaal tegelijk gaat het voor degene die achter blijft heel vervelend is om continue alles te moeten laten vallen om telefoontjes te beantwoorden.
Erger u niet, verwonder u slechts!
vrijdag 22 oktober 2010 om 10:51
Gewoon die foon niet opnemen dus ,hun verantwoording .Vind wel dat ze vaak gaan roken zeg . Twee keer per uur lijkt mij vaak zat,valt de leidinggevende dit niet op ?
Mijn man zat ook in zo'n situatie en gaat gewoon mee [regelmatig] met de rokers naar buiten . Daarna gingen collega's veel minder naar buiten omdat er dan helemaal niemand meer bereikbaar was .Nu gaat het goed en wordt er veel minder rookpauze gehouden ,probleem opgelost
Mijn man zat ook in zo'n situatie en gaat gewoon mee [regelmatig] met de rokers naar buiten . Daarna gingen collega's veel minder naar buiten omdat er dan helemaal niemand meer bereikbaar was .Nu gaat het goed en wordt er veel minder rookpauze gehouden ,probleem opgelost
vrijdag 22 oktober 2010 om 10:55
Ik moet dus de telefoon aannemen en ze staan altijd gewoon met de hele groep buiten. De looptelefoons worden ook niet aangenomen. Ze worden gewoon genegeerd.
Ik heb nu wel een topic geopend over het roken, maar eigenlijk erger ik mij aan de hele houding van bepaalde personen. Ik heb ook een drukke baan en soms (zoals vandaag) moet ik invallen voor de recepcioniste en mijn eigen werk erbij doen, en dan erger ik me iedere keer weer aan hun houding.
Bijvoorbeeld: ik zit op het toilet en de telefoon gaat of er wordt aangebeld. Niemand neemt de moeite om de telefoon op te nemen of de deur te openen. (Wij zijn een klein kantoor dus iedereen hoort die telefoon gaan)
Iedereen is zo met zichzelf bezig dat collegialiteit ver te zoeken is .
(Sorry voor mijn geklaag)
Ik heb nu wel een topic geopend over het roken, maar eigenlijk erger ik mij aan de hele houding van bepaalde personen. Ik heb ook een drukke baan en soms (zoals vandaag) moet ik invallen voor de recepcioniste en mijn eigen werk erbij doen, en dan erger ik me iedere keer weer aan hun houding.
Bijvoorbeeld: ik zit op het toilet en de telefoon gaat of er wordt aangebeld. Niemand neemt de moeite om de telefoon op te nemen of de deur te openen. (Wij zijn een klein kantoor dus iedereen hoort die telefoon gaan)
Iedereen is zo met zichzelf bezig dat collegialiteit ver te zoeken is .
(Sorry voor mijn geklaag)
vrijdag 22 oktober 2010 om 10:57
Dan moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden vanuit de directie. Op mijn vorige werk was onze algemeen directeur fervent sigaren roker. Zo erg dat ik twee mooie stoelen uit mijn kamer moest opofferen, omdat ze zo goed bij de andere stoelen in het rookhok pasten (ja, het zit me een jaar later nog steeds dwars!). Afijn, ik weet niet hoe groot het bedrijf is waar je werkt, maar kan er niet iets in over worden gezet in het huishoudelijk reglement o.i.d.? Dat roken onder werktijd mag, maar niet ten koste mag gaan van de werkzaamheden?
Ik rookte niet, maar de tijd haalde ik ruimschoots in met koffie drinken, een praatje maken met collega's, internetten enzovoort. Je kan mij niet vertellen dat je zelf nooit iets privé's doet onder werktijd (internetten, bijvoorbeeld).
Ik rookte niet, maar de tijd haalde ik ruimschoots in met koffie drinken, een praatje maken met collega's, internetten enzovoort. Je kan mij niet vertellen dat je zelf nooit iets privé's doet onder werktijd (internetten, bijvoorbeeld).
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:03
quote:plompiedom schreef op 22 oktober 2010 @ 10:51:
Mijn man zat ook in zo'n situatie en gaat gewoon mee [regelmatig] met de rokers naar buiten . Daarna gingen collega's veel minder naar buiten omdat er dan helemaal niemand meer bereikbaar was .Nu gaat het goed en wordt er veel minder rookpauze gehouden ,probleem opgelostOh dit vind ik een hele goede. Hou dit een week vol en ik denk dat je probleem een heel eind opgelost is!
Mijn man zat ook in zo'n situatie en gaat gewoon mee [regelmatig] met de rokers naar buiten . Daarna gingen collega's veel minder naar buiten omdat er dan helemaal niemand meer bereikbaar was .Nu gaat het goed en wordt er veel minder rookpauze gehouden ,probleem opgelostOh dit vind ik een hele goede. Hou dit een week vol en ik denk dat je probleem een heel eind opgelost is!
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:08
Ok, wat je nu beschrijft herken ik heel erg. Ik adviseer je je grenzen beter te bewaken. Waarschijnlijk heb jij een enorm goede instelling en loyaliteit naar je werk toe. Je collega's weten dat en verwachten dus dat jij het wel op lost. Kunnen zij lekker achterover hangen met de voetjes op het bureau, terwijl jij je een slag in de rondte werkt. Ga eens een versnelling lager werken. Laat die telefoon maar rinkelen, terwijl jij rustig op de wc zit. Ook als je met je eigen werkzaamheden bezig bent, probeer wat minder vliegende keep te spelen. Of kaart dit een keertje aan bij je leidinggevende, zonder je collega's af te zeiken natuurlijk.
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:14
quote:Lucifer1983 schreef op 22 oktober 2010 @ 11:05:
@plompiedom
Het probleem is dus dat ik dan degene ben die dan op haar kop krijgt van de baas. Hij wil namelijk dat we altijd bereikbaar zijn.
Alle telefoontjes komen namelijk bij mij / de receptioniste binnen en worden vervolgens doorverbonden.Moeilijk voor je ! Maar je moet toch aan hem duidelijk maken dat je op deze manier een meer dan dubbele functie hebt en zoals je al aangaf nemen zij de telefoon niet op als jij rustig bv zit te kakken .Jij bent niet verantwoordelijk voor hun rookgedrag en de gevolgen voor hun werk .
Mijn man ging ook mee naar buiten omdat hij het zo wel gezellig vond,geen groepjes meer en sta je ook niet zo buiten de groep ,nam dan zijn fruit ,sapje ed .Twee vliegen in een klap dus en het werkt,letterlijk en figuurlijk .Sfeer is er een stuk door opgeknapt .
@plompiedom
Het probleem is dus dat ik dan degene ben die dan op haar kop krijgt van de baas. Hij wil namelijk dat we altijd bereikbaar zijn.
Alle telefoontjes komen namelijk bij mij / de receptioniste binnen en worden vervolgens doorverbonden.Moeilijk voor je ! Maar je moet toch aan hem duidelijk maken dat je op deze manier een meer dan dubbele functie hebt en zoals je al aangaf nemen zij de telefoon niet op als jij rustig bv zit te kakken .Jij bent niet verantwoordelijk voor hun rookgedrag en de gevolgen voor hun werk .
Mijn man ging ook mee naar buiten omdat hij het zo wel gezellig vond,geen groepjes meer en sta je ook niet zo buiten de groep ,nam dan zijn fruit ,sapje ed .Twee vliegen in een klap dus en het werkt,letterlijk en figuurlijk .Sfeer is er een stuk door opgeknapt .
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:15
Ik snap jou ook niet zo goed hoor Lucifer. Als telefoniste/receptioniste is het toch jouw taak om de telefoon op te nemen ? En als mensen niet op hun plek zitten (om wat voor reden dan ook) is het de taak van een telefoniste om een boodschap door te geven of iemand terug te laten bellen.
Dit hoort nu eenmaal bij het beroep telefoniste !
Dit hoort nu eenmaal bij het beroep telefoniste !
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:16
Ik ben daar vrij makkelijk in: als ik niet weet waar iemand zit, ga ik niet meer zoeken. Jammer als het een belangrijk telefoontje is, moeten ze maar zeggen waar ze zijn. En als iemand staat te roken, zeg ik dat ook aan de telefoon. Is de roker meestal ook niet zo blij mee. Maar ik ga niet meer achter mensen aan lopen.
En in de reglementen dat het werk er niet onder mag lijden? Me dunkt. Dat hoeft toch niet expliciet vermeld te worden?
En in de reglementen dat het werk er niet onder mag lijden? Me dunkt. Dat hoeft toch niet expliciet vermeld te worden?
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:23
Ik was tot voor mijn zwangerschap van het andere kamp, dat mag duidelijk zijn.
Hier ook bloedirritante receptionistes die je zelfs in de rokersruimte achter je reet aan liepen om te zeggen dat ze iemand achter de knop hebben.
Je taak is om de telefoon te beantwoorden en n boodschap aan te nemen. Doe dat dan en doe niet zo zuur.
Hier ook bloedirritante receptionistes die je zelfs in de rokersruimte achter je reet aan liepen om te zeggen dat ze iemand achter de knop hebben.
Je taak is om de telefoon te beantwoorden en n boodschap aan te nemen. Doe dat dan en doe niet zo zuur.
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:26
Ik had niet begrepen dat TO telefoniste is, maar de telefoon wel eens op nam naast haar baan erbij (da's nog irritanter, want dan voelt het niet als jouw taak). Collega's die onbereikbaar zijn (wat ze ook aan het doen zijn) is frustrerend. Het is waarschijnlijk niet alleen het roken, want ook zij moeten naar het toilet, koffie drinken, broodje eten, mensen terug bellen. Jij wil je telefoontje kwijt en het is gewoon fijn als dat zo snel mogelijk gebeurt, zodat je weer snel aan je eigen werkzaamheden kunt beginnen. Ik moest ook wel eens telefoniste/receptioniste spelen bij gebrek aan beter. Maar ik was heel simpel in het aannemen van telefoonnotities. Die schreef ik niet eens op een papiertje, maar gelijk via outlook op de mail naar de persoon toe, dan was ik er van af. Het was in ieder geval niet mijn hobby.
vrijdag 22 oktober 2010 om 11:26
quote:Paque_ schreef op 22 oktober 2010 @ 11:23:
Je taak is om de telefoon te beantwoorden en n boodschap aan te nemen. Doe dat dan en doe niet zo zuur.Oh, ik vind wel dat als je gaat roken, je wel gewoon beschikbaar moet blijven. Lunchpauze vind ik een ander verhaal, maar bij roken of kletsen op de gang... Als je dat niet wilt, gewoon even doorgeven, dan wordt er ook niet achter je aan gebeld.
Je taak is om de telefoon te beantwoorden en n boodschap aan te nemen. Doe dat dan en doe niet zo zuur.Oh, ik vind wel dat als je gaat roken, je wel gewoon beschikbaar moet blijven. Lunchpauze vind ik een ander verhaal, maar bij roken of kletsen op de gang... Als je dat niet wilt, gewoon even doorgeven, dan wordt er ook niet achter je aan gebeld.